Gå til innhold

Hjelp! Har fått en orkidé i hus, hvordan holde den i live??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Den er veldig fin og stor og spenstig nå, men jeg har ikke god erfaring fra tidligere og fingrene mine er alt annet enn grønne. Så noen tips fra dere kloke gartnerdamer her inne hadde vært knallers, på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg dreper alle planter bortsett fra min fantastiske orkide, så mitt råd er mye lys (ikke direkte sollys) og veldig lite vann :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Jeg er usedvanlig dårlig på blomster, men orkidèer får jeg faktisk til.

 

Det jeg gjør er å sette dem i en gjennomsiktig potte, i vinduskarmen (men ikke i direkte sollys) slik at de får mest mulig lys. Når jeg ser at røttene er brune så setter jeg blomsten under rennende vann helt til røttene er grønne igjen. Så tilbake i potta i vinduskarmen.

 

Mine orkidèer blomstrer titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fast dag i uka der jeg tar den ut av krukken, setter den under springen og heller halvlunkent vann i, lar den renne av seg og setter den tilbake igjen. Men jeg er fanatisk på at det Må være samme dagen, hver uke. Tør ikke annet. Men den lever fortsatt, så hipp hurra for meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Jeg dreper alt grønt til og med kaktus kverker jeg.

Men har nå mirakuløst klart å holde liv i en miniorkide siden september. Den står i vinduskarmen i solvinduet, der står den til jeg husker å vanne den ca 1 gang i mnd. Da fyller jeg potta med vann og lar den stå til neste gang den blir husket. Stikk i strid med alle anbefalninger. Om det er blomsten som ikke vet hva som er godt for den, eller at jeg plutselig har fått grønne fingre vites ikke.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tullmusa83

Annbefaler offring av jomfru blod til alle guder du kan komme på. Skulle det skorte på jomfruer ryktes det at det finnes store forekomster av disse i vikingeskipet hver påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine orkideer er flotte,spreke og har blomster 11 mnd i året.

De står i vindu med mye sol, og jeg fyller potten halvfull med vann hver 14 dag.

Har ikke drept en eneste orkide etter jeg startet denne behandlingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...