Gå til innhold

Fortvilet far: Hvilke bleier er best?


Fortviletfar

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann som snart blir pappa til det vi tror blir en nydelig jente. Nå har det seg slik at alt er ikke fryd og gammen. Vi har ett barn fra før av, og forrige gang fikk min bedre halvdel alvorlig tilfelle av fødselsdepresjon. Hun kunne rett og slett ikke ta seg av barnet. På grunn av jobb kunne jeg da ikke stille opp så mye, men svigerforeldre hjalp til med det meste. Nå frykter jeg at dette skal skje igjen. Svigerfar har blitt dårlig til bens og jeg vil slippe å belaste svigermor igjen. Men denne gangen er jobbsituasjonen en annen og jeg vil da kunne være mye mer til stede. Jeg kan derimot ingenting om barnestell siden jeg i prinsippet aldri har holdt ordentlig i et spedbarn eller skiftet en bleie.

Jeg ønsker derimot ikke å forurolige min bedre halvdel og forbereder meg ved å lese meg opp og føler jeg nå har rimelig god kontroll. Ikke minst begynner jeg å glede meg. Jeg har fulgt diskusjonene her på forumet nøye og også lest meg opp på hva jeg kan forvente meg. Dette blogginnlegget var spesielt nyttig: http://superpapsen.no/2012/01/06/alt-om-bleieskiftet/

Hos den samme geniale pappabloggeren har jeg og hentet tips om barnemat og soverutiner:

http://superpapsen.no/category/mat/matoppskrifter/superpapsens-mathjorne/

http://superpapsen.no/2012/01/15/supertips-skaff-et-barnerom/

og andre gode tips:

http://superpapsen.no/category/supertips/

Denne bloggen har rett og slett vært til utrolig god hjelp.

Men nettopp dette med bleieskift er jo det som kan skremme oss menn mest.

Men jeg lurer på noe. I butikkene har de jo både Pampers og Libero bleier, om en ser bort fra billigversjonene. Hva er best? Er det noen forskjell mellom disse og hva bruker dere og hvorfor? Jeg har også hørt at en kan lage sine egne. Er det en god løsning? Har noen i så fall en oppskrift eller tips om hvor en kan kjøpe sånt? Jeg vil ha det som er best på barnet og trenger tips fra dere erfarne.

Hjelp!

Hilsen usikker pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken bleietype som er best er forskjellig fra barn til barn. Med eldste (jente) var de minste Pampersene best, men med guttene så var Libero best. Husker yngstemann passet best Libero fordi han var så tynn rundt lårene og det var den som var tettest.

 

Men altså, regner med at kona di får oppfølging? Jeg var alvorlig deprimert med eldste, men ikke med de to andre. Fikk god oppfølging av fastlegen i de andre svangerskapene og fikk ikke tilbakefall, takk og lov. Jeg kjente også veldig etter på meg selv og var obs på signalene.

 

Lykke til med familieforøkelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med bleier er ofte noe man bare må prøve seg fram med. Libero og Pampers er forsåvidt like gode. Men har kanskje litt ulik passform, så ofte er det sånn at noen babyer passer den ene og andre den andre typen. Man må bare prøve seg fram.

 

Jeg har foretrukket Pampers til begge mine, den er tynnere og mykere og kjennes mer behagelig ut. Men den inneholder lotion og mange skyr unna Pampers av den grunn. Jeg har imidlertid ikke opplevd problemer med det. Mine har hvertfall vært minimalt plaget med bleieutslett, om det skyldes lotion eller ikke er jo ikke godt å si.

 

Libero er tykkere og ganske stiv syns jeg, syns den blir klumpete mellom beina og det liker jeg ikke, særlig ikke til de minste. Begge mine har hatt oftere uhell de gangene jeg har prøvd Libero.

Som Up & Go syns jeg Libero er best.

 

Ikke ta "sorgene" på forskudd, som oftest går det langt bedre enn ventet når man står midt oppi det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

De aller fleste bleier som selges i Norge i dag er bra. At noen er bedre er dårligere er vels ant, men forskjellene er marginale. Start med en pakke av et merke, og så kan du jo prøve et annet merke hvis du har lyst. For mine to eldste passet Libero best, for den yngste passet Pampers best.

 

Lage selv-bleier har jeg ikke hørt om, mener du tøybleier som man bretter? Noen foretrekker tøybleier, av ulike grunner, men selv har jeg aldri brukt det så jeg kan egentlig ikke uttale meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Libero i de to minste str, etter det har jeg kun brukt Coop sine. Synes de er desidert best, holder poden tørr hele natten! Synes pampers sine bleier lukter "ekkel" parfyme... Mitt beste tips er å kjøpe en pakke av noen ulike merker og så prøve seg fram:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke annbefale pampers, for de inneholder mineraloljer som kan være skadelig for ømfintlig spedbarnshud. Dette er noe man vil merke den dagen man slutter med de bleiene, fordi huden er avhengig av oljene.. Jeg har jobbet i barnehage, og skiftet x-antall bleier i tillegg til mitt eget barn, og det er riktig at pampersbleiene er tynnere og mykere enn libero, men jeg føler ikke at de holdt like godt på "innholdet".. Libero er, etter min mening, det beste alternativet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Libero til de to eldste, men da de begynte med up&go, likte jeg best Pampers. Lillemor her (nå 9 mnd), har jeg kun brukt Pampers på...de er mye mykere og mer behagelige å ha på. Jaffal på henne. å vi har ikke hatt mange lekkasjer!

 

Men prøv deg litt frem...behovet/meningene kan jo forandre seg både med alder, vekt og lengde på den lille.

 

Masse lykke til med familieforøkelsen - det er vidunderlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt pampers til begge mine så lenge de var små babyer.

Dette er fordi det strider meg imot å bruke en såpass stiv bleie som libero på en liten babyrompe. Pampers er definitivt mykest. Det er pampers de bruker på sykehuset her også.

Tror ikke man skal la seg skremme av at den er tilsatt lotion. Det er tilsetningsstoffer i de fleste ting, man er bare ikke så bevisste på det. Da ville jeg heller styrt unna våtservietter hvis sart barnehud er et tema.

Etterhvert som de har blitt eldre, har vi gått over til rema 1000 sine billigbleier. De holder bedre på væske enn pampers sine, men når det er så små er det jo ikke noe tema at de får for fulle bleier.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en pakke av nyfødtstørrelsen, så har du det klart. Hipp som happ hvilken type. Vi brukte libero. Syns den satt best på våre. Barnet vokser raskt. Vi fikk knapt brukt opp en pakke av de minste. Blir det lekkasjer, så bytter du til større. Ikke stress med dette. Bleieskift klare du helt fint! Du kan få hjelp på sykehuset til første skiftene viss det blir aktuelt. Bare å spør! Din kjære er heldig som har deg! Lykke til! Det kan fort gå godt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...