Gå til innhold

Hva tenker dere om kjønns-nøytralisering av barn og barneoppdragelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/tobarnsfaren-linus-oppdrar-barna-sine-kjoennsnoeytralt-3713745.html

 

Dette eksempelet her er syns jeg er helt hårreisende. Mannen må jo være syk!

 

Men er mye snakk om det generelt syns jeg. Hvorfor skal vi være så himla like? For det er vi ikke. La jenter være jenter og gutter være gutter. De leker med det som de interesserer seg for, uansett om det er gutteleker eller jenteleker. Jeg syns vi liksom tar fra barna en del av sin identitet, om vi ikke lar dem være det dem er. Jenta mi leker masse med bilting, den store interessen er motorsykler. Men for ei prinsesse hun er også;) Men hun er da en jente som har flere interesser, ikke noen "hen" fordet?

 

Er redd denne likestillingen og kjønns-nøytralisering kommer til å gå litt for langt tilslutt, og få en negativ effekt vi ikke ønsker.

 

Hva tenker andre rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gutt og jente. Jeg har bare oppdratt dem slik de krever, uten å egentlig tenke kjønn.

 

De har likt samme leker og aktiviteter, og de er faktisk ganske like. Selv om de er av ulikt kjønn. Men jeg ville ikke tvunget dem til å være sånn. De bare er sånn.

 

Om jeg hadde fått en "guttegutt" med kun biler som interesse, eller en "prinsessejente" som bare likte rosa. Ja, da tenker jeg at det er den ungen, og da må vi bare tåle det.

 

Jeg har ikke sett linken din nå, så jeg bare svarer utfra meg selv og oss her. For jeg liker ikke å lese sånne tullete ting andre måtte mene. Jeg ser oss, og det er nok for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot om jenter vil leke med gutte ting og omvendt, men det er forsatt forskjell på jenter og gutter. Nemlig fysiske fordeler for der er det forskjell mellom kjønnene!

 

Så min skal lære at han er gutt fordi han har de og de delene og omvendt om det var en jente. En såkaldt guttejente, en jente som er litt guttete..helt greit, men kjønnet er forsatt jente...Så lenge de ikke endre på det da. får være opp til en hver å avgjøre den delen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til artikkelen:

 

Tror nok det er litt for mye aa stryke kjönnene ut av spraaket vaart. En av de viktigste, kanskje er denne til og med den mest primaere, identitetsfaktorene vi har i de fleste samfunn er jo hvilken kjönnsgruppe vi tilhörer. Alle mennesker trenger en maate aa orientere seg paa, og kjönn har vel alltid vaert veldig viktig. Tror denne pappaen der har en bra tanke bak det han driver med, men föler han er litt for langt forut i sin tenkning.

 

Min innstilling til saakalt "kjönnsnöytral oppdragelse":

 

Jeg synes det er viktig at barn skal faa vokse opp noenlunde frie, dvs. ogsaa frie fra aa bli presset inn i en kategori (för de er modne for det) som styrer mange av deres valg.

 

Det er utrolig hvor bevisste barn (og hvor tidlig!) er paa forskjellige rolleforventninger til kvinner og menn, og en kan se det veldig klart i de ofte ganske saa stereotype rollene mange inntar naar de leker (etterligner noe av det de ser i hverdagen): mamma er helst enda mer pirkete og jaalete enn hun egentlig er i virkeligheten, og pappa er ofte skikkelig macho og bare interessert i biler og verktöy...

 

Det er jo ikke verdens undergang at mammaen og pappaen har forskjellige interesser, men hvordan skal barna virkelig vaere frie, naar de kjenner til stereotypene saa tidlig?

 

Synes ikke det er noe vits i aa late som det ikke finnes to kjönn. Vi trenger kanskje dette som orientering i samfunnet... Men smaa barn er ikke modne nok til aa skjönne forskjell paa "sex" og "gender", altsaa biologisk og sosialt kjönn, eller at det finnes veldig mange kategorier mellom Barbie og Byggmester Bob (i mangel av et bedre eksempel :P).

 

Det er helt greit for meg om jenta mi (vet det blir jente) kommer inn i rosa-alderen i förskolealderen og gjerne vil vaere prinsesse, men kommer ikke til aa (ville) oppdra henne paa en maate som vil gi henne inntrykk av at vi vil foretrekke "prinsesse-oppförselen" fremfor noe annet. Hun skal vite at hun ogsaa blir godtatt uansett hvilke interesser hun maatte finne paa og ha, og at man helt fint kan vaere en normal og fin jente, selv om man maatte leke med "gutteleker". Det forandrer ikke hvem hun er. Men lettere sagt enn gjort...

 

Har vaert og kjöpt noen söte (ikke rosa :P) babykjoler (selv om det meste andre hadde vaert greit for gutt og jente), men tror ikke hun vil ta "skade" av det. Paakledning kan sikkert vaere en viktig del av dette (naar hun er gammel nok til aa legge merke til det), men ikke som baby. Mye viktigere med foreldre og et samfunn rundt som er aapent og aksepterer for barnas handlinger, önsker og individuelle personlighet.

 

Min fasit: En god grunntanke, men en skal ogsaa passe paa aa ikke vaere altfor langt forut, da barna ogsaa skal klare aa fungere i samfunnet de lever i. I tilegg blir det tullete av meg aa pröve aa innbille min datter at menn og kvinner er like aktive i husholdningen, oppdragelse av barn, har like interesser etc. hvis mammaen og pappaens oppförsel ikke tilsvarer det jeg forteller.

 

Vet ikke hvordan det er hos dere, men er iallefall jeg som er mest opptatt av innredning, tar meg av klesvasken og det meste av rengjöringen av oss to her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til noen som gjør det slik, bare litt mer ekstremt (syns jeg). De har en sønn, på noen år med langt hår. Det i seg selv er ikke unormalt, da :) Men når det har vært karneval i barnehagen, så kledde de han bevisst ut som en prinsesse, med neglelakk og alt. Slik gjør de til vanlig også, passer på at han er like mye jente som gutt.

 

Jeg syns slikt er trist. Hvis jeg får en sønn, så kommer han til å få en normal barndom mtp at han ER gutt. Kommer ikke til å tvinge på han kjoler å sminke når han er så liten. Om han derimot har lyst til å være jente når han blir stor /voksen, ja så er jo det hans valg. Man skal ikke tulle med et lite menneskes psyke på den måten som disse foreldrene gjør!!

 

(Håper dere skjønte mitt poeng, er tidlig på mårran og kaffen har ikke begynt å virke ennå :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tre gutter og en jente. To av guttene er "guttegutter", ene gutten mer nøytral og jenta er skikkelig "jentejente". Vi har ikke oppdradd eller pushet noen av barna i noen av retningene. Vi har masse leker hjemme, både "gutteleker" og "jenteleker", og de velger fritt hva de vil leke med. At de er blitt som de er blitt har med personlighet å gjøre, men sikkert også litt med kjønn. Barn forstår jo etterhvert at det er noe som er gutter, og noe som er jenter, og det er helt naturlig at gutter identifiserer seg med menn, og jenter med kvinner. Og selv om vi har mye likestilling i samfunnet vårt i dag, så er det ikke til å stikke under en stol at kvinner og menn er ulike! Så hvorfor skal ikke også gutter og jente få være ulike? Det viktige er at alle har like muligheter og rettigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å akseptere forskjellene, men samtidig gi barna alle mulighetene.

Det er en kjennsgjerning at alt fra babystadiet så snakker vi om jentene som søte og gutten som tøffe osv.

Jeg tror det er viktig at jentene skal få lov til å være tøffe og guttene søte også.

Det er også forskjell på oppdragelsen vi gir jenter og gutter (vi mødre er strengere med jentene enn med guttene på generell basis viser forskning.

Jeg er selv jentemamma og jeg ser at jentene kanskje egentlig er heldigere for de har et videre spekter av leker som er sosialt akseptable. Ingen reagerer om en jente leker med biler osv, men det blir en viss reaksjon utad om gutta leker med dukker for eksempel.

Med dette mener jeg ikke at vi skal presse barna til noe de ikke vil, men samtidig være bevisst på å gi barna alle de muligheter og variasjoner som finnes på livets ulike områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de fleste gutter fortsatt liker feminine jenter, tror jeg at foreldrene gjør bjørnetjeneste til jentene ved å oppdra dem som gutter og unngå de feminine elementene i oppdragelsen. Disse jentene vil få flere problemer med å finne partner enn jentene som er mer feminine.

 

Jeg selv har forresten aldri vært opptatt av å oppdra barna etter kjønn. Min jente var interessert i biler osv lenge, siden broren er bilgal. Broren har BESTANDIG vært guttegutt, uansett hva jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare si at jeg heller ikke har lest artikkelen du linker til, men jeg skal skrive ned mine tanker. Vet ikke om det blir å banne i kjerka her, men jeg synes det er drøyt å insistere på at jenter skal være så veldig jentete og gutter skal være så veldig guttete.

Jenter hvor foreldrene insisterer på å kle de i rosa prinsessekjoler fra de er bittesmå, og kun leke med dukker og tesett. Gutter som kun får leke med biler og soldater. Synes barna våre kan få velge selv! Da jeg kom i bhg forleden satt gutten min og lekte med en dukke, og da vi var på besøk hos en annen familie synes han det var kjempestas med hennes rosa "jenteting".

Synes det er helt greit at ungene kan få utforske alle sider av det å være menneske, ikke bare det samfunnet "sier" at vi skal være. Mine unger skal i alle fall få velge selv hva de interesserer seg for, og hvis gutten min vil leke med biler og soldater, og jenta mi vil være prinsesse, så skal de få det! Men det skal ikke være fordi jeg ikke lot de få andre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente og en gutt og tenker at jeg egentlig ikke bryr meg noe særlig om hva de leker med. Det er ikke det som er greia for meg. Det jeg ønsker at barna mine lærer er at de kan gjøre hva de vil, bli hva de vil, uavhengig av hvilket kjønn de er.

 

Jeg vil at jenta mi skal være trygg og forstå at hun ikke trenger å ligge med gutter for å få dem til å like henne og at gutten min skal forstå at man skal respektere jenter. Jeg vil at de skal kunne velge det yrket de vil, utradisjonelt eller tradisjonelt ifht kjønn. Jeg vil at begge barna mine skal bli selvstendige individer, som kan stå på egne ben. Jeg vil at jenta mi skal forstå at det er greit å lakke neglene, samtidig som hun kan kick ass på fotballbanen, om det er det hun ønsker. Jeg vil at gutten min skal se at det er greit å være myk pappa som smelter for barna sine, samtidig som han kan være mannemann og skru bil.

 

Jenter og gutter har forskjellige interesser og velger forskjellige ting. Sånn vil det alltid være. Problemet er at man er flinke til å lære jenter at de skal være søte og snille og at gutta skal være tøffe og modige. DET gidder jeg ikke å være med på - men hva de velger å leke med, det kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste denne i går og er enig med henne http://vinterverket....r-er-for-pyser/

 

man blir ikke hva man leker!

 

Jeg har ei jente som går i rosa fra topp til tå og drømmer om å kjøre cross-sykkel. Og som synes at det å hjelpe til å skru på bil er like moro som leke med dukker. Hybrid? :D

 

Herlig unge med herlige foreldre som lar ungene få leke som de vil og som får ha sine drømmer om hva de vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de fleste gutter fortsatt liker feminine jenter, tror jeg at foreldrene gjør bjørnetjeneste til jentene ved å oppdra dem som gutter og unngå de feminine elementene i oppdragelsen. Disse jentene vil få flere problemer med å finne partner enn jentene som er mer feminine.

 

 

Okay.. Jeg var en typisk guttejente da jeg var liten. Jeg snekret meg walkie talkie, fikk snekkerkasse, "beiset" husveggene med vann og dro på villmarkstur i hagen. Jeg lekte med biler og lekte røver og sjørøver, gravde ned skatter osv osv. Lekte masse med gutter. Og guess what, jeg vokste opp til å bli en dame. Jeg vil si det bare var en fordel å ha min "guttete" bakgrunn, og gutter har alltid synes det er så lett å snakke med meg, jeg forstår de så mye bedre sier de. Jentevenner har jeg nok av, og menn har jeg aldri hatt noen problemer med å få, på den ene eller andre måten.

Femininitet er noe man ofte har eller ikke har, uavhengig av hva man leker med når man er liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de fleste gutter fortsatt liker feminine jenter, tror jeg at foreldrene gjør bjørnetjeneste til jentene ved å oppdra dem som gutter og unngå de feminine elementene i oppdragelsen. Disse jentene vil få flere problemer med å finne partner enn jentene som er mer feminine.

 

 

Okay.. Jeg var en typisk guttejente da jeg var liten. Jeg snekret meg walkie talkie, fikk snekkerkasse, "beiset" husveggene med vann og dro på villmarkstur i hagen. Jeg lekte med biler og lekte røver og sjørøver, gravde ned skatter osv osv. Lekte masse med gutter. Og guess what, jeg vokste opp til å bli en dame. Jeg vil si det bare var en fordel å ha min "guttete" bakgrunn, og gutter har alltid synes det er så lett å snakke med meg, jeg forstår de så mye bedre sier de. Jentevenner har jeg nok av, og menn har jeg aldri hatt noen problemer med å få, på den ene eller andre måten.

Femininitet er noe man ofte har eller ikke har, uavhengig av hva man leker med når man er liten!

 

Det er sant. Det jeg ville frem til, er at jentene som du som har vært guttejente, sminkedukker, nerdejenter osv må få velge SELV hva de vil leke med. Det er utrolig teit med "forbud" mot å være jentejente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er så og si umulig... Vi formes like mye om ikke mer av samfunnet rundt. Greit at man er kjønnsnøytral hjemme, men hva med bhg, skole og i arbeidslivet? Andre jenter i bhg vil kanskje ha prinsessebursdag, skal man da holde sin hjemme? Eller de andre guttene på skolen elsker å leke med bilene sine, men gutten "din" blir holdt ute av leken fordi han har med seg en dukke?? Joda ser at vi kan bli flinkere til å introdusere litt "tøffere" leker til jentene og litt "mykere" leker til guttene. Kan vi ikke la barna velge selv?

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe en rosa støvsuger til vesla mi(da jeg faktisk synes det er litt drøyt, da det ikke finnes en i blå på gutte avd), men sier hun til besteforeldre på egne premisser at hun ønsker seg det til bursdagen sin, skal hun få det... Men jeg skal ikke dytte oppunder hva som er "rett og galt" å leke med i forhold til kjønn. Dette finner hun ut av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de fleste gutter fortsatt liker feminine jenter, tror jeg at foreldrene gjør bjørnetjeneste til jentene ved å oppdra dem som gutter og unngå de feminine elementene i oppdragelsen. Disse jentene vil få flere problemer med å finne partner enn jentene som er mer feminine.

 

 

Okay.. Jeg var en typisk guttejente da jeg var liten. Jeg snekret meg walkie talkie, fikk snekkerkasse, "beiset" husveggene med vann og dro på villmarkstur i hagen. Jeg lekte med biler og lekte røver og sjørøver, gravde ned skatter osv osv. Lekte masse med gutter. Og guess what, jeg vokste opp til å bli en dame. Jeg vil si det bare var en fordel å ha min "guttete" bakgrunn, og gutter har alltid synes det er så lett å snakke med meg, jeg forstår de så mye bedre sier de. Jentevenner har jeg nok av, og menn har jeg aldri hatt noen problemer med å få, på den ene eller andre måten.

Femininitet er noe man ofte har eller ikke har, uavhengig av hva man leker med når man er liten!

 

Det er sant. Det jeg ville frem til, er at jentene som du som har vært guttejente, sminkedukker, nerdejenter osv må få velge SELV hva de vil leke med. Det er utrolig teit med "forbud" mot å være jentejente.

 

Ja DET er jeg enig i :) Vi skal ikke sette ungene våre i bås på grunnlag av kjønn, men det er også viktig at vi ikke demonstrativt nekter de å gå inn av fri vilje. Unger er tross alt forskjellige, og jeg synes det er viktigt at de får vise sin individualitet fra barnsben av, og være seg selv, ikke noe foreldrene mener de bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter og ei jente.

Eldste gutten på 6 leker stort sett med kun "gutte ting".

Minstemann(2 år) er glad i dyr, biler, tog og bøker.

Jenta (2 år) elsker å kle seg ut som Sabeltann, men hun er også veldig glad i dukker.

 

Ingen av de blir pushet til hverken det ene eller andre, de skal da få være seg selv.

 

De minste går på samme avd i bhg, ved levering løper gutten til der bilene og dyrene er, mens jenta forsvinner inn på dukkerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det blir helt feil for meg.

Det finnes to kjønn og slik vil det alltid være. Man kan ikke forandre biologi om man aldri så mye vil.

Og man skal ikke presse barna inn i noe mønster, Og disse barna blir jo presset til å være ikke gutt eller jente men kjønnsnøytrale.

 

en liten gutt her hadde rosa prinsessekjole på seg på karnevalet fordi han så veldig gjerne ville det. Det er jo flott at han da kan ha det på seg.(selv om pappaen ikke var så veldig fornøyd egentlig hehe)

Jenta mi leker like mye med biler som med dukker og har omtrent 50/50 av gutte/jente leker. Hun får leker etter hva hun ønsker seg. Og når det skulle velges karneval kostyme så fikk hun velge selv. Denne gangen valgte hun noe jentete sist gang var hun cowboy.

Og hun er fast bestemt på at hun skal være lastebil sjåfør når hun blir stor, også skal ho kjøre litt traktor :)

Men ho må ha rosa kjeledress/uniform da sier ho.

Og i sist bhg jenta mi gikk i, var det ei jente som overhode ikke ville godta at hun ikke var gutt så ja da fikk bare foreldrene og de rundt akseptere at ho ikke ville at folk skulle si ho var jente (vi sa ikke at ho var gutt heller da bare unngikk å bruke ordet jente.) Og la henne kle seg som en gutt for det var den personen hun var. Og selv om de håpet at det skulle forandre seg med tiden aksepterte foreldrene dette og prøvde ikke tvinge gjennom kjoler og annet. Kjempeflott syntes jeg.

 

i mine øyne er det viktigste at vi lærer barna våre at de kan være den personen de er og klare alt de setter for seg å gjøre. Det at de skal følge hva de selv vil, om så valget deres blir å trå inn i en jobb og verden som følger kjønnsroller eller er nøytral eller som er dominert av det motsatte kjønn.

Og de skal vite du ikke blir mindre maskulin om du er mann og velger å bli sykepleier eller jobbe i bhg. Og at du kan være super feminin om du ønsker i stil selv om du velger å bli bilmekaniker eller snekker også videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er jo å gi barna alle muligheter, både den ene og den andre veien. Det finnes de foreldre som ikke vet om de skal kjøpe dukkevogn til gutten sin. Gjerne de samme foreldrene som klager over at mannen aldri hjelper til hjemme (ser dere linken?). Det er helt galt ifølge meg.

 

Det er også forsket utallige ganger på om vi behandler barn ulikt ut fra kjønn, og det gjør vi. Uansett om vi tror det eller ikke. Helt fra de er nyfødte er de en søt liten prinsesse eller en tøff barsking, satt litt på spissen. Jeg syns det er viktig å bli oppmerksom på det, og muligens tenke etter en ekstra gang om man virkelig vil kalle datteren sin en prinsesse. Jeg vil helst unngå å få en 18-åring som ser ut som Barbie og tror hun må operere seg for å være attraktiv nok. Og siden det er i den retningen verden går, syns jeg det er ekstra viktig å tenke over ens egen måte å bemøte jenter vs gutter.

 

Jeg er langt fra så ekstrem som i artikkelen. Men da sønnen var fem år hadde han rosa vinterdress, rosa sko, rosa lue og rosa votter. Samt hår til skuldrene. I utgangspunktet fordi han ønsket dette selv, men jeg kunne selvsagt like gjerne ha nektet han det og sagt at det var jentete. Noe kanskje de fleste ville gjort. For meg er det viktig å støtte opp under barnas interesser, uansett i hvilken retning de går. Den samme gutten som hadde rosa klær, elsker nå søte bamser og figurer. Samtidig som han elsker de typiske guttelekene. Men det er ikke gitt at han velger Bakugan foran en søt liten valpeleke feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling handler da ikke om at alle skal være så innmari like, det handler om at man skal ha lik sjanse uansett kjønn, det går jo ut på nettopp det å kunne gjøre det man har interesse for, kle seg slik en selv liker. Og få samme lønn for likt arbeid, og like store sjanser til å få en jobb så lenge utdanning/erfaring er lik. Gutter og jenter er forskjellige, men interesser og smak går ofte på tvers av det stereotype kjønnsinndelingen og det synes jeg må være greit. Så når min sønn vil leke med dokka og dokkevogna så får han det, og når han vil leke med den store lastebilen så får han det, han bruker rosa tskjorter og han bruker blå. Og når jeg ønsker å spille fotball istedet det å danse så må det være greit, og ønsker jeg å bli mekaniker istedet for sykepleier så må det og være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til noen som gjør det slik, bare litt mer ekstremt (syns jeg). De har en sønn, på noen år med langt hår. Det i seg selv er ikke unormalt, da smile.png Men når det har vært karneval i barnehagen, så kledde de han bevisst ut som en prinsesse, med neglelakk og alt. Slik gjør de til vanlig også, passer på at han er like mye jente som gutt.

 

Jeg syns slikt er trist. Hvis jeg får en sønn, så kommer han til å få en normal barndom mtp at han ER gutt. Kommer ikke til å tvinge på han kjoler å sminke når han er så liten. Om han derimot har lyst til å være jente når han blir stor /voksen, ja så er jo det hans valg. Man skal ikke tulle med et lite menneskes psyke på den måten som disse foreldrene gjør!!

 

(Håper dere skjønte mitt poeng, er tidlig på mårran og kaffen har ikke begynt å virke ennå tongue.png )

Bare et spørsmål.. vet du at dette er en gutt? og ikke en som har to kjønn, eller uklart kjønn?! For dette er det faktisk mange som har, men det snakkes ikke om = tabu. Og isåfall kan jeg forstå foreldrene som prøver den ene og andre varianten, slik at barnet ikke blir satt i gutt - jente bås, men kan finne ut av dette selv i større alder.. isåfall synes jeg det disse foreldrene gjør er veldig riktig, dersom barnet selv ikke protesterer vilt da!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name= :) liris' timestamp='1329907791' post='144021443]

Kjenner til noen som gjør det slik, bare litt mer ekstremt (syns jeg). De har en sønn, på noen år med langt hår. Det i seg selv er ikke unormalt, da :) Men når det har vært karneval i barnehagen, så kledde de han bevisst ut som en prinsesse, med neglelakk og alt. Slik gjør de til vanlig også, passer på at han er like mye jente som gutt.

 

Jeg syns slikt er trist. Hvis jeg får en sønn, så kommer han til å få en normal barndom mtp at han ER gutt. Kommer ikke til å tvinge på han kjoler å sminke når han er så liten. Om han derimot har lyst til å være jente når han blir stor /voksen, ja så er jo det hans valg. Man skal ikke tulle med et lite menneskes psyke på den måten som disse foreldrene gjør!!

 

(Håper dere skjønte mitt poeng, er tidlig på mårran og kaffen har ikke begynt å virke ennå :P )

Bare et spørsmål.. vet du at dette er en gutt? og ikke en som har to kjønn, eller uklart kjønn?! For dette er det faktisk mange som har, men det snakkes ikke om = tabu. Og isåfall kan jeg forstå foreldrene som prøver den ene og andre varianten, slik at barnet ikke blir satt i gutt - jente bås, men kan finne ut av dette selv i større alder.. isåfall synes jeg det disse foreldrene gjør er veldig riktig, dersom barnet selv ikke protesterer vilt da!

 

Altså fysisk er han gutt, uten tvil. Om det hadde vært som du sier, så er jeg fullstendig enig. Men det er det dessverre ikke. :( Nå vet ikke jeg om gutten protesterer på å bli behandlet som ei jente i tide og utide, men jeg personlig syns at det er feil å påvirke barna fra de er små babyer til å være BåDE gutt og jente, selv om de rent fysisk er det ene kjønnet. Som mange over her sier, så leker barna deres både med dukker og biler, alt ettersom hva "dagshumøret" sier, og det er kjempebra! Fint at de ikke lærer barna opp til at noe er gutteleker og andre er jenteleker, samme med farger osv. Men det at foreldrene bevisst prøver å gjøre gutten om til ei jente, og motsatt, er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...