Gå til innhold

Nattpose eller dyne??


Leelo

Anbefalte innlegg

Hittil har vi kun brukt et lite teppe, da hun sover i liten babybag oppi vuggen og oppi sengen. Kan ikke bruke bagen mye lenger, så lurer på om jeg skal bruke nattpose eller dyne. Har dyne, men tenker litt på at den kan havne over hodet hennes? Hun er 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har brukt dyne så langt (hun er 6 mnd) men lurer på å bruke pose for hun sparker av seg dyna hele tiden og jeg blir litt redd hun skal få den over hodet, kan man ikke bruke bare pose altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nattposen skal være nok, men kommer jo an på om man bruker kun body eller hel pysj. Har også sett at going har pose som kun går fra livet og ned.

Jeg er mest redd for dette med dyne over hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker IKEA sin pose, den er kjempebra! Når d er vinter og kaldt bruker vi den +dyne, på våren bare pose. Det står at den er varm nok til å bruke uten dyne. Poden vår sparker og sparker og sparker på dyna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har vi kun brukt et lite teppe, da hun sover i liten babybag oppi vuggen og oppi sengen. Kan ikke bruke bagen mye lenger, så lurer på om jeg skal bruke nattpose eller dyne. Har dyne, men tenker litt på at den kan havne over hodet hennes? Hun er 4 mnd.

Bruker nattposen og dyne. Er ganske kaldt på rommet, så hun blir ikke for varm av dette. Måtte begynne med pose for en mnd siden ca, da begynte hun å sparke av seg dynen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte en tynn pose på h&m i dag, bruker ullfrottèpysj fra nøstebarn så derfor jeg kjøpte en såpass tynn en uten armer, håper hun ikke blir for varm i det. Synes også det er greit å ha dyne for at hun skal ha den "omslutta"følelsen, men nytter ikke for hun sparker av seg dyna hele tiden, skal prøve i natt med bare pysj og pose og se hvordan det blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en tynn pose på h&m i dag, bruker ullfrottèpysj fra nøstebarn så derfor jeg kjøpte en såpass tynn en uten armer, håper hun ikke blir for varm i det. Synes også det er greit å ha dyne for at hun skal ha den "omslutta"følelsen, men nytter ikke for hun sparker av seg dyna hele tiden, skal prøve i natt med bare pysj og pose og se hvordan det blir :)

Er pose fra h&m jeg også har, kjempefornøyd med denne siden den ikke er for tykk eller tynn :) Bruker også dynen oppå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du vanlig pysj under da? Er litt redd hun skal bli svett, i den nøstebarnpysjen er hun god og varm, men blir for kald i vanlig pysj og avsparka dyne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virket så nakent å ligge sånn uten dyne, og synes hun ble litt vel varm i nakken så nå har jeg åpnet glidelåsen på posen..hm, får se hva jeg fortsetter med, ullfrottè i tillegg til pose ble iallefall for mye tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi kun sovepose. Har fire stk tror jeg, veldig greit å ha noen til å vaske. Har en IKEA, to grobag og en fra going. Er mest fornøyd med grobagene og going-posen. Har brukt pose siden han var tre måneder gammel og kom seg under dyna og jeg fikk panikk når han gispa etter luft når jeg dro den av han. Bruker vanlig pysj under og har ca 18 grader på soverommet. Mini er alltid passe varm. Han sover også mye roligere i pose enn han gjorde med dyne. IKEA skriver noe om at de ikke anbefaler pose og dyne samtidig fordi det er økt fare for krybbedød ved overoppheting (gjelder de tykke posene som er 2,5 på varmeskalaen). Husk at posen gir en omslutta følelse den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir det en omslutta følelse selv om det ikke er armer på?

 

Kanskje jeg skal prøve igjen i morgen da med vanlig pysj under. Får se litt an i natt og kjenne på henne, blir som regel litt kaldere på natta. Hun satte fortsatt beina rett til værs slik hun pleier under dyna, men nå hjalp det ikke inni posen, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker du vanlig pysj under da? Er litt redd hun skal bli svett, i den nøstebarnpysjen er hun god og varm, men blir for kald i vanlig pysj og avsparka dyne :P

Bruker vanlig pysj av bomull. Har aldri vært kald. Selv om vi har 17-18 grader på rommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ligger i pysj med sokker. Har pose med seler og dyne på toppen.

Vi har det kaldt på soverommet (12 grader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri brukt pose på noen av våre, annet enn i vogn ute på vinteren (kanskje høst og vår) bruker dyne også på 3.mann og joda, han sparker av seg dyna... men vi svøper han inn i et tynt helseteppe eller "mor signe" (nøstebarn ull) teppe slik at han ikke får sparka av seg... Etterhvert blir vi å fjerne teppet og bare ha dyne, så hvis han sparker den av så får det bare være. Kommer ikke til å ha det så kaldt på rommet at han blir for kald uansett.

 

Aldri hatt problem med at dynen havner over hodet, den havner KUN nederst i sengen.

 

Pr i dag er han 3 mnd og sover med teppet rundt seg og dyne over på vårt rom (der er det kaldere) i en kurv. Han har vanlig bomullspysj og ullsokker (han er egentlig en litt kald type) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm faktisk så endte hun med å bli kald på hendene og ansiktet når hun lå i ullfrottèpysj og pose, enda hun var litt varm når vi la henne, vi har 18 grader på rommet. Så jeg gikk tilbake til pysjen og dyne igjen, og selv om hun sparker den av og bare har litt på seg så er hun varmere da!! merkelige greier, så da får hun bare ha dyna da, men den posen var jo veldig koselig da :) kanskje vi kan bruke den på dagtid eller ha tynnere pysj, pose og dyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta vår sov med pose for første gang i natt og det gikk supet. låg i ro og var akkurat passelig varm når jeg tok henne opp i dag tidlig. hun sov med vanlig bomullspysj og sokker og med posen fra ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da jeg fikk mitt først barn brukte jeg dundyne i starten. Men Lillesmurf var en aktiv liten baby som stadig sparket av seg dyna eller fikk den over ansiktet. Så fikk jeg en dunsovepose i gave. Denne ble festet med knapper over barnets skuldre og lukket med glidelås. Armene var fri. Brukte den i to år til den omtrent falt fra hverandre. Så da Lillebror kom, måtte vi finne en erstatning. Den fant vi her:www.dungo.no 


Kjempegod pose, utrolig varm og god i kalde norske vinternetter. Liker at den holder babykroppen jevnt god og varm samt at jeg slipper å stå opp for å sjekke dynesituasjonen i løpet av natten. Da jeg nattammet, løftet jeg bare tassen ut av vuggen i posen sin, og la ham tilbake etterpå, god og varm. Han sovnet med en gang.


Har brukt denne fra han var nyfødt siden den har egne knapper for å sitte godt på bittesmå kropper. Lillebror elsker den. Også er den jo veldig fin, da:)


En vinner her i huset, anbefales sterkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da jeg fikk mitt først barn brukte jeg dundyne i starten. Men Lillesmurf var en aktiv liten baby som stadig sparket av seg dyna eller fikk den over ansiktet. Så fikk jeg en dunsovepose i gave. Denne ble festet med knapper over barnets skuldre og lukket med glidelås. Armene var fri. Brukte den i to år til den omtrent falt fra hverandre. Så da Lillebror kom, måtte vi finne en erstatning. Den fant vi her:www.dungo.no 

Kjempegod pose, utrolig varm og god i kalde norske vinternetter. Liker at den holder babykroppen jevnt god og varm samt at jeg slipper å stå opp for å sjekke dynesituasjonen i løpet av natten. Da jeg nattammet, løftet jeg bare tassen ut av vuggen i posen sin, og la ham tilbake etterpå, god og varm. Han sovnet med en gang.

Har brukt denne fra han var nyfødt siden den har egne knapper for å sitte godt på bittesmå kropper. Lillebror elsker den. Også er den jo veldig fin, da:)

En vinner her i huset, anbefales sterkt!

 

dette er en tråd fra 2012...

 

Anonymous poster hash: 2babd...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Med vår eldste begynte vi med nattpose da hun var 1-2 mnd gammel (hun er nå snart tre år og sover fremdeles i pose), med andremann begynte vi fra dag 1. Jeg er en stor fan av nattposer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...