Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Veldig treit fysisk utvikling... :(

• Logg inn for å svare
161 svar til dette emnet

#21 meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 363 Innlegg:

Skrevet 04 februar 2012 - 20:46

Vi skulle ta av ham alt bortsett fra bleien, skulle det stå - hele poenget var egentlig at bodyen gjorde at det ble så glatt mot gulvet, dermed var det så lett for ham å åle seg framover. Vi har forsøkt å ta av strømpebuksa tidligere, vi trodde det skulle hjelpe, men det har ingen innvirkning. Knærne hans sklir jo ikke ut eller ned eller noe når han har strømpebukse på og han står på alle fire, han har full kontroll. Han er bare makelig anlagt, og gjør det som er tryggest og enklest.

Men nå tror jeg han har innsett at han kommer seg raskere framover når han krabber. :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#22 Heldig mamma til ♥to gutter♥

Heldig mamma til ♥to gutter♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 62 Innlegg:

Skrevet 05 februar 2012 - 20:02

Så bra!! Godt å høre at han har gjort fremskritt!

Jeg er også positiv etter at lillebror har begynt å dra seg rundt og også begynt stå ganske mye på alle 4 og forsøke å flytte litt på armene. Så det har vært masse fremgang siste uka! Storebror begynte å dra seg rundt da han var 8,5 mnd, men begynte ikke å krabbe før han var 11 mnd selv om han nok kunne klart det før, Mulig lillebror ikke blir så mye senere til å krabbe, selv om han ikke er sterk nok enda. Men storebror var 9,5 mnd da han reiste seg opp selv, og det er en god stund før lillebror klarer det.

Uansett: vi krysser fingrene! :-)

#23 Mrs Smutt & Smilende

Mrs Smutt & Smilende

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 272 Innlegg:

Skrevet 05 februar 2012 - 21:03

Ah, gode tips fra dere damer:o)
Skal prøve uten klær, men det er klart at når gradestokken bikker - 18 C så går det nesten ikke for det er rett og slett for kaldt på gulvet, men det er det ikke på det store badet vårt.
Dette skal pøves i morgen den dag.
Av med klea!!!

:o)

#24 Mrs Smutt & Smilende

Mrs Smutt & Smilende

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 272 Innlegg:

Skrevet 05 februar 2012 - 21:05

Nei sånn :)

#25 meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 363 Innlegg:

Skrevet 12 februar 2012 - 22:02

I dag reiste han seg faktisk opp i senga si! Han har gjort det i sofaen et par ganger, men aldri i senga, og aldri helt alene. Han står på tærne, siden han har den griperefleksen under føttene ennå, så det blir vanskelig å stå på gulvet, det må være mykt underlag, og det ser litt underlig ut. Men han er mye mer fokusert oppover nå!

Ellers fikk jeg mange kommentarer å familieselskap i helga, at han krabber så fint, og at det ikke virker som om han lærte å krabbe for bare 1,5 uke siden. :)

Så her har det virkelig skjedd store fremskritt! Ikke så lenge vi skal til fysio igjen nå, jeg er veldig spent på hva hun sier... Det har skjedd utrolig mye siden sist hun så ham.

#26 Mrs Smutt & Smilende

Mrs Smutt & Smilende

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 272 Innlegg:

Skrevet 23 februar 2012 - 12:40

OPPDATERING!!!

Vi har vært hos HS og fysioterapitime igjennom HS.
Han har låsninger i hoftene og i nakken.
Vi har blitt henvist til en manuell terapeut som skal behandle ham først. Deretter skal fysioterapeuten komme på banen igjen med trening. Han skal i tillegg vise de i barnehagen hva de må gjøre.

Jeg er lettet over at de har funnet noe som kan forklare hvorfor han ikke vil annet enn å dra seg fremover på magen og muligvis hvorfor han sover så dårlig.

Håper dette vil ha effekt. Første manuellterapitime i morgen!

#27 meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 363 Innlegg:

Skrevet 03 mars 2012 - 14:21

Håper manuellterapien vil hjelpe! Hvor gammel er han nå?

#28 Mrs Smutt & Smilende

Mrs Smutt & Smilende

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 272 Innlegg:

Skrevet 05 mars 2012 - 08:50

Håper manuellterapien vil hjelpe! Hvor gammel er han nå?

Han er 1 år og 1 mnd gammel.
Etter den første manuellterapitimen har han sovet hver natt etter!
Er det mulig?
Vi er mer uthvilte enn på lenge. Ny time i dag.

Så flott med gutten din forresten :) Det er jo en enorm lettelse!
Nå er det bare å ha et øye på hver finger da, hehe...

#29 Heldig mamma til ♥to gutter♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 62 Innlegg:

Skrevet 05 mars 2012 - 19:36

Så godt å høre at det går fremover med guttene deres! Her gjør det også det. Lillebror er bare 11 mnd, men han åler seg nå rundt og er oppe i krabbestilling og tar et par skritt. Ikke begynt å reise seg ennå, er ikke sterk nok til det.

Merker at det med mageproblemene hans har mye å si, for det er når vi gir han hvete/glutenfri kost at han forandrer seg og blir blid som en sol, slutter å gulpe og får interesse for å utforske verden og kommunisere med oss. Så nå skal vi fortsette med det etter råd fra fastlegen. Han har sannsynligvis ikke cøliaki, men muligens hveteallergi.

#30 meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 363 Innlegg:

Skrevet 06 mars 2012 - 22:22

Det høres herlig ut med søvn hele natta etter manuellterapitime og mindre magevondt med ny diett! Håper den gode utviklingen fortsetter videre framover! Vi skal til fysio igjen på fredag, håper hun fremdeles synes alt er ok. Han reiser seg veldig kjapt opp ved møbler etc nå, men står fremdeles kun på tærne, så der er det ingen fremgang. Skravler non-stop (totalt uforståelig, bortsett fra at vi tror han sier "æsj", haha) gjør han også. :)

#31 mamman til Fillip

mamman til Fillip

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Skrevet 08 mars 2012 - 09:58

At han bare står på tærne enda er ingen hinder, lillemann her gikk som en ballerina i 1mnd veldig stødig før han satt ned hælen å da løp han=)
  • meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt liker dette

#32 Mrs Smutt & Smilende

Mrs Smutt & Smilende

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 272 Innlegg:

Skrevet 10 mars 2012 - 12:41

Etter forrige manuellterapitime dro han seg opp ved hjelp av stuebordet. Han står nå på knærne og setter seg opp selv i det minste. Ser han vil mer og han elsker å utforske ting i høyden.
Ser ut som behandlingen har hjulpet, selvom det er et stykke igjen:)
  • meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt liker dette

#33 jente_80

jente_80

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 444 Innlegg:
  • StedSør-Trøndelag

Skrevet 27 mars 2012 - 14:48

Dytter litt på denne, jeg :)

Har også en "treig" baby. Hun er snart 11 mnd, og krabber ikke. åler seg framover og ruller rundt, men det er vel omtrent det eneste. Krabber ikke, setter seg ikke opp selv, reiser seg ikke. Har myyyye å lære, gitt :)
Har vært hos fysio på helsestasjonen èn gang, men alt var normalt.

Hvordan går det med resten??? :)

#34 Heldig mamma til ♥to gutter♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 62 Innlegg:

Skrevet 28 mars 2012 - 19:38

Gutten vår blir nå 1 år på tirsdag. Han begynte å krype såvidt da han var 10,5 mnd. Begynte å sette seg opp rundt samme tid. Fra han var rett over 11 mnd, begynte han å krabbe ett og ett steg. Da gikk det veldig kjapt før han krabbet skikkelig og nå krabber han støtt.

Han har såvidt begynt å klare å dra seg opp etter ting som er i riktig høyde. Men det er veldig vaklende ennå og ikke alltid han greier det. Vi må stå parat for han faller kjapt. Vi skal på 1 mnd kontroll om tre uker, så spennende hva de sier. Han klarer jo ingenting av det de spør om på grovmotorikken på skjemaet vi har fått tilsendt..

#35 meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 363 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 11:08

Gutten min er 14 mnd nå. Nå har han blitt en skikkelig racer til å krabbe, men det skulle vel kanskje bare mangle. ;) Han reiser seg opp hele tiden, men står fremdeles bare på tå. Selv om vi ser at balansen hans har blitt mye bedre enn den var i starten, har han veldig langt igjen der. Først og fremst må han jo begynne å få hele fotflaten ned på gulvet...

Fysioterapeuten hans har gått ut i fødselspermisjon, men vikaren hennes skulle ringe over påske, håper vi får fortsette å få fysio-timer. Vi skulle passe på å bøye opp beina hans ordentlig, altså ankelen, siden han jo står bare på tå. Slik at ikke muskelen på baksiden av beinet blir for kort.

Men ellers har hun altså sagt at alt er helt normalt. Han er veldig kjapp og pigg, så jeg frykter egentlig ikke lenger at noe er galt. MEN jeg er veldig tvilende til at han skal klare å gå til han blir 18 måneder, altså. Det er fryktelig, fryktelig langt igjen.
  • Mrs Smutt & Smilende liker dette

#36 meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 363 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 11:10

Gutten vår blir nå 1 år på tirsdag. Han begynte å krype såvidt da han var 10,5 mnd. Begynte å sette seg opp rundt samme tid. Fra han var rett over 11 mnd, begynte han å krabbe ett og ett steg. Da gikk det veldig kjapt før han krabbet skikkelig og nå krabber han støtt.

Han har såvidt begynt å klare å dra seg opp etter ting som er i riktig høyde. Men det er veldig vaklende ennå og ikke alltid han greier det. Vi må stå parat for han faller kjapt. Vi skal på 1 mnd kontroll om tre uker, så spennende hva de sier. Han klarer jo ingenting av det de spør om på grovmotorikken på skjemaet vi har fått tilsendt..

Om det er noen trøst, så ligger han langt foran det nivået gutten min var på da han var på ettårskontroll. :) Han hverken krabbet, reiste seg eller satte seg opp selv da. Hva står det på skjemaet at de "skal" kunne, da? Jeg synes det høres ut som om han "kan" en hel del, jeg! :)

#37 Mrs Smutt & Smilende

Mrs Smutt & Smilende

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 272 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 19:30

Om det er noen trøst, så ligger han langt foran det nivået gutten min var på da han var på ettårskontroll. :) Han hverken krabbet, reiste seg eller satte seg opp selv da. Hva står det på skjemaet at de "skal" kunne, da? Jeg synes det høres ut som om han "kan" en hel del, jeg! :)

Hei!
Gutten min blir 14 mnd om få dager. Han krabber ikke enda, men drar seg fremover på magen med kryssgang bein og armer som om han krabber. Det går kjempefort :)
I tillegg drar han seg opp og står på knærne. Laaaaangt igjen til både det ene og andre, men siden jeg ser en rask utvikling i det siste bekymrer jeg meg ikke.
Poenget er at "normalen" er stor og vid selvom ikke det føles slik når man er bekymret for utviklingen.
Har begynt å tenke mer sånn så lenge jeg ser at det ikke står helt stille :)

#38 Heldig mamma til ♥to gutter♥

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 62 Innlegg:

Skrevet 29 mars 2012 - 20:53

Takk for svar, jenter :-) "Godt" å høre at det finnes andre barn som ligger litt etter og som alle forhåpentligvis er helt normale!

Jeg bekymrer meg mindre nå enn før, siden han er mye mer "med" når det gjelder kommunikajson og han stadig utvikler seg, som dere nevner.

I kommunen vår bruker de ASQ-skjemaet. Det står ikke hva de skal kunne, men er et spørreskjema for kartlegging av barnet av foreldrene før 1-års-ktr. Det er grovmotorikken han skårer dårligst på. Der klarer han ingen av de 6 ferdighetene som er nevnt. Mange av dem dreier seg om å reise seg opp og gå med støtte. Finmotorikken, derimot, har han taket på det meste. Blir litt spennende å se hva de mener om han der!

Jeg føler mesteparten av problemene ligger i magetrøbbelet han sliter med. Han gjør alltid sprang i utviklingen og er en helt annen baby når han ikke sliter med magen. Han reagerer på Hvete og spelt. Ren havre har gått greit til nå. han har sannsynligvis ikke cøliaki, men muligens hveteallergi. Skal henvises til en spesialklinikk snart..

#39 meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 363 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 21:29

Håper dere finner ut av magetrøbbelet! Bra han skal til spesialist snart! Hvis det er noen trøst, så har både helsesøster, lege og fysioterapeut skrytt av at finmotorikken til lillebror er god...

#40 meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 363 Innlegg:

Skrevet 06 april 2012 - 21:31

Altså, det ble litt teit formulert, det er vel ingen trøst for deg. ;) Men jeg mente at jeg håper det viser seg at finmotorikken hans er helt aldersadekvat! Hs her mente at lillebror har hatt så mye fokus på hendene sine og finmotorikken at han liksom har "glemt" beina og grovmotorikken... Det har ikke vært et fokusområde for ham i det hele tatt.