Sponsing av eksens ferie med unga?
Opprettet av
Anonym bruker
, feb. 01 2012 07:44
29 svar til dette emnet
Skrevet 06 februar 2012 - 15:54
Hvis mor og far har en privat bidragsavtale der far betaler mindre enn det NAV ville beregnet ville jeg ikke sett det som urimlig at han hjalp til med større utgifter som ferier utenom, men om bidraget er bestemt ut fra NAVs vanlige regler ville jeg ikke sett det som natulig t han var med å betalte.
Om begge foreldrene var enige om at de ønsket å sende ungene til "Syden" en gang i året kunne det imidlertid være mulig å inngå en avtale om at far sponset mor i år mot at hun sponset ham tilsvarende neste år.
Om begge foreldrene var enige om at de ønsket å sende ungene til "Syden" en gang i året kunne det imidlertid være mulig å inngå en avtale om at far sponset mor i år mot at hun sponset ham tilsvarende neste år.
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 06 februar 2012 - 17:09
Jeg startet denne tråden innlegg, og min mann betaler adskillig mer enn det han må i barnebidrag for sine to barn hele året igjennom. Og det foreligger ikke noen avtale om at barna skal til syden hvert år. Så jeg syns egentlig at hun får mer enn nok skal jeg være helt ærlig. Barna har fått en fin sommerferie og smilt fra øre til øre hvert år jeg har vært inne i bildet, så om det en gang skulle gå lenger enn 2 år mellom sydenferiene, syns jeg ikke gjør noe. De har fått vært med på mye annet gøy, så det er overhodet ikke synd på dem.
Jeg vet ikke helt hva som skjer i forhold til ferie i år, men har snakket med mannen min og vi skal sjekke ut alternative feriemål vi kan ha råd til. Så tror ikke det ender med at han sponser eksens ferie med unga... og krysser fingra.
Jeg vet ikke helt hva som skjer i forhold til ferie i år, men har snakket med mannen min og vi skal sjekke ut alternative feriemål vi kan ha råd til. Så tror ikke det ender med at han sponser eksens ferie med unga... og krysser fingra.
Skrevet 06 februar 2012 - 18:52
Takk til personen som skrev innlegg nr 19 og 20. Det er forfriskende å høre fra folk som virkelig forstår at det ikke er bare bare å være stemor. Det er mange ting som av vane eller ubetenksomhet er naturlig for far, men som ikke er riktig overfor den nye dama som han har valgt å stifte familie med...
Jeg hørte noen si en gang at den beste gaven vi voksne kan gi til barna, er å ta vare på seg selv og partneren. Det er først da vi kan være optimale foreldre for barna. Før 1950-60 åra (sånn omtrent) skulle barna ses, men ikke høres. Da ble ikke barna tatt så mye hensy til. I dagens samfunn har det blitt dratt over i den andre grøfta der barna skal pleases til den minste ting. DE skal blir mest mulig bortskjemte og de voksne skal bare gi og gi. Nei, den gyldne middelvei er den beste, der både voksne og barn blir tatt hensyn til, så alle er fornøyde.
Mange tror at barn har det så mye bedre om alt blir tilrettelagt for dem, men vet dere hva? å bare mate på barnas krav, er å gjøre dem en gedigen bjørnetjeneste samtidig som det gjør omsorgsrollen 1000 ganger tyngre for de voksne. Barn er også mennesker. Barn kjenner også på tilfredsstillelsen det er å bidra i familien, og ikke minst tilhørigheten det skaper. Vi mennesker trenger å ha noe å gjøre og føle at noen trenger en - også barn.
Jeg hørte noen si en gang at den beste gaven vi voksne kan gi til barna, er å ta vare på seg selv og partneren. Det er først da vi kan være optimale foreldre for barna. Før 1950-60 åra (sånn omtrent) skulle barna ses, men ikke høres. Da ble ikke barna tatt så mye hensy til. I dagens samfunn har det blitt dratt over i den andre grøfta der barna skal pleases til den minste ting. DE skal blir mest mulig bortskjemte og de voksne skal bare gi og gi. Nei, den gyldne middelvei er den beste, der både voksne og barn blir tatt hensyn til, så alle er fornøyde.
Mange tror at barn har det så mye bedre om alt blir tilrettelagt for dem, men vet dere hva? å bare mate på barnas krav, er å gjøre dem en gedigen bjørnetjeneste samtidig som det gjør omsorgsrollen 1000 ganger tyngre for de voksne. Barn er også mennesker. Barn kjenner også på tilfredsstillelsen det er å bidra i familien, og ikke minst tilhørigheten det skaper. Vi mennesker trenger å ha noe å gjøre og føle at noen trenger en - også barn.
Skrevet 07 februar 2012 - 08:48
Anonym bruker skrev 06 februar 2012 - 00:37:
Anonym bruker skrev 02 februar 2012 - 13:40:
Unnskyld meg, men må bare si noe til dere som er i nærheten av å vurdere at far skal sponse mors sydentur med barna: er dere riktig vel bevart!?
Jeg er ikke den som pleier å svare folk frekt, men her ble jeg bare totalt sjokkert.
Begynner å ane konturene av de totalt urimelige kravene/forventningene til hva stemødrene der ute skal godta. Det her er jo helt hinsides!
Har egentlig bare en kommentar, og det er at menn som er til de grader i lomma på mor, eller om situasjonen er at mor og far har et så tett/overlappende forhold fortsatt. Uansett, da bør verken mor eller iallefall ikke far gå inn i et nytt forhold. Da har han for sterke bånd/pliktfølelse til sin gamle familie (ikke bare til ungene, men til mor også), at han burde forbli singel. Så kan han bruke penger, tid, you name it på sin gamle familie, uten å såre/utnytte noen.
Jeg er ikke den som pleier å svare folk frekt, men her ble jeg bare totalt sjokkert.
Begynner å ane konturene av de totalt urimelige kravene/forventningene til hva stemødrene der ute skal godta. Det her er jo helt hinsides!
Har egentlig bare en kommentar, og det er at menn som er til de grader i lomma på mor, eller om situasjonen er at mor og far har et så tett/overlappende forhold fortsatt. Uansett, da bør verken mor eller iallefall ikke far gå inn i et nytt forhold. Da har han for sterke bånd/pliktfølelse til sin gamle familie (ikke bare til ungene, men til mor også), at han burde forbli singel. Så kan han bruke penger, tid, you name it på sin gamle familie, uten å såre/utnytte noen.
Hva STEMøDRE skal godta? Dere stemødre er så oppgengte i dere selv! Alt er prinsipper for dere! Om så far var millionær og hadde råd til å betale så barna kom seg til syden når han selv ikke hadde anledning, så hadde vel det vært galt også, for DERE skal jo ikke ha noe av sånt!
Det er ikke mor far sponser. Han sponser SINE BARNS sydentur. Hvis far unner barna sine en tur til syden og føler det er greit, hvorfor skal dere legge dere opp i det? Kan ikke barna få den turen da?
Nei, for da er jo far selvsagt følelsesmessig knyttet til mor enda...
Og hvordan er far i lomma på mor om mor spør om han vil være med å sponse barna sin sydentur? Far har da full anledning til å si nei. Dere må håndtere sjalusien deres uten å la den gå utover barna.
Nei, far Må ikke sponse turen. Ja, han KAN, hvis han ønsker at barna skal få en tur til syden. Hva faen er problemet? Hva har dette med å "finne seg i" noe som helst? Hva har det å gjøre med DEG i det hele tatt?
Problemet er at når begge to har dårlig økonomi, blir det slik at hvis far sponser sydentur på særkullsbarna, så kan ikke hans andre barn som han har med sin nye dame, få lignende tur. Hvorfor i helvete skal stebarna på sydentur, men ikke halvsøskene deres? Fordi de nye barna er mindre verdt enn de "gamle"?
Skrevet 07 februar 2012 - 09:59
Signerer #24!!!
Dette blir forskjellsbehandling!
Dette blir forskjellsbehandling!
Skrevet 07 februar 2012 - 12:54
Jeg ville ikke forventet at min eks skulle betale for vårt fellesbarn for en ferietur i min regi, det ville aldri falt meg inn å spørre om noe sånt. Samtidig kunne jeg nok vurdert å bidra om faren hadde spurt meg om noe tilsvarende - men kun fordi jeg vet han har ryddige økonomiske forhold og ikke sløser med penger han ellers kunne brukt på vårt felles barn (og sitt nye barn). HVIS jeg hadde mulighet. Det blir jo annerledes om økonomien er trang! Jeg synes ikke det er rimelig dersom fars ikke har penger å avse. Som andre skriver: Ungene dævver ikke av å ikke komme seg til Syden!
Forslag: Har barna bursdag før dette? Hvis dere, som mange av oss, har det sånn at ungene har urimelig mange leker og dingser som allikevel aldri brukes går det kanskje an å gi et bidrag til en ferietur? Er barna store nok til å forstå dette, er det vel ingenting i veien for at de får et fint gavekort med en forklaring og ønske om god tur? Dette går jo an avhengig av hvor mange penger mor "krever" og hvor store gaver man vanligvis gir...
Forslag: Har barna bursdag før dette? Hvis dere, som mange av oss, har det sånn at ungene har urimelig mange leker og dingser som allikevel aldri brukes går det kanskje an å gi et bidrag til en ferietur? Er barna store nok til å forstå dette, er det vel ingenting i veien for at de får et fint gavekort med en forklaring og ønske om god tur? Dette går jo an avhengig av hvor mange penger mor "krever" og hvor store gaver man vanligvis gir...
Skrevet 07 februar 2012 - 12:58
tr.trolla skrev 07 februar 2012 - 12:33:
Anonym bruker skrev 07 februar 2012 - 11:56:
HAHA! Bitre mamma er det deg?? DU lever VIRKELIG i din egen fantasiverden der ALLE stemødre er onde! Her skriver en far om sin mening og situasjon, og enda HER klarer du å snu det rundt! Dumå være en fryktelig egoistisk og vanskelig person! Det er ikke synd på barn med stemødre... det er synd på barn,far og evt stemødre som må ha kverrulerende, selvsentrerte, selvgode, trangsynte, forhåndsdømmende og paranoide mødre som deg i livet deres.
Hva prater du om? Lider du av vrangforestillinger? Har aldri svart i dette forumet før overhode, også har du allerede konstruert en psykologisk analyse av meg?
Jøsses...
Skrevet 07 februar 2012 - 20:50
Anonym bruker skrev 07 februar 2012 - 12:58:
tr.trolla skrev 07 februar 2012 - 12:33:
Anonym bruker skrev 07 februar 2012 - 11:56:
HAHA! Bitre mamma er det deg?? DU lever VIRKELIG i din egen fantasiverden der ALLE stemødre er onde! Her skriver en far om sin mening og situasjon, og enda HER klarer du å snu det rundt! Dumå være en fryktelig egoistisk og vanskelig person! Det er ikke synd på barn med stemødre... det er synd på barn,far og evt stemødre som må ha kverrulerende, selvsentrerte, selvgode, trangsynte, forhåndsdømmende og paranoide mødre som deg i livet deres.
Hva prater du om? Lider du av vrangforestillinger? Har aldri svart i dette forumet før overhode, også har du allerede konstruert en psykologisk analyse av meg?
Jøsses...
Beklager!!