Gå til innhold

Kan sønnen min få ord eller? Han er 19 mnd...


bitthen

Anbefalte innlegg

Han babler i vei hele dagen da, tror det er Tjekkisk eller noe. Men jeg

begynner å lure på om han kan få norske ord for alderen? Han sier:

 

Se der

komme

mamma (til både mamma og pappa)

NEEI (Favorittordet for tiden)

Tovtov (traktor)

Pusen

Sauen

Aua

Oioioioioioioi (når han er ekstaisk - helst ser en traktor)

Brrrrrrrr

vov-vov

mjauuuu

møøøøø

Gjør tegn til melk (har tegn til tale i bhg)

Gjør tegn til vann

Han har sikkert mange flere ord, hører han gjentar ofte samme ord, men jeg skjønner bare ikke hva han mener...

 

Lite for alderen eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For få ord ? Det kreves vel ikke et ordforåd på unger under 2 år ?

 

Han snakker jo fint :) Tror du kan ta det heeelt med ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke det at det bekymrer meg og at jeg tror det er noe "galt" men jeg har jo en tendens til å sammenligne da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det er absolutt ikke lite. Min gutt begynte å prate for fult nå i oktober (var da 2 år og syv mnd)

 

Alle barn er forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjekkisk :D lol

 

sier som de over her, tror ikke du har noe å bekymre deg for, plutselig en dag snakker de hull i hodet på oss.

Lillemann her er også flink til å vise hva han vil, han kan hente meg i stua, dra meg med på kjøkkenet, banke på skapdøra hvor rosinene gjemmer seg mens han sier kake, kake er det som er godt og kan likegodt bety druer :) men det er rosiner han helst vil ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, ja rosier elsker mini her også, nå har han vært syk med dårlig matlyst, så da har vi puttet rosier i maten og da går det greit :P

 

Rosiner kan redde dagen :) Har vel ingen ting å bekymre meg over, men har sammenlignet litt med en annen gutt som er litt eldre i barnehagen og han prater jo som en foss- forståelig altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini på 19 mnd har så og si samme ordforråd som din sønn :-) Han prater som en foss i tillegg til de norske ordene du lister opp, men om det er tsjekkisk han snakker forklarer det hvorfor verken jeg eler mannen skjønner noe særlig :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ♥ JuniGull10 ♥

Mange erfarer at jenter er tidligere ute med språket og det erfarer jeg også. Det er en jente på avd. hans som har et vanvittig bra språk og hun har vært tidlig ute lenge. Hun fyller 2 i februar og har snakket i setninger lenge nå.

 

Min har et ordforåd som din sønn. Han lærte mange nye ord tidlig i høst, men etter bhgstart (sept) så tok det en pause. Etter jul har det kviknet til igjen og nå er er han i en periode hvor mye skjer. Har hørt 3 nye ord denne uka.

 

Det går i rykk og napp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste snakket i hele setninger på den tiden, mens lillegutt som nå er 17 mnd er mer gjennomsnittlig mht språk. Han sier omtrent bare ettordssetninger.

 

Ordene som er mest brukt er:

 

Mamma

Pappa

Nei

Ja

Oj

Se der

mer

fly

båt

brrrr (leke med biler)

Endret av Gullblomst med gutta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min som er 19 måneder babler masse, men har enda færre ordentlige ord enn sønnen din. Han sier

 

mæ (mer)

dæ (der)

Deinn (den, vi er nordmøringer;))

dada (bada, altså bade på bokmål)

mamma

pappa

ae (hadet)

og flylyd, billyd, traktorlyd, båtlyd og masse dyrelyder. Og masse tegn, så han gjør seg forstått:) Sikkert glemt av noe, men altså ikke noe mye ordentlig snakking. Helsesøstra mente på forrige kontroll at det er viktigere å se at de forstår enn at de snakker mye ennå. Og han forstår veldig mye, blir overraska over alt han får med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår på litt over 17 måneder sier bare "papa" (ofte) og "mama" litt innimellom, men skjønner mer enn han sier. Han babler masse, da, men jeg ante ikke at han egentlig skulle ha sagt masse ord nå...? Noen ganger sier han "dede" eller "nene" hvis han vil ha noe, f.eks. vannkoppen. Han er veldig aktiv, går og løper og har ikke så mye tålmodighet til å sitte og høre på meg lese bok. Jeg er hjemme med ham. Ble litt bekymret nå, kommer han aldri til å prate, eller? Er takknemlig for svar!

 

Hilsen meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt normalt ut. omtrent som sønnen min som er på samme alder. Dattera mi snakket med flere ord etter hverandre på samme tid, så det er store forskjeller! Det er alt for tidlig å begynne å bekymre seg for sånt nå!

 

Og til *L*H* høres normalt ut det også:) unger er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...