Gå til innhold

"Cubus-barn"... er jo faktisk noe blogger, blader og mødre selv har vært med å skape


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barna skal vises frem i blogger, på FB, kun i dyre merkeklær i alle blader er det kun reklame for små sære butikker som selger dyre klær til små barn. Barna skal se ut som små moteikon og ikke barn i lek.

 

Jeg er en mor som er livredd for at barnet mitt skal mobbes i barnhagen for jeg kjøper ikke dyre klær til min datter på tre år som skal brukes i barnehagen

Jeg kjøper klær på Name it, lindex, cubus, som brukes i barnehagen.

 

Har dyrere klær som brukes til andre anledninger men for meg er det viktig at klurene er brukervennlig kan vaskes ordentlig at det ikke er krise om det søles på det og det blir ødelagt.

 

Så en oppfordring til alle andre mødre og fedre der ute slutt og se ned på folk som ikke kjøper dyre klær til barnehagebruk.

Barna finner ikke på slike utrykk av seg selv.

 

Ta ansvar for barna våre

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, barn blir taperne når foreldrene føler behov for å forsvare sine kjøp av billigklær til bruk i barnehagen, men likevel ser det som nødvendig å påpeke at de tross alt kjøper dyrere klær til andre anledninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en oppfordring til alle andre mødre og fedre der ute slutt og se ned på folk som ikke kjøper dyre klær til barnehagebruk ELLER TIL ANNET BRUK, ville nå jeg ha sagt...

 

Eller er det greit å se ned på foreldre som utelukkende kjøper klær på HM og Cubus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna skal vises frem i blogger, på FB, kun i dyre merkeklær i alle blader er det kun reklame for små sære butikker som selger dyre klær til små barn. Barna skal se ut som små moteikon og ikke barn i lek. Jeg er en mor som er livredd for at barnet mitt skal mobbes i barnhagen for jeg kjøper ikke dyre klær til min datter på tre år som skal brukes i barnehagen Jeg kjøper klær på Name it, lindex, cubus, som brukes i barnehagen. Har dyrere klær som brukes til andre anledninger men for meg er det viktig at klurene er brukervennlig kan vaskes ordentlig at det ikke er krise om det søles på det og det blir ødelagt. Så en oppfordring til alle andre mødre og fedre der ute slutt og se ned på folk som ikke kjøper dyre klær til barnehagebruk. Barna finner ikke på slike utrykk av seg selv. Ta ansvar for barna våre .

 

Visste ikke at det fantes et uttrykk som "Cubus-barn" jeg.

 

Her arver vi, kjøper klær på Cubus og H&M- fine klær og dagligdagse klær. Spiller ingen rolle hva de kostet eller hvor de ble kjøpt, det viktigste er at de er funksjonelle og hele&pene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4: Det har gått en greie på sosiale medier om at tanta til venninna (eller venninna til kusina mi, kusina til fetteren min etc) som jobber i bhg fikk høre noe om at "Cubus-barn" er dårligere, av et lite barn i bhg. Det merkelige er at alle i hele Norge virker ganske tett knyttet til denne bhg-ansatte, noe det ofte pleier å være ved myter og vandrehistorier..

 

Selv har jeg aldri merket noe til at andre skal se ned på de med klær fra de store kleskjedene. Ikke i bhg og ikke på skolen. Og da bor vi i et pengesterkt område, der vi er en av de få "uten penger" ;) Så jeg tror ærlig talt hele greia er ekstremt overdrevet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å skrive at HIs oppfordring er ekstremt latterlig! Hvorfor må man kjøpe dyrere klær til andre anledninger? Er det mer forsvarbart og riktig å bruke 500 kr på en penbukse som blir brukt maks fem ganger?

 

Nei, herregud. Man får kjøpt skjorter og andre litt finere klær også på de store kleskjedene, så de må da fungere i anledninger utenfor bhg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm... Da jobber tydeligvis jeg i en barnehage med nesten utelukkende cubus-barn, det samme gjelder barnehagen til ungene mine. Det er selvfølgelig en og annen med litt dyrere klær, men det er ikke mange.

 

Ungene mine arver veldig mye klær, og de arvede klærne er de mest kostbare klærne de har.

Jeg kjøper litt klær når det trengs påfyll, og da går jeg på h&m, lindex og name-it. Blant det vi arver er det dyre vinterdresser, pene jakker og kåper, nydelige kjoler, både kjøpt og hjemmestrikket ull. Til og med dyrere luer og votter enn hva jeg kjøper selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et skolebarn og et bhg barn, og kjenner meg overhode ikke igjen i dette. Med hånden på hjertet kan jeg si at min 8 åring ikke har noen som helst forutsetning for å bedømme om en genser er kjøpt på Cubus eller andre steder. Det samme gjelder kameratene hans.

Og ikke bryr de seg om det heller.

At dette er svært utbrett over hele landet, i barnehagene - det tror jeg faktisk ikke på.

Barna mine har både dyre klær og rimeligere klær og bruker det om hverandre.

 

Dette tror jeg er litt overdrevet, rett og slett. Har sett både FB kampanjer type "lim dette på din status" og også lederen i det siste F&B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de mødrene dere snakker om her. Jeg kjøper så og si aldri klær i de store kjedebutikkene. Jeg er opptatt av design og mener at det å støtte mindre produsenter er en god ting. I tillegg ønsker jeg at barna mine skal bruke mest mulig økologiske, eller i alle fall miljøvennlige klær som jeg vet hvor kommer fra. Jeg liker at ting ser bra ut, men skal selvsagt tåle vask og være behagelig også.

Jeg ser overhode ikke ned på noen, uansett hvor de kjøper klærne sine, og syns det er like feil at barn (og voksne) som går i litt dyrere klær skal få gjennomgå, det er ofte gode grunner til det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men JEG stoler ikke på at de enorme kjedene fyller kravene jeg stiller til klærne, feks når det gjelder barnearbeid osv.

At klærne holder en dårligere kvalitet er også en grunn til at jeg kjøper andre merker.

Min mening, mitt valg. Kunne sikkert kommet med mange flere grunner, men det har jeg ikke tid til eller ønske om nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barn blir taperne når foreldrene føler behov for å forsvare sine kjøp av billigklær til bruk i barnehagen, men likevel ser det som nødvendig å påpeke at de tross alt kjøper dyrere klær til andre anledninger...

 

Barn blir faktisk ikke tapere av at foreldrene viser barna verdien av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, men nå har jeg små barn. I vår barnehage er ungene kledd i hele, rene og funksjonelle klær. Kanskje det bare er meg som ikke er så god på merker, men jeg har ikke peiling på hvilke merker de andre ungene har på klærne sine. Det jeg ser er at de er søte i hele klær;)

 

Min datter har mye Cubus, H&M, Lindex osv. Og så har hun litt fra diverse andre merker, Viktigste for meg er at klærne hennes er gode å ha på, ha god passform, er funksjonelle, hele og rene. Og så handler jeg nesten alt på salg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna mine går i en barnehage der få har lite penger, de fleste ligger godt over landsgjennomsnittet og noen er blant de rikeste i landet. Min søsters barn derimot går i en barnehage der foreldrene stort sett tjener vesentlig mindre. Det rare er at er der i mine niesers barnehage ungene går i merkeklær, det er der foreldrene bruker ungene som utstillingsdukker for egen "vellykkethet". I vår barnehage tror jeg alle er såpass bekvemme med hvor de er i livet at de tenker mer på at ungene skal ha det behaglig enn på at andre skal se at de har penger nok. Hos oss er arveklær og klær fra billige kjeder det vanligste. Det gjelder til og med barna til foreldre i Norges helt øverste økonomiske sjikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt uttrykket Cubus-barn før, jeg. Jeg elsker å arve klær til datteren min! Det er jo også det mest miljøvennlige.

Ellers handler jeg oftest tøy fra kjedebutikker til henne, og da handler jeg på salg.

Jeg er vel en Cubus-mamma, jeg da. For jeg liker tøyet og kvaliteten på det jeg kjøper på Cubus, handler oftere der enn på HM feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto vel om dette i siste foreldre&barn, samt på barnehage.no (tror jeg det var). Jeg har aldri hørt om cubusbarn, men det er vel fordi cubus er den eneste barneklesbutikken i mils omkrets: cubus-barn er rett og slett regelen, ikke unntaket ;)

 

Jeg poengterer ikke ovenfor barna hvor klærne er kjøpt eller hvilket merke det er på klærne. Jeg legger jo heller ikke merke til hvilke klær de andre barna i barnehagen har. Jeg vet ikke om dette problemet er så stort som noen vil ha det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femringen min får stortsett bestemme hva han vil ha på seg, så lenge det passer med vær og vind.

 

Gitt hva som er mest stas......... brune og beige skinnsko med ergonomisk såle, og skinn inni, utenpå og under, eller spiderman med blink fra økonomisko?

 

Ellers er Prinsesse stor stas, eller aller helst Hellooooooooooooo Kitty.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hørt om "Cubus-barn" før, selv om jeg tydeligvis har det... :P Det meste av klærne jeg bruker har vi arvet, og de er stort sett fra Cubus, HM, Kappahl osv., samt endel klær fra USA (GAP osv. som er billige klær i USA, har familie der som kjøper og sender som gaver).

 

Å kjøpe dyrere klær for bruk i barnehage synes jeg bare er fjollete. De varer stort sett kun i en sesong, og da ser jeg virkelig ikke poenget med Å kjøpe merkeklær. Men folk fÅr jo gjøre som de vil. Stort sett tror jeg egentlig folk ser rarere pÅ folk som sender barna i barnehage med dyre merkeklær enn folk som kler barna i klær fra billigkjedene?

 

Jeg har ingen erfaring med barn i skolealder, dog, jeg kan godt tenke meg at barna blir utsatt for mer press fra jevnaldrende mtp merker mot slutten av barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er et Oslo fenomen, merker ikke noe til den probelmstillingen her hvor jeg bor. Noen tror jo at slik det er i Oslo, er det i resten av landet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna skal vises frem i blogger, på FB, kun i dyre merkeklær i alle blader er det kun reklame for små sære butikker som selger dyre klær til små barn. Barna skal se ut som små moteikon og ikke barn i lek. Jeg er en mor som er livredd for at barnet mitt skal mobbes i barnhagen for jeg kjøper ikke dyre klær til min datter på tre år som skal brukes i barnehagen Jeg kjøper klær på Name it, lindex, cubus, som brukes i barnehagen. Har dyrere klær som brukes til andre anledninger men for meg er det viktig at klurene er brukervennlig kan vaskes ordentlig at det ikke er krise om det søles på det og det blir ødelagt. Så en oppfordring til alle andre mødre og fedre der ute slutt og se ned på folk som ikke kjøper dyre klær til barnehagebruk. Barna finner ikke på slike utrykk av seg selv. Ta ansvar for barna våre .

 

Jeg har store barn, og har aldri kjøpt dyre merkeklær til dem. Ingen har bemerket noe som helst om klærne de har hatt opp gjennom årene.

 

Eller.. Eldste krever nå merkeklær, men det er kun siste året dette har skjedd. Og eldste er snart voksen.

 

Har aldri hørt om "Cubus-barn" før. Og merk deg at mine barn ikke er små lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...