Gå til innhold

Hva defineres som et "bortskjemt" barn?

12 svar til dette emnet

LettBris
  • Medlem
  • 25 Innlegg

Skrevet 27 januar 2012 - 21:14 #1

Hva legger dere i det?

Alenemor83
  • Medlem
  • 352 Innlegg

Skrevet 27 januar 2012 - 21:18 #2

Det vil jeg si er et barn som ikke er takknemlig for det det får, og tar alt som en selvfølge!

3småtroll♥
  • Medlem
  • 148 Innlegg

Skrevet 27 januar 2012 - 21:21 #3

Jeg tenker også på barn som forventer at de skal få det de vil og som ikke viser takknemlighet for det de får.

LisaGikkTilSkolen
  • Medlem
  • 236 Innlegg
  • StedØstlandet

Skrevet 27 januar 2012 - 21:27 #4

Jeg tenker barn som får det de peker på, og barn som får bestemme alt det ønsker.

Fire småtroll
  • Medlem
  • 137 Innlegg

Skrevet 27 januar 2012 - 22:18 #5

En unge som forventer alt lagt i hendene uten å noengang trenge gjøre noe til gjengjeld og overhodet ikke er takknemlig. En egoistisk unge som bare forlanger og aldri gir noe tilbake.

Plutselig_gravid
  • Medlem
  • 190 Innlegg

Skrevet 27 januar 2012 - 22:33 #6

Jeg tenker at barn kan til tider være både ufordragelig og utakknemlig uten at det er bortskjemt:) Trenger ikke å ha så mye med materielle ting å gjøre.

Har en venninne som ikke takler motgang i det hele tatt og forventer at alle andre skal ordne opp for henne. Hvorfor? Fordi foreldrene alltid har hjulpet henne ut av klemma, både som barn, og nå som voksen. Hun har aldri fått smake på konsekvenser. De har reddet henne ut av en hver situasjon. Alt fra krangler i sandkassen til nasking, gjeld, mobbing osv. Hun har blitt dikket og dullet med i alle år og foreldrene er av den oppfatning av at datteren aldri gjør noe galt. I stedet for straff, fikk hun belønning. Foreldrene tok alltid datteren i forsvar selv om hun var den skyldige.

Så venninnen min er bortskjemt selv om hun alltid takker høflig for gaver:)

Leona med 2 ros-
ahjerter
  • Medlem
  • 212 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 10:52 #7

Jeg tenker at begrepet bortskjemt barn er utdatert. Det er ikke barnas skyld at de er blitt sånn, det er noe de har lært av omgivelsene sine.

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 600 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 12:25 #8

et barn som får for mye av det det vil ha og for lite av det det trenger... jeg synes synd på dem, og foreldre må ta sitt voksne ansvar...

ronja røverdat-
ter
  • Medlem
  • 254 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 12:38 #9

Jeg tenker at det er et barn som alltid eller altfor ofte, får viljen sin, får det h*n peker på og får altfor mye lagt til rette for seg.

Bortskjemte barn trenger ikke være utakknemlige eller ubehagelige på andre måter, noen er bare bortskjemte, rett og slett.

På den andre siden, er vel de fleste norske barn mer eller mindre bortskjemte, så begrepet er vel noe flytende. Jeg ser ikke på mine barn som bortskjemte, men sammenligner jeg dem med naboens barn, så er dem vel kanskje det likevel.

den perfekte mor
  • Medlem
  • 1 082 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 12:46 #10

jeg føler vel at man er bortskjemt når man har begynt å ta ting for gitt. Mannen min står stort sett opp med barna i helgene, på det området er jeg bortskjemt. Jeg tenker at man kan være borstkjemt på en eller flere arenaer, og jo flere arenaer en er bortskjemt på, jo mer ufordragelig blir man.
daglig leder i AS Heimen

lille sprelle
  • Medlem
  • 734 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 13:39 #11

En som får ting av ymse slag og tar det som en selvfølge.
Det er ikke noe i veien å få både ditt og datt, så lenge man ikke vet at det er en selvfølge.

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 600 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 14:10 #12

Jeg fikk høre at babyen min var bortskjemt fordi jeg gikk å bar henne mye som spedbarn da hun skreik mye... jeg vil heller kalle det godt vant... men det var av eldre personer som ikke har fått med seg at spedbarn ikke kan bli bortskjemt og at man heller ikke blir bortskjemt på klærlighet.

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 600 Innlegg

Skrevet 28 januar 2012 - 14:49 #13

et bortskjemt barn er for meg en som får alt den vil uten å gjøre noe for det, en som ikke viser takknemmelighet eller er interessert i å gjøre noe i gjengjeld. et bortskjemt barn er også noen som får oppføre seg fritt uten å bli begrenset av foreldre eller autoritære personer, og som ikke lærer konsekvenser fordi foreldrene ikke følger opp disiplin-delen av oppveksten..

så jeg ser to typer bortskjemte barn, de matrielle og de med foreldre som tar barna unna der barna skulle stått for sine handlinger og tatt konsekvenser for å lære å bli fornuftige og godt omgjengelige voksne. den siste er egentlig verst...

Alle emner:

Snarveier

Siste innlegg

test