Gå til innhold

"Hysteriske førstegangsforeldre!"


lillelykkelig ♥ jenten min ♥

Anbefalte innlegg

Arg....... jeg er sååååå lei den kommentaren altså! Ikke kan vi si nei til sjokolade, kake, is osvosvosv - UTEN å få den slengt tilbake....

Er vi virkelig så prippen? Jenten vet jo ikke hva hun går glipp av uansett..

"Neste gang skal vi kjøre i hun litt sjokolade!"

 

Kan man ikke sette grenser for eget barn uten å får høre "Det der er TYPISK hysteriske førstegangsforeldre!!" Gleder meg til barn nr 2,3, hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt sannhet i det utrykket dessverre ;) Sikkert ikke det du ville høre men :P

 

Man blir mer avslappet med nr 2 .

 

Jeg har måtte svelge mange kameler etter jeg ble mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du det der syntes jeg er helt feil. Her er barn nr 4 blitt 4 mnd. Har vært like "strenge" med alle sammen. Hvorfor i alle dager skal en på død og liv gi de små søtsaker?? Forstå virkelig ikke det der jeg... Kan de ikke bare respektere de valg foreldre tar for sine barn?? Jeg er overhode ikke hysterisk fordi om jeg holder barna mine unna søtsaker. Det finnes masse sunt de kan få som de koser seg med :) Og som nevnt over vet de jo ikke hva de går glipp av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Det er nokk ikke bare deg nei.. Får høre den heeele tiden. Gutten vår er nå 5,5mnd og spesielt farmor holderpå og skal lure i han alt. Greide av alle ting og gi han citrus frukt når han var 4mnd! Jeg eksploderte og hennes unnskyldning var: ja, men dere har jo begynt med fast føde, da gjør det jo ingenting! (da hadde gutten så vidt begynt med smaksprøver med grøt, noe hun var veldig klar over.. ;) farmor holder også på: "bare vent, om en mnd så vet gutten godt hvor godteri skuffa til farmor er!" jeg: "nei, det vet han nokk ikke...." ;) Så må nokk bare være veldig klar på hva han får smake og ikke, svelge noen kameler og følge farmor med haukeblikk! ;) Hehe... Helt enig med deg at babyene mer en tidlig nokk får i seg kake, godteri, brus og alt mulig annet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også hysterisk førstegangsmor.. nå er jeg hysterisk 3. gangs mor. Jeg må innrømme at godis har blitt introdusert noe tidligere med nr 2, fordi storesøs får, men de får fremdeles sjelden og lite godteri. Da vi kjøpte godis en gang, så slo det ikke inn på vekten i butikken, måtte veie begge posene sammen. Nr 3 har ikke blitt så stor ennå, men tviler på at vi kommer til å forandre fokus noe særlig denne gangen heller;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke babyer på 4-5 mnd det er snakk om?

Selvfølgelig gir man ikke de godterier.

 

Og det er helt naturlig at andre ungen får ting tidligere enn første. Det er jo bare på grunn av at eldste får og da vil yngste også ha.

 

Her fikk eldste lørdagsgodt da hun var rundt 2,5 år. Yngste fikk det allerede da hun var litt over 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at det er flere! Selvfølgelig finnes det eksempler på å være hysterisk, men det får da være grenser! Jeg ga min far klar beskjed en gang han prøvde å lure i henne sjokoladekake, og han har ikke prøvd siden, hehe..

 

Det er farmor som er verst her også, og jeg har sagt til sambo at han får si ifra til sin side. Så skjer det selvfølgelig noe, og hun prøver å overtale han osv, og han roper på meg fordi han ikke vet hva han skal si;)

Jeg har en nevø på 6 år som ikke spiser mat, han vil kun ha snop - derfor er jeg veldig "hysterisk førstegangsmamma";)

Hun skal (som meg og sambo når vi var liten) selvfølgelig få snop til barnetv lørdagskvelden når hun blir eldre, men alt til sin tid altså...og på VÅRE premisser!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen litt enig med begge synspunkter;o) Klart vi må kunne svelge noen kommentarer her og der, men jeg synes ofte "hysterisk førstegangs" sitter litt vel løst hos enkelte. Det er mange ting jeg gjør nå med førstemann som jeg vet at jeg også kommer til å gjøre med en eventull nestemann. Så får de kalle meg hysterisk de som vil, men det er ikke alltid det kommer av at dette er mitt første barn. Blant annet har jeg fått himlende blikk fra familie på grunn av valg jeg har tatt for mini med tanke på å utsette ham for røykelukt (i leilighet hvor det røykes til daglig). "Alle" mener det holder at det luftes godt, men jeg ikke enig. Han er mitt barn og kan ikke velge selv.

Jeg tror gjerne på at man blir mer avslappet med yngre søsken, men jeg vet med meg selv at Så mye mer avslappet kommer jeg nok ikke til å bli. Vi har alle våre kjepphester.

 

Og så lurer jeg stadig på hvorfor det er så mange som har behov for å legge seg opp i alt mulig?!? Slutter aldri å forbause meg. Synes det er synd at det virker som om mange mener alle foreldre må være klare for å rettferdiggjøre valgene vi tar for egne barn til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke babyer på 4-5 mnd det er snakk om? Selvfølgelig gir man ikke de godterier. Og det er helt naturlig at andre ungen får ting tidligere enn første. Det er jo bare på grunn av at eldste får og da vil yngste også ha. Her fikk eldste lørdagsgodt da hun var rundt 2,5 år. Yngste fikk det allerede da hun var litt over 1 år.

 

Syntes faktisk ikke at det er helt naturlig at nr 2-3-eller fler i rekken skal få tidligere jeg da.... Da min nr 3 begynte å vise interesse for søskenes lørdaggodt begynte jeg å ordne egen skål til han også. Men den inneholdt ikke godter. Puttet tørket frukt og grove kjeks oppi. Var ikke innholdet han ville ha, men han ville ha egen skål med noe han kunne spise som søskene sine. Funket helt til han var 2,5 år :) Og han koste seg med det.

Kommer nok til å gjøre det samme med nr 4 når den tid kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som irriterer meg noe grusom altså; noen vil gi henne et eller annet, vi sier nei som egentlig bør holde. De fortsetter å mase og spørre hvorfor ikke, blablabla..og når vi da sier "Gi deg, hun skal ikke ha noe" DA kommer hele den bitre glosen om å være hysterisk.

Det bør egentlig holde å si nei, men enkelte må bare blande seg i absolutt alt altså! Helsesøsteren sa til meg engang at jeg bare kunne vente til de begynte å blande seg med påkledningen, hehe...

Vi skal på middag imorgen til sambos familie, det kan bli spennende!:))

 

Petrine; Å gi tørket frukt og grove kjeks i egen skål er jo kjempe lurt!! Skjønner veldig godt at de også vil ha sin egen skål når søskene får:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe skjønner ikke egentlig hvorfor besteforeldre synes det er så stas å gi søte ting? Vil de være de "snille" som gir barnet godteri så barnet skal like dem eller? :P

 

Her har jeg en bestefar som stadig "truer" med å gi lille (på nesten 5 mnd) både det ene og det andre, jeg bare overhører han litt i tillegg til at jeg har sagt at "nei det skal hun ikke ha" på en litt spøkfull måte selv om jeg mener det. Men virker ikke som han mener det så seriøst og maser heldigvis ikke om det, bare prater med lille og sier ting som "du har vel også lyst på blablabla, stakkar deg som ikke får" osv, hehe, må nesten bare le av det også. Men direkte mas som du lillelykkelig snakker om og at folk blander seg og kaller en hysterisk for de valgene man tar for barnet sitt, da hadde jeg blitt sur! Hører jo også om besteforeldre som har passe barnet og gitt både det ene og det andre og fortalt foreldrene det i ettertid, slikt liker jeg ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missforstått snillhet det der når folk absolutt skal presse på barna søtsaker. Samme som når (de samme menneskene) absolutt skal gi bacon til den allerede fete hunden.... Staaaakar, han må jo få noe godt han også....! Nei, han må ikke det han er allerede overvektig og har helseproblemer og vonde ledd pga det! *oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det heldigvis ingen av mine eller gubbens foreldre som dytter i vesla søtsaker. De spør først om det er greit;) Verre med meg faktisk, he he.. Vesle berta har fått smake riskrem, krem og litt is... Hun det faktisk ikke?? Ha ha, så her er det most banan som er godis ;)

 

Men jeg blir kalt hysterisk fordi jeg er litt streng med rutiner... Det IRRITERER meg. Prøver ikke å være sær eller vanskelig, men berta er rutinebaby så det holder.Blir det krøll der sover hun dårlig om natta og er sur å grinete. Moren min maser heeele tiden om at babyer ordner seg selv når det kommer til søvn og mat..... Jada kanskje det, men ikke hun som er oppe hele natta med en overtrøtt unge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha kjenner meg godt igjen her, ikke mht godis da dette ikke har vært tema enda, men ift alt annet! Svigermor er helt ram på det området. Hennes reaksjon da vi fortalte at jeg var gravid, var at uff ja vi kom til å bli noen stressede og dårlige foreldre, siden vi var så gamle (vi er 32 og 38).

Har mange ganger fått høre at jeg "skjemmer bort" datteren min (hun er 4 mnd), at jeg ikke må ile til hver gang hun gråter, at jeg må lære meg å tåle mer grining.

I juleselskap hos dem her om dagen holdt det seriøst på å klikke for meg. Var en del venner av svigers der, og det første jeg fikk høre var at vi ikke måtte stresse sånn. Hvor fikk hun det fra? Jeg satt i sofaen med datteren min på armen og spiste twist liksom.

Da vi skulle sette oss til bords begynte vesla å gråte, og jeg visste jo at det var fordi hun var sulten. "nå må hun være stille for nå skal vi spise og kose oss", fikk jeg servert av svigermor. "Hun er sulten så jeg må nesten gå og amme henne", unnskyldte jeg meg. "Sulten? Håh nei, hun vil bare ha oppmerksomhet! Bare å overse henne, kan ikke la henne få viljen sin bestandig vettu. Det er stell hver 4. time, og imellom der legger man dem bort. Bare å legge henne i sengen vår." Sånn fortsatte det, etter 2 timer dro vi for vi orket rett og slett ikke mer. Greit nok at de har hatt småbarn engang de også, og de mener nok ikke noe vondt med det, men det har da tross alt skjedd endel på dette området på 40 år! Har prøvd å snakke med henne om dette men hun vil ikke høre på det øret gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg så enig, føler egentlig at alt jeg gjør kan bli oppfattet som galt på en eller annen måte. "Hun har da bare godt av å skrike litt", "du trenger ikke løpe med en gang hun gråter" og på den andre siden "nå må du ikke sitte på dataen mens hun leker, du må følge med". Er visst både overbeskyttende samtidig som jeg forsømmer ungen jeg... Og hvor mange ganger har jeg ikke hørt denne i jula; "stakkar, skal du ikke få noenting du da?". Skjønner ikke hvorfor det ikke er godt nok med frukt og barnekjeks, hvorfor skal de på død og liv dytte i jenta masse sukker og transfett? Mitt barn, mine regler.

 

Er forresten meeeget glad for at min mors svigermor ikke er direkte i familien min, hun skiftet mellom å kommentere at vi måtte være forsiktige med den lille magen til jenta, vi måtte da la henne få smake på noe godt, vi måtte passe på at hun ikke krabbet der det kunne være farlig og at vi ikke måtte være for overbeskyttende. Blir så sliten av den dama...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe må nå bare le av det hele! Stell hver 4. time og resten kan du bare legge de vekk.... Tja kanskje de gjorde det før i tiden, men hadde vi gjort sånn i dag (jeg hadde ihvertfall ikke hatt hjerte til det!) hadde nok bv stått på døren.

Nei la oss som er foreldre få bestemme dette selv og så spør vi om råd når vi føler behov for det :) Gjensidig respekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen liker ikke svigers i det heeele tatt, i det siste har hun bokstavelig talt skreket av sinne mens hun har grått når svigermor har holdt henne, og det har hun aldri gjorde før eller siden! Så det kan godt være at de gjør det fordi de vil bli likt, hehe...

 

1down: Argargarg:p Jeg har faktisk sagt til besteforeldre her når de klager på et eller annet "Det er over 20 år siden du hadde en baby, verden forandrer seg faktisk - det blir forsket på ting og tang, og man finner bedre måter å gjøre ting på enn på den tiden"

Husker når jeg var hos frisøren engang med småen på 10 uker, og en annen kunde som satt i andre siden i rommet kom i snakk med sambo ang vårt barn og hennes søvnproblemer. Hun fortalte at med barn nr 2(som nå er over 20 år) som da var 6 uker, han hadde hun bare latt ligge og hyle ifra seg engang, for da lærte han at sånn kunne han ikke holde på. Hadde jeg hatt den samtalen skulle jeg fortalt henne en ting eller to!

 

Jeg lar som oftes svigis stå foran stuebordet og vugge på en illsint baby mens hun forklarer at dette er heeeelt normalt..........når sambo griper inn etter 2 min, fortsetter hun å fortelle dittn og dattn, og jeg skal innrømme at jeg faktisk ler inni meg, fordi jeg vet av erfaring at det hun sier desverre ikke er sånn min baby er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet jeg blir helt matt! reagerte også på "stell hver 4. time og så legge de vekk" hehe måtte lese det til samboer også :P

Er jo ganske spesielle personer som kan si noe sånt da? gamle dager eller ikke, tror neppe alle lot babyene ligge og gråte før i tiden heller.

 

lillelykkelig stakkars deg, for en svigermor! :P hva sier sambo til det hele da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel vanlig før i tiden å gi de mat og ny bleie, også legge de vekk for å gjøre husarb, vaske klær og lage middag. Men dette klarer jo vi helt fint inni mellom stellet, mat og lek med babyene! På tide gamlingene oppdaterer seg litt altså, verden forandrer seg virkelig!!

 

Sambo syns så synd på henne fordi hun stresser sånn rundt meg. Hun er redd for å gjøre noe feil med småen, og skal hele tiden bevise at hun har peiling! Hun er jo verdens snilleste og jeg er glad i henne altså, men hun har sine sider hun også :P

Og når jeg har blitt skikkelig forbanna for noe hun har sagt eller gjort, da tar han seg en tlf til henne, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som noen sier her litt sannhet i dette, men det skjønner man ikke selv før man har fått flere barn. Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om søtsaker spesielt, men om alt som handler om oppdragelse. Jeg ser at jeg er mye mer avslappet på mange områder med nr 2 enn jeg var med nr 1 (dog er det likevel flere prinsipper vi fremdeles holder fast på), men jeg merker det mest i barselgruppen min. Vi som har flere barn har helt annet syn på ting enn de som er førstegangsmødre. De er mye mer opptatt av å følge reglene veldig nøye, er strenge på alt, blir bekymret for den minste ting og har vondt for å svelge kameler med tanke på ting de sa de skulle gjøre før de fikk barn, men som kanskje ikke ble helt slik man trodde. Man utvikler seg jo som forelder, og man innser at enkelte ting faktisk ikke er så viktig i tillegg til at man lærer mye. Jeg er ganske sikker på at de aller fleste er mye mer bekymret og hysterisk med førstemann som med de senere barna, og det er jo også helt naturlig siden det å få førstemann er en helt ny opplevelse og tilværelse for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...