Gå til innhold

Det virker som en tr


svanen

Anbefalte innlegg

Det ser ut som det er en trend at kvinner bare blir yngre og yngre når de får barn, jeg mener for unge. Jeg har lest på internett om mange jenter på 13-14 år som er blitt gravide, og dette mener jeg er uheldig. For det første er man ikke moden til å ta seg av et barn når man er så ung. For det andre er det skadelig for kroppen å gå gravid når man ikke er ferdig utvokst. Selv om man er i stand til å bli gravid, så er det ikke dermed sagt at det er heldig for kroppen i så ung alder. Jeg synes at en 13-14åring som blir gravid skal ta abort. Jeg forstår ikke hvorfor folk synes det er greit at så unge jenter får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tullmusa83

Trur det er noe du inbiller deg denne trenden.

Til alle tider har ugifte unge jenter blitt uplanlagt gravid.

Den største forskjellen i dag er at alt er mye mer synnlig.

Bra du ikke er sjef i verden hvis du mener jenter under en viss alder skal måtte ta abort hvis de blir gravide.

 

Syns heller ikke det et er bra at jenter som er under den seksuelle lavalderen blir gravide, men når de først blir det har de like stor rett på å selv ta en avgjørelse som andre, mem jeg syns staten kanskje burde gjøre p-piller av den minst farlige sorten lett tilgjengelig også for ungdommer i grisgrendte strøk.

Den eneste måten å få slutt på at unge jenter blir uplannlagt gravid er bedre seksuall opplysning . Og gode ungdommsarbeidere som kan snakke med dem uten å rette pekefingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tullmusa83

En trend jeg syns er verre er 46 åringer som står fram med 1 åringer i avisa og sier at å bli mor i modden alder er så fint.

Kan ikke heller en 63 åring komme på bannen å fortelle om hvordan det er å ha tenåring i modeen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har noen spesifikke data på akkurat dette, men gjennomsnittsalderen på førstegangsfødene per nå er jo 28 år? Det er ikke så skrekkelig vel?

 

I barselgruppa mi var vi feks bare to under 30 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Leste en artikkel her om dagen om at det har vært en nedgang i tenåringsaborter, har ikke vært så lavt tall siden 1979 (om jeg ikke husker feil), og at antall tenåringsgraviditeter er stabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest amandine

En trend jeg syns er verre er 46 åringer som står fram med 1 åringer i avisa og sier at å bli mor i modden alder er så fint.

Kan ikke heller en 63 åring komme på bannen å fortelle om hvordan det er å ha tenåring i modeen alder.

Hverken 13 år gamle mødre eller de på 46 er vel akkurat noen trend? Når det er sagt, helt ærlig har vel en som blir mor i førtiårene et bedre utgangspunkt enn en trettenåring.

 

Hadde min datter blitt gravid som trettenåring hadde selv jeg ikke ønsket at hun skulle bære frem barnet. Hun ville jo vært et barn selv. Et barn under den seksuelle lavalder, dvs at den som har hatt sex med henne har begått et lovbrudd!

 

Det er en del ting man lærer seg underveis(selv om fjortisene tror de er voksne og kan alt og er så fulle av erfaring som bare det). Dette er forøvrig en gjengangerdiskusjon på DiB som ikke fører noensteds hen, all den tid vi ser verden fra helt forskjellige vinkler.

Man får ta sine egne valg og gjøre som man vil, så lenge man ikke skader andre eller bryter norsk lov. Det er gode grunner til at vi har seksuell lavalder i Norge, og tilsvarende grunner til at myndighetsalderen er 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amandine: Om du skal snakke om den seksuelle lavalder og loven så må du også ta høyde for at den vordende far kan være en jevnaldrende. Da er det igjen ikke straffbart så lenge begge har samtykket. Mindre aldersforskjeller gir heller ikke straff da de regnes for jevnaldrende å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Amandine: Om du skal snakke om den seksuelle lavalder og loven så må du også ta høyde for at den vordende far kan være en jevnaldrende. Da er det igjen ikke straffbart så lenge begge har samtykket. Mindre aldersforskjeller gir heller ikke straff da de regnes for jevnaldrende å være.

Ref straffeloven §196 er det ulovlig også for mindreårige å ha sex med hverandre, men det vil i utgangspunktet ikke straffes på samme måte. Like fullt ulovlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amandine: Om du skal snakke om den seksuelle lavalder og loven så må du også ta høyde for at den vordende far kan være en jevnaldrende. Da er det igjen ikke straffbart så lenge begge har samtykket. Mindre aldersforskjeller gir heller ikke straff da de regnes for jevnaldrende å være.

Ref straffeloven §196 er det ulovlig også for mindreårige å ha sex med hverandre, men det vil i utgangspunktet ikke straffes på samme måte. Like fullt ulovlig.

 

Du kan ikke bare lese loven, men du må også se på presedens og det er ikke presendens at man straffer jevnaldrende som er under den seksuelle lavalder for å ha hatt sex med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest amandine

Amandine: Om du skal snakke om den seksuelle lavalder og loven så må du også ta høyde for at den vordende far kan være en jevnaldrende. Da er det igjen ikke straffbart så lenge begge har samtykket. Mindre aldersforskjeller gir heller ikke straff da de regnes for jevnaldrende å være.

Ref straffeloven §196 er det ulovlig også for mindreårige å ha sex med hverandre, men det vil i utgangspunktet ikke straffes på samme måte. Like fullt ulovlig.

 

Du kan ikke bare lese loven, men du må også se på presedens og det er ikke presendens at man straffer jevnaldrende som er under den seksuelle lavalder for å ha hatt sex med hverandre.

Har jeg heller ikke sagt, tvert om.Jeg har skrevet at det ikke nødvendigvis straffes men at det like fullt er lovstridig. Det er ikke noe å diskutere egentlig, men det kan være lovstridig selv om det ikke straffes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amandine: Om du skal snakke om den seksuelle lavalder og loven så må du også ta høyde for at den vordende far kan være en jevnaldrende. Da er det igjen ikke straffbart så lenge begge har samtykket. Mindre aldersforskjeller gir heller ikke straff da de regnes for jevnaldrende å være.

Ref straffeloven §196 er det ulovlig også for mindreårige å ha sex med hverandre, men det vil i utgangspunktet ikke straffes på samme måte. Like fullt ulovlig.

 

Du kan ikke bare lese loven, men du må også se på presedens og det er ikke presendens at man straffer jevnaldrende som er under den seksuelle lavalder for å ha hatt sex med hverandre.

Har jeg heller ikke sagt, tvert om.Jeg har skrevet at det ikke nødvendigvis straffes men at det like fullt er lovstridig. Det er ikke noe å diskutere egentlig, men det kan være lovstridig selv om det ikke straffes.

 

Ville bare påkeke at det er irrelevant å bringe opp loven og straff ettersom slike ting ikke straffes etter loven. Og hvem skulle man straffet?

Jenta på 14 år som hadde sex med en på 14 år eller gutten på 14 år som hadde sex med jenta på 14 år eller straffer man begge to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Amandine: Om du skal snakke om den seksuelle lavalder og loven så må du også ta høyde for at den vordende far kan være en jevnaldrende. Da er det igjen ikke straffbart så lenge begge har samtykket. Mindre aldersforskjeller gir heller ikke straff da de regnes for jevnaldrende å være.

Ref straffeloven §196 er det ulovlig også for mindreårige å ha sex med hverandre, men det vil i utgangspunktet ikke straffes på samme måte. Like fullt ulovlig.

 

Du kan ikke bare lese loven, men du må også se på presedens og det er ikke presendens at man straffer jevnaldrende som er under den seksuelle lavalder for å ha hatt sex med hverandre.

Har jeg heller ikke sagt, tvert om.Jeg har skrevet at det ikke nødvendigvis straffes men at det like fullt er lovstridig. Det er ikke noe å diskutere egentlig, men det kan være lovstridig selv om det ikke straffes.

 

Ville bare påkeke at det er irrelevant å bringe opp loven og straff ettersom slike ting ikke straffes etter loven. Og hvem skulle man straffet?

Jenta på 14 år som hadde sex med en på 14 år eller gutten på 14 år som hadde sex med jenta på 14 år eller straffer man begge to?

Irrelevant er det neppe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...