Gå til innhold

4mnd....


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Vår dag endrer seg dag for dag eigentleg. Vi startar dagen ein gong mellom kl seks-åtte og er oppe eit par timar. Leggetid igjen. Då søv ho aldeles godt og søv gjerne tre timar. Så er ho oppe eit par timar igjen og må sove igjen. Dei neste dubbane er ofte korte, men mange. Legg seg frå alt mellom seks og åtte på kvelden. Ho får kun pupp enno, og ho legg seg i våken tilstand og sovner sjølv. Ho har koseklut, men bruker ikkje smokk. Har sove godt om natta eigentleg, men i det siste kan det bli fleire nattmåltid.. gjeeeesp. Jaja.. det GåR over. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja jeg har ei snuppe som trenger mye nærhet også, herlighet for en kamp det ble med formiddagsduppen her! Må nesten le av det hele også..brukte til sammen 65 minutter på å få henne til å sove, og hun skal sove stakkars 35 minutter.. holdt på så lenge at jeg måtte gi henne et måltid til, tenkte at nå sover hun iallefall sikkert godt etterpå! så gikk jeg ut, men måtte inn en tur til og da hadde hun bæsjet! Så var bare å skifte og legge igjen for ørtende gang! hehe. Men nå sover hun iallefall..bare å lade opp før hun våkner på ny, det er ikke bare bare å få de til å sove nei! Og man blir jo helt oppslukt i det også, det er liksom det dagene mine går til for tiden :P

 

 

Det er litt frustrerende å bruke så lang tid på å få de til å sove, så sover de bare en kort dupp... Har brukt 1 og enhalv time nå, og endelig ser det ut til at han sovner.. det er for dårlig vær til å ha ham med ut å trille, så da får det bli sånn..

ja, når sambo spurte i går hva vi hadde gjort mens han var på jobb, så var det eneste vi hadde gjort var å prøve å sove ;) Man blir svært sliten av å ha en ikke sove baby, men så smiler han så søtt når han våkner så da er alt glemt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Prinsen og mamma`n :)' timestamp='1325853656' post='143916364]

ja jeg har ei snuppe som trenger mye nærhet også, herlighet for en kamp det ble med formiddagsduppen her! Må nesten le av det hele også..brukte til sammen 65 minutter på å få henne til å sove, og hun skal sove stakkars 35 minutter.. holdt på så lenge at jeg måtte gi henne et måltid til, tenkte at nå sover hun iallefall sikkert godt etterpå! så gikk jeg ut, men måtte inn en tur til og da hadde hun bæsjet! Så var bare å skifte og legge igjen for ørtende gang! hehe. Men nå sover hun iallefall..bare å lade opp før hun våkner på ny, det er ikke bare bare å få de til å sove nei! Og man blir jo helt oppslukt i det også, det er liksom det dagene mine går til for tiden :P
Det er litt frustrerende å bruke så lang tid på å få de til å sove, så sover de bare en kort dupp... Har brukt 1 og enhalv time nå, og endelig ser det ut til at han sovner.. det er for dårlig vær til å ha ham med ut å trille, så da får det bli sånn.. ja, når sambo spurte i går hva vi hadde gjort mens han var på jobb, så var det eneste vi hadde gjort var å prøve å sove ;) Man blir svært sliten av å ha en ikke sove baby, men så smiler han så søtt når han våkner så da er alt glemt ;)

 

Håper kvelden i kveld blir lettere for dere da Prinsen & mamma`n :) Ja dagssoving har også vert et mareritt her tidligere... Men det har heldigvis blitt bedre (bank i bordet) Så det er håp Zazzy :) men ingen dager er like... Spent på hva kvelden/natten bringer her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jammen sant, synes det endrer seg hele tiden her. Har vært et styr med legging i kveld, våknet hele tiden men nå trooor jeg at hun kanskje endelig har sovnet..la seg ca halv åtte, sov den "obligatoriske halvtimen" og etter det har hun sovnet-våknet-sovet-våknet i en og en halv time nå.

 

Jeg og kjæresten har pratet om det og bestemt at vi orker ikke noe "skrikekur", så selv om det i blant virker som jenta vår skjønner at hvis hun skriker så blir hun tatt opp (hun blir stille med det samme vi tar henne opp, men skriker hysterisk i vugga..) så er hun jo bare en baby og prøver å si fra at hun ikke får til å sovne selv (har ingen tro på at babyer er beregnende og skriker bare for at vi skal ta henne opp, velger å tro at hun ønsker nærhet og hjelp). Så da får vi heller bare hjelpe henne med det med å gi litt trøst og byss og håpe at det bare er for en periode :)

 

Håper det går fint hos dere!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jammen sant, synes det endrer seg hele tiden her. Har vært et styr med legging i kveld, våknet hele tiden men nå trooor jeg at hun kanskje endelig har sovnet..la seg ca halv åtte, sov den "obligatoriske halvtimen" og etter det har hun sovnet-våknet-sovet-våknet i en og en halv time nå. Jeg og kjæresten har pratet om det og bestemt at vi orker ikke noe "skrikekur", så selv om det i blant virker som jenta vår skjønner at hvis hun skriker så blir hun tatt opp (hun blir stille med det samme vi tar henne opp, men skriker hysterisk i vugga..) så er hun jo bare en baby og prøver å si fra at hun ikke får til å sovne selv (har ingen tro på at babyer er beregnende og skriker bare for at vi skal ta henne opp, velger å tro at hun ønsker nærhet og hjelp). Så da får vi heller bare hjelpe henne med det med å gi litt trøst og byss og håpe at det bare er for en periode :) Håper det går fint hos dere!? :)

Morgen :) Her sovnet han kl 21 og sov til 00.30,sov da litt urolig frem til kl 02.30,gidde han da mat,men det var ikke såå populært, drakk bare 30ml.. La han i sengen igjen og han sov til 06.00, fikk da tilbud om mat,og spiste 120ml, sov da til kl 08.15.. Ja jeg og min samboer er ikke for skrikekurer, så vi velger og gjøre det slik så vi slipper og ha skriking, for vår gutt går det ikke ant å roe fra sengen... det har vi prøvd... Men som sakt så har han sovnet oppå pappan 2 kvelder nå.når han skal rape :) fredfullt og koselig for oss :) Men jeg tror jeg må bli flinkere og overse han på natten,for han sover alikevell om han er urolig og rører seg i sengen... Zazzy: Når sover hun siste duppen sin?? Her kan han ikke sove etter 19, da blir det bare krøll... Hvordan har natten vert da damer?? Hvordan var kvelden til deg da Prinsen & Mamma`n??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen og mamman: prøver å stå opp mellom 7-730. Senest 730 men lur igjen etter en ca 1 time. Våknet 6 en gang men sto bare opp da. Pappaen la den lille i går og det ble mer skrik en tidligere men varte kun i 15 min og sov fra 1915 til 3.

Inntil jeg hadde prat med sovekarin på mandag så sov den lille fra 16-17. Sovekarin rådet å sove fra 16-1630. Etter det har hun vært lettere å legge. Så prøv å juster antall timer på dagen.. Mellom 3-5 timer søvn på dagtid.

Har brukt en god stund på dette så ikke gi opp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo en ting... Starter å gi mme ca 120-150 ml før sengs så kanskje d gjorde utslaget også. Og gi hver 3 time mat og bruk tid å la dem spise mye. Før spiste hun litt mindre og oftere... Og mulig d har påvirket rytmen om natten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen sovnet først klokken 19.15, sov da en halv time, før han våknet vært tiende minutt frem til klokken 22 da han tok kveld og sov frem til kl 03.30 og fikk da mat. Sovnet og sov til klokken 07.15 og da sto vi opp. Var da våken til kl 08, og sov i 90 minutter.

Så dette vil jeg kalle en bra natt, og er mer positiv i dag enn i går ;)

 

Vi har innsett det at han må ha hjelp til å sovne, akkurat nå vil vi prøve å få ham til å sovne tidligere, så får vi lære ham å sovne av seg selv på et senere tidspunkt.. Om dette er fornuftig tankegang eller ikke det aner vi ikke....

 

Han kommer ikke til å roe seg ved å roe ham i sengen her heller, så vi må hjelpe ham på veig med å bysse ham til han nesten sover for så å legge ham ned.

 

Neen: Vi er i allefall ikke over 3-5 timer med søvn, det er en stor kamp for å få ham til å sove på dagtid, og har han sovet 2 timer på en dag, har vi hatt en virkelig god dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt noen korte perioder med mer oppvåkning på natta. Jeg har da justert dagsovinga hennes og den likner faktisk veldig mye på det forslaget Neen hadde fått fra sove-karin. Den eneste forskjellen er at hun ikke sover 11-14, men litt kortere, som regel 2 timer midt på dagen.

 

Vesla sover nå også kun 30 min på ettermiddagen og er våken mellom 2 og 2,5 timer før hun legges avhenging av hvor trøtt hun er. Det resulterte i mindre oppvåkning om natta her og nå sover hun ganske bra igjen.

 

Det er forresten den samme erfaringa jeg har med storebroren, at når han begynte å tulle på natta eller med legginga var det på tide å gjøre noen justeringer på dagsovinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt dette med dagsoving, min sover bare 30min dupp, har prøv mye får og får han til og sove lengre men det er umulig, men han våkner og er fornøyd etter en halvtime... :) så det blir flere små dupper her... Men det fungerer fint at han ikke sover etter 19 :) Men er helt enig i at man skal hjelpe de så de får sovne, de er da bare små babyer og man vet jo ikke om de kan være utrygg,trenge nærhet eller lignende :) Men en ting jeg og sambo merket, jo mere vi stresset med at han skulle sovne til kvelds,jo lengre tid tok det før han sovnet, så vi bestemte oss for og roe ned og la han sovne når han ville, altså vi herjet til han så kjempe trøtt ut til kvelds og gikk litt med han, så sovnet han. Husk babyer er velidig vare på om foreldrene er stresset,iritable osv...

 

Men ting går seg til :)

Men er det noen av deres babyer som sover urolig på natten ( kaver,snur seg og lager lyder) ???

 

Spent på kvelden & natten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen; min jente var veldig urolig før fra ca kl 3.... Jeg har kuttet smokken alt!! Hvis hun våkner så lar jeg henne gråt da hun sovner fort igjen....hadde en vane å gå pupp ofte fra den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen: Hun sover siste duppen slik at hun våkner 16 eller 17, da legger vi henne 19 eller 20, eller blir som regel litt før. Da er det litt under 3 timer våkentid før hun legger seg.

 

Heldigvis ikke urolig på natten her, kjempeflink da og bare spiser og legger seg ned med en gang igjen, men er leggingen som kan dra ut..

 

I går la hun seg ca halv åtte, våkner åtte og styrer fram til 21.30 da hun tok kvelden. I kveld er jeg veldig spent for første lur ble en halvtime og andre luren ble bare 20 minutter.. og sluttet 15.20, prøvde å få henne til å sove mer i femtiden men ville ikke, så får vel ei overtrøtt jente her nå snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her varierer det veldig fra natt til natt hvor rolig/urolig han sover... Men det blir sikkert bedre... Ja vi har liksom akseptert at han sover 30-60min i gangen...

 

Nå i kveld har det gått veldig greit... Håper det fortsetter slik ;) men tiden vil vise... håpe dere andre får en fin natt kveld også :)

Med litt alene tid kanskje ;) ??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempefin kveld her i grunn til tross for noen oppvåkninger. Greide å drøye med å legge henne til 19 (noe som var ganske sent med tanke på at hun våknet fra siste dupp 15.20) men var veldig enkel å legge da hun var så trøtt. Sov halvtimen sin, hehe, inn å legge igjen. Sov en halv time til, og våknet enda en gang kl 22, skulle da ha mat, veldig lett å legge igjen når hun er mett og har sovet siden.

 

Selv om det har vært noen oppvåkninger har hun vært lett å legge ned igjen, valgte å bare ta henne opp av vugga ganske raskt, begynner å kjenne henne og skjønner fort når jeg greier å roe henne i vugga eller ikke, da hun aldri rakk å gire seg skikkelig opp så var det veldig lett å bare bysse henne et par minutter og legge henne ned igjen til å sove :)

 

Håper dere andre har hatt en bra kveld? Natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når prinsen først sovner så er han ganske rolig. Noen netter er han urolig, men det er sjelden..

 

Vi hadde også en bra dag og kveld :) Bestemte oss for å ikke stresse med å få ham til å sovne tidlig, men fremdeles holde rutinene våre.

Han sovnet på meg etter mat 20.45,og la han i senga si kl 21,sov da sine berømte 10 minuttersdupper frem til 21.45 hvor han sovnet for kvelden og sov til 02. Fikk da smokken sin og sov til 03.30. Spiste mat og sov til 06.15. Da var han våke en liten halvtime før han sovnet igjen og vi sov til 08.30..

Så nå har jeg litt mer tro på at vi skal klare dette :)

 

Spent på å høre hvordan det har gått med dere ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer :) Her gikk legging kjempe greit :) sovnet 20.30-... sov da til kl 23,begynte da og "styre" Han sover men ligger og vrir seg,lager lyder osv... jeg er x antall ganger opp og ned av sengen. synes det er tidlig med mat etter 2t, så det fikk han ikke,.. ble noe roligere etter vert, kl 0100,ble han urolig igjen og fikk mat, ble da rolig en stund etter på og sov til kl 04 ca før han ble urolig igjen... fikk mat 05.00, sov da til 07.30.. det jeg lurer på er hva skal jeg gjøre med at han er så urolig og hvor ofte trenger en på4mnd mat på natten?? !! Tidligere nå har han våknet 1gang for mat på natten... sovet frem til 04.00... men nå er det bare krøll igjen... Og mamman er trøtt....

 

fint og høre fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man gjør når de blir urolige... Det lurte jeg også på. Gått inn og hysjet og la meg igjen. Sist gikk pappaen opp for å sjekke bleien men la bare henne ned igjen. Men de to siste nettene har det gått mer en 4 timer så ammet henne når hun våkner. Hun har blitt en engel når jeg legger henne på dagtid også. Før måtte jeg trille eller pupp men legger henne ned og hørte ingen lyd.

 

Det er den siste uken som har stund helt rundt til det positive hos oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det en del mating i natt, kl 22, 01, 05 og 08. Ikke såå ille ser jeg jo når jeg skriver det ned, men føltes som jeg var våken hele tiden..antagelig bare sovet dårlig i tillegg. Hvor ble det av jenta som sov hele natta uten mat? Jaja gir mat når hun er tydelig sulten jeg og så får vi se om det snur seg igjen, kunne kanskje bysset istedet men det er så greit med å gi mat å så sovner hun med en gang..lettvint :P Lagt seg greit på dagtid i dag men sover bare halvtimene sine. Tenkte å høre litt med helsesøster hva hun sier til søvnmønsteret når jeg skal på 5mndkontroll :) Godt å vite at vi er flere som er i samme båt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den har jeg lest før en gang også. Noe av det gjør jeg alt fra før, f.eks har det lunt i vugga med teppe i halvsirkel rundt hodet, skinn osv. Men at pappa skal ta jenta på natta går jo ikke da han jobber så blir jeg som tar nettene her. Det med leggetid og våkentid føler jeg at jeg følger allerede også. Har også laget skjema og i grunn gjort mye av det som stod der, hehe. Men har tro på at ulikt virker til ulike barn jeg da. Men en del av det er jo gode grunntips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kveld/natt damer og nye muligheter :) vi også gjør disse tingene i sengen hans osv... Ja alle barn er forskjellige... Og det er viktig og huske... :)

 

Håper vi får en gooo kveld og natt :) det hadde vert godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye muligheter ja og nye ting å prøve! hehe. Her våknet snuppa fra siste dupp 15.15 (blir tidligere for hver dag jo) prøvde å legge henne flere ganger men uten hell. Ble tidlig kveldsstell og i seng kl 18.30, og hun sov faktisk i 50 min istedet for de vanlige 30! Fikk nå mat igjen og sovnet, spent på fortsettelsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca. 06:30 "nattmat"

ca. 09:00 Stå opp, jeg steller meg

ca. 09:30 Frokost-grøt for lillemann

ca. 09:45 morgenstell lillemann, så lek i ca 1,5t

ca. 11:00 Dupp 30min-1,5t

ca. 12:00 Flaske

ca. 13:30 mellommåltid med frukt, så dupp i 30min-2timer

ca. 15:30 Flaske + evt smaksprøve gr.saker/middag

ca. 18:30 Flaske

ca. 19:00 kort 15min dupp

ca. 19:30 Grøt

ca. 20:30 Kveldsstell m/bading og tilby flaske, men drikker lite

ca. 21:00 Natta:)

 

Sover da til 06...

 

det funker best for oss med 21 - 09 og sove.. vet vi må legge han 12 t etter vi sto opp, ellers blir han overtrøtt, også blir han sur og utilpass hvis vi vekker han for å stå opp før d har gått 12t siden vi la han:P så 12t dag, 12t natt :) han er 4mnd + 1uke, får såppas mye fast føde pga at han vill ikke ha noe særlig med melk mere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det de gode mulighetene kommer :D det er lov å håpe i værtfall :) Kjenner jeg er svært glad for at jeg har denne tråden akkurat nå, føler jeg får mye inspirasjon av dere, og har forstått at jeg er ikke den eneste i verden som ikke får barnet mitt til å sove hele natten..

 

Dagsovingen blir det jaggu ikke mye av her heller Zazzy, i dag har han hatt en dupp på 50 minutter, og den var ferdig klokken 13.30.. Men like blid uansett, så hvor den gutten tar det fra skjønner ikke jeg.

 

La seg nå klokken 20.50, og han er trofast med sine timinuttersdupper, så han har ikke tatt kveld riktig enda, men håper at det blir snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takker for denne tråden... her er han urolig slik som jeg skrev at han var natt til idag... men har begynt tidlig med det nå ikveld... sovnet kl 20.00, men har allerede begynt og styre i søvne, altså han sover men vrir seg,lager lyder og styrer :/ så jeg gruver meg masse til og legge meg og bli vekket mange ganger :( Men er ganske sikker på at dette skyldes tenner nå, han har ekstrem kleie i munnen og vi ser tydlig at det er noe neddi der... men håper tanna kan komme snart.... Dag sovingen har vert litt vanskelig her også idag... Jeg kjenner jeg er sliten :/ men det blir sikkert bedre... Godt vi har hverandre :) <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...