Gå til innhold

Nettbrett


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å kjøpe et nettbrett til guttungen som nettopp har fylt to år. Litt for moroskyld, litt for at han skal lære og "henge med" og ikke minst for at jeg skal få ha dataen min i fred. Jeg har latt han få se Brannmann Sam på youtube og nå er han helt kronisk etter å ville ha min PC.

Jeg har hørt at iPad2 skal være bra og enkle å bruke, men jeg har aldri eid annet appleprodukt enn en iPod for mange år tilbake.

Noen erfaringer med nettbrett til 2åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten vår var vel så vidt 1år når han begynte å låne iPaden til faren. Nå er han straks 2år (så jeg er inne og smugtitter her;-) ) og syns det er veldig gøy å låne DSen til storebror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fylte 2 år nylig og spiller f.eks memory på Ipaden og er en racer på angry birds. Tror vi aldri hadde fått til å sitte ned med han å spille "vanig" memory spill. Han lære utrolig fort og her i huset angrer vi aller mest på at vi ikke kjøpte den tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 2.5år lærte hvordan ipaden fungerte veldig kjapt.

Hun skrur den på selv, finner "mappen" sin med spillene sine og spiller selv. Hun finner frem til videoene sine uten problemer og velger det hun vil se selv.

Vi fikk den når hun var knappe 22mnd gammel.

 

Når jeg en sjelden gang drar frem laptopen min så tror hun at hun kan trykke på skjermen der også og spør hvorfor laptopen min er ødelagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh, min gutt er litt over 3 år å vet ikke hva et nettbrett er...

 

Det går vel litt på interessen til foreldrene. Hos oss er faren veldig interesert i tekniske "dingser", så derfor har begge barna fått låne dem tidlig. Det er jo likevel ikke sånn at de har sine egne de får bruke hele dagen, kun at de låner våre av og til, feks om morgenen på senga så vi får noen minutter ekstra før vi må stå opp i helgene;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oh, min gutt er litt over 3 år å vet ikke hva et nettbrett er...

 

Det går vel litt på interessen til foreldrene. Hos oss er faren veldig interesert i tekniske "dingser", så derfor har begge barna fått låne dem tidlig. Det er jo likevel ikke sånn at de har sine egne de får bruke hele dagen, kun at de låner våre av og til, feks om morgenen på senga så vi får noen minutter ekstra før vi må stå opp i helgene;-)

 

Ja, det er klart, har en mann som er veldig interessert i motor, så her har gutten en egen barne crosser å han har vært med på xantall snøskuterturer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh, min gutt er litt over 3 år å vet ikke hva et nettbrett er...

 

Det går vel litt på interessen til foreldrene. Hos oss er faren veldig interesert i tekniske "dingser", så derfor har begge barna fått låne dem tidlig. Det er jo likevel ikke sånn at de har sine egne de får bruke hele dagen, kun at de låner våre av og til, feks om morgenen på senga så vi får noen minutter ekstra før vi må stå opp i helgene;-)

 

Ja, det er klart, har en mann som er veldig interessert i motor, så her har gutten en egen barne crosser å han har vært med på xantall snøskuterturer :P

 

Og egen crosser hadde ikke fallt oss inn å tenke på en gang:-) (og hvordan får man egentlig til smileansiktene...). Snøskutertur har han eldste vår vært med på en gang, og det var fra parkeringen og opp til hytta en gang det var "snøstorm" og vi ikke orket gå opp med pulken når vi uansett skulle ha snøskuter til oppakkingen. det blir nok lenge til neste gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettbrett i hus og en stor suksess så langt. Hittil kun lastet ned 2 apper til junior. Trenger tips til morsomme apper (og at det finnes en og annen traktoren inni der skader ikke) "hjulene på bussen" genial :-)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er 2 år og bruker min iPhone til å spille puslespill med og ser på bilder som jeg har tatt. Synes kanskje ikke man skal kjøpe et nettbrett til barnet og bare barnet. Men fordi feks mor eller far vil ha også kan barnet låne. Men når det er sagt så er Ipad og iPhone morsomt og enkelt for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini her på 17mnd kan sette på youtube på ipaden selv... Og det er ikke nødvendigvis bra. Når han ser ipaden vil han ikke lengre leke, bare se film... Så jeg prøver å legge vekk både mac og ipad før han kommer hjem fra bhg så vi slipper alt maset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? Har du tenkt til å kjøpe til den lille? Vi har I Pad og er veldig fornøyde med den, og vesla er flinkere på den enn meg. Men det skal ikke mye til før hun heller prioriterer å trykke på den enn å leke med leke sine, lese bøker osv. Hun har flere bøker på paden, og de er fine, men det er ikke det samme. Jeg er redd hun blir for passiv når hun bruker paden. Så de legges ofte bort, og jeg synes ikke jeg kan sjefe over hennes egne leker. Hun må spørre om å få bruke den, og vet at den er de voksne sin. Hadde hun eid den hadde den nok vært i bruk mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettbrett i hus og en stor suksess så langt. Hittil kun lastet ned 2 apper til junior. Trenger tips til morsomme apper (og at det finnes en og annen traktoren inni der skader ikke) "hjulene på bussen" genial :-)

HI

I hear ewe, er en veldig fin app. Det er dyr og biler som de trykker på og så gir de en lyd.

Våres på 5mnd "elsker" ipaden og griper alltid etter den når pappan sitter med den i fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du seriøs? Har du tenkt til å kjøpe til den lille? Vi har I Pad og er veldig fornøyde med den, og vesla er flinkere på den enn meg. Men det skal ikke mye til før hun heller prioriterer å trykke på den enn å leke med leke sine, lese bøker osv. Hun har flere bøker på paden, og de er fine, men det er ikke det samme. Jeg er redd hun blir for passiv når hun bruker paden. Så de legges ofte bort, og jeg synes ikke jeg kan sjefe over hennes egne leker. Hun må spørre om å få bruke den, og vet at den er de voksne sin. Hadde hun eid den hadde den nok vært i bruk mer.

 

Jeg kjøpte den TIL han ja, men det er naturligvis jeg som kontrollerer den. Den ligger ikke fremme til han hele tiden, men når jeg lager middag f.eks så lar jeg han holde på med den.Da er det bare oss to og han er ikke så interessert i å delta på matlaging enda. Da vi skulle til legen i forrige uke så tok jeg den med i veska og han hadde den som underholding de 45 min vi måtte vente på venterommet. Neste måned skal vi ut å fly og jeg har planer om å ta den med som underholdning på flyet.

Det er nok med iPad som med det meste annet, bruk sunn fornuft!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 2,5 åring bruker stadig pappa'n sin. Ok App'er er Thomas (toget) Game Pack og Postman Pat spill. Inneholder puslespill, sorteringsspill, memory etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer en litt dum mamma inn fra siden og spør; Nettbrett og IPad, går dette ut på det samme? Og hva slags priser ligger disse på?

Eneste elektroniske duppedingsene her i huset er nemlig PC og TV:P

Ja, så har mini en liten lekepc han fikk til jul. Men denne finner han ingen interesse av.

 

Mini er av og til interressert i se på videosnutter på YouTube, men kunne kanskje tenkt meg at han etterhvert kunne ha muligheten til å spille type lærlingsspill. Jeg har jo sett disse type brettene og tenkt at kanskje det ville vært lettere for han å bruke et sånt (og skal sies at det frister mor å skaffe seg et slikt selv). PC'n brukes til jobb o.l så det er ikke aktuelt at han skal få bruke denne enda, da jeg føler jeg må gjøre alt for han på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer en litt dum mamma inn fra siden og spør; Nettbrett og IPad, går dette ut på det samme? Og hva slags priser ligger disse på?

Eneste elektroniske duppedingsene her i huset er nemlig PC og TV:P

Ja, så har mini en liten lekepc han fikk til jul. Men denne finner han ingen interesse av.

 

Mini er av og til interressert i se på videosnutter på YouTube, men kunne kanskje tenkt meg at han etterhvert kunne ha muligheten til å spille type lærlingsspill. Jeg har jo sett disse type brettene og tenkt at kanskje det ville vært lettere for han å bruke et sånt (og skal sies at det frister mor å skaffe seg et slikt selv). PC'n brukes til jobb o.l så det er ikke aktuelt at han skal få bruke denne enda, da jeg føler jeg må gjøre alt for han på den.

 

 

Ja det er det samme, bare at det finnes flere merker enn apple (iPad) å velge mellom. iPaden er veldig enkel og intuitiv å bruke og tassen på 2 år og 1mnd håndterer den fint på egenhånd. Noen ganger trykker han seg litt bort og må ha hjelp, men han er utrolig flink synes jeg. Han har ikke så mange egne programmer enda, men jeg vet at det finnes utrolig mange lærerike og morsomme programmer for de som er litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Me har ulike telefonar og nettbrett med Android (Samsung, HTC, o.a). Der er det eit par apps som barna til systera mi får til å bruke og syns er morro.

 

Vibrafun:

 

Piano Master:

 

Uansett om du kjøper Apple eller Android nettbrett, fins det fleire ulike musikk-applikasjonar der ein faktisk kan lære å spele litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt nettbrett TIL ungen, men ville absolutt delt det med den. Tross alt legger en 2-åring seg i sjutida ;) Jeg vant en ipad i fjor, og denne har stort sett kun vært brukt av ungen. Jeg tror ikke jeg hadde kommet på å kjøpe en selv, fordi min bruk av datamaskina er best egnet for laptop - nå tror jeg imidlertid at vi må erstatte den om den skulle bli ødelagt... :) (Absolutt ingen grunn til å kjøpe den nyeste eller største modellen. Til ungen altså...)

 

Masse fine apper til ipad, vår 2-åring liker for tida Hjulene på bussen, bøkene om Karsten og Petra og om Tambar, noen Duplo og lego-spill, samt et tegneprogram og et puslespill jeg ikke husker helt hva heter. Oftest vil hun sitte på fanget og spille, og det er helt greit :)

 

Det eneste jeg ikke liker er den medfølgende youtube-appen som følger med ipad. Den har dårlig foreldrekontroll (alderskontroll), og selv om "related videos" i forhold til det man ser på oftest er nokså "snilt" så er det en knapp der som viser de mest populære youtube-videoene, og her kan det være litt av hvert. Det er ikke noe stort problem ennå, men jeg ser for meg enkelte forklaringsproblemer overfor feks en 3-åring av og til... JA - jeg har henne selvsagt under oppsyn, men hun får lov å stå ved salongbordet 1 meter fra meg i stedet for å sitte på fanget, og jeg tar ikke fra henne ipaden selv om jeg går å do....

 

Jeg vurderer å slutte å bruke denne appen og heller bruke youtube i en nettleser, der har man nemlig flere muligheter til å bruke aldersgrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh, min gutt er litt over 3 år å vet ikke hva et nettbrett er...

 

Det går vel litt på interessen til foreldrene. Hos oss er faren veldig interesert i tekniske "dingser", så derfor har begge barna fått låne dem tidlig. Det er jo likevel ikke sånn at de har sine egne de får bruke hele dagen, kun at de låner våre av og til, feks om morgenen på senga så vi får noen minutter ekstra før vi må stå opp i helgene;-)

 

Ja, det er klart, har en mann som er veldig interessert i motor, så her har gutten en egen barne crosser å han har vært med på xantall snøskuterturer :P

 

Jeg har en nevø som er "sånn som din" unge - altså veldig motorinteressert, og så vokser han opp på gård med masse traktorer og absolutt ingen nettbrett.

 

Det tok ham imidlertid omtrent 1 minutt å skjønne hvordan tantes iPad funket og hvordan han kunne legge traktorpuslespill på den. Så det er håp ;)

 

(Helt enig i at det går på foreldrenes interesser. Jeg tror det viktigste er at man gjør noe man liker selv, det er ingen vits i å prøve å gi barna leker man overhode ikke skjønner eller har forståelse for behovet for selv. Da vil det neppe bli brukt, og foreldrene vil uansett ikke kunne veilede og hjelpe når barnet står fast - eller rett og slett trenger litt vennlig geleiding for å bruke den fornuftig. Ingen barn blir hengende etter på skole eller ellers om de ikke får nettbrett før de begynner på storbarn i barnehagen, iallfall ikke så lenge de får trent finmotorikk og kreative evner på annet vis. Og det er ingen garanti for at man bruker et nettbrett på en stimulerende måte heller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Er det ingen her som er bekymret for all strålingen som barna blir utsatt for ved stadig bruk av elektronisk utstyr og konstant nettpålogging???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...