Gå til innhold

Veldig treit fysisk utvikling... :(


AO3

Anbefalte innlegg

OPPDATERING!!!

 

Vi har vært hos HS og fysioterapitime igjennom HS.

Han har låsninger i hoftene og i nakken.

Vi har blitt henvist til en manuell terapeut som skal behandle ham først. Deretter skal fysioterapeuten komme på banen igjen med trening. Han skal i tillegg vise de i barnehagen hva de må gjøre.

 

Jeg er lettet over at de har funnet noe som kan forklare hvorfor han ikke vil annet enn å dra seg fremover på magen og muligvis hvorfor han sover så dårlig.

 

Håper dette vil ha effekt. Første manuellterapitime i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Håper manuellterapien vil hjelpe! Hvor gammel er han nå?

 

Han er 1 år og 1 mnd gammel.

Etter den første manuellterapitimen har han sovet hver natt etter!

Er det mulig?

Vi er mer uthvilte enn på lenge. Ny time i dag.

 

Så flott med gutten din forresten :) Det er jo en enorm lettelse!

Nå er det bare å ha et øye på hver finger da, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det går fremover med guttene deres! Her gjør det også det. Lillebror er bare 11 mnd, men han åler seg nå rundt og er oppe i krabbestilling og tar et par skritt. Ikke begynt å reise seg ennå, er ikke sterk nok til det.

 

Merker at det med mageproblemene hans har mye å si, for det er når vi gir han hvete/glutenfri kost at han forandrer seg og blir blid som en sol, slutter å gulpe og får interesse for å utforske verden og kommunisere med oss. Så nå skal vi fortsette med det etter råd fra fastlegen. Han har sannsynligvis ikke cøliaki, men muligens hveteallergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres herlig ut med søvn hele natta etter manuellterapitime og mindre magevondt med ny diett! Håper den gode utviklingen fortsetter videre framover! Vi skal til fysio igjen på fredag, håper hun fremdeles synes alt er ok. Han reiser seg veldig kjapt opp ved møbler etc nå, men står fremdeles kun på tærne, så der er det ingen fremgang. Skravler non-stop (totalt uforståelig, bortsett fra at vi tror han sier "æsj", haha) gjør han også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han bare står på tærne enda er ingen hinder, lillemann her gikk som en ballerina i 1mnd veldig stødig før han satt ned hælen å da løp han=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter forrige manuellterapitime dro han seg opp ved hjelp av stuebordet. Han står nå på knærne og setter seg opp selv i det minste. Ser han vil mer og han elsker å utforske ting i høyden.

Ser ut som behandlingen har hjulpet, selvom det er et stykke igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dytter litt på denne, jeg :)

 

Har også en "treig" baby. Hun er snart 11 mnd, og krabber ikke. åler seg framover og ruller rundt, men det er vel omtrent det eneste. Krabber ikke, setter seg ikke opp selv, reiser seg ikke. Har myyyye å lære, gitt :)

Har vært hos fysio på helsestasjonen èn gang, men alt var normalt.

 

Hvordan går det med resten??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår blir nå 1 år på tirsdag. Han begynte å krype såvidt da han var 10,5 mnd. Begynte å sette seg opp rundt samme tid. Fra han var rett over 11 mnd, begynte han å krabbe ett og ett steg. Da gikk det veldig kjapt før han krabbet skikkelig og nå krabber han støtt.

 

Han har såvidt begynt å klare å dra seg opp etter ting som er i riktig høyde. Men det er veldig vaklende ennå og ikke alltid han greier det. Vi må stå parat for han faller kjapt. Vi skal på 1 mnd kontroll om tre uker, så spennende hva de sier. Han klarer jo ingenting av det de spør om på grovmotorikken på skjemaet vi har fått tilsendt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er 14 mnd nå. Nå har han blitt en skikkelig racer til å krabbe, men det skulle vel kanskje bare mangle. ;) Han reiser seg opp hele tiden, men står fremdeles bare på tå. Selv om vi ser at balansen hans har blitt mye bedre enn den var i starten, har han veldig langt igjen der. Først og fremst må han jo begynne å få hele fotflaten ned på gulvet...

 

Fysioterapeuten hans har gått ut i fødselspermisjon, men vikaren hennes skulle ringe over påske, håper vi får fortsette å få fysio-timer. Vi skulle passe på å bøye opp beina hans ordentlig, altså ankelen, siden han jo står bare på tå. Slik at ikke muskelen på baksiden av beinet blir for kort.

 

Men ellers har hun altså sagt at alt er helt normalt. Han er veldig kjapp og pigg, så jeg frykter egentlig ikke lenger at noe er galt. MEN jeg er veldig tvilende til at han skal klare å gå til han blir 18 måneder, altså. Det er fryktelig, fryktelig langt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår blir nå 1 år på tirsdag. Han begynte å krype såvidt da han var 10,5 mnd. Begynte å sette seg opp rundt samme tid. Fra han var rett over 11 mnd, begynte han å krabbe ett og ett steg. Da gikk det veldig kjapt før han krabbet skikkelig og nå krabber han støtt.

 

Han har såvidt begynt å klare å dra seg opp etter ting som er i riktig høyde. Men det er veldig vaklende ennå og ikke alltid han greier det. Vi må stå parat for han faller kjapt. Vi skal på 1 mnd kontroll om tre uker, så spennende hva de sier. Han klarer jo ingenting av det de spør om på grovmotorikken på skjemaet vi har fått tilsendt..

 

Om det er noen trøst, så ligger han langt foran det nivået gutten min var på da han var på ettårskontroll. :) Han hverken krabbet, reiste seg eller satte seg opp selv da. Hva står det på skjemaet at de "skal" kunne, da? Jeg synes det høres ut som om han "kan" en hel del, jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår blir nå 1 år på tirsdag. Han begynte å krype såvidt da han var 10,5 mnd. Begynte å sette seg opp rundt samme tid. Fra han var rett over 11 mnd, begynte han å krabbe ett og ett steg. Da gikk det veldig kjapt før han krabbet skikkelig og nå krabber han støtt.

 

Han har såvidt begynt å klare å dra seg opp etter ting som er i riktig høyde. Men det er veldig vaklende ennå og ikke alltid han greier det. Vi må stå parat for han faller kjapt. Vi skal på 1 mnd kontroll om tre uker, så spennende hva de sier. Han klarer jo ingenting av det de spør om på grovmotorikken på skjemaet vi har fått tilsendt..

 

Om det er noen trøst, så ligger han langt foran det nivået gutten min var på da han var på ettårskontroll. :) Han hverken krabbet, reiste seg eller satte seg opp selv da. Hva står det på skjemaet at de "skal" kunne, da? Jeg synes det høres ut som om han "kan" en hel del, jeg! :)

 

Hei!

Gutten min blir 14 mnd om få dager. Han krabber ikke enda, men drar seg fremover på magen med kryssgang bein og armer som om han krabber. Det går kjempefort :)

I tillegg drar han seg opp og står på knærne. Laaaaangt igjen til både det ene og andre, men siden jeg ser en rask utvikling i det siste bekymrer jeg meg ikke.

Poenget er at "normalen" er stor og vid selvom ikke det føles slik når man er bekymret for utviklingen.

Har begynt å tenke mer sånn så lenge jeg ser at det ikke står helt stille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jenter :-) "Godt" å høre at det finnes andre barn som ligger litt etter og som alle forhåpentligvis er helt normale!

 

Jeg bekymrer meg mindre nå enn før, siden han er mye mer "med" når det gjelder kommunikajson og han stadig utvikler seg, som dere nevner.

 

I kommunen vår bruker de ASQ-skjemaet. Det står ikke hva de skal kunne, men er et spørreskjema for kartlegging av barnet av foreldrene før 1-års-ktr. Det er grovmotorikken han skårer dårligst på. Der klarer han ingen av de 6 ferdighetene som er nevnt. Mange av dem dreier seg om å reise seg opp og gå med støtte. Finmotorikken, derimot, har han taket på det meste. Blir litt spennende å se hva de mener om han der!

 

Jeg føler mesteparten av problemene ligger i magetrøbbelet han sliter med. Han gjør alltid sprang i utviklingen og er en helt annen baby når han ikke sliter med magen. Han reagerer på Hvete og spelt. Ren havre har gått greit til nå. han har sannsynligvis ikke cøliaki, men muligens hveteallergi. Skal henvises til en spesialklinikk snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Håper dere finner ut av magetrøbbelet! Bra han skal til spesialist snart! Hvis det er noen trøst, så har både helsesøster, lege og fysioterapeut skrytt av at finmotorikken til lillebror er god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det ble litt teit formulert, det er vel ingen trøst for deg. ;) Men jeg mente at jeg håper det viser seg at finmotorikken hans er helt aldersadekvat! Hs her mente at lillebror har hatt så mye fokus på hendene sine og finmotorikken at han liksom har "glemt" beina og grovmotorikken... Det har ikke vært et fokusområde for ham i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei alle mødre :) Håper det går bra med de små!

 

Her har det skjedd litt siden sist - og jeg er glad for det.

 

Lillemor på 11,5 mnd (blir 1 år 2. mai) har endelig begynt å klatre, og reiser seg opp av og til. Juhu!! :) Blir travlere for mor og far, men veldig gøy at det kanskje endelig løsner. Hun liker også at vi går med henne, men vi må holde under armene, for hun er ikke så veldig stødig.

Hun krabber fortstat ikke - mulig hun hopper over det...? Hun åler da, men jeg har et lite håp om at hun skal lære seg å krabbe uansett. "De" sier jo at det er viktig at barn lærer seg å krabbe, selv om det blir folk at de som ikke gjør det også hehe

I tillegg setter hun seg ikke opp selv. Litt på knærne kanskje, men ikke stødig på rumpa.

 

Men uansett så er jeg glad for at hun finner ut av ting.

 

Håper alt står supert til med resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at hun har lært seg å reise seg opp! Noen hopper over krabbingen, men det er ennå ikke for sent, gutten min var over ett år før han krabbet, han. Nå er han en racer! Men han er fremdeles tågjenger så det holder, står og balanserer på tærne hele tiden. Setter nesten aldri fotbladene ned... Han vil heller ikke gå når vi holder ham i hendene, da faller han bare sammen.

 

MEN vi ser at han er mye stødigere når han står ved bordet/sofaen nå, og han kan også gå langs sofaen (på tå...). Vi ser at balansen hans har blitt mye bedre. Han har også lært seg å klatre opp i sofaen, til sin store glede.

 

Så det går framover! Han er straks 15 mnd nå. Må si jeg har ingen som helst tro på at han skal lære å gå innen de "normale" 18 månedene, men.. Fysioterapeuten har gått ut i fødselspermisjon, og vi venter på telefon fra vikaren. Har ikke hørt noe ennå. Jeg vil gjerne fortsette å få oppfølging selv om fysio sier at hun ikke er det minste bekymret for ham (takk og lov!), ikke minst pga tågangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at hun har lært seg å reise seg opp! Noen hopper over krabbingen, men det er ennå ikke for sent, gutten min var over ett år før han krabbet, han. Nå er han en racer! Men han er fremdeles tågjenger så det holder, står og balanserer på tærne hele tiden. Setter nesten aldri fotbladene ned... Han vil heller ikke gå når vi holder ham i hendene, da faller han bare sammen.

 

MEN vi ser at han er mye stødigere når han står ved bordet/sofaen nå, og han kan også gå langs sofaen (på tå...). Vi ser at balansen hans har blitt mye bedre. Han har også lært seg å klatre opp i sofaen, til sin store glede.

 

Så det går framover! Han er straks 15 mnd nå. Må si jeg har ingen som helst tro på at han skal lære å gå innen de "normale" 18 månedene, men.. Fysioterapeuten har gått ut i fødselspermisjon, og vi venter på telefon fra vikaren. Har ikke hørt noe ennå. Jeg vil gjerne fortsette å få oppfølging selv om fysio sier at hun ikke er det minste bekymret for ham (takk og lov!), ikke minst pga tågangen.

 

Hei!

Det er jo definitivt fremgang da :)

Så bra!

 

Her har det ikke skjedd så mye den siste uka, men nå krabber han ihvertfall. Forsøkt å få ham til å stå på beina sine ved å legge noe fristende på bordet. Han står ganske lenge, men begynner å skjelve i hele kroppen av anstrengelse etter en stund, stakkar, hehe... Han jobber seg oppover ihvertfall.

Vi skal på 15 mnd kontroll i begynnelsen av mai og jeg håper at han har kommet seg litt lenger i de neste ukene.

Uansett kommer ikke han til å gå på lenge enda heller.

 

Manuellterapeuten mener at han ikke bærer sin egen vekt så godt enda fordi han fortsatt sliter med stivhet i nakke/rygg, men at han er mye bedre enn han var. Det ser vi jo.

Det morsomme er jo at han utvikler seg i raserfart på alle andre områder som spising og prating. Det er jo litt betryggende!

 

Lykke til videre!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta her blir 10 mnd om fire dager. Hun skyver seg bakover. Hun åler seg ikke framover og setter seg ikke opp. Hun kan sitte om vi setter henne opp. Hun ruller fram og tilbake fra mage til rygg. HS er bekymret og mener det er "vår skyld" fordi vi kanskje har tatt henne for raskt opp når hun har grått. Men det har vi ikke. Hun ligger og har ligget mye på mage og rygg. Som jeg skrev skyver hun seg bakover men ikke framover. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst å bekymre meg, alle er jo forskjellige... Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BareMeg73: Synes det er tullete av HS å si noe slikt, helt ærlig. Hva skulle dere gjort, latt barnet ligge og hylgrine på gulvet, ute av stand til å bevege seg?? Har du bedt om henvisning til fysioterapeut? Jeg synes i alle fall det har vært veldig fint, både for å få en ekstra vurdering (i tillegg til HS), og for å få litt fred i sjelen. Jeg synes det har vært veldig vanskelig, dette med at lillebror er sen - men hva er "for sen"? Hvordan skal man som mamma se forskjell på "sen, men normal" og "sen, noe er galt"? Jeg aner ikke, rett og slett. HS her (som ikke er av kaliberet din HS er laget av, heldigvis), har vært klar på at det viktigste er at lillebror har fremgang, ikke at han følger gjennomsnittsskjemaet. Men at han utvikler seg i sitt eget tema, og når milepælene i "riktig" rekkefølge, en etter en. Om enn senere enn de aller, aller fleste babyer.

 

Smith: Hurra for krabbing og utvikling på andre områder! Lillebror her har ikke så mange ord, men han er veldig flink til å etterligne lyder, og han skravler som en foss, omtrent non stop! Kan ikke huske at storebroren hans var så pratsom. :)

 

Synes det er veldig fint at vi har denne tråden - det er ofte litt sårt for meg å lese om alle disse "flinke" babyene som lærer seg alt mulig kjempetidlig, og så når liksom ikke barnet mitt opp i det hele tatt. Det er liksom ikke så mye å si, på en måte. Når han lærer seg noe som de jevnaldrende lærte seg for seks måneder siden, er det ikke noen som er interessert, føles det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal selvsagt ikke utvikle seg i sitt eget "tema", men i sitt eget TEMPO! Skjønner ikke hvorfor jeg skrev feil ord. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt å føle man ikke er alene med en baby som henger etter i motorikken, ja! Og det går jo fremover med de små!

 

Her er lillebror på 12,5 mnd nå en racer på å krabbe(selv om han snubler og glir innimellom) og han reiser seg opp langs møbler i rett høyde. Fortsatt vaklende, men det går fremover. Og han flytter føttene litt fremover når vi prøver å gå med han, men han er langt fra å bære sin egen vekt eller klare å holde balansen noe særlig. også han går og står mest på tærne.

 

Han babler og prater heldigvis masse :-) Mye mer enn storebror gjorde. han sier mamma, pappa, tittei, hei, bø, namnam og navnet på storebror. Har også sagt ja en del den siste tiden, men usikker på om det er bevisst :-)

 

Vi skal på ettårskontroll om 2 dager, blir spennende å høre hva de har å si.

 

Vi høres, damer! Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time til fysio på torsdag. Jeg føler ikke at det er noe galt med henne og jeg mener hun er aldersadekvat. Alle kan ikke følge boka tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta her blir 10 mnd om fire dager. Hun skyver seg bakover. Hun åler seg ikke framover og setter seg ikke opp. Hun kan sitte om vi setter henne opp. Hun ruller fram og tilbake fra mage til rygg. HS er bekymret og mener det er "vår skyld" fordi vi kanskje har tatt henne for raskt opp når hun har grått. Men det har vi ikke. Hun ligger og har ligget mye på mage og rygg. Som jeg skrev skyver hun seg bakover men ikke framover. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst å bekymre meg, alle er jo forskjellige... Hva tror dere?

 

Gutten vår var 10,5 mnd før han begynte å dra seg fremover. Han ble vel nærmere 11 mnd før han begynte å sette seg opp. Begynte så smått å krabbe da han passerte 11 mnd.

 

Vi var på 1 års-ktr i dag. Han skårer som forventet dårlig på grovmotorikk og litt dårlig på kommunikasjon på ASQ-skjemaene. Han er bra på finmotorikk og problemløsning.

 

Siden han har hatt fremgang siste 1-2 mnd og nå krabber kjapt og såvidt har begynt å dra seg opp i stående, valgte helsestasjonslegen å se det an og sette opp ny time om 5-6 uker hvor vi på nytt skal fylle ut 1-årsskjemaet. Hvis det ikke er betydelig fremgang da, blir vi henvist fysioterapeut. I mellomtiden fikk vi råd om hvordan vi skal stimulere han.

 

Så det er forskjellig praksis rundt omkring. På 9-mndktr var det ingen bekymring selv om han ikke hadde begynt å krype. Men uansett greit å bli fulgt opp da! Man får heller prøve å ikke bekymre seg og satse på at alt er normalt inntil det motsatte er bevist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...