Gå til innhold

4mnd....


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Jeg er også glad for denne tråden, godt å ha et sted å "rapportere" og lese om andres erfaringer og kanskje bli inspirert til å prøve noe annet eller bare oppmuntret til å fortsette :)

 

Her har det vært den beste kvelden sålangt! Begynner å få litt småhåp om at kanskje å legge henne tidligere er løsningen. Ga også mat litt hyppigere på kveld for å få henne til å sove godt og forhåpentligvis ikke våkne så ofte for mat i natt, spent på om det fungerer! Planen er å stå opp litt tidligere i morgen, altså når hun våkner en gang mellom 7-9 og se hvordan dagen blir da.

 

Ja jenta her har hele knyttneven inni munnen dagen lang, spent på om det kommer tenner her også snart, hadde egentlig blitt glad hvis det hadde det slik at det kunne vært forklaringen på uroen. Ha en fin natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Go morgen ;) I dag sto vi opp kl 8, må innrømme at det var litt hardt å stå opp tidlig når vi ikke Må hehe, og 8 er jo til og med ikke såå tidlig, godt vant ja ;) men er spent på hvordan dagen og ikke minst kvelden blir nå når vi er tidligere oppe, håper bare ikke det blir en ekstra lang og slitsom dag.

 

Ble kjempebra i går og natt, la seg 18.30, fikk mat 19.30, samboeren var innen en liten tur etter dette og gav smokk, så sov hun helt til 01.40 mat, 04.50 mat, 08.00 sto opp :)

 

Hvordan har det gått hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :)

 

Så bra at natten har vært god :) det er litt tidlig, men man får ganske mye mer uttav dagen :)

 

Her har vi hatt den beste kvelden og natten på leeeenge :) Nesten for godt til å være sant :)

 

Sovnet 21.30, og da hadde han bare vært oppe to ganger etter vi la han:) Sov til 04.30! og fikk da mat og sov til 08 :D Så gutten kan å sove han og, men vil bare ikke vise det så ofte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen herlige damer :)

 

Her sovnet han litt over 20.. sov litt urolig fram til 22, men sov godt frem til 02.00, og jeg ble såå glad ;) men etter han fikk mat da,våknet han til,og var våken til 0330 :/ BLÆH.. først prøvde jeg og bÆre han i søvn,men han så bare på meg og smilte :P luringen.. til slutt la jeg han i sengen sin, lå og koste seg 20 min,begynte da å gråte,tok han opp og la han på meg,sovnet etter 5 min, sov til 07,fikk da mat og tok han i sengen min,sto opp 08 :)

 

08 er jo litt tidlig men greit synes jeg :) bedre enn 6 :P

 

Flott at dere har hatt en bra natt da :) jeg har også hatt en bra natt bortsett fra den våken perioden :P Har dere opplevd at deres baby våkner og er lysvåken??

 

Her har han sin første dupp nå, 30min garantert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi så bra Prinsen og mamma`n :)

Da sov han jo en hel natt i 7 timer! Det er ikke verst for en liten en!

 

Her la snuppa seg nettopp for første lur, har et lite håp om at hun sover lenger nå når hun sto opp tidligere, men spørs, Hun har fått øyekatarr på et øye også, uff! Usikker på om jeg bør kontakte lege, drypper med saltvannsdråper og morsmelk og vasker ofte iallefall, hun sutret en del så hun er nok litt plaget. Noe som får meg til å tenke på om hun kan være syk ? Nyser jo i blant men virker ikke forkjølet ellers..vet liksom ikke når man bør kontakte lege, men formen virker jo ganske grei selv om det har vært mer uro. øyekatarr er jo såå smittsomt også så får vel det jeg også nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert jeg også :)

 

Får håpe dagsovingen går bra for oss alle idag, det har vi fortjent :)

 

Prinsen har også hatt øyekatarr flere ganger, men det har gått over etter 4-5 dager med drypping med morsmelk og vasking.

Når man skal kontakte lege er vanskelig....

 

Harfåttprinsen: Ja, min prins hadde en periode der han våknet for mat rundt kl. 05, og da skulle han ikke sove igjen, lå våken opptil 2 timer før han sovnet. Da var han lys våken og lå å smilte å pratet for seg selv. Når han ble lei, gråt han ikke spesielt mye, bare lagde sutre lyder som det var umulig å få sove til.. Men det gikk over etter en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Harfåttprinsen, har heldigvis ikke enda, bank i bordet, opplevd lys våken baby på natta, noen ganger litt vanskelig å legge igjen men det er sjelden, høres slitsomt ut! Bra natta var fin ellers da :) Her våknet hun etter 35 minutter på første dupp, hehe, kan stille klokka etter henne!

 

Prinsen og mamma`n ja da fortsetter jeg å dryppe og vaske hyppig, hun så faktisk litt bedre ut etter luren sin! Den morsmelka har jo magiske egenskaper :D

 

Veldig spent på hvordan dagen og natten utvikler seg visst hun fortsetter med bare halvtimeslurene sine når hun egentlig er vant til å sove fra 8-10 og ikke stå opp. Dagen føles så lang nå! Skal iallefall ut på trilletur i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har duppene på dagen gått veldig greit :) spent på kvelden :) Zazzy : du kan masere litt ved øyekanten,da kan det lette litt :)

 

Spent på kvelden og natten her :)

Hvordan har dagen vert hos dere damer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, leste om å massere litt ved neseroten også så har prøvd litt, ga henne saltvannsdråper i nesen også i tilfelle hun er tett i kanalene!

 

Her ble det fire dupper i dag, halvtime på hver. La seg nå nettopp..uff er så vanskelig at hun legger seg til forskjellig tid hver dag, men det er fordi duppene er så forskjellige, nå våknet hun av siste kl 17 så da kunne vi tidligst legge henne nå, lett å legge da. Har dere faste leggetider og hvordan får dere det til? Har veldig lyst å ha faste rutiner men alt går dessverre ikke an å planlegge når hun ikke vil sove til de tidene alltid. Vært en sliiitsom dag..lurer på om jeg bare skal stå opp til vanlig tid igjen i morgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen her har vært som en drøm :) Vi var ute å trillet runden som vi bruker å trille, og da sov han i 1time og 25 minutter, så sov han jaggu 1 time og 30 minutter fra 15.40, så idag har han jaggu sovet :)

 

Nå er han lagt i senga si, så tradisjon tro er han vel våken om 7 minutter ;)

 

Her er det ingen faste rutiner i det hele tatt.. skulle også ønske vi hadde det, men ingen dager er like.. noen dager får jeg ikke ham til å sove første dupp før rundt 13-14, mens andre ganger har han den første klokken 09.. Lengden på duppene er også svært varierende, alt fra 10 minutter, til som i dag 90 minutter..

På kveldstid er det heller ingen faste tider, prøver å gjøre ting likt for hver kveld og at han helst ikke skal sove etter kl 17..

 

Hehe, om du sover til vanlig tid, får snuppa di værtfall de to timene med søvn, jeg tenker at alle timene de kan få er gull verdt.. De må jo ha behov for søvn selv om de ikke har tenkt å sove ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig og få fast tid her også, varierer veldig etter hvordan duppene hans er. Men etter ikveld nå har vi bestemt at han ikke får duppe etter 6.ikveld sovnet han kl 20.45. så er veldig spent på natten!!Håper det blir noen timer sammenhengende..han har kleid masse i munnen idag,så d plager han endel... Men tror tanna kommer snart.Håper dere får en fin natt :) Så får vi dele natten i morgen :) Kvelden har nå vert fin her...Men som du sier blir mann sliten.. men det er utrolig godt og være mamma :)

 

Zazzy ; bare stå opp til vanlig tid du..her er det blitt slutt på og sove lenge.. ble det etter han begynte og legge seg tidligere :P men man kan ikke få i pose og sekk :P

 

Ha en fin natt damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mogen :) her sov han fra 20.45 til 0130, mat og så sov han frem til 06.30 mat igjen så sov han litt urolig til kl 07.30... så natten har vert grei :) startet idag og gi han grøt morgen også, spiste en posjon og drakk litt melk å ble så mett at han sovnet av seg selv :P;) Godt, men det varer sikkert bare i 30min..

 

Hvordan har deres natt vert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :)

Så bra, han har jo faktisk sovet en del i natt :) Hvordan er han når han sover urolig?

 

Her sovnet han faktisk kl 20.40 og sov til 23.40. Dette er første gangen vi har lagt ham ned og han har sovnet med en gang. :)

Fikk mat 23.40 og sov til 03.30 fikk mat da, og sov til halv 7 og fikk mat. Sovnet igjen og sov til 9.15. Så han har sovet bra i natt også, men tror jeg skjønner nå hvorfor han har sovet så mye den siste dagen, gutten er blitt syk.. er tett og surklete i brystet, har også fått øyekatarr, så han er nok forkjølet... Stakkar gutten..

 

Harfåttprinsen: Har dere gitt han grøt lenge på kveld før dere startet med grøt på morgenen? Kanskje hjelper det på dagduppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei har din også blitt syk? verre med øyekatarr i dag og hoster og er veldig tett i nesen jenta mi, vurderer å ringe lege men er usikker? Hadde ikke feber, 37,2 er vel normalt? Bare skjønner ikke hvordan vi skal bli kvitt øyekatarren når hun sikkert smitter seg selv hele tiden med å gni seg i øynene og ta overalt osv.

 

ok natt, sto opp 10.20 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt han grøt i snaet en måned... så startet idag med morgenen... :) Forkjølelse er ikke gøy nei.. vi hadde i mellomjulen :( ikke noe godt å se de små slik... 37,2 er normalt ja :) har kanskje villet snakket med legen ang øyekataren ja :)

Her har dagen gått greit og håper natten blir grei også :)

Hvordan har dagen deres vert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Prinsen og mamma`n :)' timestamp='1326185778' post='143922781]

God morgen :)

Så bra, han har jo faktisk sovet en del i natt :) Hvordan er han når han sover urolig?

 

Her sovnet han faktisk kl 20.40 og sov til 23.40. Dette er første gangen vi har lagt ham ned og han har sovnet med en gang. :)

Fikk mat 23.40 og sov til 03.30 fikk mat da, og sov til halv 7 og fikk mat. Sovnet igjen og sov til 9.15. Så han har sovet bra i natt også, men tror jeg skjønner nå hvorfor han har sovet så mye den siste dagen, gutten er blitt syk.. er tett og surklete i brystet, har også fått øyekatarr, så han er nok forkjølet... Stakkar gutten..

 

Harfåttprinsen: Har dere gitt han grøt lenge på kveld før dere startet med grøt på morgenen? Kanskje hjelper det på dagduppene?

'

Når han sover urolig, ligger han og vrir seg,lager lyder og styrer, men sover alikevel... men jeg våkner og våkner ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsom dag her, snuppa har sutret veldig mye, er vel ikke helt i form, men hun er jo superblid innimellom også, gojenta :) La henne tidlig igjen 18.30, sovnet før hodet kom på puta omtrent. Men våknet etter en halvtime og holdt det gående til nå nettopp rundt halv ni, tydelig plaget med magen, anspenner seg, kommer mye luft..gråt og var urolig uansett om hun lå i vugga eller ble bysset så til slutt la jeg henne på vår seng og "syklet" med bena osv for å få ut luft, ble helt stille.. lå sammen med henne en stund, hun småpratet osv..kom ut enda mer luft..la henne til slutt i vugga igjen da var det greit og hun sovnet. Vet snart ikke hva jeg kan gjøre med at hun plages så mye med magen? Har tenkt på fennikelte, noen av dere som har prøvd det? Prøver også å tenke på hva jeg spiser selv, men er ikke så lett å spise så kjedelig hele tiden..

Vi har planer om å kjøpe sprinkelseng nå, for da hun sov så fortreffelig i julen da vi var hjemme lå hun i sånn seng, og her ligger hun i vugge..tenker at kanskje begynner det å bli liten plass til henne, har lyst å kjøpe den rosa mammutsenga på ikea :P den var så utrolig søt! hehe. Håper dere har en fin kveld? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvelden her har vært god :) Prinsen er nok ikke helt i form, så det ble en dupp fra halv 6-halv 7. La han for kvelden kl 21, og våknet etter 15 minutter, men nå har han sovet siden halv 10, så kanskje :)

Ett triks som fungerer til oss Zazzy er at han får ligge på magen lenge før vi legger ham på kvelden, da får han ut mye luft.. Det er ikke noe særlig når de plages så med magen...

Vi prøvde fenikkel-te når prinsen var nyfødt, da han hadde en del plager med magen.. Jeg synes vi hadde grei effekt av det, ikke altfor god, men det virket litt.

 

Harfåttprinsen: Hvordan var duppene etter grøtmåltidet i dagtidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go dag damer :) Igår sov han dupper på ca 1t vær gang.Så det kan være grøten som gjør det... vet ikke...

I går kveld sovnet han 20.00 og sov til 0230,fikk mat og sov til 0700, da var det morgen gitt :P Men det er greit etter en rolig natt :) Vi å har tenkt og bytte til sprinkelseng snart,og har tenkt og flytte han på eget rom,men jeg liker veldig godt å ha han ved sengen min.... Men vi får se når det blir.. Han er 4mnd idag prinsen min... gleder meg til vi skal på 4mnd kontroll... Hvor stor var deres på 4md? Og hvilken dato ble de født?? Min ble født 11 september ;)

 

han har første dupp nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen.

Ja, det kan jo være grøten, får håpe det fortsetter sånn fremover. Bruker du samme grøt morgen og kveld?

Det hørdes ut som en god natt ja. :)

 

Natten vår var også god. Sovnet 21.30 og sov til 03.30, fikk mat og sov videre til 05.30 fikk mat, men hadde da litt problemer med å sovne igjen så var våken til 06.30 før han sovnet. Han er fremdeles litt forkjølet, så regner med at det var derfor han ikke ville sovne i natt. Bygde opp senga mer, så da ble det litt bedre. Hva bør man egentlig gjøre med de når de er forkjølet?

 

Prinsen sover i sprinkelseng på vårt rom, men det blir nok ikke lenge til han flytter på eget rom, selv om det er svært godt at han ligger nært, så vi får se om vi klarer å flytte ham ;)

 

Gutten var 7360 gram og 66 cm lang på 4mnd kontrollen, og han er født 1.september :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenen får han risgrøt med bannan og på kvelden risgrøt sviskersaft eller madarin saft...

Når min var forkjølet,slet han med og spise den første og andre dagen, da kokte jeg sukkervann slik at han fikk i seg veske.. Mye vann er lurt,søvn og masse kos... :) Rutinene våre ble endel ødelakt da han var forkjølet,men endelig har vi kommet inni de igjen... har du nesesuger? saltvanspray? vi fikk anbefalt nazamer tror jeg det heter ( nesespray med havsalt) kjøpes på apoteket,den fungerte veldig bra :) har du startet med grøt da?

Gleder meg til kontroll jeg også :)

Har dere flere barn eller?? Hær sover han dupp nr to, var så trøtt at han orket ikke spise :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått prinsen, jeg hadde egentlig termin 11.sept men hun kom 5 uker for tidlig så er 5 måneder nå :) Skal straks på kontroll igjen men på 4 mnd var hun 61 og 6300 g, spent på hvor mye hun har gått opp denne gangen og ikke minst hvor lang hun er, synes hun har strekt seg godt :) Dette er mitt første barn, noe dere kanskje merker ettersom jeg er her inne så mye og lurer på ALT! hehe.

 

I dag har jeg en ny plan! tenkte tilbake på de dagene da hun sov hele netter sammenhengende og da sto jeg opp 9-10 (når hun våknet), hadde 3 dupper, første bare en halvtime, men de andre jobbet jeg for å få lenger, ca 1 time eller 1,5. Siste lur avsluttet jeg 17 og hun la seg ca 19.30 på kvelden. Lurer på å prøve dette igjen eller kanskje det bare er bortkastet hvis hun holder på å endre søvnmønster..men verdt å prøve uansett tenker jeg. så da blir det litt styr igjen med å forlenge lurer, men hun trenger jo søvn nå når hun er syk også så det får bare bli litt ekstra arbeid for meg, håpet er at hun blir vant til lengre lurer og så forlenger dem av seg selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått til innkjøp av nesesuger og nesespray, noe som er mye brukt..

Dette er vår første barn, og jeg føler meg virkelig som en grønn mamma, er så mye jeg ikke skjønner og vet, men prøver å gjøre det beste ut av det...

 

Vi startet med grøt for 14 dager siden, fikk velling i 14 dager før den tid.. Han spiste grøt som en helt fra første dag, og har ikke hatt noe plager med det, litt treg i magen til tider, men svisker og malt gjør susen.. :)

 

Zazzy: Hvordan har det gått med planen din i dag?

 

Her har det vært så som så med soving i dag, og han er fremdeles våken.. La seg kl 19.30 og sov en time, men det var visst det hele.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått utrolig bra sålangt! :) Første lur 40 min, andre lur 1,5 time (hadde henne i fanget en time da det ofte må til for å forlenge lurene..) tredje lur 45 min. Altså mye mer dagsoving enn ellers. Våknet kl 17 etter siste lur og la seg kl 20. Våknet likevel etter 30 min og skulle ha mer mat, har sovet siden. Har vært en utrolig god dag egentlig, vært lett å legge til alle lurene. Håpet mitt er at hun med mer søvn på dagtid også sover mer på natt slik jeg har hørt mange snakker om, og slik det faktisk ble i jula. Også da måtte jeg holde henne for å forlenge lurene, men etter en stund så sov hun lengre uten å bli holdt alltid, ble sikkert vant til å sove mer enn 30 min. Vet ikke hvorfor jeg "gikk bort" fra dette egentlig, men var vel frøkna selv som begynte å styre og så begynte vi å prøve nye ting osv. Håper på en fredeligere natt enn i går og at hun ikke blir så tett. Natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpe natten har vert fin?!! Her sovnet han kl 21-2130 ca i går,pga at vi var borte en tur... sov fram til 0430 ;) så da var mamman fornøyd :) fikk mat og sov til 07 :P så vi er oppe i rett tid :)

 

Det er min første også,så det er mange spm og nye ting... syntes den første tiden var verst :/ da han var såå liten og ukjent ..Men nå er det bare kos.. Han har sin første dupp nå.. Håper deres små blir friske snart...

 

Hvordan gikk fødselen deres da??

Min gikk veldig fort og hadde en fin opplevelse.. Vannet gikk 1640 og riene begynte litt i 19tiden og pressingen startet kl 21, 22.14 var han kommet :) Ingen smertelindring og to små sting...

 

Må bare si at jeg synes det er sååå godt og snakke med dere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...