Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Tvilling gutter 16 mnd og sliiiiten frustrert mamma!!

• Logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

#1 cmilla80

cmilla80

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 65 Innlegg:

Skrevet 05 januar 2012 - 21:15

Nå har gutta blitt 16 mnd, og jeg begynner nå å syntes det er drit tungt om dagen.
Heldigvis går dem i bhg, men nå i julen var de hjemme med oss. Og man kan jo bli gal av bare en dag.

Her testes det grenser, her er det trassing og samtidig sloss de om min oppmerksomhet.

Så det føles som jeg ikke gjør annet enn å si " nei, " ikke eller fy deg!
Det går jo ikke ann å gjøre noe annet i huset når barna er hjemme. For finner jeg på å vaske litt klær el noe, så gjør dem ting de ikke får lov til. Bare for å vite at da får de oppmerksomhet.

Er det fler som har det slik?
Og er det noen her som har noen gode råd???

Vi har nesten aldrig barnevakt, tror folk synntes det er vannskelig med 2.
Og jeg føler vi blir litt hemmet med å dra visse steder pga at det ikke er lett med 2.

Det har blitt så slitsomt, at jeg begynner nå å grue meg til helgene:(

Forstå meg rett. Er utrolig glad i prinsene mine,og vi har mange gode stunder. :)

Hilsen stolt og sliten tvilling mamma

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 SHOC

SHOC

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 353 Innlegg:
  • StedEt annet sted

Skrevet 05 januar 2012 - 21:24

Skjønner du er sliten, den alderen er vanskelig. Men det blir bedre når de skjønner mer, de får vel ut mye energi i barnehagen? Jeg pleier å ta med mine når jeg gjør noe i huset, de synes det er kjempegøy å hjelpe til. Ta klær ut av vaskemaskinen, putte inn nye. Gir dem en klut hver så er de med og vasker bord og møbler, men mine er litt eldre enn dine 2,5 år. De har ikke gått i barnehagen, men skal begynne til høsten.
Leker nå veldig greit sammen og har stor glede av hverandre, men vanskelig å finne på noe gøy ute hver dag. Særlig når det regner og stormer som det har gjort de siste mnd.
Du får trøste deg med at det blir bedre når de blir litt eldre.
Lykke til.

Inkjeveda!

#3 marsve

marsve

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 645 Innlegg:

Skrevet 10 januar 2012 - 14:09

Uff... det hørtes slitsomt ut! Virker som en god ide å holde dem opptatt med å "hjelpe til" da.

Dere har ikke vurdert å ha de hos to forskjellige barnevakter f.eks? Eller at dere "deler" dere litt innimellom.

Nå er tvillingene mine bare 10 mnd, men jeg tenker at det kanskje hadde vært en ide med sele sånn i forhold til å dra ut?Da kan de gå selv når dere er ute på farten, og får "slitt seg ut" litt der og du slipper løpe etter dem hele tiden når du har dem i "bånd".

I forhold til oppmerksomhet, så tror jeg også det kan være lurt å dele dem litt innimellom. At den ene får full oppmerksomhet av pappa og den andre av mamma. Også slipper de å bli så "lei" av hverandre. Og når de gjør noe de ikke får lov til for å få oppmerksomhet så ikke gi dem det. Som i: ta dem vekk fra det dem driver med, men ikke gi øyekontakt osv. Og vær heller kjempe flink til å rose når de gjør noe riktig. Kan kanskje gå ann å ha ett sånt "belønningssystem" med klistremerker der de kan bytte inn klistremerkene i et eller annet de liker godt. Da tenker jeg ikke å kjøpe leker nødvendigvis, men pølser til middag eller dra på lekeland eller etelleranna du ville gjort uansett som de liker godt. Og når du da skal vaske klær f.eks forteller du dem at "hvis dere er flinke å leke med bilene, og ikke rører det og det eller gjør sånn og sånn så får dere et klistremerke". Vet ikke om belønningssystemer som det fungerer på så små barn jeg. Men bare hiver ut noen forslag her! :)

#4 stinemin med tvillinger

stinemin med tvillinger

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Skrevet 13 januar 2012 - 18:52

Hjelper lite med klistremerker på 16 mnd s unger kanskje?

#5 cmilla80

cmilla80

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 65 Innlegg:

Skrevet 16 januar 2012 - 00:18

Takk for mange gode svar og forslag:)

Det som har fungert best hos oss nå er rett og slett å slutte å si nei! Isteden tar jeg dem bare stille og rolig vekk fra det de gjør galt. Og avleder dem til noe annet:)
Det virket som om Nei ordet bare trigget til mer.. Det ble en oppmerksomhet, bare den var negativ.
Har også hatt en dag alene med hver av guttene.. ( utrolig hvor lett det er med bare ett barn!)  Man får gitt dem mye oppmerksomhet og mye kos. Me like.

Så nå virker dagene mye lettere. Og jeg gleder meg veldig til begge begynner å gå. ( om ikke lenge:)
Da blir det seler! Godt forslag! :)

Ønsker dere  andre med tvillinger også lykke til:)

#6 SuperMoM <3

SuperMoM <3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 324 Innlegg:

Skrevet 05 februar 2012 - 12:13

Av erfaring så funker det bedre å si: "Det der har du ikke lov til. Sånn er ikke lov. Det der har du ikke lov til å leke med,så må legge på plass." sånne ting i stedet for nei.

Nå er bare tvillingene mine straks 8mnd da,men har en på 5år og ei som blir 4år i slutten av juni. Så har litt erfaring:p

#7 Ingen skal få!

Ingen skal få!

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 128 Innlegg:

Skrevet 20 februar 2012 - 11:02

Dette blir bedre HI. Jeg lover deg det. Mine er snart 3 år og det var et lite helvete inntil de ble 2. Nå er de store og jeg har ventet sånn på dette.

Tiden jobber for deg. Nå har ikke jeg lest hele innlegget ditt, men går de i bhg? Mine endret seg veldig etter det. De var nok slitne av å være hjemme med en sliten mamma..

#8 Ingen skal få!

Ingen skal få!

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 128 Innlegg:

Skrevet 20 februar 2012 - 11:03

Ok, ser nå at de går i bhg. Men mine var et helvete på den tiden du nevner. Det hjalp å bli to. Og større. Prate mer etc.

#9 frøyadis

frøyadis

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Skrevet 08 juni 2012 - 21:38

Vis innleggcmilla80 skrev 16 januar 2012 - 00:18:

Takk for mange gode svar og forslag:)

Det som har fungert best hos oss nå er rett og slett å slutte å si nei! Isteden tar jeg dem bare stille og rolig vekk fra det de gjør galt. Og avleder dem til noe annet:)
Det virket som om Nei ordet bare trigget til mer.. Det ble en oppmerksomhet, bare den var negativ.
Har også hatt en dag alene med hver av guttene.. ( utrolig hvor lett det er med bare ett barn!)  Man får gitt dem mye oppmerksomhet og mye kos. Me like.

Så nå virker dagene mye lettere. Og jeg gleder meg veldig til begge begynner å gå. ( om ikke lenge:)
Da blir det seler! Godt forslag! :)

ønsker dere  andre med tvillinger også lykke til:)

Hadde du bodd i næreheten av meg (Gjøvik), skulle jeg gjerne vært barnevakt! Har vært masse barnevakt, for enebarn to søsken og tre søsken (med og uten venner på besøk)! Synes det er såå koselig og gøy da :D