Gå til innhold

Hjelp!!! Lillingen skal begynne i barnehagen!!!


Magneta <3 mamma <3

Anbefalte innlegg

På en måte gledens dag å endelig få plass i bhg men på en annen måte mer stress med edring av rutiner og ukjent hverdag.

 

Hvordan taklet deres små bhg start? Hvordan er tilvenningen? Lurer på hva tilvenning går ut på i det hele tatt... Tips? Skal man være i bhg med han lenge av gangen? Er det kun mor som må ta tilvenningen? (hva med besteforeldre?) (jeg har bare 3 dager å være med han, begynner i ny jobb nesten samtidig)

 

Og hva skal man handle inn av ting til han? Regntøy er det første jeg kom på... trenger han som mye mer da bortsett fra ekstra skift og bleier?

 

Håper noen vil dele erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilvenningen foregår som regel over tre dager, men det varierer selvfølgelig fra barn til barn. Det er ikke alle som takler overgangen fra hjemme md mamma til mange barn og nye voksne.

Uansett dag1 : Dere kommer ca 9 og er gjerne 2t. Da er du til stede hele tiden, men det er ok å trekke seg naturlig vekk.

Dag 2: Da er du der kanskje en time, så er er minsten igjen alene en time eller to, spiser gjerne lunsj sammen med gruppen før du henter.

dag 3: Enten leverer du og går, eller så blir du litt også denne dagen. Det kommer an på. Så henter du etter sovetid. Dvs at det blir en kort dag, ca 9-14 eller noe. Kommer an på hva som skjer:) Det er sånn vi har tilvenningen i vår bhg. Det er greit at det er mor eller far som tar tilvenningen, men selvfølgelig det kommer an på den enkeltes familiesituasjon. dA får du opplysninger og personalet spør gjerne om spise, sove, leke rutiner osv. Noen noterer også slike ting. Du får en voksen som blir primærkontakten til ditt barn og som vil ha fokus på ditt barn under tilvenningen og en periode fremover. Det er lettere for barnet ditt å ha kun en ny voksen som en trygg base fremover.

 

I barnehagen kan det være greit å ta med til hyller osv:'

Ekstra klær: strømpebukser, bukse og genser, sokker, lue, votter - gjerne to par.

Bleier - evt salve

Kuldekrem

regnklær

Vinterdress

Støvler/sko eller begge deler

(Vi har kun skikkelige sko siden jenten vår nettopp er beg å gå, støvler har en tendens til å falle lett av og ikke være så stødige på små ben)

Gode votter, gjerne et par regnvotter og et par skikkelige ullvotter for kalde dager.

evt tykke sokker til sko

Smokk og kos ( til sovetiden om dere bruker det. Vi har en liten plast boks til smokkene for det blir ofte skittent i hyllene)

 

Tja, kommer ikke på mer i farten her :) '

Var det til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

I vår barnehage har de past opplegg på tilvenning.

 

Dag 1: 2 timer

Dag 2: 4 timer

Dag 3: 4-5 timer, men da går mor / far etter omlag 1 time og er barnet alene (dersom alt går greit på dag 1 og dag 2)

 

Vi har ikke noen ordning med primærkontakt og alle på avdelingen kjenner alle barna like godt.

 

Av utstyr så her jeg bleier, ekstra skift med strømpebukse og body, ekstra lue, votter, ullsokker og en ullgenser. Har også en tynn ulldress som hun sover i. Vogn, vognpose, tutta og lille-vovva ;)

Har også ekstra regntøy.

 

Sko, støvler, dress osv. tar jeg med frem og tilbake. Har ikke ekstra sett av det.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!! :D

 

2 timer per dag hørtes lite ut, trodde at tilvenningen var lenger om gangen. Han er ganske vant med barnepass, dvs er i minisats et par ganger i uken 1-1,5 time av gangen.

 

Vi pleier også gå i åpne barnehager nesten hver dag, men der er han sammen med meg da... men jeg har også muligheten til å trekke meg litt vekk der. Pleier å gå greit for en kort stund.

 

Han har også vært hos dagmamma 1,5 uke og det gikk bra. Han er ganske tillitsfull og sosial. I barnehagen trekker han selv vekk for å være med de andre barna... så jeg håper virkelig at tilvenningen vil gå greit. Jeg har da bare 3 dager på meg, ellers må det bli etter avtale med besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!! :D

 

2 timer per dag hørtes lite ut, trodde at tilvenningen var lenger om gangen. Han er ganske vant med barnepass, dvs er i minisats et par ganger i uken 1-1,5 time av gangen.

 

Vi pleier også gå i åpne barnehager nesten hver dag, men der er han sammen med meg da... men jeg har også muligheten til å trekke meg litt vekk der. Pleier å gå greit for en kort stund.

 

Han har også vært hos dagmamma 1,5 uke og det gikk bra. Han er ganske tillitsfull og sosial. I barnehagen trekker han selv vekk for å være med de andre barna... så jeg håper virkelig at tilvenningen vil gå greit. Jeg har da bare 3 dager på meg, ellers må det bli etter avtale med besteforeldre.

 

2 timer den første dagen pleier å holde. Med tanke på at barna ofte blir slitne, trøtte og kanskje sultne. Er veldig fint å slippe eventuelt hyl og skrik første dagen. Handler om å få en god opplevelse. Er jo mange barn og voksne, og kan bli støyete:-)

Men virker jo som at ditt barn er av "det lette slaget" så går nok helt sikkert fint:) - ville kanskje avtalt med besteforeldre at de kan hente barnet tidligere? (Veit ikke hvor lenge du jobber, men tenkte så det ikke ble full dag med en gang).

Jobber selv i barnehage, og erfaringen er at tilvenningen er superviktig selvom barnet "sklir rett inn". Vært borti barn som plutselig blir veldig lei seg etter noen dager i barnehagen, med barn som har vært trygge med en gang, og foreldrene ville helst komme seg avgårde å gjøre andre ting enn å se på at barnet klarer seg fint.

 

Når det kommer til hva du trenger av utstyr, har du fått mange fine tips. Men ville hørt i barnehagen om det var noe spesielt de ønsker.. eller ikke ønsker... Noen forbyr hettegensere og sjerf f.eks :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tilføye at "foreldrene vil helst komme seg avgårde" ikke var rettet mot deg;-) skjønner at du har en jobb å starte i :)

Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykke Fryd ♥

De har bare 2 timer første dagen av grunner som Julibaby nevner og fordi barnehagen skal oppleves som noe morsomt, kjekt og noe de har lyst å komme tilbake til. Blir det for mange timer kan barna oppleve det som slitsomt, masende og da kan det bli "drama" neste dag.

 

Min datter hadde hatt lite barnevakt før hun begynte å barnehagen og siden det bare er oss to så var hun veldig knyttet til meg. Jeg var spent, men det gikk over all forventning :) Hun var da 16 måneder og klar for å utvide verden.

 

Høres ut som om gutten deres både er godt sosialisert og at han har mange gode forutsetninger.

Om jeg skal tippe så vil jeg tippe at det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...