Gå til innhold

Dere som lager babymaten selv..


lillelykkelig ♥ jenten min ♥

Anbefalte innlegg

..hvilke "retter" lager dere? altså, hvilke grønnsaker og krydder blander dere sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er lille her 10,5 mnd og hun spiser det samme som oss... tar av litt mat til henne før jeg salter og peprer vår mat da...... men hun får hvitløk i endel mat det er stas! Ellers får hun basilikum, persille, gressløk osv i maten som jeg moser.... Prøver å la henne smake det meste, men holder meg borte fra salt så godt det lar seg gjøre ...... Det er lettvint nå når hun kan spise alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenten min er 10 mnd, men hun er ikke så glad i middag enda...men jeg har hørt at hvitløk er suksess hos andre også, så jeg skal prøve det!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er bare 4,5 mnd, så gir kun små smaksposjoner foreløpig. Gir feks gulrot og potetmos uten noe krydder/salt - og det er namnam det :)

 

Lar henne også ofte smake en fingerspiss (altså, jeg dypper en finger i maten) av vår mat som både er saltet, krydret og ofte har mye chilly. Har gått fint det og, tenker det er lurt at hun venner seg til alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 7,5 mnd. Han nekter å spise middagsglassene, vrir seg i vrede. Så jeg har intet valg, hjemmelagd er det eneste som duger. Litt uvant, i og med at storesøster fikk middagsglass til hun var ca 13 mnd.

 

Men det er mye lettere enn jeg trodde, lillegutt spiser jo stort sett det samme som oss. Du kan gi ganske mye, men prøv deg frem i starten (noen babyer har følsomme mager). Pass på at det ikke er så mye salt i, vær raus med grønnsakene og begrens blandingsprodukter (helst rent kjøtt og ren fisk).

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som gir det dere spiser- hva spiser dere i så fall, og hvordan får de smake på det? Moser dere det eller gir dere små biter? Og blir de mette av dette, slik at det blir et helt måltid? Tar gjerne imot tips til hva dere lager til middag og som de får smake på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg moser maten vi har til middag ja, nå er hun ti måneder så jeg finmoser den ikke som en pure liksom men grovmoser den... vi spiser alt fra laks og poteter til lasagne :) pasta med kjøtt, kyllingfilet osv... men mange ganger tar jge ut litt kjøtt og koker det istedenfor å steke det, da dette dog gjør det lettere fordøyelig og lettere å mose!............

 

i starten finmoste jeg mest grønnsaker og tilsatte etterhvert litt og litt kjøtt og fisk osv... sånn at jeg kunne merke om hun reagerte på noe... nå blir det sånn at vi spiser middag mye senere enn henne så hun får som regel mat jeg lager dagen før da.......

hun har 4 tenner nå så hun kan ikke få så mange store biter siden hun får av for mye men klarer ikke enda og tygge det sånn at hun iokke setter i halsen.. så alt blir bedre med flere tenner :)

Hun blir absolutt mett av middagen nå ja <:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nekter også jenta middagsglass, så her er det kun hjemmelaget middag. Vi spiser nå ofte mat vi vet hun kan/vil spise, slik at jeg slipper å lage egen til henne. Ser også ut som hun er meget fornøyd når vi spiser det samme.

Fiskegrateng med grønnsaker, fiskeboller i hvit saus, torsk/laks med saus og grønnsaker, pannekaker med blåbærsyltetøy, tomatsuppe med suppeboller, gratinert blomkål med kylling er eksempler på mat hun liker.

Vi moser ikke maten helt, men grovmoser. En god del biter i, hun liker det best da. Hos oss blir hun ikke direkte mett av middagen enda, men hun spiser mer og mer, det kommer seg vel. Jenta er 8mnd.

Kanskje du fikk noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!:)) Jeg har jo selvfølgelig tenkt at hun kan få det samme som oss, men trodde kanskje først at jeg måtte venne henne til alt siden hun ikke er så begeistret..lagde i hvert fall middag til henne idag av det som vi spiste, så får jeg se om hun vil ha imorgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også begynt å gi min jente samme middag som oss og det fungerer i grunn bra :) Av og til har vi ting hun ikke bør spise enda da så da blir det middagsglass, men har vurdert å fryse ned små porsjoner av og til å ha på lur :) men gir dere de mat som middagspølse, sauser, potetmos, spagetti og dolmio? Jeg har vært litt redd for mye smak og krydder så har brukt usaltet margarin i stedet for sauser og sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...