Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Babyer som er ca 4 mnd nå i februar?

• Logg inn for å svare
317 svar til dette emnet

#61 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 09:53

Vis innleggLa rubia skrev 17 februar 2012 - 09:36:

Ja det er vanskelig å vite dette med amming, økedøgn og annen mat. Hvordan tolke signalene om når man bør begynne med fast føde. Jeg har vert så sikker på at det er den plagsomme tanna som har gjort at jenta mi har krevd så mye pupp og vert så mye våken på nettene, men kanskje det rett og slett er økedøgn i tillegg? Nå er det 3. natt med oppvåkning her halvtime der hun krver å f ligge med puppen. hvertfall en gang i timen (annehver gang hun legges til) er det iherdig suging mens annenhver gang er det småsuging og mest kos ser det ut som. Jeg blir jo helt tullete av å våkne opp så ofte. Jeg hadde tenkt å fullamme så lenge som mulig og ikke begynne smaksprøver før fullgåte 6 mnd. men er dette et tegn på at hun trenger mer mat? Uansett godt å se at vi ikke er alene :P

Bruker hun smokk? (beklager hvis du har skrevet det før, men jeg orket ikke lete gjennom alle innleggene) ammes hun i søvn? Min er vant til å sovne ved amming, vil ikke ha smokk dessverre, men merker at hun er sulten på ordentlig når hun våkner om natta.

Annonsebilag
Annonsebilag

#62 La rubia

La rubia

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 82 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 10:06

Vis innleggLeelo skrev 17 februar 2012 - 09:53:

Vis innleggLa rubia skrev 17 februar 2012 - 09:36:

Ja det er vanskelig å vite dette med amming, økedøgn og annen mat. Hvordan tolke signalene om når man bør begynne med fast føde. Jeg har vert så sikker på at det er den plagsomme tanna som har gjort at jenta mi har krevd så mye pupp og vert så mye våken på nettene, men kanskje det rett og slett er økedøgn i tillegg? Nå er det 3. natt med oppvåkning her halvtime der hun krver å f ligge med puppen. hvertfall en gang i timen (annehver gang hun legges til) er det iherdig suging mens annenhver gang er det småsuging og mest kos ser det ut som. Jeg blir jo helt tullete av å våkne opp så ofte. Jeg hadde tenkt å fullamme så lenge som mulig og ikke begynne smaksprøver før fullgåte 6 mnd. men er dette et tegn på at hun trenger mer mat? Uansett godt å se at vi ikke er alene :P

Bruker hun smokk? (beklager hvis du har skrevet det før, men jeg orket ikke lete gjennom alle innleggene) ammes hun i søvn? Min er vant til å sovne ved amming, vil ikke ha smokk dessverre, men merker at hun er sulten på ordentlig når hun våkner om natta.

Hehe. ja det blir mange innlegg etter en stund og vanskelig å følge med på alle. Jeg spør sikker om mye som allerede er besvart også :P
Nei hun bruker ikke smokk. VI prøvde en god stund å få henne til å ta smokk men har gitt opp. orker ikke å "tvinge" (øve) henne til å ta den. som regel sovner hun ikke ved puppen tilleggetid. Jeg ammer henne, så setter jeg på en uro som hun er så glad i. den ligger hun å stirrer på til hun sovner alene på mørkt rom. På de mest urolige kveldene er det bare amming som får henne til å roe seg da.
Ja som regel har hun våknet hver 3 time (sover 4 timer første økta) og leter iherdig etter puppen i halvsøvne. da er det lett å se at hun er sulten selv om hun aldri skriker. men nå er det blitt mye mer sutring og kaving. Jeg klarer ikke helt å lese denne sutringa og har prøvd å roe henne uten pupp men det hjelper ikke. hun klarer ikke roe seg ned før hun får puppeni munnen, enten hun suger iherdig eller ikke.

#63 Fru Monalisa

Fru Monalisa

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 149 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 10:18

Hva er det med disse oktoberbabyene da? Vil ikke ta sutt noen av dem? :) Vi øver nesten hver dag enda vi... Hører stadig om babyer som tar den ved 4-5 mnds alder, så da håper jeg snart den sitter her....

#64 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 10:21

Vis innleggFru Monalisa skrev 17 februar 2012 - 10:18:

Hva er det med disse oktoberbabyene da? Vil ikke ta sutt noen av dem? :) Vi øver nesten hver dag enda vi... Hører stadig om babyer som tar den ved 4-5 mnds alder, så da håper jeg snart den sitter her....

Ingen sutt her heller...turde ikke begynne tidlig da vi hadde ammeproblemer i flere uker i starten, så begynte ikke prøve før ca 2 mnd. Med forrige mann så tok han smokken fra 4 mnd alder, så jeg har ikke gitt opp håpet enda, men "tvinger" ikke altså:)

#65 Sjetnejenta

Sjetnejenta

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 128 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 10:41

Vi hadde valget mellom konstant pupping eller gå rundt med en finger i munnen til Håvard.. Enormt sugebehov. Venta til han var nesten to uker før han fikk smokk, og den satt som et skudd :) Heldigvis!

#66 Leoliten

Leoliten

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 11:07

Min har faktisk tatt smokk helt fra starten. Han veksler mellom flaske og pupp og koser seg med smokk i vogna og i sengen.
Men han er heldigvis ikke avhengig av den. Han sovner som regel uten smokken, og sovner han med den i munnen og mister den sover han som regel bare videre uten å skrike etter den. Han skriker etter den kun når han holder på å sovne og mister den...

#67 Leoliten

Leoliten

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 11:13

I går vi på besøk hos noen venner da mannen min skulle hjelpe kompisen sin med å pusse opp nytt hus, og jeg skulle være hos kona hans og ungene med prinsen.
Det har ikke vært noe problem før, men denne gangen gikk det galt. HVertfall så tror jeg det var det som skjedde.
Ungene der er  7 og 12 år. Hun på 12 er veldig forsiktig og flink, men hun på 7 er voldsom.
Venninnen min la mini ned på gulvet på en madrass og begge ungene satt seg på hver sin side av han og dullet og tok i han. Jeg så ikke på hele tiden og det hørtes ut som han koste seg, men plutselig var det nok. Da tok vi han opp og begynte å skulle gi han mat, men da slo han seg helt vrang.
Gråt som han aldri har grått før. Han hikstet og skrek i 50 minutter i strekk. Ville ikke ha flaske og ville ikke ha pupp.
Vi gikk rundt med han litt og han rapte som en godt voksen mann flere ganger. Bør legges til at det på dette tidspunktet var det 3-4timer siden han spiste sist, så han var nok supersulten (da han normalt spiser med 2 timers mellomrom).
Han ville ikke gi seg. Ble rolig i et par minutter og startet pån igjen. Han så oppriktig redd ut når han gråt. Jeg var nære på å gråte selv.
Jeg måtte sende melding til mannen og få han til å komme så vi kunne dra hjem.

Min teori er at han rett og slett han ble redd og det ble altfor mye med de to barna som dullet og trakk i han på gulvet, så han svelget masse luft og fikk vondt i magen.

Hva tror dere? Han har ALDRI grått slik før.

#68 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 11:55

Ikke så enkelt å vite, men høres ut som om han kanskje ble redd/utrygg og ikke klarte å "hente seg inn igjen"? Her merker jeg i alle fall forskjell på når hun gråter fordi hun blir skremt/redd, DA høres det helt annerledes ut enn ved annen gråt som sult, trøtt, lei osv.

#69 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 11:57

ANG AVFØRING HOS DE SMÅ: Tidligere hadde hun 1-2 avfØringer, fulle bleier hver dag, men i flere uker har det kun vært hver 3. til 4 dag, og de er litt fastere i konsistensen. Kommer en del luft da, men virker ikke som det plager henne. Vet  jo at det er mye som er normalt med brysternærte barn, men er det vanlig at det plutselig forandrer seg slik nÅr man bare ammer? Husker ikke fra forrige gang:)

#70 Leoliten

Leoliten

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 157 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 12:00

Vis innleggLeelo skrev 17 februar 2012 - 11:55:

Ikke så enkelt å vite, men høres ut som om han kanskje ble redd/utrygg og ikke klarte å "hente seg inn igjen"? Her merker jeg i alle fall forskjell på når hun gråter fordi hun blir skremt/redd, DA høres det helt annerledes ut enn ved annen gråt som sult, trøtt, lei osv.

Ja det var ikke "jeg er sulten"-gråten dette her. Og det blikket i øynene hans sa at han var redd... Det gjorde vondt i mitt mammahjertet!

#71 Svins&Lillesvans

Svins&Lillesvans

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 61 Innlegg:
  • StedTelemark

Skrevet 17 februar 2012 - 12:11

Vis innleggLeelo skrev 17 februar 2012 - 11:57:

ANG AVFØRING HOS DE SMÅ: Tidligere hadde hun 1-2 avfØringer, fulle bleier hver dag, men i flere uker har det kun vært hver 3. til 4 dag, og de er litt fastere i konsistensen. Kommer en del luft da, men virker ikke som det plager henne. Vet  jo at det er mye som er normalt med brysternærte barn, men er det vanlig at det plutselig forandrer seg slik nÅr man bare ammer? Husker ikke fra forrige gang:)

Her har småtten nå gått ca 3 uker nesten uten særlig bæsjebleier. Hatt to særdeles saftige bleier, ellers knapt noe som helst...men er blid og fornøyd og virker ikke som han har vondt i magen. Men nå har han jo fått ett grøtmåltid om dagen i en uke, så regner jo at dette må synes i bleia snart? Han har de verste stank- prompene noensinne forøvrig..!:)

#72 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 14:05

Vis innleggLeoliten skrev 17 februar 2012 - 12:00:

Vis innleggLeelo skrev 17 februar 2012 - 11:55:

Ja det var ikke "jeg er sulten"-gråten dette her. Og det blikket i øynene hans sa at han var redd... Det gjorde vondt i mitt mammahjertet!

Ja, det skjønner jeg!

#73 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 16:47

Vis innleggozbaby skrev 17 februar 2012 - 07:36:

Nå har snuppa hatt økedøgn siden søndag. Og selvfølgelig bare om natta. Legges 20.00, mat 23, 01, 03, 05, 06 og opp 07-08. Har ikke slått feil de siste nettene. Frem til nå har hun bare hatt mat 1-2 ganger om natten. Dere som har vært gjennom det samme, hvor lang tid tok det før det gikk tilbake til "normalen" igjen? Begynner å bli litt tullete:)
Hehe, ikke for å skremme deg men jeg har kun hatt ett par dager mellom økeøktene. Så her er jeg en levende zombie etter ukesvis med økeøkter.(samme som deg, verst om natten) Går snart over til grøt på kveldstid for å se om hun roer seg litt. Merker det tærer på kroppen i form av konstant hodepine og trøtthet :(

#74 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 16:54

Godt å se at det ikke bare er min som har disse økeøktene. Men nå har det vart så lenge med kun dager i mellom at jeg kaster nok inn håndkleet å begynner på grøt(på kvelden) etterhvert. Er rett og slett utslitt! Konstant hodepine og trøøtt heeele dagen. Orker ingenting.

Venter å ser i helgen, fortsetter det blir det grøt til uken. Må tenke litt på meg selv. Lille skatten min har det bedre med en mamma som fungerer bedre enn det jeg gjør nå ;)

Så over til noe annet enn bare klaging:
Lagde avokado/banan mos igår (smaksprøver). Tok en avokado, halv banan og litt kokt vann og moste til en deilig kremete blanding. Hev i isterningform, og vips der hadde jeg 16 dager med smaksprøver :) Snuppa elsker denne blandingen :)

#75 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 17:19

Min tar smokken etter at vi øvde i 4 uker. Hun sovnet kun med puppen, våknet når jeg flyttet meg en mm. Så da jobbet vi veldig for å få den til å sitte. Hun foretrakk avent sine i begynnelsen, men nå er det mam sine :) Tror vi prøvde 10 forkjellige typer! hehe..

#76 Oktoberguttogmamma

Oktoberguttogmamma

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 17:27

Hei,hiver meg med på denne tråden:)Vi er også inne i en periode med dårlig søvn og øking.Vi hadde 14dager med øking,holdt på å bli gal.Fikk maks 2 timer sammenengende søvn.Nå har jeg nok melk,men han våkner fremdeles flere ganger om natta uten at han vil ha mat.Tar lang tid å få han til å sove igjen,kjenner meg veldig frustrert.Hodepine og lite overskudd,er faktisk en liten trøst å se at det er flere som sliter med nattesøvnen...Ellers er han en flott gutt med supert humør på dagen.
Blir litt oppgitt,har ventet på den magiske 3 mnd grensen hvor søvnen skal bli bedre,men så ble den bare verre.Håper det går seg til snart:)

#77 ♥ Min engel ♥

♥ Min engel ♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 275 Innlegg:

Skrevet 17 februar 2012 - 18:04

Vis innleggOktoberguttogmamma skrev 17 februar 2012 - 17:27:

Hei,hiver meg med på denne tråden:)Vi er også inne i en periode med dårlig søvn og øking.Vi hadde 14dager med øking,holdt på å bli gal.Fikk maks 2 timer sammenengende søvn.Nå har jeg nok melk,men han våkner fremdeles flere ganger om natta uten at han vil ha mat.Tar lang tid å få han til å sove igjen,kjenner meg veldig frustrert.Hodepine og lite overskudd,er faktisk en liten trøst å se at det er flere som sliter med nattesøvnen...Ellers er han en flott gutt med supert humør på dagen.
Blir litt oppgitt,har ventet på den magiske 3 mnd grensen hvor søvnen skal bli bedre,men så ble den bare verre.Håper det går seg til snart:)
Ja, var liksom det. Merket stor forbedring litt før tre mnd. Men så nå rett før 4 mnd ble det jo såååå mye verre! Hehe ;) Det var det ingen som sa noe om nei :-P

#78 Leelo

Leelo

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 362 Innlegg:

Skrevet 18 februar 2012 - 08:26

Ja, alle snakket om 3 mnd ang økedøgn ol, men er enig at det er mer nå, i alle fall på natten her. Sovnet i går 22.30, mat 01.30, 04.30 og 07. Sammenliknet med tidligere er dette ofte for oss, da hun har sovet 5-8 timer stort sett...
   MEN her er det egentlig mest dagsovingen som er vanskelig, vil kun sove ved pupp og i vogn eller bil. Jeg er glad i å gå tur, men kjipt å måtte gå tur for at hun skal sove, og nå i det siste har hun våknet 5-10 min etter vognen er stoppet, ser hun leiter etter noe å sutte på(liker fingrene sine, men hun har jo votter på, og ikke alltid kontroll på at fingrene blir værende i munnen, så skulle gjerne ønske hun tok smokk...).
   hvordan har natten vært hos dere?

#79 Oktoberguttogmamma

Oktoberguttogmamma

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Skrevet 18 februar 2012 - 10:11

Natten har vært slitsom.Lillegutt har funnet ut at det er morsomt å være våken en time eller to midt på natta.Itillegg har det vært 2 bæsjebleier inatt.Min gutt bæsjer fremdeles 3-4ganger per dag:)Vurderer å begynne med grøt, tror ikke han er tilfreds med bare melk når han våkner så hyppig.Men vil så gjerne fullamme til 6 mnd...

#80 Fru Monalisa

Fru Monalisa

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 149 Innlegg:

Skrevet 18 februar 2012 - 10:12

Mat så og si hver time her... Kjenner jeg er litt trøtt, selv om jeg sovner veldig fort og mens jeg ammer...