Gå til innhold

Er det mulig å begynne å lekke etter 5 måneder?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet å amme for 5 måneder siden og plutselig har jeg begynt å lekke på venstre bryst...

 

Jeg vet ikke nøyaktig kor lenge jeg har lekket da jeg har tenkte at det har en annen naturlig forklaring, men nå så jeg at det kom en våt flekk ved nippelen mens jeg så på en annen flekk... Jeg vil tippe jeg har hatt dette i ca 2-3 uker.+/-

 

En annen ting som også er rart er at mini ( som ikke lengre ville ha bryst og som er årsaken til jeg måtte gi opp ammingen) ha hatt 2 tilfeller hvor hun ha prøvd å "smake" på brystet når jeg har tatt hun opp i sengen i det siste og det har ikke vært interessant i mange mange måneder. Hun laget de største grimaser jeg har sett hun lage, og hun likte tydelig ikke smaken... Til nå ja jeg bare ledd av det og trudd det kunne være at hun husket at det var noe tidligere der, men lurer på om hun har kjent noe lukt...

 

Forslag til hva jeg kan gjøre eller er det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er nok ikke noe du kan gjøre med det, enn å vente til det gir seg igjen. vet om flere i familien min som kan klemme ut melk opptil flere år etter ammeslutt;) så det er der en stund ja :)

 

hvis ikke du er gravid igjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Man kan lekke lenge etter ammeslutt, dvs melkeproduksjonen kan være der, og da kan det variere litt om man faktisk merker lekkasjen (iallfall om det kun er innimellom). Graviditet og menssyklus kan også påvirke.

 

MEN dersom du oppdager kuler i brystet så må du kontakte lege. Det er KUN når man ammer og umiddelbart (dager) etter ammeslutt at kuler i brystet er greit. Brystet skal da undersøkes med ultralyd eller mammografi. (Nevner dette fordi det dessverre er en del både blant kvinner og leger som bagatelliserer kuler i brystet med at det sikkert er ammerelatert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg opplevde det samme som deg ca 4 mnd etter ammeslutt. Kun venstre bryst, men jeg har i tillegg "vondt"/er ømt et punkt i brystet. Gikk til legen siden jeg har kjente ømheten i flere mnd, og hun tok en grundig sjekk av brystene, bakterieprøver fra "melken" ( hos meg er det tykt, seigt og gult- og smaker helt forferdelig!) samt sendte meg rett til mammografi. Var vel ikke egentlig bekymret, men ble det nå siden legen tok dette alvorlig og ville sjekke ut at det ikke er noe galt. Så nå venter jeg på time til mammografi... Jeg ville kanskje tatt en tur til legen hvis jeg var deg, bare for å sjekke ut at det ikke er noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det man lekker ikke er melk, eller man er i tvil (smak på det, om du ikke vil smake så behandle det som om du er i tvil!), så kontakt for all del lege. Ikke vent og se, men bestill en legetime og få en skikkelig sjekk, helst med ultralyd og/eller mammografi også. I de aller aller fleste tilfeller er det ingenting galt, men i såfall er det jo bedre å VITE at alt er ok enn å gå rundt og lure.

Kjempeflott at legen din tok deg alvorlig, jentemamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...