Gå til innhold

Kan baby begynne å sove i sprinkelsenga med en gang? Eller blir det for stort og "utrygt"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Om dagen tenker jeg at baby bare kan ligge i vognbaggen sin på stua feks, og hadde egentlig ingen planer om å investere i en vugge eller lignende... Men hva med om natten? Blir sprinkelsenga for stor til å begynne me?

 

Tips og råd mottas med stor takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om babyen vil så. Det kan hende at den store sengen føles utrygg, men da kan du gjøre et par småting. :) Lag en slags hule til babyen. Jeg tok den vanlige babydynen hans, rullet den sammen, og la den i den ene kanten, slik at sengen ble mindre. Så rullet jeg sammen et teppe som jeg la i den andre kanten, og nedenfor babyen, slik at sengen ble delt på midten på en måte.. Så da ble det en slags hule, og den store sengen virket mye mindre. :) Hadde i tillegg brukt vogndynen og den andre dynen mye selv, med meg og babyen, slik at han ble vant til den, og den da luktet oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også brukt sprinkelsengen fra dag en, har rullet et teppe/pledd i en "pølse" rundt ungen da, så det blir lunere rundt den. Har aldri vært noe problem.

 

Vognbaggen har jeg bare brukt når vi har vært på ferie/tur siden jeg har hatt Simovogner og der er vognbaggen både vann- og vindtett. Dvs helt tett og best til utebruk (ganske klam). Så lenge ungen var bitteliten baby gikk det greit, men etterhvert ble de skikkelig klamme og svette på ryggen av å sove i baggen. Jeg kjøpte en rimelig "moseskurv" som de sov i på stua første 3 mnd, etter det sov de i senga på dagtid også (eller ute i vogna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hemmeliganonym

Jenta her er 4 mnd. og har sovet i senga fra dag en. Legger hun på lammeskinn, har to rulla tepper inntill henne og en bamse på toppen ved hodet. Da sover ho kjempe godt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sov mest oppå meg de første ukene, men sov innimellom i senga si. Jeg hadde en voksendyne oppi der så det knapt var plass til henne, dette hjalp veldig. Selv om hun egentlig alltid har fått sove med meg når hun har hatt lyst har vi aldri hatt problemer med tilvenning til senga, det gikk gravdis og naturlig:) Kosekluten hun fikk da hun var 2 mnd hjalp forresten veldig når det gjaldt å sove for seg selv, den er fortsatt hennes beste venn nå nesten ett år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la babyen på tvers i senga i starten (omvendt av sånn de pleier å ligge liksom), så la vi en ammeputa midt i, sånn at babyen fikk det trangt og koselig. Lå på lammeskinn, så det ble lunt og godt. :) Gikk kjempebra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre sprinkelsengen "mindre" ved hjelp av f.eks et helseteppe som du ruller som en "bue" ved hodeenden.

 

Anbefaler sprinkelbeskytter (sånn tykk stoffremse langs kanten rundt nederst.

 

Det er heller ikke noe problem å bruke bagen om natta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har også våres ligget i sprinkelsenga fra dag en. Her ligger hun på dundyna, for den "detter" hun litt ned i og får støtte på alle kanter og har pledd over seg og hun sover som en stein :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Førstemann lå i sprinkekseng fra dag 1. Rulla pledd rundt så det ble trangt ig trygt. Nr 2 lå i kurv til å begynne med. Ingen problem med tilvenning til sprinkelseng, bare byttet. Funka bra begge deler med andre ord :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dry kid ammemadrass er fint. Den kan du bruke i sengen din også og flytte over i sprinkelsenga uten at hun våkner av temperaturforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet med sovingen til vår sønn pga kolikk bl.a. Snakket med en søvnterapaut om hva vi kunne gjøre for å hjelpe han og hun rådet oss til å rulle helsetpper til lange pølser som man la i en sirkel rundt han som ett "rede" på en måte. Søvnkvaliteten hans ble bedre de korte stundene han sov. Nå er han 10 mnd og sover hele natta og står helst opp 09.30.... føler meg bortskjemt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min sov i vognbag ved siden av oss fra dag en, men hadde (heldigvis) ikke problemer med å begynne med sprinkelseng. Med nestemann skal jeg ha sånn babybay seng, og da sover h*n i sin egen seng fordetom :)

 

Irriterer meg at jeg ikke tenkte på babybay senga med førstemann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...