Gå til innhold

Hvor mye kan deres ca 15 mnd gamle barn si?


MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3

Anbefalte innlegg

Jeg syns det går veldig treig på snakke-fronten til lillegutt, men jeg aner jo ikke egentlig hva som er vanlig og ikke.

 

Både lillegutt på 15 mnd og hans fetter på 18 mnd var VELDIG tidlig ute motorisk, og de er begge to "dårlige" på å snakke.. min svigerinne og jeg har derfor fått for oss at kanskje de som er tidlig ute motorisk er litt treigere med andre ting? :P

 

Lillegutt sa "mamma" er periode, men så begynte han å lære seg hva "nam nam" er, og så begynte han å blande "nam nam" og "mamma" så nå har han helt slutta å si mamma.

Han sa også "pappa" er periode før jul, men så blei det så mye snakk om "pakker" i hele desember (kaldender pakker hver dag osv), så da begynte han å blande "pappa" og "pakke" , og det endte med at både "pappa" og "pakke" blei "tappa" !?

 

Jeg føler han sier utrolig lite som gir mening, bortsett fra "se" og "der".

 

Men! Han skjønner utrolig mye. Jeg kan be han hente jakke si, lua si, skoa osv, og han gjør det.

Spør om vi skal opp å sove, så går han mot trappa (soverom oppe).

Sier vi skal på butikken, ut å kjøre bil, så går han til gangen.

Sier at vi skal spise, så går han mot tripptrappen sin osv.

 

Han skjønner det meste jeg sier til han, jeg syns faktisk det er helt utrolig hvor mye han skjønner, og jeg blir ofte overrasket! Jeg kan si ting bare på tull til han, som jeg regner med at han ikke skjønner, men så skjønner han det .. feks her om dagen sa jeg til han at "nå har vi sett nok på tv idag, kan du gå å skru av tvn?" , da gikk han å skrudde av tvn. Blei helt sjokkert for jeg :)

 

 

Nå snakker jeg meg litt vekk fra spm, men

-hva kan deres på rundt 15 mnd si (med "si" så mener jeg ord/setninger de kan si ordentlig og forstår meningen av) ?

-er det noe i den teorinen svigerinnen min og jeg kom fra til?

- er lillegutt treig på snakkingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er noe i det, at de ikke kan fokusere på alt på en gang. Og så er jo gutter tregere enn jenter da. I barnehagen til bolla er det tre gutter på 18 mndr som ikke sier et eneste ord (eller, han ene kan si maaat).

 

Min er snart 15 mndr og sier litt:

Jaaaa

Neheei

Bil

Bade

Mommo

Mamma

Pappa

Sitte-der

Oppå-der

Deeer

 

Vet ikke om hun er kjapp eller treig da. Var i hvert fall treig med å begynne å krabbe feks, men tidlig på finlotorikk: plukke opp ting, putte skje i munnen. Vinke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eldstemann var 15 mnd kunne han si: mamma, pappa, pusi, hei, banan, titt-titt, ja, nei, lalle, natta, oi, der, se, bil, traktor, bø, bæsj, mummi, bleie, den, sånn, kom, trappa og bamse. Han hadde også flere toordssetninger (og treordssetninger hadde han fra 16 mnd).

 

Jeg har også hørt den teorien, men må si at av det jeg ser så er det ganske mange som faller utenfor den teorien.

Min eldste var som du ser tidlig ute med språk, men han var også tidlig ute motorisk. Han hadde altså begge deler. Yngstemann er bare 10 mnd, så litt tidlig å si så mye om hans utvikling ennå. Han er foreløpig tidlig ute motorisk, men i motsetning til storebror (som vel hadde 7-8 ord da han var 10 mnd) sier han bare mamma og pappa, så han er mer gjennomsnittlig på språk foreløpig, men som sagt er det litt tidlig å si ennå.

 

Jeg synes ikke det virker som sønnen din er sent ute språklig, han ser ut til å være akkurat der han skal være i forhold til alder. At de blander ord er helt normalt, og du vil også merke at han kommer til å bruke samme ord på flere ting, f.eks. at sauer sier bææ, mens alle andre dyr sier møøø. Det er helt vanlig og betyr ikke at han virkelig tror alle dyr sier møø, men når så små barn ikke vet svaret så velger de det nærmeste alternativet de har i stedet for å ikke si noenting. Det er også vanlig at forståelsen er større enn ordforrådet, og det gjelder jo også voksne (bare tenk på de fremmedspråkene du selv kan bare litt av, du vil vanligvis kunne forstå en samtale bedre enn du kan delta i den). Det er vel vanligvis rundt 18 mnd-2 år at språkutviklingen virkelig begynner å skyte fart og du vil oppdage at han kan flere nye ord hver eneste dag. Jeg har skrevet ned alle de 100 første ordene min eldste sa (skal gjøre det samme med lillebror) og det er veldig morsomt å lese gjennom og se ikke bare hvor fort det gikk da det først tok av, men utviklingen i uttale og grammatikk og ikke minst ord han lager selv (f.eks. pleide han å kalle hørselsvern for ørevinger og koseteppet hans har helt fra han var ett år gammel hatt et spesielt navn som jeg virkelig ikke aner hvor han har fra).

 

Ja, det ble litt langt innlegg, men barns språkutvikling er morsom og interessant. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumba78: Oi, så flink jenta di er da ! :) Ja, jeg har også alltid hørt at gutter er treigere enn jenter

 

 

Lemonia: Takk for langt utfyllende svar! Jeg er helt enig; barns språkutvikling ER morsomt og veldig interessant!

Jeg tror jeg skal gjøre som deg, å skrive ned alle ordene han sier og hvor gammel han er når han sier dem. Det kan være gøy å se tilbake på seinere, og også for å sammenligne når han får et søsken! Det er jo ikke mange ordene han sier ennå,så det er hvertfall ikke for seint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du:) Jenta mi er 15 mnd gammel og sier ikke så mange ord enda,mem hun har vært tidlig ute motorisk(gikk når hun var 9 mnd gammel f eks)

 

Uansett,her er noen ord hun sier:

*Mamma

*Pappa

*se

*der

*hade

*hei

er de jeg kommer på i farten... Så tror nok at pluttselig så løsner det for våre nurk også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla på 15 mnd sier:

 

- mamma (begynt med nå nettopp. Før var mamaa bare en generell klagelyd, som hun brukte når hun ville oppnå noe, fra hvem som helst. Nå bruker hun endelig mamma på den "riktige" måten og det er så koselig:)

 

- baba (kan være pappa, bestefar, storesøster, hvem som helst som hun liker godt egentlig)

 

- botte (borte)

 

- se og deiii (der)

 

- ys (lys)

 

- diverse dyrelyder (mø, bæ, gakk gakk, bzzzz (bie), bop bop (fugl, spør ikke hvorfor :P), sniffelyd med nesa = kanin)

 

- brrrrrrr (bil)

 

- me me (mer mer!! mat hehe)

 

- nei (venter fortsatt på ja.. Nå nikker hun bare med hodet og smiler stort hvis hun mener ja)

 

- hei og ade (hadet)

 

- oi oi

 

- tittei

 

- gakk gakk (takk takk)

 

- ka = kake. Det lærte hun nå i julen, og gikk stadig bort til kakeboksene og pekte opp på dem forventningsfullt :P)

 

 

 

Og som gutten din, så forstår hun overraskende mye av det vi sier til henne. Jeg kan f.eks be henne om å hente dukken til storesøster, da går hun inn på rommet hennes og leter den fram, hun går bort og begynner å dunke gledesstrålende på døren hennes når jeg sier at vi skal vekke storesøster om morgenen osv.) Og siden hun er en lesehest av dimensjoner så er hun en kløpper på å peke på forskjellige ting i bøkene, og jeg blir stadig overrasket over alle de rare små og store tingene hun faktisk kan navnet på.

 

Jeg synes også dette med språk hos barn er veldig morsomt, og gleder meg til det virkelig eksploderer ved 1,5- 2 år. Storesøster har hele tiden vært tidlig ute og veldig flink med språk, grammatikk, uttale osv, så det gjelder å ikke forvente at lillesøster skal være like tidlig ute- ikke sammenlikne for mye og sånn, selv om det er fristende. Det kommer når det kommer, og akkurat når de begynner å prate skikkelig pleier vel å ha fint lite med hvordan de klarer seg språklig senere i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lillejente er snart 15 mnd og er akkurat slik som sønnen din;) Hun er tidlig ute motorisk (gikk når du var 10mnd) men sier omtrent ingenting!:P

me me me sier hun hele tiden, og det tror jeg betyr mer (mer banan osv..) og så sier hun "der" og peker. Og det er det! ;)

Men hun også forstår omtrent alt vi sier til henne! Viss jeg spør om hun har bæsjet så springer hun til badet fordi hun skjønner att vi skal skifte bleie. Idag spurte jeg om hun kunne hente fjernkontrollen, og da sprang hun å hentet den med engang. Så hun forstår veldig mye, men klarer ikke å få ut ord selv. Men jeg tror att når det først "løsner" så kommer praten fort, siden hun forstår så mye.

Den andre datteren min var sent ute med å gå osv.. Men hun var veldig tidlig med å snakke! Hun sa mamma, pappa, pus, bæ, der, hade, hei osv før hun var 1 år. Nå er hun 3 år og prater omtrent som en voksen ;-)

Så det er litt artig å sjå forskjellen mellom dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lillejente er snart 15 mnd og er akkurat slik som sønnen din;) Hun er tidlig ute motorisk (gikk når du var 10mnd) men sier omtrent ingenting! :P

me me me sier hun hele tiden, og det tror jeg betyr mer (mer banan osv..) og så sier hun "der" og peker. Og det er det! ;)

Men hun også forstår omtrent alt vi sier til henne! Viss jeg spør om hun har bæsjet så springer hun til badet fordi hun skjønner att vi skal skifte bleie. Idag spurte jeg om hun kunne hente fjernkontrollen, og da sprang hun å hentet den med engang. Så hun forstår veldig mye, men klarer ikke å få ut ord selv. Men jeg tror att når det først "løsner" så kommer praten fort, siden hun forstår så mye.

Den andre datteren min var sent ute med å gå osv.. Men hun var veldig tidlig med å snakke! Hun sa mamma, pappa, pus, bæ, der, hade, hei osv før hun var 1 år. Nå er hun 3 år og prater omtrent som en voksen ;-)

Så det er litt artig å sjå forskjellen mellom dem :)

jeg mente selvsagt når HUN og ikke når DU var 10 mnd...:P haha:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min klatremus sier ikke så veldig mye, eller han babler jo dagen lang, her er hva han sier:

 

- kaka (riskake)

-ba som betyr bade og ball, peker ivrig på badekaret og sier ba og peker på ballen og sier ba

-ku og kua til kuer og dyr som ligner på ku feks hest og elg

- bæ,bæ,bæ når han har bæsjet

-bæ når han peker på sauen og når han synger sammen med meg bæ bæ lille lam

gis (gris)

- mamma

-pappa

-nam nam og mmmmmmm

- ka e det? peker på bilder i boka

-se

-der

-det

-noen ganger blir det satt sammen til: se det der

 

ja det var det jeg kom på i farta :)

 

som de andre over her sier, så forstår min lille også utrolig mye, blir sjokkert noen ganger :)

Morsom tid men med blåmerker stadigvekk, full fart dagen lang, høyt og lavt og har ingen forståelse av at han kan slå seg og at det gjør vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så store forskjeller det er på disse knøttene våre! :-)

 

Min lille er 14 måneder, og sier fortsatt ikke stort, dvs. ikke stort vi kan forstå. :-) Han sier mamamamama, og av og til er det til meg, og av og til er det generell klaging. Mjau som pusekatten, sier han også. Ellers går det mest i babling og litt rare "presselyder" når han vil ha noe - høres ut som et lite dyr, he-he, men peker og er VELDIG lett å forstå! Han skjønner også mye av det vi sier, så satser på at det løsner for fullt en dag. Ellers går det i hundre rundt på gulvet, og ENDELIG ser det ut til at han begynner å trives bedre i barnehagen. Det betyr all verden! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min sa ikke så mye for et par mnd siden, men sist mnd komme ordene som en foss. Nå hermer han etter alt vi sier og husker det til neste gang. Er imponert over hvor fort de lærer :P Nå er han nettopp blitt 16 mnd og sier:

 

Mamma

Pappa

Ja

Nei

Hei

Bamse

Gris

Hest

"møø, bææ, kvakk kvakk, nøff nøff, voff, piip piip" til de forskjellige dyrene

Bleie

Det er?

Der

Se

Lys

Sko

Bok

Mat

Melk

Nase (peker på nasen)

øye (peker på øyet)

Mage (drar opp genser og tar seg på magen, hehe)

æsj

oy

 

Jeg har også sunget "trollemor" til han hver kveld siden han ble født og for noen dager siden overasket han meg skikkelig. Han lå på fanget mitt i mørke på rommet mens jeg sang og da jeg kom til "aiaiaiai boff boff, åå aiaiaia boff" så sa han dette i lag med meg :P Jeg ble helt satt ut, men måtte le litt også. Han sang ikke, brukte ikke noe melodi eller noe, men han sa ordene mens jeg sang :) Kjempe herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, så flink han er!

Her lærer hun nye ord stadig vekk for tiden, og det nye nå er dokke, bøtte, kaka (kake) og ese (lese). Ba er både ball, bamse og bade hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

JEg var enormt overrasket når jeg skrev alle ord Anneli på 16 mnd sier. Vi noterte ned 120 ord til sammen! Hadde noen spurt meg hvor mange ord hun sa, hadde æ svart 30 kanskje. men det visste seg å være mange flere. Hun er tospråklig baby, men snakker ikke mitt språk enda, kun norsk. Hun sier 3 ord sammen en sjelden gang, feks MAmma, se der! Eller kjeks er borte:) vi leser masse og synger, men æ e bra stolt

Endret av Lanamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Min på 15 kan si noe som ligner mamma, det er alt hehe.

 

Men altså, kan en på 10 måneder virkelig si flere ord? Eller er det foreldrenes godvilje som legges til og bare foreldrene som kan tolke babbelet? Jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...