Gå til innhold

Veldig treit fysisk utvikling... :(


AO3

Anbefalte innlegg

Vi var på 15-mnd-kontroll for et par dager siden. Hs hadde ikke sett ham siden ettårskontrollen, da krøp han ikke og satte seg ikke opp, så hun syntes fremgangen var veldig stor! Han kryper jo kjempebra, og reiser seg opp (men står på tærne), setter seg opp og er veldig mobil, og hun mente også at det var mye mer "med" ham nå, altså at kontakten med ham var annerledes, også. Så det var jo bra. :) Hun virker ikke bekymret i det hele tatt. Hun snakket med fysio-vikaren, som skal kalle oss inn snart. Hun fikk dessuten skutt inn et spørsmål vedrørende tågangen - fysio mente at han IKKE skulle gå med sko for å "få ned" foten, for fysio mente at han da bare ville stå på tå inni skoene. Jeg er helt enig med fysio, og vi har da heller ikke kjøpt sko til ham, men svigermor har gjentatte ganger spurt om vi ikke skal prøve å kjøpe sko til ham? Så greit å få spurt om det.

 

Jeg spurte også om han kan få ekstra undersøkelse av lege på 18-mnd-kontrollen (ellers er det jo ingen legekontroll før to år), og det var helt greit. Vi skal dit i juni, da er han 17 mnd.

 

Hs er altså ikke bekymret i det hele tatt, og er veldig opptatt av å rose alt han gjør og sier "ja, men det er vel bra?" hele tiden om alt det han "kan". Lurer på om hun synes jeg er en skikkelig elitist-mamma, haha, som egentig helst skulle hatt et vidunderbarn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så herlig, da!!!! :) Det går absolutt framover, og så godt med så positive helsesøstre! Stå på :)

 

Lillemor (som blir 1 år 2. mai) krabber fortsatt ikke. Virker som om hun hopper over det. Tenker litt på det, men hun kommer da seg framover med åling.

Og ellers blir hun bare stødigere for hver dag, og reiser seg opp overalt (på ting som er i grei høyde)

 

1årskontroll på 1årsdagen her. Så da får jeg høre hva hs sier om min lille "treiging" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på 15-mnd-kontroll for et par dager siden. Hs hadde ikke sett ham siden ettårskontrollen, da krøp han ikke og satte seg ikke opp, så hun syntes fremgangen var veldig stor! Han kryper jo kjempebra, og reiser seg opp (men står på tærne), setter seg opp og er veldig mobil, og hun mente også at det var mye mer "med" ham nå, altså at kontakten med ham var annerledes, også. Så det var jo bra. :) Hun virker ikke bekymret i det hele tatt. Hun snakket med fysio-vikaren, som skal kalle oss inn snart. Hun fikk dessuten skutt inn et spørsmål vedrørende tågangen - fysio mente at han IKKE skulle gå med sko for å "få ned" foten, for fysio mente at han da bare ville stå på tå inni skoene. Jeg er helt enig med fysio, og vi har da heller ikke kjøpt sko til ham, men svigermor har gjentatte ganger spurt om vi ikke skal prøve å kjøpe sko til ham? Så greit å få spurt om det.

 

Jeg spurte også om han kan få ekstra undersøkelse av lege på 18-mnd-kontrollen (ellers er det jo ingen legekontroll før to år), og det var helt greit. Vi skal dit i juni, da er han 17 mnd.

 

Hs er altså ikke bekymret i det hele tatt, og er veldig opptatt av å rose alt han gjør og sier "ja, men det er vel bra?" hele tiden om alt det han "kan". Lurer på om hun synes jeg er en skikkelig elitist-mamma, haha, som egentig helst skulle hatt et vidunderbarn. ;)

 

Så flott! Dette ordner seg som tåspissfot i hose. Det tar bare bittelittegranne lenger tid.

Vi skal på 15 mnd kontroll 4. mai.

Spent på hva hun sier og har lyst til å be om en legesjekk ved 18. mnd jeg også. Det skal jeg jammen forsøke.

Mini er for øyeblikket mest interessert i kattematen på kjøkkenet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med de små?

 

Her har det endelig skjedd litt :) På kort tid, også. Jenta ble nettopp 1 år, og hun er blitt veldig god på å reise seg. Setter seg opp selv også :) yey!! Og plutselig for ei uke sida så begynte hun å krabbe! Det var helt merkelig!! Fortsatt foretrekker hun åling, men krabber litt og litt hver dag. Det gleder et mammahjerte!!! :)

Skrev sist her 21. april om at jeg trodde hun kom til å hoppe over krabbinga - men nei da!! Så fort kan det faktisk snu...

Og når vi går så holder vi i hendene og ikke under armene.

 

Håper det gikk fint på 15mndkontrollen, Mr&Mrs Smith and smulene :)

Og at det fortsatt går framover med alle dere andre også. Er det noe som er sikkert er at de alle kommer til å lære å gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med de små?

 

Her har det endelig skjedd litt :) På kort tid, også. Jenta ble nettopp 1 år, og hun er blitt veldig god på å reise seg. Setter seg opp selv også :) yey!! Og plutselig for ei uke sida så begynte hun å krabbe! Det var helt merkelig!! Fortsatt foretrekker hun åling, men krabber litt og litt hver dag. Det gleder et mammahjerte!!! :)

Skrev sist her 21. april om at jeg trodde hun kom til å hoppe over krabbinga - men nei da!! Så fort kan det faktisk snu...

Og når vi går så holder vi i hendene og ikke under armene.

 

Håper det gikk fint på 15mndkontrollen, Mr&Mrs Smith and smulene :)

Og at det fortsatt går framover med alle dere andre også. Er det noe som er sikkert er at de alle kommer til å lære å gå. :)

 

Se det! Nå er hun skikkelig i gang vettu :) BRA!

15 mnd kontrollen gikk som forventet egentlig. Det ble far som tok ham med. Helsesøster var sånn tåelig fornøyd. Han veier bare 9,5 kg og er 77 cm lang. Han har alltid vært småspist så det er ikke så rart. Hun sa ikke noe annet enn at det er kanskje litt stagnasjon i forhold til vekt siden han er så aktiv på andre områder. Han kryper hele tiden nå og er i farta. Drar seg opp stående i sofaen, men bare på knærne ellers. Det er morsomt å høre at språket også er i ferd meg å utvikles.

Med storebror husker jeg godt at han nærmest sto stille på den motoriske utviklingen da språket utviklet seg og omvendt. Det går ihvertfall fremover og det er jo kjempefint.

Går fortsatt til manuell terapi med ham og det kan umulig gjøre det verre ihvertfall ;)

 

Lykke til videre med alle her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har minstemann lært seg å krabbe opp trappa, så nå må vi får opp grinda! Han har fått mye bedre balanse (snart 16 mnd), men står bare på tå. Skjønner ikke hvordan han skal lære å gå når han bare balanserer på tærne. :( Har fremdeles ikke hørt noe fra fysio-vikaren heller. :( Må vel ringe og mase. Han babler konstant, men ingen ord. Kjenner at jeg begynner å bli bekymret igjen, selv om det er stadig fremgang - da han endelig lærte seg å krabbe følte jeg at han tok igjen de jevngamle litt, men nå er vi igjen håpløst langt etter. Hvis han skal fortsette slik, både språklig og motorisk, vil han slite stort framover. :(

 

Klynger meg til håpet om at det min fysio-søster sier stemmer (dvs at det er ingen sammenheng mellom hvor tidlig barn lærer å krabbe/gå og motorikken senere i barndommen) pluss det du sier over her, mrs Smith - at utviklingen gjerne står stille på ett område når den går fort på et annet område (mtp språket). For selv om det føles som om han ikke kommer noen vei motorisk siden han enda ikke er i nærheten av å gå, så ser jeg jo at det er framgang, og sannsynligvis er det der han bruker mesteparten av energien sin for tiden. Jeg håper det. Jeg tør ikke snakke så mye med mannen min om det heller, for da blir han kjempestresset og begynner å stille alle mulige diagnoser på ham (han er lege, men man skal ikke være lege for sine egne barn, og han har dessuten ikke peiling på pediatri).

 

Og så har han faktisk sovet hele natt i flere netter på rad nå, det er helt fantastisk. Vi har hatt ganske store søvnproblemer i det siste, men nå håper jeg at det ENDELIG har løsnet, selv om jeg er litt redd for å skrive det, for da er det kanskje ikke sant lenger! Bank i bordet!

 

Puh! Så det var dagens hjertesukk herfra. Jeg skal være så lykkelig den dagen han begynner å gå. Og jeg skal F******MEG skryte hemningsløst av ham på Facebook også, det er jammen sikkert! Merkelig at det bare er barna som går før 12 mnd alder som det blir skrevet om på FB, eller er det bare jeg som føler det er sånn?? Som om man ikke kan skryte av de seine barna? Eller til og med de gjennomsnittlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har minstemann lært seg å krabbe opp trappa, så nå må vi får opp grinda! Han har fått mye bedre balanse (snart 16 mnd), men står bare på tå. Skjønner ikke hvordan han skal lære å gå når han bare balanserer på tærne. :( Har fremdeles ikke hørt noe fra fysio-vikaren heller. :( Må vel ringe og mase. Han babler konstant, men ingen ord. Kjenner at jeg begynner å bli bekymret igjen, selv om det er stadig fremgang - da han endelig lærte seg å krabbe følte jeg at han tok igjen de jevngamle litt, men nå er vi igjen håpløst langt etter. Hvis han skal fortsette slik, både språklig og motorisk, vil han slite stort framover. :(

 

Klynger meg til håpet om at det min fysio-søster sier stemmer (dvs at det er ingen sammenheng mellom hvor tidlig barn lærer å krabbe/gå og motorikken senere i barndommen) pluss det du sier over her, mrs Smith - at utviklingen gjerne står stille på ett område når den går fort på et annet område (mtp språket). For selv om det føles som om han ikke kommer noen vei motorisk siden han enda ikke er i nærheten av å gå, så ser jeg jo at det er framgang, og sannsynligvis er det der han bruker mesteparten av energien sin for tiden. Jeg håper det. Jeg tør ikke snakke så mye med mannen min om det heller, for da blir han kjempestresset og begynner å stille alle mulige diagnoser på ham (han er lege, men man skal ikke være lege for sine egne barn, og han har dessuten ikke peiling på pediatri).

 

Og så har han faktisk sovet hele natt i flere netter på rad nå, det er helt fantastisk. Vi har hatt ganske store søvnproblemer i det siste, men nå håper jeg at det ENDELIG har løsnet, selv om jeg er litt redd for å skrive det, for da er det kanskje ikke sant lenger! Bank i bordet!

 

Puh! Så det var dagens hjertesukk herfra. Jeg skal være så lykkelig den dagen han begynner å gå. Og jeg skal F******MEG skryte hemningsløst av ham på Facebook også, det er jammen sikkert! Merkelig at det bare er barna som går før 12 mnd alder som det blir skrevet om på FB, eller er det bare jeg som føler det er sånn?? Som om man ikke kan skryte av de seine barna? Eller til og med de gjennomsnittlige?

 

åh, det er godt å få det ut innimellom.

Kjenner igjen vinglingen mellom det å være trygg på at utviklingen går som den skal og tvilen med at "er det normalt å være så treg da?".

Ta det helt med ro!

Hadde du sett min sønn og min venninnes så hadde du følt deg trygg igjen. De gutta tar livet med ro og bruker den tiden det tar for dem. Angående språk så snakket vi med helsesøster om det på 15 mnd kontrollen. Hun sa at her er spennvidden ved 15 mnd alder veldig stor. Noen prater allerede masse og andre ytrer ikke et forståelig ord før etter fylte to. Det er som oftest mye som skjer språklig mellom to ot toogethalvt. Mitt eget søskenbarn ytret ikke mye forståelig før han var tre.

Det er fullt lov til å bli bekymret og jeg er der jevnlig, men i det at vi hele tiden sammenligner oss med andres barn (f.eks på Facebook) blir vi atter i tvil. Skryt for guds skyld det du orker når det endelig løsner med gåingen. Det er i så fall for oss alle med treigingene våre, hehe... :)

Satt selv på helgen og tittet på bilder av storebror her. Ser at han ved 10-11 mnd alder lå der lillebror er nå i en alder av 15 mnd. Det er jo selvfølgelig litt tankevekkende, men så lenge jeg greier å fri meg fra å sammenligne for mye, innse at han står ikke stille i utviklingen så slapper jeg litt av igjen.

 

Hold ut! Før vi vet ordet av det så løper de nok rundt som bare det.

Skriv litt her innimellom for å lette på trykket. Det hjelper ihvertfall litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har minstemann lært seg å krabbe opp trappa, så nå må vi får opp grinda! Han har fått mye bedre balanse (snart 16 mnd), men står bare på tå. Skjønner ikke hvordan han skal lære å gå når han bare balanserer på tærne. :( Har fremdeles ikke hørt noe fra fysio-vikaren heller. :( Må vel ringe og mase. Han babler konstant, men ingen ord. Kjenner at jeg begynner å bli bekymret igjen, selv om det er stadig fremgang - da han endelig lærte seg å krabbe følte jeg at han tok igjen de jevngamle litt, men nå er vi igjen håpløst langt etter. Hvis han skal fortsette slik, både språklig og motorisk, vil han slite stort framover. :(

 

Klynger meg til håpet om at det min fysio-søster sier stemmer (dvs at det er ingen sammenheng mellom hvor tidlig barn lærer å krabbe/gå og motorikken senere i barndommen) pluss det du sier over her, mrs Smith - at utviklingen gjerne står stille på ett område når den går fort på et annet område (mtp språket). For selv om det føles som om han ikke kommer noen vei motorisk siden han enda ikke er i nærheten av å gå, så ser jeg jo at det er framgang, og sannsynligvis er det der han bruker mesteparten av energien sin for tiden. Jeg håper det. Jeg tør ikke snakke så mye med mannen min om det heller, for da blir han kjempestresset og begynner å stille alle mulige diagnoser på ham (han er lege, men man skal ikke være lege for sine egne barn, og han har dessuten ikke peiling på pediatri).

 

Og så har han faktisk sovet hele natt i flere netter på rad nå, det er helt fantastisk. Vi har hatt ganske store søvnproblemer i det siste, men nå håper jeg at det ENDELIG har løsnet, selv om jeg er litt redd for å skrive det, for da er det kanskje ikke sant lenger! Bank i bordet!

 

Puh! Så det var dagens hjertesukk herfra. Jeg skal være så lykkelig den dagen han begynner å gå. Og jeg skal F******MEG skryte hemningsløst av ham på Facebook også, det er jammen sikkert! Merkelig at det bare er barna som går før 12 mnd alder som det blir skrevet om på FB, eller er det bare jeg som føler det er sånn?? Som om man ikke kan skryte av de seine barna? Eller til og med de gjennomsnittlige?

 

åh, det er godt å få det ut innimellom.

Kjenner igjen vinglingen mellom det å være trygg på at utviklingen går som den skal og tvilen med at "er det normalt å være så treg da?".

Ta det helt med ro!

Hadde du sett min sønn og min venninnes så hadde du følt deg trygg igjen. De gutta tar livet med ro og bruker den tiden det tar for dem. Angående språk så snakket vi med helsesøster om det på 15 mnd kontrollen. Hun sa at her er spennvidden ved 15 mnd alder veldig stor. Noen prater allerede masse og andre ytrer ikke et forståelig ord før etter fylte to. Det er som oftest mye som skjer språklig mellom to ot toogethalvt. Mitt eget søskenbarn ytret ikke mye forståelig før han var tre.

Det er fullt lov til å bli bekymret og jeg er der jevnlig, men i det at vi hele tiden sammenligner oss med andres barn (f.eks på Facebook) blir vi atter i tvil. Skryt for guds skyld det du orker når det endelig løsner med gåingen. Det er i så fall for oss alle med treigingene våre, hehe... :)

Satt selv på helgen og tittet på bilder av storebror her. Ser at han ved 10-11 mnd alder lå der lillebror er nå i en alder av 15 mnd. Det er jo selvfølgelig litt tankevekkende, men så lenge jeg greier å fri meg fra å sammenligne for mye, innse at han står ikke stille i utviklingen så slapper jeg litt av igjen.

 

Hold ut! Før vi vet ordet av det så løper de nok rundt som bare det.

Skriv litt her innimellom for å lette på trykket. Det hjelper ihvertfall litt ;)

 

Fint at dere rapporterer hvordan det går med deres små!

 

Nevnte så vidt at vi var på 1-årskontroll og at han der skåret null poeng på AsQ-skjemaet på grovmotorikk, slik at vi skal tilbake im slutten av mai for ny sjekk der vi fyller ut det samme skjemaet en gang til og ser om han har hatt fremgang. Egentlig skulle de henvise til fysioterapeut, men valgte å se det an siden han har utviklet seg mye den siste tiden.

 

Og det har han virkelig! Han begynte jo ikke å krype før han var 10,5 mnd og krabbe før han var 11,5. Han satte seg opp rundt 11 mnd.

 

Nå er han 13 mnd og krabber som et lyn. Reiser seg opp overalt og kan forflytte seg bittelitt når han står mellom sofa og bord etc. Han prøver også å gå litt med gåvogn innimellom og tar noen skritt når vi holder i hendene. I tillegg klapper han, viser hvor stor han er, vinker og har begynt å si en del ord. Så det har virkelig løsnet for han :-) Han står fortsatt mest på tå, men kan sette foten helt ned.

 

Så jeg er roligere nå enn jeg var lenge. Men han hadde første dag i barnehagen i dag, stakkar liten.. Skulle gjerne hatt han hjemme til over sommeren.. Pappan har innkjøringen siden han har permisjon ut denne uka. Blir spennende å se hvordan det går!

 

Lykke til videre jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har minstemann lært seg å krabbe opp trappa, så nå må vi får opp grinda! Han har fått mye bedre balanse (snart 16 mnd), men står bare på tå. Skjønner ikke hvordan han skal lære å gå når han bare balanserer på tærne. :( Har fremdeles ikke hørt noe fra fysio-vikaren heller. :( Må vel ringe og mase. Han babler konstant, men ingen ord. Kjenner at jeg begynner å bli bekymret igjen, selv om det er stadig fremgang - da han endelig lærte seg å krabbe følte jeg at han tok igjen de jevngamle litt, men nå er vi igjen håpløst langt etter. Hvis han skal fortsette slik, både språklig og motorisk, vil han slite stort framover. :(

 

Klynger meg til håpet om at det min fysio-søster sier stemmer (dvs at det er ingen sammenheng mellom hvor tidlig barn lærer å krabbe/gå og motorikken senere i barndommen) pluss det du sier over her, mrs Smith - at utviklingen gjerne står stille på ett område når den går fort på et annet område (mtp språket). For selv om det føles som om han ikke kommer noen vei motorisk siden han enda ikke er i nærheten av å gå, så ser jeg jo at det er framgang, og sannsynligvis er det der han bruker mesteparten av energien sin for tiden. Jeg håper det. Jeg tør ikke snakke så mye med mannen min om det heller, for da blir han kjempestresset og begynner å stille alle mulige diagnoser på ham (han er lege, men man skal ikke være lege for sine egne barn, og han har dessuten ikke peiling på pediatri).

 

Og så har han faktisk sovet hele natt i flere netter på rad nå, det er helt fantastisk. Vi har hatt ganske store søvnproblemer i det siste, men nå håper jeg at det ENDELIG har løsnet, selv om jeg er litt redd for å skrive det, for da er det kanskje ikke sant lenger! Bank i bordet!

 

Puh! Så det var dagens hjertesukk herfra. Jeg skal være så lykkelig den dagen han begynner å gå. Og jeg skal F******MEG skryte hemningsløst av ham på Facebook også, det er jammen sikkert! Merkelig at det bare er barna som går før 12 mnd alder som det blir skrevet om på FB, eller er det bare jeg som føler det er sånn?? Som om man ikke kan skryte av de seine barna? Eller til og med de gjennomsnittlige?

 

åh, det er godt å få det ut innimellom.

Kjenner igjen vinglingen mellom det å være trygg på at utviklingen går som den skal og tvilen med at "er det normalt å være så treg da?".

Ta det helt med ro!

Hadde du sett min sønn og min venninnes så hadde du følt deg trygg igjen. De gutta tar livet med ro og bruker den tiden det tar for dem. Angående språk så snakket vi med helsesøster om det på 15 mnd kontrollen. Hun sa at her er spennvidden ved 15 mnd alder veldig stor. Noen prater allerede masse og andre ytrer ikke et forståelig ord før etter fylte to. Det er som oftest mye som skjer språklig mellom to ot toogethalvt. Mitt eget søskenbarn ytret ikke mye forståelig før han var tre.

Det er fullt lov til å bli bekymret og jeg er der jevnlig, men i det at vi hele tiden sammenligner oss med andres barn (f.eks på Facebook) blir vi atter i tvil. Skryt for guds skyld det du orker når det endelig løsner med gåingen. Det er i så fall for oss alle med treigingene våre, hehe... :)

Satt selv på helgen og tittet på bilder av storebror her. Ser at han ved 10-11 mnd alder lå der lillebror er nå i en alder av 15 mnd. Det er jo selvfølgelig litt tankevekkende, men så lenge jeg greier å fri meg fra å sammenligne for mye, innse at han står ikke stille i utviklingen så slapper jeg litt av igjen.

 

Hold ut! Før vi vet ordet av det så løper de nok rundt som bare det.

Skriv litt her innimellom for å lette på trykket. Det hjelper ihvertfall litt ;)

 

Takk takk, jeg trenger å høre det! Storebror var veldig gjennomsnittlig av seg, ikke tidlig og ikke sen, men jeg tror nok at lillebror også ligger ca like langt bak sin bror som du beskriver... Han ligger ca et halvt år bak alle de andre jevnaldrende babyene jeg kjenner, og det er ikke noe gøy. Kjenner at bekymringene begynner å gnage igjen nå som vi faktisk nærmer oss den "magiske" 18- månedersgrensa med stormskritt. Glad hs satte oss opp på ekstra time hos lege i juni. Mulig jeg må gråte meg til en henvisning til barnelege da hvis han ikke gjør framskritt før det, selvfølgelig. Legen på HS som vi var til sist var veldig grundig og grei, han stoler jeg på, men den forrige legen vi var til på HS, undersøkte ham på kanskje 30 sekunder, og leste helt åpenbart fra bøker da jeg spurte henne om ting. Ikke kompliserte ting, altså. Hun er ikke turnuslege, men har ganske mye erfaring. Så kommer jeg til henne neste gang, og mitt inntrykk av henne ikke bedrer seg, vil jeg i alle fall til barnelege...

 

Jeg er bare så forferdelig redd for at han skal henge etter hele livet. Selv om jeg vet at han sikkert ikke kommer til å gjøre det, så... er tankene der likevel.

 

Jeg skulle ønske at jeg visste om EN unge IRL som også var sein - men neida, alle sammen er jo rene vidunderbarna!! ALLE! Og det med at barn som er sent ute motorisk gjerne er tidlig ute språklig og omvendt - nei, det stemmer ikke her, de som er tidlig ute motorisk er tidlig ute språklig OGSå, mens min gutt henger et halvår etter. Minst.

 

Noen mente jeg burde ta ham med til manuellterapeut eller osteopat siden han er tågjenger, men jeg vet ikke hva mannen min sier til det, kjenner jeg ham rett, er han kjempeskeptisk. Jeg er også litt skeptisk, det virker som om manuelleterapeutene finner låsninger hos "alle", og da begynner jeg å lure... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du. Vet ikke om det er en trøst, men broren min var veeeldig sen. Han gikk ved 18 måneders alder og begynte ikke å prate før han var tre. Han har klar seg bra på skolen, men sier selv at han nok har dysleksi. Er i dag 33 år og nettopp ferdig som advokat. Er forresten mye flinkere enn meg i idrett, og jeg var visst tidlig ute. Sier ikke dette for å bagatellisere, men tenkte det er verdt å nevne. Skjønner godt din uro, fordi sen utvikling kan være et tegn på generelle vansker. Dere kan trolig ikke gjøre så mye annet enn å gi moderat stimulering og ta tiden til hjelp. Vet det kan være vanskelig å akseptere, men likevel viktig at gullet får utvikle seg i sin egen takt. Stor klem fra ei som vet hvordan det er å være bekymret for eget barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror IKKE han vil henge etter resten av livet. Innen han er tre er han på linje med andre treåringer, det vedder jeg på. Hadde et godt eksempel her i familien med fetter til sønnen min. De to er like gamle, men det var stor forskjell både motorisk og språklig. Sønnen min var ikke veldig tidlig ute fysisk- krabbet og satt seg opp selv da han var 10 mnd, gikk da han var 14 mnd. Gjennomsnittlig kanskje. Hsn sa ord fra 11-månedersalderen, kunne mange ord ved 18 måneder og gikk langt utover skjemaet på 2-årskontrollen (sa feks opp til 6-ordssetninger). Fetter derimot, ålte seg fortsatt på magen ved 15 måneder, krabbet vel ikke før ca 17 mnd og ble over 2 før han gikk. 18 mnd sa han bare noen få enkeltord og dyrelyder. Nå er de begge 3 1/2 og omtrent på samme nivå både språklig og motorisk. Sønnen min er litt mer spretten og spenstig da, men han er annerledes bygd i kroppen. Faktisk ligger han også bak fetteren sin på noen områder språklig, klarer ikke å si "G" og "K" enda f.eks.

 

Det ordner seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, begge to - og hyggelig å høre fra deg, Maracuya. :D Lenge siden sist. Håper virkelig han tar igjen det store forspranget "alle andre" har på ham etterhvert. Jeg ser jo at det er stadig framgang, det er jo noe. Vi skal til ny fysioterapeut i morgen, er spent på å høre hva hun sier. Han setter høyre fotblad ned mye mer nå enn han gjorde før, så jeg håper han snart finner ut at det er lurt å sette ned BEGGE fotbladene, hele tiden, og ikke bare balansere på tå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan går det med ungene deres, da?

 

Her går det forsåvidt greit - de første ordene har kommet. "Datt ned" er selvsagt veldig populært. ;) Det er vel bare en 4-5 ord det er snakk om foreløpig, men det er veldig artig, jeg synes perioden når språket begynner å komme er så spennende!

 

Motorisk er det vel litt så som så. Han er utrolig mobil, klatrer over og under og gjennom og forbi alt mulig. Han er mye mer stødig når han står enn før, og har (EN gang) stått uten å holde seg fast i noen sekunder. Men han står fremdeles på tærne... Han er mye nede med fotbladet på høyre fot, men absolutt ikke med venstre. Jeg forsøker å "tvinge" foten ned når han står og er opptatt med noe annet, etter ordre fra fysio, men får det rett og slett ikke til. :/ Vi har time igjen om to uker, jeg er spent på hva hun sier da. Han vil da være 17 mnd. Det vil bli veldig vanskelig for ham å lære å gå når han balanserer rundt på tåspissene. :/ Hun sa også sist at hvis han ikke fikk ned begge fotbladene innen ca to måneder, ville hun "henvise ham videre", uten at jeg fikk klart for meg hvem han da skulle henvises til (ortoped? barnelege??). Den ene måneden har snart gått, og det er ingen fremgang å spore i venstre bein.

 

Vi skal også på 18-mnd-kontroll neste uke (litt tidlig), både hos lege og helsesøster siden jeg ba om en ekstra legekontroll. Jeg er spent på hva de vil si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med ungene deres, da?

 

Her går det forsåvidt greit - de første ordene har kommet. "Datt ned" er selvsagt veldig populært. ;) Det er vel bare en 4-5 ord det er snakk om foreløpig, men det er veldig artig, jeg synes perioden når språket begynner å komme er så spennende!

 

Motorisk er det vel litt så som så. Han er utrolig mobil, klatrer over og under og gjennom og forbi alt mulig. Han er mye mer stødig når han står enn før, og har (EN gang) stått uten å holde seg fast i noen sekunder. Men han står fremdeles på tærne... Han er mye nede med fotbladet på høyre fot, men absolutt ikke med venstre. Jeg forsøker å "tvinge" foten ned når han står og er opptatt med noe annet, etter ordre fra fysio, men får det rett og slett ikke til. :/ Vi har time igjen om to uker, jeg er spent på hva hun sier da. Han vil da være 17 mnd. Det vil bli veldig vanskelig for ham å lære å gå når han balanserer rundt på tåspissene. :/ Hun sa også sist at hvis han ikke fikk ned begge fotbladene innen ca to måneder, ville hun "henvise ham videre", uten at jeg fikk klart for meg hvem han da skulle henvises til (ortoped? barnelege??). Den ene måneden har snart gått, og det er ingen fremgang å spore i venstre bein.

 

Vi skal også på 18-mnd-kontroll neste uke (litt tidlig), både hos lege og helsesøster siden jeg ba om en ekstra legekontroll. Jeg er spent på hva de vil si.

 

Hei :)

Det går jo sakte fremover dette virker det som.

Her har lille mannen såvidt begynt å gå mens vi holder han i hendene. Han har noen høye kneløft, men bærer ihvertfall sin egen vekt stående. Han sitter ofte i froskestilling (på huk), men det er også det. Han kommer seg rundt i en voldsom fart, men via kryping. Ser at han utvikler seg, men det går fortsatt uuuutrolig tregt. Han blir 18 mnd 1. juli og aldri i verden om han går til det. Tålmodigheten blir virkelig satt på prøve her. Verken fysio eller manuellterapeut er bekymret enda så jeg får trøste meg med det. Må heller ikke glemme at han endelig sover og spiser som normalt. Det er en stor utvkling forsåvidt. Håper håper håper at sommeren med mye utetilværelse vil stimulere enda mer hans utforskertrang og har vel et ørlite håp om at han ihvertfall er i mål i løpet av høsten. Du verden for en lang ferd dette kan bli.

Fortsatt lykke til til deg og rapporter gjerne fra 18 mnd kontrollen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror er 18 mnd 18. juli, og jeg har absolutt null tro på at han vil gå til da. Vi skal på kontroll i morgen, jeg er spent på hva hs og legen vil si! Fysio neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg skrev helt feil jeg.

Feil å skylde på ammetåka nå vel, men han blir jo ikke 18 mnd før 1. juli. Prøvde å skryte på ham en ekstra måned der gitt....

Ikke for det. Tror ikke han går før han er 18. mnd for det altså.

 

Leeeer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... han blir 18 mnd 1. juli, var ikke det det samme som du skrev over, eller har jeg blitt gal? ;)

 

Vi var på hs i dag. Ble ikke så mye klokere... Legen var ironisk nok hjemme med sykt barn, så det ble kun time hos hs. Hun ville ikke si noe om den motoriske utviklingen siden fysio er inne i bildet, da var det fysio som skulle følge opp det videre. :/ Men alt var ok ellers, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mnd!!!!! Du har ikke blitt gal. Det er det jeg som har i så fall.

Han blir 18. mnd 1. augsut. Hjelp!

 

Typisk flaks med lege på helsestasjonen da?!?

Vel, da får du vel henge på fysio da. Syns vi forresten har fått fint lite informasjon fra fysio via hs her. Veldig rart vi ikke har hatt en eneste oppfølgingstime siden han får behandling hver uke i barnehagen. Snakker jo med manuellterapeuten som igjen har kontakt med fysio, men allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, ville bare si at jeg ble utrolig glad for å finne denne tråden, har også en gutt som er litt treg, og kjenner meg veldig godt igjen i denne vekslingen mellom å krisemaksimere og å roe seg med at det nok er en normalvariant... Og det ER jo det siste som er mest sannsynlig for alle. Håper dere har det bra og ser framskritt hos småtassene, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det med "treigingene" deres?

 

Her humper det og går. Vi har fått noen øvelser av fysio som vi skal gjøre, dvs bøye og tøye på foten, men han blir så sint... Så vi får egentlig ikke til å gjøre det. :( Vi skal til fysioterapeut på sykehuset etter sommeren. Blir spennende å se hva hun sier. Jeg er usikker på om jeg skal krangle meg til en henvisning til spesialist eller ikke. Jeg synes det er utrolig frustrerende med denne ene foten som "henger igjen", det er jo bare pga den (at han går på tå) at han ikke kan gå. Han går rundt på knærne, og skyver stoler foran seg som bare det - hadde han hatt begge fotbladene godt plantet på jorda, hadde han gått, det er jeg helt sikker på. Jeg er virkelig bekymret for denne ene foten, og at det skal bli problemer videre framover hvis han aldri får den "ned". Jeg føler at alt de vil gjøre på helsestasjonen er "vente og se"; men hvor lenge har de tenkt å vente? Hvor lang tid mener de det er "greit" det skal ta før han begynner å gå? Skal han være to år? Tre år? Hvordan har de tenkt at han skal gå med tær som en ballettdanser???

 

*frustrert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet forresten ikke om han kommer til å gå til jul, da er han nesten to år gammel. Jeg er slett ikke sikker på om han kommer til å gjøre det. Slik det ser ut nå, tviler jeg sterkt. Det er BEINTøFT å tenke på at barn som er ETT åR YNGRE enn ham da vil gå. Begynner nesten å gråte bare ved tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med "treigingene" deres?

 

Her humper det og går. Vi har fått noen øvelser av fysio som vi skal gjøre, dvs bøye og tøye på foten, men han blir så sint... Så vi får egentlig ikke til å gjøre det. :( Vi skal til fysioterapeut på sykehuset etter sommeren. Blir spennende å se hva hun sier. Jeg er usikker på om jeg skal krangle meg til en henvisning til spesialist eller ikke. Jeg synes det er utrolig frustrerende med denne ene foten som "henger igjen", det er jo bare pga den (at han går på tå) at han ikke kan gå. Han går rundt på knærne, og skyver stoler foran seg som bare det - hadde han hatt begge fotbladene godt plantet på jorda, hadde han gått, det er jeg helt sikker på. Jeg er virkelig bekymret for denne ene foten, og at det skal bli problemer videre framover hvis han aldri får den "ned". Jeg føler at alt de vil gjøre på helsestasjonen er "vente og se"; men hvor lenge har de tenkt å vente? Hvor lang tid mener de det er "greit" det skal ta før han begynner å gå? Skal han være to år? Tre år? Hvordan har de tenkt at han skal gå med tær som en ballettdanser???

 

*frustrert*

 

Hei!

 

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men forstår veldig godt at du er frustrert!

 

Irriterende at legen ikke var tilstede ved ekstra kontroll 18 mndr, får dere det igjen? Jeg ville absolutt stått på og presset fram en spesialisthenvisning hvis jeg var deg. Synes helsesøster tar dårlig ansvar når hun ikke ser på den motoriske utviklingen bare fordi fysio er inne i bildet!

 

Når dere kommer til fysio på sykehuset får dere kanskje mer spesialisthjelp? Hvis ikke de gir dere tilfredsstillende svar, hadde jeg krevd å få komme til lege for å få henvisning videre den veien. Til en ortoped f.eks siden det er tydelig at den ene foten "henger igjen" og at han ikke setter fotbladet ned.

 

Dere kan jo ta med gutten til fastlegen hans for en henvisning videre hvis dere opplever at helsestasjonen er lite behjelpelig!

 

PS: Når ting først skjer, så kan det skje fort, så ikke mist motet med gåing før jul! Plutselig så løsner det gjerne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var slik med krabbingen også - plutselig løsnet det bare. Men jeg liker ikke dette med den foten. Hvis han hadde stått ordentlig på begge beina og "bare" ikke turt slippe seg, hadde jeg ikke stresset med det, men jeg er redd for at noe er galt med foten.

 

Vi fikk igjen timen til legen, men dessverre var det til den legen på hs som er helt håpløs (synes jeg, og flere, tror jeg...), og ikke til den flinke som jeg liker godt. :(

 

Fastlegen er mer sånn "hmmm, jaha", uansett hva jeg sier, så jeg tror jeg vil forsøke med fysioterapeuten på sykehuset først (hun skal ha time sammen med fysio på helsestasjonen, veldig greit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang legen på hs, jeg falt litt ut av mitt eget avsnitt, hehe: Den timen var fullstendig bortkastet. Hun bøyde ankelen én gang, fant ut at han hadde bevegelighet i leddet, og da var alt greit. Da var alt greit helt til TREåRSALDEREN. Fant aldri ut om hun virkelig mente det var greit at barnet mitt ikke lærer seg å gå før han blir fire år!!! Jeg ble bare for paff til å spørre videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...