Gå til innhold

Babyer som er ca 4 mnd nå i februar?


Leelo

Anbefalte innlegg

Jeg tar på sportsdelen av og til. Da kan vi gå tur når hun ikke skal sove, og det er gull verdt i dette fantastiske været. Jeg fant ut at jeg kunne sette opp ryggstøtte i bagen i går da, litt sent, menmen.

Har også kjøpt meg ny vogn til ferieturer i år, Baby jogger city mini. Den er helt genial! Satt snuppa oppi og trilla litt rundt huset i går, så god. Ryggen kan legges ned så den kan brukes nå. Greit hvis vi skal inn og ut av bil, og rundt om på kjøpesentre. Har en emmaljunga mondial, så det er litt tungvindt ellers.

 

Ellers er krabbing det store frustrasjonsmomentet her. Hun drar beina opp under seg og hviler på albuene, men armene er ikke sterke nok enda. Hyler til når hun ikke får tak i lekene sine som hun har dyttet langt bort.

 

Har begynt med smaksporsjoner på spagetti (5-6mnd). Det syns hun er helt forkastelig, men svelger allikevel. Så vittig å se på. Og ella's kitchen suger hun i seg i løpet av noen minutter. Ikke kresen i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det syns hun er helt forkastelig, men svelger allikevel.

 

Haha!!

 

Guttungen fikk noe ferskenkompott i dag, de grimasene var gull verd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, "fersken-face" har vi sett her og. Veldig moro.

 

Snuppa her er ikke så mobil enda. Ho rulla for ganske lenge sida, men det er akkurat som ho ikke gidder. Ho ligger derfor mest på ryggen og når hun blir lei, så skriker hun litt og får all oppmerksomhet... er vel sånn med nummer 1?? hehe.

 

Prøvde sportsvogna en tur jeg også, men kjenner at jeg kommer til å bruke bagen litt til.. Blei brått så stor ;) Og sportsdelen var lavere og ikke så fin som bagen syns jeg (Emmaljunga duo edge).

 

Er også på utkikk etter en mindre trille og så på den du har ozbaby. Dama i butikken abefalte den. var jo veldig lett å legge sammen. Leste i går om en abc cobra, best i test og jeg går rett på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, "fersken-face" har vi sett her og. Veldig moro.

 

Snuppa her er ikke så mobil enda. Ho rulla for ganske lenge sida, men det er akkurat som ho ikke gidder. Ho ligger derfor mest på ryggen og når hun blir lei, så skriker hun litt og får all oppmerksomhet... er vel sånn med nummer 1?? hehe.

 

Prøvde sportsvogna en tur jeg også, men kjenner at jeg kommer til å bruke bagen litt til.. Blei brått så stor ;) Og sportsdelen var lavere og ikke så fin som bagen syns jeg (Emmaljunga duo edge).

 

Er også på utkikk etter en mindre trille og så på den du har ozbaby. Dama i butikken abefalte den. var jo veldig lett å legge sammen. Leste i går om en abc cobra, best i test og jeg går rett på ;)

 

Når det gjelder trille har vi kjøpt Quinny Zapp Xtra, og er kjempefornøyd. VI kjøpte den fordi den kan vendes både forover og bakover, slik at prinsen nå når han bare er 5 mndr kan se på oss når vi triller og senere kan han snus andre veien. Den kan også legges ned så han kan sove i den. :-)

Ville bare nevne den! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bare baggen ennå, men så bor vi jo i nord- og her er fremdeles vinter ;) Har kjøpt Stokke xplory for å bruke nærmere våren og sommeren! Har "prøve-trillet" den, og er kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så morsomme med disse mat grimasene sine :D Ler meg ihjel hver gang snuppa får prøve noe nytt, hehe. Idag fikk hun smake blåbær og avokado mos, og det så ut som hun ikke syns det var det store. Men svelgte ned litt før det til slutt var stopp ;) Imorgen blir det pæremos, det har hun heller ikke smakt før, men regner med hun liker det da hun har smattet på pære gjennom baby safe feederen :)

 

Gleder meg veldig til å begynne å bruke sportsvognen! Tenkte etter påske. Har vært varmt og fint disse dagene i Bergen, men syns vinden er iskald. Så håper den stilner til etter påsken :)

 

Snuppa her kommer seg ikke fremover enda, men når hun ligger på parketten så snurrer hun rundt. Går kjempe sakte men artig å se at hun utvikler seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker dere om lekegrinder? Hvilken alder kan de bruke slike før de er for "gamle"?

 

Til førstemann hadde jeg en stor lekegrind med 6 kanter, denne hadde vi til 2-års alderen tror jeg. Fylte den med mange små plastballer da han var over året, og brukte den også til oppbevaring av leker når vi skulle ha mange gjester...

Denne gang har jeg en liten firkantet med hjul som også enkelt kan slås sammen slik at jeg kan ta den frem ved behov. Tenker for eks det kan være greit å ha henne oppi der når jeg trener, siden hun nå er begynt å dra seg fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med babyer som har fått tenner: merket dere noe spesielt i dagene før? Flere bleier, urolige netter eller lignende? Kan hende noen har skrevet om det før, men orker ikke lete bakover...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen har fått to små tenner som såvidt har kommet gjennom. Jeg merket ingenting i dagene før de spratt ut, og merker heller ingen endring i humør eller bleieantall nå heller.

 

Han har forøvrig ikke gjort nr 2 på et par dager og det bekymrer meg litt siden han nå får to grøtmåltider og et fruktmosmåltid i løpet av dagen. Vi har ikke kommet opp i fullt grøtmåltid ennå, men han spiser det han vil ha.

 

Merker forøvrig at han ikke er like lysten på pupp på dagen lenger, men på kvelden og natten er puppen det eneste som gjelder. Det gjør det litt vrient for mor å være borte over leggetid.... Men på den andre siden får jeg spreng om jeg ikke ammer eller pumper på kvelden...

Gleder meg litt til det er over egentlig, men så er det jo litt koselig også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leoliten: Slik føler jeg det litt også, at det på en måte er ganske koselig med amming:) MEN at jeg også gleder meg til å kunne være vekke noen timer uten å tenke på at hun blir sulten...Gleder meg også litt til jeg bare kan gi henne mer håndmat, for eks når vi er på tur med vogn:)

 

Her hadde vi mange uker med kun nr 2 en gang i uken, men etter at vi begynte med grøt har det blitt oftere (bruker den med mais og banan). I går var det grønt i bleia og mye luft, kan ha vært noe grønnsaker som var i kinamaten jeg spiste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ammer dere på natta?Får deres babyer mange måltider om dagen utenom pupp?Min lille sover med meg og spiser OFTE!Vet vi har laget denne uvanen selv,men orker ikke ta den kampen før han er klar til nattavvenning.Lillegutt får noen tskjeer grøt på kvelden,fått i ca 1 uke.Han er ikke spesielt glad i dette...Lurer litt på hvor raskt man kan øke mengden mat og antall måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt har fått tre tenner! Vi merket stor forskjell på humøret hans. Var sutrete hele tiden, stakkar. I tillegg så siklet han veldig mye, var hyppigere våken på natt, "kranglet" med puppen og hadde noen flere bæsjebleier.

 

Ser ut til at han har en pause nå. Virker mer blid og sikler ikke like mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det ingen tenner enn så lenge. Sikla har han gjort (ikke måte på heller) sia jul.. når jeg tenker etter har siklinga stoppa litt, gitt. Hurra!

 

Sovinga på natta kan jeg nok ikke klage stort på. Det hender (som i natt) at han våkner i to-tia og er VåKEN HALLO JEG ER VåKEN OG VEEELDIG BLI OG GLAD VåååKEN... og er da våken i tre timer i strekk.

Men så, natt til sin egen fem-måntersdag, så våkner jeg opp og ser på klokka. Så skubber jeg borti gubben: "du.. du må våkne!!" ..i den tro at han har forsovet seg! Klokka var jo fem over sju!

 

Det var ikke før litt etter det at jeg skjønte at ungen hadde sovet helt over. elleve timer i strekk! Haha!! Dette gjorde han de to påfølgende nettene også. Søkki ta. Før han gikk tilbake til HALLOVåååKENSMILEOGGLISEOGJODLE i natt igjen.

I dag var vi på babysvømming, og fikk en overtrøtt smilende unge som sloss med føttene sine og tok livet av dyna si, før han puppa seg i ro rundt halv ti. Er ikke ofte jeg roer han sånn, men stakkar liten må jo finne søvnen, og trengte virkelig litt hjelp.

 

(dette blir et langt innlegg!)

 

Grøt!

Her går grøten ned på høykant. Tror jeg har vært igjennom alle typene nå, tar som regel det butikken har. Lager som regel grøt av tre toppede spiseskjeer pulver, noe som tilsvarer litt under en porsjon. Dette går ned på høykant, både til middags og til kvelds. Kanskje derfor han sover så godt. :) Vi starta vel for tre uker siden, eller kanskje fire. Har økt pent i mengde litt etter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming på natta varierer veldig enda, og i natt lå snuppa sammen med meg hele natta. Var litt pjusk stakkars (etter vaksine og vondt i magen), og våknet hvert 10. minutt. Klart hun skal få kos hele natta:)

 

Mye av nattammingen er kos. Har mistet litt interessen for pupp på dagen (tømmer puppen på 2 min, snur seg vekk og prøver å reise seg opp), men ikke om kvelden og natta nei! Hun får 1 1/2 porsjon med grøt og diverse smaksprøver i løpet av dagen. Spurte helsesøster om evnt. nattavenning (har ingen tro på at det kommer til å gå seg til av seg selv med det første). Hun mente jeg skulle begynne, når jeg var klar for det. Skal begynne å jobbe om 2 1/2 mnd, så jeg tenkte å gå 100% inn for avenning om 1 - 1 1/2mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegull ligger sammen med meg om natta- noen ganger legger vi han i sin egen seng om kvelden, men havner sammen med meg iløpet av natta ;) Grunnen til det er at han som oftest må puppes i søvn- jeg ser på det som extra kosetid- selv om det gjør at jeg ikke kan være borte på kvelden... ( noe som ikke har vært aktuelt enda da)! I går da jeg skulle legge meg for kvelden var han bare helt skjønn, hehe! Snudde seg mot meg og gapa som en liten trostunge- i søvne! Fikk puppen og pattet i 1/2 minutt før han sov tungt igjen :) Skjønningen :)

 

Han spiser en posjon grøt ca. en time før legging om kvelden, noen skjeer med most frukt om formiddagen og litt middag ( ca. 1/2 glass med gulrotmos) i 14- tia! Ellers er det kun puppen som gjelder :)

 

Han blir forresten 1/2 år 11.April- huff hvor fort tia har gått.........

 

Ser ut for at nattavvenning er leeenge til blir aktuelt, han "spiser" enda mellom 2-6 ganger om natta... Tror det er mye kos- for oss begge ;)

 

Ellers så koser vi oss i hverdagen- kjenner at det er lettere å gå tur ute nå når det meste av gangveiene er bare, så vi slipper å gå slalom mellom store isflak og sørpe! (vi bor i Nord- Norge).. Når været blir litt varmere, ser jeg frem til at han kan slippe å ligge i baggen når vi går tur, men sitte litt oppreist å se verden- i sin nye Stokke- vogn :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten at denne tråden begynner å bli veldig lang- kanskje vi burde starte en ny for oss som har babyer som er rundt 6 mnd.! - synes selv at det er mye viktig lesing i delte erfaringer for de som har litt eldre barn- å tenker at kanskje andre med litt mindre barn enn våre, leser og får tips fra denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten at denne tråden begynner å bli veldig lang- kanskje vi burde starte en ny for oss som har babyer som er rundt 6 mnd.! - synes selv at det er mye viktig lesing i delte erfaringer for de som har litt eldre barn- å tenker at kanskje andre med litt mindre barn enn våre, leser og får tips fra denne tråden!

God ide, har laget en ny:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...