Gå til innhold

Hvor går grensen ved feber?

6 svar til dette emnet

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 610 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 15:35 #1

Har et barn på 17mnd som fikk feber i går. Nå i dag er den på 39,9grader.
Har gitt en paracet, men syns det var mye feber.

Hvor høy skal den være før vi Må til legen?

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 610 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 15:38 #2

Jeg ville målt ofte når paraceten var gitt. Hvis feberen ikke går ned hadde jeg ringt legevakta. Personlig vil jeg snakke med en lege eller legevakta hvis feberen går over 40 grader eller hvis den ikke går ned etter jeg har gitt febernedsettende.

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 610 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 15:53 #3

Vis innleggAnonym bruker skrev 28 januar 2012 - 15:35:

Har et barn på 17mnd som fikk feber i går. Nå i dag er den på 39,9grader.
Har gitt en paracet, men syns det var mye feber.

Hvor høy skal den være før vi Må til legen?

Feber i seg selv er ikke farlig, det er et tegn på at immunforsvaret jobber. Man anbefaler ofte paracet ved feber over 39.5, samt rikelig med væske. Men allmenntilstanden er avgjørende om man bør oppsøke lege eller ikke. er barenet slapp, gir mindre blikkontakt enn vanlig og gir uttrykk for ubehag så er det tegn man bør være obs på. Og har man dårlig effekt av paracet er det også noe man bør kontakte lege for.

Men det er ikke farlig å ha feber, og barn under 5 år kan fint ha 40 og 40.5 i temp uten at det er farlig.

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 610 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 15:56 #4

Tusen takk for svar! Han reagerte bra på paracet og allmenntilstanden er bra. Nå herjer han rundt her:)

Takk igjen! :)

hi

Box Fresh
  • Medlem
  • 191 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 16:04 #5

Vis innleggAnonym bruker skrev 28 januar 2012 - 15:56:

Tusen takk for svar! Han reagerte bra på paracet og allmenntilstanden er bra. Nå herjer han rundt her:)

Takk igjen! :)

hi

Jeg gir paracet ved temp over 39.5 eller hvis barna er veldig grinete/dårlig allmenntilstand. Jeg pleier å oppsøke lege hvis barnet har høy feber i mer enn 3 dager, men ellers ser jeg bare an hvis barnet virker i grei form. Man merker godt om barnet er veldig slapt, virker smertepåvirket osv. :) Man lærer seg også etterhvert å kjenne igjen tegn på f.eks ørebetennelse. Da kan det være greit med en tur til legen.

Cat.68
  • Medlem
  • 577 Innlegg
  • StedNord-Trøndelag

Skrevet 28 januar 2012 - 19:14 #6

Jeg gir bestandig paracet over 39 grader. Spesielt om natta siden jeg ikke kan overvåke stigning på samme måte om natten. Ellers er det vel mest allmentilstanden som avgjør. Hvis dem er smertepåvirket eller virker veldig utilpass så er ikke jeg gjerrig på febernedsettende. Jeg kontakter lege med vedværende feber på over 38.5 over 3 dager.

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 610 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 19:25 #7

Legevakta sa til meg at et lite barn bør sjekkes av lege ved feber på 40.0 eller mer.
Selv gir jeg paracet ved 38.5 pga tidligere feberkramper.

Alle emner:

Snarveier

Siste innlegg

test