Gå til innhold

Hei :-). Noen her som har sagt opp en stilling selv? evt rettigheter fra Nav?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått lenge å sett etter ny jobb,men dessverre er det ikke noe å oppdrive akkurat her i området. Jeg har igrunnen "holdt ut" i noen år i min jobb.Men nå blir det store omkalfatringer og dette er noe som ikke kommer meg tilgode. Får en sjef som,ja hva skal jeg si..tåler IKKE å ha makt..

 

jeg er ikke den som roper høyest og liker ikke konflikter,sliter med litt angst .Kan ikke gå å grue meg til å gå på jobb heller.så har vel nesten kommet til den beslutningen om å si opp jobben selv.

 

Har prøvd å lese litt på Nav sine sider.er det slik at man får "karenetid" på 8 uker.Altså jeg har 3mnd oppsigelsestid.Hvis jeg feks sier opp i februar,så vil jeg ikke få noe utbetalt fra Nav før i august?Har man RETT på dagpenger,eller kan man bli nektet det når man sier opp en stilling selv?

 

Grubbler veldig på dette,er jo avhengig av inntekt osv.

Hvis noen "kan dette reglemanget" elelr har vært igjennom denne prosessen,så takker jeg for svar.

 

Og skal selvfølgelig være på utkikk etter arbeid.Regner med det kommer noen innleggherr om å bruke og utnytte system og andres skattepenger osv osv.Men jeg går ikke så veldig i detaljer på personlige ting inne her,så dere får bare kommentere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sug lut

Støtter deg i at ødeleggende jobbforhold bør termineres. Men hold ut så lenge det ikke er for ille for å ha sjanse til å finne jobb så du slipper å gå på dagpenger, det er ikke en full utbetaling uansett. Uten å være verdensmester i regler er det nok sånn at du har åtte uker etter du slutter å motta lønn som du ikke får noe, ja, så det vil lønne seg for deg å ta hva som helst av midlertidig jobb (rimi, bensinstasjonen, sfo, hva som helst som ikke krever spes formelle kvalifikasjoner) mens du leter etter Jobben. Lykke til!

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger å si opp jobbe din selv, eller for den saks skyld unnlater å ta et arbeid når du har anledning, så får du 8 uker karantene. Dvs, du må melde deg som arbeidssøker hos NAV og sende meldekort fra første dag du er arbeidsledig. Etter det har gått 8 uker kan du etter søknad motta dagpenger som er ca 60% av tidligere lønn inntill ca 6 G tror jeg det er (450 000 i årslønn ca er det de regner som maks grunnlag). Du må aktivt søke etter arbeid og ikke forvente at NAV kommer med jobb til deg. Og du må ta et hvert arbeid, dvs arbeid som du også er overkvalifisert for eller gir deg mindre lønn enn det du faktisk har i dagpenger. Systemet baserer seg på tillitt og du blir antakeligvis ikke kryssforhørt når det gjelder dette, men som gode menigmann er arbeid førsteprioritet. Når det er sagt så skjønner jeg at du vil si opp arbeidsforholdet og om du har anledning økonomisk synes jeg du skal gjøre dette for å så søke om dagpenger ved NAV. Men undersøk med dem ang registrering for arbeidsledig osv så du er helt sikker på at det blir gjort riktig. Viktig ialfall at du ikke venter i 8 uker med å melde deg arbeidsledig og sende meldekort, for straffeukene starter fra du melder deg ledig på NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg var i samme båt som deg for noen år siden. Jeg sykmeldte meg en periode og søkte andre jobber for å unngå den karantenen. Jobb fikk jeg slapp unna med økonomien i behold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme båt som deg for noen år siden. Jeg sykmeldte meg en periode og søkte andre jobber for å unngå den karantenen. Jobb fikk jeg slapp unna med økonomien i behold

 

DU sykmeldte deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme båt som deg for noen år siden. Jeg sykmeldte meg en periode og søkte andre jobber for å unngå den karantenen. Jobb fikk jeg slapp unna med økonomien i behold

 

DU sykmeldte deg?

 

Ja, for du skjønte vel ikke hva hun mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sug lut

Jeg var i samme båt som deg for noen år siden. Jeg sykmeldte meg en periode og søkte andre jobber for å unngå den karantenen. Jobb fikk jeg slapp unna med økonomien i behold

 

DU sykmeldte deg?

 

Ja, for du skjønte vel ikke hva hun mente

Det store spørsmålet her er nok om vedkommende var syk eller hadde en tam lege på grass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått lenge å sett etter ny jobb,men dessverre er det ikke noe å oppdrive akkurat her i området. Jeg har igrunnen "holdt ut" i noen år i min jobb.Men nå blir det store omkalfatringer og dette er noe som ikke kommer meg tilgode. Får en sjef som,ja hva skal jeg si..tåler IKKE å ha makt..

 

jeg er ikke den som roper høyest og liker ikke konflikter,sliter med litt angst .Kan ikke gå å grue meg til å gå på jobb heller.så har vel nesten kommet til den beslutningen om å si opp jobben selv.

 

Har prøvd å lese litt på Nav sine sider.er det slik at man får "karenetid" på 8 uker.Altså jeg har 3mnd oppsigelsestid.Hvis jeg feks sier opp i februar,så vil jeg ikke få noe utbetalt fra Nav før i august?Har man RETT på dagpenger,eller kan man bli nektet det når man sier opp en stilling selv?

 

Grubbler veldig på dette,er jo avhengig av inntekt osv.

Hvis noen "kan dette reglemanget" elelr har vært igjennom denne prosessen,så takker jeg for svar.

 

Og skal selvfølgelig være på utkikk etter arbeid.Regner med det kommer noen innleggherr om å bruke og utnytte system og andres skattepenger osv osv.Men jeg går ikke så veldig i detaljer på personlige ting inne her,så dere får bare kommentere ;-)

 

 

Det er sant det h*n ene sier her med 8 ukers karantene hvis du sier opp selv. Da må du melde deg arbeidsledig på NAV og sende meldekort hver 14 dag og sette opp om du har vært i arbeid eller ikke. Etter du har vært registrert som arbeidsledig i rundt 3 mnd blir du innkalt til et møte også er det et jobbsøker-kurs-greie som er obligatorisk å være med på. Men det kan vel være en fordel hvis det er vanskelig å få jobb? Men møter du ikke opp på kurset kan du miste retten på dagpenger. Jeg vil tru man har RETT på dagpenger etter 8 uker, men som jeg har erfart tar det fryktelig lang tid for NAV å behandle sånt, så du må sikkert forberede deg på litt behandlingstid også i tillegg til de 8 ukene. Men blir du oppsagt har du IHVERTFALL RETT på dagpenger, så kanskje man kan være litt sleip å be om å bli oppsagt? For da får du dagpenger fra dag 1 etter oppsigelsen.

 

Jeg ble oppsagt 70% av stillingen min.

Så jeg jobbet 30% og fikk 70% dagpenger. Det var ganske greit og jeg fikk ikke så grusomt lite dagpenger heller. Det står jo også på NAV at det er 60% av lønnen din du får i dagpenger, men jeg fikk mye mer til tross for at jeg også fikk bare 70% dagpenger og ikke 100%. Jeg endte opp i denne situasjonen når jeg var 5 mnd gravid. Og ble innkalt til sånne møter og kurst i slutten av svangerskapet og slapp dette siden jeg skulle ut i permisjon om noen uker, så jeg vet ikke noe særlig om dette. Men det kommer vel kanskje også litt an på hvor man bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...