Kommentar til artikkelen:
Tror nok det er litt for mye aa stryke kjönnene ut av spraaket vaart. En av de viktigste, kanskje er denne til og med den mest primaere, identitetsfaktorene vi har i de fleste samfunn er jo hvilken kjönnsgruppe vi tilhörer. Alle mennesker trenger en maate aa orientere seg paa, og kjönn har vel alltid vaert veldig viktig. Tror denne pappaen der har en bra tanke bak det han driver med, men föler han er litt for langt forut i sin tenkning.
Min innstilling til saakalt "kjönnsnöytral oppdragelse":
Jeg synes det er viktig at barn skal faa vokse opp noenlunde frie, dvs. ogsaa frie fra aa bli presset inn i en kategori (för de er modne for det) som styrer mange av deres valg.
Det er utrolig hvor bevisste barn (og hvor tidlig!) er paa forskjellige rolleforventninger til kvinner og menn, og en kan se det veldig klart i de ofte ganske saa stereotype rollene mange inntar naar de leker (etterligner noe av det de ser i hverdagen): mamma er helst enda mer pirkete og jaalete enn hun egentlig er i virkeligheten, og pappa er ofte skikkelig macho og bare interessert i biler og verktöy...
Det er jo ikke verdens undergang at mammaen og pappaen har forskjellige interesser, men hvordan skal barna virkelig vaere frie, naar de kjenner til stereotypene saa tidlig?
Synes ikke det er noe vits i aa late som det ikke finnes to kjönn. Vi trenger kanskje dette som orientering i samfunnet... Men smaa barn er ikke modne nok til aa skjönne forskjell paa "sex" og "gender", altsaa biologisk og sosialt kjönn, eller at det finnes veldig mange kategorier mellom Barbie og Byggmester Bob (i mangel av et bedre eksempel

).
Det er helt greit for meg om jenta mi (vet det blir jente) kommer inn i rosa-alderen i förskolealderen og gjerne vil vaere prinsesse, men kommer ikke til aa (ville) oppdra henne paa en maate som vil gi henne inntrykk av at vi vil foretrekke "prinsesse-oppförselen" fremfor noe annet. Hun skal vite at hun ogsaa blir godtatt uansett hvilke interesser hun maatte finne paa og ha, og at man helt fint kan vaere en normal og fin jente, selv om man maatte leke med "gutteleker". Det forandrer ikke hvem hun er. Men lettere sagt enn gjort...
Har vaert og kjöpt noen söte (ikke rosa

) babykjoler (selv om det meste andre hadde vaert greit for gutt og jente), men tror ikke hun vil ta "skade" av det. Paakledning kan sikkert vaere en viktig del av dette (naar hun er gammel nok til aa legge merke til det), men ikke som baby. Mye viktigere med foreldre og et samfunn rundt som er aapent og aksepterer for barnas handlinger, önsker og individuelle personlighet.
Min fasit: En god grunntanke, men en skal ogsaa passe paa aa ikke vaere altfor langt forut, da barna ogsaa skal klare aa fungere i samfunnet de lever i. I tilegg blir det tullete av meg aa pröve aa innbille min datter at menn og kvinner er like aktive i husholdningen, oppdragelse av barn, har like interesser etc. hvis mammaen og pappaens oppförsel ikke tilsvarer det jeg forteller.
Vet ikke hvordan det er hos dere, men er iallefall jeg som er mest opptatt av innredning, tar meg av klesvasken og det meste av rengjöringen av oss to her hjemme.