Gå til innhold

4mnd....


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Hei dere med baby på 4mnd. Hvordan får dere babyn til og sovne på dag/kvelstid? Her har vi fortsatt det oftes slik at vi bærer han en 5min så sovner han og vi legger han ned... noen ganger sovner han etter flaska oppå meg eller pappaen... Har kjøpt oss sove uten gråt boken, og har fått lest endel, så blir spennende og prøve neste steg, og legge han trøtt i sengen,men våken. dette har ikke vert noe suksse hittil, så vi har bare utsatt det en tid frammover...

 

Han våkner somregel en gang om natten for mat.. Hva med deres babyer??

Sovner for natten som regel 21.30.

 

Hvor mye leker dere med babyen om dagene?? Jeg prøver og leke med han endel,men synes også det er viktig at han leker alene :)

 

Hvordan ser dagene deres ut da??

 

Her er det morgen alt fra 07.30-09...

Stelling og snakking, litt rydding for mor, så mat til minstemann..

Våkentid ca 1- 1,5 t, så soving en halvtime.

Så litt leking, så titting på at jeg ordner meg.

Så mat og en hvil på 30-60min,

Så våkentid igjen med div...

Mattid igjen og en hvil på 30-60min...

leking og mattid igjen (gjerne med pappa)

kveldsstell/bading i 19.30 tiden.

Grøt også flaske melk etterpå (20-20.30 tiden)

Så sovner han 21.30(som regel) og sover alt fra 4-7 t før mat igjen og som oftes 3-4t etter dette....

 

det var vår dag :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør ikke noe spesielt for at hun skal sovne. Legger henne bare når hun er passe trøtt og gir smokk så sovner hun av seg selv. Har gjort det sånn hele tida og har ikke hatt noen problemer med det.

 

Hun sover 19-08 om natta. Våkner 1 gang for mat, ca kl 02.

 

På dagtid sover hun fortsatt 3 ganger.

 

Jeg leker ikke så mye med henne. Gjorde nok mer av det med førstemann. Hun er en rolig type så hun synes stort sett det er greit å ligge alene på gulvet og enten følge med på meg eller leke med noen leker. Og så leker storebror med henne når han er hjemme, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det som regel bæres i noen min før hun sovner også. Begynner å bli tungt kjenner jeg og har tenkt å gjøre noe med innsovningen etterhvert. Hun legger seg ca kl 20 og står opp 8.30, våkner 1-2 ganger for mat i løpet av natten. Merker at hun har våknet noe oftere i det siste og spiser mye mer på dagtid også. Vurderer å begynne så smått med mat etterhvert.

 

På dagtid sover hun 3 ganger, to korte dupper på ca 30 min- 1 time og en lang på ca 2-3 timer.

 

På dagtid er vi hjemme, på besøk, barseltreff, shopping osv. Nyter å ha ei lita trulte som jeg kan ta med meg overalt, det var ikke mulig med de to forrige barna mine- de skrek bare vi skulle på butikken. Jeg er nok ikke så flink til å aktivisere henne, hun er av den bedagelige sorten og søsknene leker mye med henne. Mamma = kos og mat foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille gutt er akkurat blitt 4 mnd.. Han har hele tiden hatt et lite behov for søvn, og store problemer med å klare å finne søvnen selv.

Vi står opp rundt kl 09, og da spiser vi begge to og bare slapper av og koser oss. Så ligger han på gulvet å leker litt med seg selv eller at jeg leger sammen med ham.

Sover 1 dupp etter to-tre timer ca, og sover da mellom 1-2 timer. Da triller vi tur. Så er han våken mellom to -tre timer, før det blir en dupp igjen. sover da mellom 30 min -1 time.

Steller og gir grøt rundt kl 19, og etter en lang kamp sovner han mellom 22-24. sover da til rundt 05..... På kvelden har han virkelig ikke tenkt å sove..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Akkurat hatt samtale med sovekarin og fikk beskjed å ikke la henne sove lengre 7-730 om morgen, altså ikke mer en 12 timer på det tidspunkt du ønsker å legge henne. På dagtid 3 økter hvor første er ca 1 time, så 11-14 og så 16-1630. Minst to timer våken før jeg legger henne og ikke mer en 5 timer på dagen i mitt tilfelle Ammer 4 ganger på dagen og etter stell kl 1830 gir jeg flaske med mme.

 

Dette har jeg gjort 3 kvelder nå og ammer 1-2 ganger. Spennende videre nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man bør vekke de om morgenen`? Kanskje det kan være løsningen på hvorfor han ikke vil sove på kvelden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gjort det. De er lettere å omstille nå men 5-6 mnds alderen kommer. La henne 1845 og lagde lyder/suttring frem til ca 1930.

Godt å ha alene tid med min samboer;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han våknet for mat i dag halv 7, sto vi opp i stedet for å legge oss til å sove igjen. Det skader jo ikke å prøve, så nå blir det spennende å se hvordan det går :)

Som du sier, den alenetiden er etterlengtet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare prøve seg fram :) i går sov min sønn siste dupp fra 18-19, fikk grøt,badet og fikk flaske etterpå, sovnet da kl 2100 :) en halvtime tidligere ;) Og en halvtime er flott ;) Men sov endel urolig i natt og det er slitsomt med mangeturer opp og ned av sengen :/ men valgte og vente fra 00.30-0400 med og gi han mat,så kanskje vist jeg hadde gidd han mat 00.30,så hadde han sovet roligere?? Han hadde ikke avføring i går,så det kan også være det som plaget han.. men jeg vet ikke :/Alenetid er etterlengtet ja... og å ha en baby som ikke sovner før 24 er slitsomt, slik hadde vi det helt fra han var født og til han ble 2mnd, da kavet han,skrek og styret for og ikke sovne... og han startet i alt fra 19tiden til 20 tiden.... Slitsomt... Men det blir bedre :) og nå sovner han jo uten skriking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare prøve seg fram :) i går sov min sønn siste dupp fra 18-19, fikk grøt,badet og fikk flaske etterpå, sovnet da kl 2100 :) en halvtime tidligere ;) Og en halvtime er flott ;) Men sov endel urolig i natt og det er slitsomt med mangeturer opp og ned av sengen :/ men valgte og vente fra 00.30-0400 med og gi han mat,så kanskje vist jeg hadde gidd han mat 00.30,så hadde han sovet roligere?? Han hadde ikke avføring i går,så det kan også være det som plaget han.. men jeg vet ikke :/Alenetid er etterlengtet ja... og å ha en baby som ikke sovner før 24 er slitsomt, slik hadde vi det helt fra han var født og til han ble 2mnd, da kavet han,skrek og styret for og ikke sovne... og han startet i alt fra 19tiden til 20 tiden.... Slitsomt... Men det blir bedre :) og nå sovner han jo uten skriking :)

 

Det er jeg : harfåttprinsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han våknet for mat i dag halv 7, sto vi opp i stedet for å legge oss til å sove igjen. Det skader jo ikke å prøve, så nå blir det spennende å se hvordan det går :) Som du sier, den alenetiden er etterlengtet :)

 

jeg er Prinsen og mamma`n :)

 

Håper vi alle klarer å få guttene våre til å sovne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han våknet for mat i dag halv 7, sto vi opp i stedet for å legge oss til å sove igjen. Det skader jo ikke å prøve, så nå blir det spennende å se hvordan det går :) Som du sier, den alenetiden er etterlengtet :)
jeg er Prinsen og mamma`n :) Håper vi alle klarer å få guttene våre til å sovne :)

 

Hvordan var kvelden/ natten til dere da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Snuppa er 4mnd idag faktisk..

 

ca 9-10 tida: dagen begynner, stelletid på badet -flaske og leker aleine litt og koser oss sammen

11-12tida: første lur på rundt en time..

12/13 tida: flaske igjen,lek og kos er våken ett par timer ca

13/14 tida: sover en good lur mellom 2 og 4 timer

16 tida ca: våkner,spiser grøt,leker og koser oss igjen sammen med storebror og pappan

17/18 ca:måå sove en liten dupp,ca 30min før det er kveldsstell/bading og flaske

19/20:legging..

 

Og sånn går nu dagan.. har fått ei rolig å fornøyd tulle, enkel baby. priser meg lykkelig for det,her jeg ligger rett ut med et superlavt stoffskifte og ikke orker noenting.. Så-gleder meg til energien kommer igjen og vi kan begynne å farte;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han våknet for mat i dag halv 7, sto vi opp i stedet for å legge oss til å sove igjen. Det skader jo ikke å prøve, så nå blir det spennende å se hvordan det går :) Som du sier, den alenetiden er etterlengtet :)
jeg er Prinsen og mamma`n :) Håper vi alle klarer å få guttene våre til å sovne :)
Hvordan var kvelden/ natten til dere da??

 

I går kveld sovnet han 20.30, men våknet igjen kl 21 og da fikk vi ham til å sove igjen kl 22.30. Men han var bare våken kl 02, fikk da mat og sov til halv 7 og da sto vi opp.

 

I kveld sovnet han kl 20, men våknet igjen etter et kvarter, men nå høres det ut som at pappaen har klart å roe ham ned igjen..

 

Hvordan går det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Prinsen og mamma`n :)' timestamp='1325791691' post='143915186]

Når han våknet for mat i dag halv 7, sto vi opp i stedet for å legge oss til å sove igjen. Det skader jo ikke å prøve, så nå blir det spennende å se hvordan det går :) Som du sier, den alenetiden er etterlengtet :)
jeg er Prinsen og mamma`n :) Håper vi alle klarer å få guttene våre til å sovne :)
Hvordan var kvelden/ natten til dere da??
I går kveld sovnet han 20.30, men våknet igjen kl 21 og da fikk vi ham til å sove igjen kl 22.30. Men han var bare våken kl 02, fikk da mat og sov til halv 7 og da sto vi opp. I kveld sovnet han kl 20, men våknet igjen etter et kvarter, men nå høres det ut som at pappaen har klart å roe ham ned igjen.. Hvordan går det hos dere?

 

Nå får han kveldsmelken sin, så er vi spente på om det blir bæring eller at han sovner av seg selv.... håper det siste ;) vi får snakkes i morgen ;) og dele natten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? :) Vurderer å stå opp tidligere jeg også, kanskje det kan være løsningen her også. Jenta er 5 mnd men har ca likt søvnmønster som ved hun hadde ved 4 mnd. I det siste har hun våknet en halv time etter leggetid og holdt det gående en god stund (noen timer) før hun har lagt seg for kvelden. I kveld la hun seg 19.20, og våknet (presis som hun er) kl 19.50, måtte bysse litt og legge et par ganger men roet seg rimelig kjapt og er stille enda..spent på natten! Vi står som regel ikke opp før kl 10.. latinger :P Men vet ikke om jeg orker stå opp rundt 7 !! :o Kanskje jeg skal vente å høre hvordan det går med dere først, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, akkurat nå er jeg ikke overbevisst om at det er verdt det å stå opp kl 07, men det er vel bare dag 1 av prøvingen enda ;)

 

Prinsen sovnet riktig nok kl 20.00, men har vært våken vært 10ende minutt siden, og når han våkner er det hylskriking uten like.. Virker som han er redd ett eller annet..

 

Hvordan går det med operasjon sove selv på dagtid, zazzy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda går fint, hun sover alltid for seg selv på dagen nå :) Selv om leggingen kan være strevsom til tider så slipper jeg iallefall å holde henne gjennom lurene, det er veldig godt! Men når vi står opp rundt 10 sover hun bare en halvtime på neste lur (det gjør hun uansett når vi har stått opp tidligere også) og så har hun en lur til som vi prøver å få til 1,5 time..men i blant våkner hun da også etter bare en halvtime, noen ganger får jeg henne til å sove igjen, andre ganger ikke, og noen ganger holder jeg henne slik at hun får sovet lenge nok. Så hun sover vel ikke ALLTID for seg selv slik jeg skrev først, hehe, men stort sett ;)

 

Huff kjenner til det med å våkne hvert tiende minutt, vi har hatt noen slitsomme kvelder her også i det siste, kan det være for mørkt på rommet? Ettersom han virker redd? Har merket noen ganger her at jenta hylskriker når det er helt mørkt, men sutrer bare roligere hvis det er litt lys der inne. Så har begynt å ha sånn spøka lys (fra ikea) det funker :) Her er det stadig stille! Jippi sålangt! Vi fortjener en litt roligere natt etter de ukene som har vært nå! Håper det roer seg til dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 kvelder og netter med vellykket rutiner og bedre fra dag til dag....

 

Min lille jente våkner også etter 30 min før og det er en uvane så etter nyttår når hun våkner opp ny og ne går jeg ikke inn til henne. Hun suttrer men suttringen avtar fra dag til dag.

Jeg la henne ned 1845 og hun sovnet inn ca 19 og våknet ikke før 1:30 så kl 6.

Kun par dager siden hun våknet etter ca 30 min på kvelden og hun suttrer over en time men tok ikke henne opp!!

 

Når det gjelder oppvåkning om natten mindre en 4 timer siden amming så går jeg inn og sier hun må sove videre og legger meg. Tar henne ikke opp. Suttrer men sovner videre hun også. Har gjort dette i 5 dager nå og 2 av nettene våknet mindre en 4 timer siden amming.

 

Deilig med energi igjen og overskudd igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen damer :)

Gutten min sovnet 2100 igårkveld, våknet førdte gan 00.30,fikk smokken sin og sov til kl 03.30, fikk da mat, sovnet igjen til 0715 og sto opp 07.30.. Så en grei natt, men selvfølgelig er jeg forkjølet så jeg sovnet ikke før seint :/ Men gutten har nå vert flink :) Hvordan har det vert til dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går fremover til dere :)

 

Prinsen her i gården tok endelig kveld kl 23.50... Endte med å bære ham i søvn.. Skjønner ikke hva vi gjør galt eller hvorfor han ikke vil sovne.. Han sovnet klokken 20.00 først men våknet hvert tiende minutt med hylskrik.. prøvde både å ha lys på og av, men ingen forskjell... fra klokken 22 og utover var han bare lys våken og svært pratsom, men fikk da bare ligge i senga si og småsutre litt for seg selv, men sovne det skal han ikke............

Men natten i natt har vært god, han våknet rundt 03, men fikk da bare smokken og sovnet igjen, og våknet for mat 05.30.

klarte ikke å stå opp før 08..

 

Neen: Står dere opp kl 06 etter mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin natt her :) sov fra kl 20 og våknet for mat 02.30 og 06.30, stod opp kl 09.30 :) håper det har snudd til det bedre igjen. Hadde supre sammenhengende netter i julen så vet jo at hun kan. men klager ikke på denne natta, den var fin! Hvis det fortsetter slik nå så orker jeg ikke stå opp tidligere likevel :P

 

Forresten glad jeg bare roet henne ned med en gang hun våknet etter første halvtimen i går for da roet hun seg med en gang igjen og vi slapp unna alt styret og gråtingen som hun hadde natta før da vi heller prøvde å roe henne i vugga eller gå ut. Nå var det bare littegrann kos og ned i vugga igjen så var det greit! Det skal hun få da hun er så lita enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen og mamma`n ikke sikkert dere gjør noe galt men at han bare har en urolig periode? Virker likt slik vi har hatt det en stund nå med hyppigere oppvåkninger, men så håper jeg det har snudd igjen, det vi gjorde var å gi henne ekstra kos og trøst ettersom det var det det virket som hun trengte og holdt henne mer på dagtid og ga mer kroppskontakt og nærhet. Men alle er jo ulike så er ikke godt å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen og mamma`n ikke sikkert dere gjør noe galt men at han bare har en urolig periode? Virker likt slik vi har hatt det en stund nå med hyppigere oppvåkninger, men så håper jeg det har snudd igjen, det vi gjorde var å gi henne ekstra kos og trøst ettersom det var det det virket som hun trengte og holdt henne mer på dagtid og ga mer kroppskontakt og nærhet. Men alle er jo ulike så er ikke godt å vite!

 

Får håpe at det bare er en periode.. Han er en kar som trenger mye nærhet, så kanskje skal vi prøve å gi enda mer på dagtid...

 

Før prinsen ble født hadde jeg aldri sett for meg at det skulle være så vanskelig å få en baby til å sove,men der tok jeg feil... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har ei snuppe som trenger mye nærhet også, herlighet for en kamp det ble med formiddagsduppen her! Må nesten le av det hele også..brukte til sammen 65 minutter på å få henne til å sove, og hun skal sove stakkars 35 minutter.. holdt på så lenge at jeg måtte gi henne et måltid til, tenkte at nå sover hun iallefall sikkert godt etterpå! så gikk jeg ut, men måtte inn en tur til og da hadde hun bæsjet! Så var bare å skifte og legge igjen for ørtende gang! hehe. Men nå sover hun iallefall..bare å lade opp før hun våkner på ny, det er ikke bare bare å få de til å sove nei! Og man blir jo helt oppslukt i det også, det er liksom det dagene mine går til for tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...