Gå til innhold

OMG, hvor ille kan trassen bli egentlig?????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 3 år som virkelig setter både mor og far og resten av familien på prøve....Etter at lillebror kom i september, har det virkelig tatt helt av! Greit nok at han var sta og viljesterk fra før, men fy flate hvor vi skal teste grenser i disse dager. Uansett va vi sier, så svarer han med nei eller vil ikke eller liker ikke og er skikkelig sutrete. Han har også begynt å bruke sånn babystemme og er bestandig sur og grinete. Selv om vi finner på masse ting og prøver å være skikkelige super-foreldre, så får vi bare sure miner og krangling tilbake... Det begynner virkelig å ta på, det ender med at både mor og far blir sure, så blir det en ond sirkel...Gråter om kveldene når jeg har lagt meg, syns det er så frustrerende. Syns det har blitt skikkelig ille når jeg kvier meg for å ta han med oss bort, da slår han til og blir den mest ufordragelige og trasige gutten ever... Noen flere som har det sånn????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt ;) Og ja, jeg har fire stykker som tidvis er sånn. Velger å se på det som positivt og er mest bekymret sånn sett for det barnet som er lettest å ha med å gjøre. Setter pris på at barna mine er viljesterke og bestemte, det vil komme godt med senere i livet. Med eldstemann gråt jeg en del kvelder og lurte på hva vi gjorde galt og synes det var slitsomt, nå synes jeg bare det er litt irriterende, hehe... Du blir faktisk vandt til det, og flinkere til å takle det. Dessuten går det i perioder. Noen perioder er ille, så blir det mye bedre en god stund, så verre igjen, osv. Og det endrer seg med årene. 9 åringen vår er trassig på en ganske annen måte enn hun på nesten 2,5 år f.eks.

 

Det finnes masse gode tips og råd på hvordan du håndterer trass, og mange bøker å låne. Det beste du kan gjøre tror jeg er å ha i bakhodet at trass faktisk er noe positivt, at det er normalt og ikke noe dere gjør galt, og så ikke la det stresse deg. Javel, så vil han ikke spise den skiven, la han gå da. Spis ferdig og rydd vekk maten, så får han gå sulten til neste måltid. Han lærer etterhvert at det ikke er så lurt å nekte å spise. Neivel, så blånekter han å ta på seg støvler og regntøy når det plasker ned ute. Da kan du enten la ham gå uten en gang og oppleve hva som faktisk skjer da (men da må du kunne gå fort inn igjen), eller du bare forklarer at du hører at han ikke vil, men det regner derfor..blabla, og kler på ham med makt og sender ham ut før han rekker å kle av seg igjen. Så lenge du ikke har det travelt kan du fint stå ute og vente i de 20-30 minuttene det tar mens han ligger på asfalten utenfor å hyler fra seg. Bare ikke vis at det stresser deg. Ellers har du sikkert hørt råd som å alltid gi beskjed i god tid før dere bytter aktivitet, lar ham få valg der han kan få valg osv. Men jeg tror det viktigste er at du slutter å bli stresset av det. La han rase fra seg, si at du er der når han trenger deg, og så snakk sammen når han har roet seg igjen. Bruk mye ord som "jeg forstår at du er sint..." osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...