Gå til innhold

Hva skjer når du blir tatt i og svindle til deg alenemorstønad?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et par jeg kjenner er blitt tatt i og svindle til seg aleneforsørgerstønad. Foreldrene har hele tiden bodd på samme adresse og har hele tiden vært sammen. Og sammen har de 1 barn...

 

Nå har de blitt tatt, men hva skjer videre egentlig? Her er det snakk om minst 150-200 000 kr. Hun har ingen inntekt og han har full jobb, blir de begge anmeldt eller er det kun henne det går på? Slipper han unna? Må de betale pengene tilbake, fengselstraff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et par jeg kjenner er blitt tatt i og svindle til seg aleneforsørgerstønad. Foreldrene har hele tiden bodd på samme adresse og har hele tiden vært sammen. Og sammen har de 1 barn...

 

Nå har de blitt tatt, men hva skjer videre egentlig? Her er det snakk om minst 150-200 000 kr. Hun har ingen inntekt og han har full jobb, blir de begge anmeldt eller er det kun henne det går på? Slipper han unna? Må de betale pengene tilbake, fengselstraff?

 

 

 

Må nok betale tilbake, i beste fall. Om ikke, kanskje fengsel også! Alvorlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grov svindel og dokumentforfalskning, så i tillegg til å betale tilbake hele beløpet, må de sansynligvis sone og de vil få en klekkelig bot. Og det fortjener de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med de må betale tilbake alt + en solid bot + mulig fengsel.

 

Systemsnyltere får ingen sympati fra meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par jeg kjenner er blitt tatt i og svindle til seg aleneforsørgerstønad. Foreldrene har hele tiden bodd på samme adresse og har hele tiden vært sammen. Og sammen har de 1 barn...

 

Nå har de blitt tatt, men hva skjer videre egentlig? Her er det snakk om minst 150-200 000 kr. Hun har ingen inntekt og han har full jobb, blir de begge anmeldt eller er det kun henne det går på? Slipper han unna? Må de betale pengene tilbake, fengselstraff?

 

Ikke bare må de betale tilbake, men tilbake med renter også. Og når det er snakk om så store summer, kan de risikere fengselsstraff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir politianmeldt og må i retten. Det har blitt rettet søkelys mot denne typen svindel i det siste, og såvidt jeg vet tas ubetinget fengselsstraff i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de får fengsels straff kommer nok ann på hvor mye de har svindlet, men de må nok uansett betale alt tilbake til nav..

 

Og tror nok også at de mister retten til og motta penger fra nav for en lengre periode (sykemeldinger, fødselspenger osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må påregne å tilbakebetale pengene, få en bot og mulig fengselstraff. De kan også miste noen, eller flere, rettigheter i folketrygden for en kortere eller lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mister retten til trygd, og ikke har mulighet for noen annen inntekt (hvis man f.eks. er ufør), hva skjer med ungene da? Tar barnevernet over? Og hva skjer evt med ungene om en aleneforelder settes i fengsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...