Gå til innhold

Tips til ukelønn og oppgaver( Gutt 7 og et halvt år)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hva deres barn får i ukelønn og hva er greit i denne alderen? Hvilke oppgaver bør han ha?

 

Søker også noen tips ang det å "svare" og "diskutere".. Hvordan takler jeg dette? Synes det er vanskelig,da min sønn hele tiden skal diskutere med meg når jeg gir han beskjeder. Han er også veldig fæl på å si " JAJAAAA JEG VET DEEEET" eller " JA GREIT HYSJ Nå!!!" før jeg har fått snakket ferdig. Hvordan takle dette på best mulig måte ?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min har faste arbeidsoppgaver hjemme, som å rydde i gangen (skoene og luer og henger opp jakkene), rydde rommet, vaske badet (vasken bare), hjelpe til med tøyvaskingen, henge opp klær og noen ganger når han er virkelig ivrig, så tar han oppvasken, men bare småting som et par glass og tallerken.

 

Dette får han 20 kr. for i uken. Ja, jeg er klar over at det høres lite ut og at jeg er gniten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,det hørtes jo greit ut selv om det kanskje var litt lite, men det er nå greit :) Hva med diskutering og slikt, noen som har peiling på dette? Føler meg forsåvidt greit pedagogisk, men akkurat dette har jeg vanskeligheter for å takle når det inntreffer,fordi jeg blir litt satt ut av spill pga at det er uvant for meg at han oppfører seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg en liste over hva som må gjøres hver dag, og spør gutten din om det er noe han vil ha som jobber. Det gjorde vi og ungene plukket seg ut ting selv. De må gjøre tingene selv, ikke bare hjelpe oss. Litt hjelp i starten om de trengte, men ikke mer enn det.

 

Jenta på 7 år: rydder badet og henter ved.

Jenta på 9år: tar oppvaskmaskinen. Den går flere ganger om dagen, så hun må ta den når den er ferdig. tar ut og setter inn om det står noe på benken. (vi skal sette inn ting etterhvert, men noe kan komme mens det går en vask)

jente på 11 år: Går ut med søppel. Rydder gangen (setter sko på plass, henger opp jakker, votter osv. Og støvsuger hver dag)

Jente på 14år: Støvsuger stua og legger på plass alt tøy (tøyet blir brettet og sortert på vaskerommet, hun må legge alt på plass i skapene)

 

Alle må rydde rommene sine også hver dag. Ikke strøkent, men det skal ikke se bombet ut der.

 

De tre minste får 30kr i uka og hun største 50kr. om de gjør alt hver dag. Ikke alle dager som det er noe å gjøre, men som oftes. Vi gidder ikke mase lenger, så er de late og ikke gjør tingene sine blir det trekk i ukepengene.

De kan tjene seg mer penger om de gjør mer, de to minste gjør mye ekstra. Idag har vi brettet veldig mye tøy sammen og vi har lagt inn i skapene (største er ikke hjemme)

Vi har en blackbord i gangen der vi krysser av når de har gjort oppgavene sine og skriver opp pengene de får for ekstra ting de har gjort. Så på slutten av uka så summerer vi opp. Fungerer veldig bra her.

 

 

Det med snakkingen har jeg ikke så mange gode råd. Men her i huset fungerer det veldig bra å forklare hvorfor de ikke får lov til ting, og for hver gang de fortsetter så havner en krone av de i sparebøssa mi. Så fort det blir snakk om penger og at de må betale noe, så endrer de seg veldig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro av situasjonen når han svarer slik og sei rolig og tydelig at Slik måte å snakka på til deg er ikkje greit, du vil ikkjrnha noko v det. Fordi det er uhøflig og folk kan bli leie seg.(ofte lurt med forklaring). Og spør: Forsto du det? Er det ein avtale til neste gong? (kidsa kan fint forhalda seg til avtalar, men dei har sterk rettferdighetssans, så dersom han høyrer du eller andre snakka slik, så ser han ikkje problemet med å snakka slik sjølv.) og gi konkret eksempel på korleis han skal seia det på fin måte.

 

Og neste gong han begynner å seia det sama/du ser han skal til å seie det så avverg tydelig med et stoort smil: "Heihei, husk avtalen vår om korleis du skal svara meg!" prøv å verantydelig, og unngå å bli irritert på det om du kan. Be han gjenta det heller på ein fin måte, og så gi skryt for at han sa det fint. Det går seg til etter kvart når han får

Øvd seg litt på det ei stund. Ekstra stas blir set for han når du passar på å bli jublane glad når han seier noko på fin måte til deg og feks gir han ein diger klem og seier til han at du blir så blir så glad og stolt når han snakkar slik og slik(utan å nevna det negativa).

 

Berømte herr Jesper Juul er sikkert uenig i mi meining om pedagogikk, men etter min erfaring(som eg for all del ikkje er alltid like flink til ångennomføra, spesielt som gravidhormontroll!) fungerer desse verkemidlene supert, og gir mesteingsfølelse for ungane.

 

Når det gjeld faste oppgåver kan du la han gjera det han synes er kjekt. Berre spør han . Mange likar å gjera større ting som å støvsuga, fordi det er "vaksenjobb", og etter litt trening klarer dei det like fint som deg sjølv. Og guten er sju år, og absolutt stor nok til å

Få kjenna på følelsen av ansvar og det å klara å utretta noko heilt på eigenhand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skal holde rommet sitt ryddigt. Ellers har han ikke faste oppgaver, men er veldig flink å hjelpe til! Han kan finne på å vaske badet alene feks :) Han får 50 kr i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...