Gå til innhold

Tips til babyer som ikke liker grøt?


Pix

Anbefalte innlegg

Min lille vil ikke ha grøt. Hun er 5 1/2 måned nå og får MME. Har gitt henne litt fra hun var 4 måneder. Aldri vært særlig begeistret. Ikke velling heller. Noen tips? Skal jo ha fast føde fra 6 måneder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke stresse om barnet ikke synes det er noe stas med fast føde ennå. Noen tar til det med en gang, mens andre bruker laaang tid (har jeg skjønt etter å ha vært her inne på forumet i 9 mnd ;-) ) Begge deler er helt normalt.

 

Men, vi begynte med andre ting enn grøt. Et tips er avocado, evnt blandet med banan. Ellers kan det jo være greit å prøve med litt dampet og most søtpotet eller mild frukt. Her hos oss vare pære en umiddelbar suksess! I starten kan det være greit å dampe frukten, slik at den bilr enda lettere for magen å fordøye.

 

Potet måtte vi vente med da lillemor begynte å gulpe ganske hardt av dette. Norske myndigheter anbefaler jo å starte med potet tidlig, men når man leser på feks amerikanske nettsider, så ser man at man der anbefaler å vente med potet til mye senere...

 

Jeg synes denne siden er ganske fin (selv om noen av man nok bør ta noe av aldersanbefalingene med en klype salt - og heller prøve seg litt frem) : http://wholesomebabyfood.momtastic.com/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil hun ikke ha grønnsaksmos eller fruktmos heller da?

 

De vokser opp uten grøt ellers i verden, skulle tro det burde gå bra for norske barn også.

 

Begge mine har fått mye magetrøbbel etter innføring av grøt, så om jeg skulle få et barn til vurderer jeg å droppe hele grøten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønnsaks mos :) Evt vent en stund. Ikke stress med at hun fra 6 måneder Må ha fast føde, for det er mange som begynner med smaksprøver først da. Så det er ikke noe å stresse med. :)

 

Prøv med en annen type grøt evt. Lag selv fra fin sammalt hvete eller havre eller hva som helst. Eller vent ei stund til. Brødskiver kan man også prøve. Små biter først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med annen mat enn grøt til begge mine barn. Jeg har startet med avokado og bananmos. Deretter har jeg innført grønnsaker og kjøtt og fisk. Og til slutt grøt.

 

Vi i Norge er noen grøtnisser, men mange andre land gir ikke grøt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Vil ikke ha fruktmos, eller grønnsaksmos nei:) Men da stresser jeg ikke med det, også prøver jeg bare litt banan, advocado og søtpotet en stund. Har nok vært litt ivrig og ikke gitt henne nok tid til å bli vant til smakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her går det litt opp og ned med grøt,vesla er litt over 5mnd og får mme :) men etter at vi kjøpte nestle fruktglass i sverige og blanda inn i grøten spiser hun som bare det! storkoser seg :) noe annen mat vil hun ikke ha enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...