Gå til innhold

Kan huseier gjøre dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg knuste en skjerm til 130 kr . Nå skal de holde av 1500 fra mitt depositum til den er fikset? Er ikke det litt mye når skjermen koster 130 kr?

Kjører innom med en ny i løpet av helgen, men jeg vil bare vite om de kan gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å ikke skrive under på det, for han kan selcfølgelig ikke røre depositumskontoen uten ditt samtykke. Om du kjøper ny i helgen løser det seg jo da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jeg skrive under på det? jeg har ikke fått beskjed om og skrive under på noenting. Depositums kontoen laget hun i sitt eget navn, i gud vet hvilken bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha utbetalt deler av det før det er fikset så kan de nok holde tilbake mer enn det det faktisk koster... ikke sikkert de har peiling på pris, kanskje de tror du ikke snakker sant ang pris heller. Eller må du kanskje fikse det før du får noe av depositumet utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg vet jo at det løser seg når jeg kjøper ny, men jeg syntes de har laget seg så mange egne og rare regler og jeg syntes dette er så uprofesjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jeg skrive under på det? jeg har ikke fått beskjed om og skrive under på noenting. Depositums kontoen laget hun i sitt eget navn, i gud vet hvilken bank.

 

 

Da har hun brutt loven allerede der, for depositumskonto skal stå i ditt navn, hun skal betale opprettelsen, og du skal ha rentene. Ingenting kommer ut av kontoen uten ditt samtykke. Hvordan vet du nå at ikke hun bare tar pengene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har du tabbet deg ut ved å ikke sjekke reglene. Depositumskontoen skulle ha stått i ditt navn, og begge skal måtte skrive under for å få tatt ut noe derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jeg skrive under på det? jeg har ikke fått beskjed om og skrive under på noenting. Depositums kontoen laget hun i sitt eget navn, i gud vet hvilken bank.

 

Vel, da er det ikke en depositumskonto... en depositumskonto koster penger å opprette som huseier må betale for så mange som "smyger seg unna". Dessuten er det litt styr, for begge parter må møte opp i banken, og det skal stå i leietakers navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som skal stå som "eier" av depositumskontoen. Dere skal opprette den sammen. Har noe annet skjedd, så har huseier lurt deg.

Det er ikke aneldning til å holde tilbake mer enn det det er ødelagt for og om du erstatter det, så er jo boligen i samme stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har blitt lurt. Jeg mistet selv depositum på 5000 på den måten. Var ikke noe å ta penger for, men jeg fikk dem aldri likevel. Det er tyveri, men hos politiet sa de at disse sakene må man ta hos forliksrådet, og at det er veldig vanskelig å få noe ut av det. De rådet meg til å droppe det, så jeg endte med å bare gi opp. Jeg gjorde aldri den feilen igjen i min tid som leietager. Du bør fortelle henne at du nå er obs på at det har skjedd en feil med depositumskonto og at dere får gå i banken og fikse det. Hun kan kreve at den skal være i hennes bank, men det er også det eneste hun i det hele tatt har krav på. Kontoen er din, og begge må skrive under om noe skal ut av den. Du kan ta renter ut når du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi jeg trodde hun kunne loven da det er hun som er utleieren.

og jeg gjorde bare det jeg fikk beskjed om.

hi

 

Det er da ikke ulovlig å gjøre det slik, men som leietaker bør du sette deg inn i dine rettigheter og kreve at det gjøres korrekt med en konto i ditt navn.

 

Dessverre har du nok ikke så mye å stille opp med hvis utleier mener de selv skal fikse det du har ødelagt og det koster mer enn du mener det gjør.

 

hva slags skjerm snakker vi om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ferdig i den leiligheten den 15. Men de fikk nøkler tilbake den 14. Ikke har de lest av strømmen heller, så jeg får ikke avsluttet mitt gamle strøm abonomang. Hun sa at hun skulle overføre 6000 kr til meg i kveld og at resten 1500 skulle hun overføre når lampe skjermen var fikset. den koster 128 kr på skeidar og hun kan sjekke prisen selv, om det så var at hun ikke trodde på meg at den kostet det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fordi jeg trodde hun kunne loven da det er hun som er utleieren.

og jeg gjorde bare det jeg fikk beskjed om.

hi

 

Det er da ikke ulovlig å gjøre det slik, men som leietaker bør du sette deg inn i dine rettigheter og kreve at det gjøres korrekt med en konto i ditt navn.

 

Dessverre har du nok ikke så mye å stille opp med hvis utleier mener de selv skal fikse det du har ødelagt og det koster mer enn du mener det gjør.

 

hva slags skjerm snakker vi om?

 

Jo det er et direkte brudd på husleieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ferdig i den leiligheten den 15. Men de fikk nøkler tilbake den 14. Ikke har de lest av strømmen heller, så jeg får ikke avsluttet mitt gamle strøm abonomang. Hun sa at hun skulle overføre 6000 kr til meg i kveld og at resten 1500 skulle hun overføre når lampe skjermen var fikset. den koster 128 kr på skeidar og hun kan sjekke prisen selv, om det så var at hun ikke trodde på meg at den kostet det..

 

Virker litt merkelig at hun skulle ta 1500 da. Trenger hun pengene tro. Lite penger i helgen og så sitt snitt til å låne dem fra deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjipt at det skal være sånn. de har allerede tatt 1500 kr for en vifte som vi fikset igjen. Som var løs fra før!! ah forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for hun skrev at hun overfører 6000 kr ikveld, de har allerde tatt 1500 kr for vifta som vi fiksa igjen, og den var allerede løs, og at hun skulle holde igjen resten av depositumet for skjermen. og det er 1500 kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være fryktelig ung. Har man leid før vet man disse tingene, så jeg tenker dette er din første leilighet? Når man skal leie et sted går man over med eieren, noterer og tar bilder av evt feil fra før. Om du oppdager etter innflytting at noe er feil, for eksempel den vifta, får du huseier til å komme og fikse det med en gang. Du informerer skriftlig og får svar skriftlig. Dermed har du ditt på det rene ved utflytting også. Disse tingene er veldig viktig, og noen huseiere tjener godt på de som ikke passer godt på. Nå vet du til neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg gitt beskjed om at det viser seg og være strengt ulovlig a oppbevare depositum på egen konto og at hun kan anmeldes for slikt. Og at dersom ikke resterende blir overført umiddelbart samt 1500for viften dere fikset, vill du anmelde forholdene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke sette pengene inn pÅ en depositumkonto er ulovlig ifølge paragraf 3.5 i Husleieloven. Da kan leieboer kreve tilbake pengene uavhengig av leiekontrakten. Huseier kan heller ikke holde tilbake depositumet til Å dekke skader og liknende hvis en depositumskonto ikke ble opprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr egentlig ikke si så mye, tenk om hun plutselig bare bestemmer seg for og ikke gi meg noe av pengene tilbake?

jeg får vel ikke gjort noe med det da? Om de sier at de skal fikse viften selv, vil jeg da ha krav på kvittering av det de bruker på vifta`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du har gått inn i en slik depositumsavtale som er utenom det vanlige så ville jeg bare holdt kjeft intill du får tilbake resten av pengene. Evt ta det med vifta etter du har fått igjen pengene, så ikke du risikerer noe her... de har deg litt i sin hule hånd nå...

 

Har selv også gått inn i liknende avtaler, men da har jeg droppet å betale siste husleie (var da 1 mnd depositum) og informert dem om det faktisk. Og det var greit for alle når jeg gjorde det slik. Men hadde et ok forhold til utleier da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noe dårlig forhold til huseier , og det virker som de har nok med penger, så hvorfor de skulle lurt meg for 9000 kr skjønner jeg ikke. Kommer nok til og gjøre som du #24 sier ja. Ikke si noenting. Vi skal kjøpe vogn til lørdag så jeg håper de er ærlige mennesker og gir meg pengene MINE.

 

Takker for svar. Jeg er nå ferdig med alt som heter og leie, så jeg slipper dette i fremtiden.

når jeg flyttet i den leiligheten jeg akkurat hadde så var det huseier som sa til meg at det var sånn man opprettet depositums konto og at man ikke måtte gjøre det i banken, og at den er sperret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...