Gå til innhold

Litt spørsmål rundt 2-åringen, hennes avføring og eventuell intoleranse mot noen matvarer...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Beklager på forhånd detaljer!

 

De to siste ukene har jentungen hatt endel løs avføring. Jeg har egentlig ikke tenkt at det kan være noe sykdom, da hun er i fin form, spiser bra og ikke har hyppig avføring. Det er heller ikke direkte diare, men mer løs avføring.

 

Men merker at det ikke blir noe bedre, og kjenner at jeg er litt lei av ødelagte ullklær med flekker av bæsj der hvor kanten av bleien var.

I dag var vi ute på et kjøpesenter, og hun fikk da en skikkelig løs bleie. Måtte kjøpe nye klær til henne, fordi det var langt oppover ryggen.

 

Så tenker nå at kanskje det er noe hun ikke tåler, fordi bleiene er så løse. Tenker også at hvis hun hadde vært syk, så hadde de kommet oftere. Hun hadde nemlig ingen bæsjebleie i går fra vi hentet henne i bhg til i dag formiddag på kjøpesenteret.

 

Hva ville dere gjort? Ville dere tatt henne med til legen for å sjekke om det er noe hun ikke tåler?

Vurderer å kutte litt ned på ren melk til henne, da jeg selv blir skikkelig dårlig i magen av det. Og hun drakk et helt glass til frokost i dag.

 

Noen tanker, innspill eller erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ville jeg heller prøvd den laktosefrie melka.... om du går til legen og misstenker intoleranse ber de deg mest sannsynlig ta ut en og en ting ut av kosten og se om det blir noe bedre og etterhvert ta det inn igjen... noen barn kan få en forbigående melkeinntoleranse etter f.eks en omganssyke, dette vil si at du må holde deg unna melkeprodukter en stund for så og ta de sakte inn i kosten igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

 

Hun hadde igjen ingen bæsjebleie i går, men da gav vi henne heller ikke noe melk. Spiste bare brødskiver og taco gjennom dagen.

Snakket med bhg i dag, og vi skal prøve en uke uten ren melk. Dvs jeg sa at hun gjerne kan spise ost, men heller få vann å drikke. Så da får vi krysse fingrene for at det blir bedre, og hvis det gjør det kan vi heller introdusere laktosefri melk.

 

Takk igjen;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei!

Min erfaring er at småbarn fra tid til annen har sånn løs avføring uten at det er noe galt. Det har begge mine barn hatt i ny og me. Det er ikke diaré, men bare litt løsere enn vanlig slik at det gjerne tyter ut både her og der. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror ikke jeg ville tenkt at det er noe galt med en kort periode med løs avføring. Hvis det blir bedre når du tar bort melk fra kosten, kan det hende det uansett hadde blitt bedre når det får gått en uke eller to til. Jeg ville bare sett an litt til. Periodevis løs avføring er ikke unormalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Min sønn hadde sånn mage. han tåler ikke laktose, men han hadde sånne bleier fra vi innførte vanlig mat. Spiser hun mye frukt? for spiser hun mye av bare en type kan også det gjøre at magen blir løs. hvertfall det vi fikk beskjed om på sykehuset. Men er det bare noen få bleier om dagen, er det ikke sikkert at det er noe. Vi hadde ca 7 drittbleier hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tåler melk svært dårlig, og kanskje har intoleranse mot det - er det også stor sjanse for at barnet ditt har det.

Du bør nok kutte ut melk (og helst melkeprodukter generelt) i lenger tid enn en uke. Før du sakte begynner å teste det ut igjen evt.

Vi har ei 2 år gammel jente som helt bevisst ikke får melk. Både fordi jeg har intoleranse mot et protein i melken (myse) og min mann mot alle melkeprodukter. Det trenger derfor ikke nødvendigvis hjelpe å kutte ut laktosen... En annen god grunn til å unngå melk er at det som kjent er for kalver ;-) og melk legger seg som et lag i tarmene og kan hindre kroppen i å ta opp andre næringsstoffer (har jeg lest og blitt fortalt).

Jenta vår drikker kun vann og er storfornøyd med det. Hun får ost av geitemelk (større proteiner som menneskekroppen tåler bedre), av og til yoghurt og mandelmelk m kalsium på havregrynene :-)

og ellers variert kosthold som dekker kalsiumbehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en liten gutt med samme problem. Han hadde det over lengere tid, og jeg nølte ikke emd å ta kotakt med legen. Der fikk vi først beskjed om å levere en avføringsprøve, så prøvde vi 6 uker uten melk i kosten, så ny avføringprøve, og så 6 uker med vanlig kosthold igjen for å se. Dette ga ikke noe endring, og vi fikk beskjed om at det er spebarnsdiaree, en tilstand som kan vare til 4 års alderen, da kjempet jeg gjennom en prikktest, der de drypper konsentrat av div mat som f.eks torsk, frukt, hvete ol. og stikker for å se om kroppen reagerer, Han reagerte på hvete, og uten hvete i kosten er han mye, mye bedre.

 

Det jeg skal frem til er at ja, jeg ville tatt en tur til legen :)

 

ps. Husk å følge med på vekt og lenge vekst, de mister mye næringstoffer. om vekten stangnerer er det ikke krise, men hvis lengden stopper opp er det veldig bekymringsverdig fikk vi beskjed om, og måtte måle og veie hver 2 uke.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

 

Vi forsøkte en periode uten melk... men det ble ingen forandring, så vi innførte melk i kosten igjen.

Og nå har heldigvis ting stabilisert seg, og hun har stort sett "normal" avføring.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme med min førstefødte.

Bæsja seg opp etter ryggen daglig i noen uker før det bedret seg av seg selv.

Så gikk det enda litt tid før han begynte å kaste opp. Alt fra en til flere ganger om dagen i flere uker.

Viste seg at han har cøliaki.

 

Så merket du ikke noe bedring av å kutte ut melk og avføringa fremdeles er dårlig kan du jo be om å bli testet for cøliaki.

For gluten må du ikke fjerne fra kosten på egenhånd for å teste, prøver Må gjøres hos lege først.

Gjør du det i omvendt rekkefølge blir ikke prøvene riktige i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...