Gå til innhold

Spør meg om barnevogn! Selverklært ekspert;)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Forskjellen på Duo og kombi

 

Duo: Her har du 2 seperate deler som klikkes på samme understell; en bag og en sportsdel.

 

Kombi: Her har du en sportsvogn med baggen oppi. Altså så triller du rundt på begge deler.

 

Så det sier seg selv at kombi er tyngre enn Duovogner.

 

 

Siden du vil ha en vogn med;

-Barnet vendt mot deg(enig med deg der!) -Da utelukker vi de fleste trehjulinger som Mountain Buggy, Easywalker ol.

 

-En som kommer godt frem på snøføre -Da ville jeg ikke gått for en vogn med to små hjul foran som har en tendens til å kjøre seg litt fast, altså ville jeg gått for 4 like store hjul.

 

-Enkel og slå sammen og ta med deg -altså tenker jeg en som ikke veier et tonn å løfte ut og inn i bilen + at den faktisk får plass også i mindre bagasjerom. Samt en som slås sammen i én del.

 

Da ville jeg gått for Emmaljunga City Cross:

 

Pluss:

-Lett å løfte

-God sittecomfort i sporsdelen

-Gode sittestillinger og lett å stille inn

-Slås sammen i en del

-Lun og god kalesje +fottrekk

-Integrert myggnett

-Justerbare fjæringer

-Sittedel mot deg

-God på både asfalt og i terrenget

 

Minus:

-Ikke svinghjul

-Ikke lufthjul=tyngre å trille

-Lav sittedel

-Lav handlekurv så soper med seg snø på vinteren

-Liten babybag

-Hjulene får lett knirk

 

-Les mer om vognen over her:)

 

 

 

Husk at det er sportsdelen du bruker lengst! Noen babyer vil opp å se tidligere enn andre, så jeg ville også hatt en vogn der jeg kunne se babyen i sportsdelen, men også som har full liggestilling.

 

Det er pluss og minus med alle vogner. Den perfekte vogn finnes ikke desverre:) Og alle har jo forskjellige behov og erfaringer med de samme vognene.

 

Så det er SÅ vanskelig. Det er jo en grunn til at sånne som meg har hatt utallige vogner, ikke bare fordi det er gøy, men fordi man aldri blir helt fornøyd;)

 

 

Uansett så må du ha lykke til og bare spørre om du lurer på noe.

 

 

*Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tuuuusen takk for svar, Anne! Det er City Cross jeg har sett mest på jeg også:)

 

Er litt usiker på om jeg vil kjøpe helt ny eller brukt... er det noen årsmodeller du ville styrt unna? Har de blitt mye bedre det siste året, så jeg vil ha mye igjen for å investere i en 2011/12 modell fremfor en 2009 el 10 f.eks? Blir jo litt av et pengesluk det neste året uansett dette, så er godt med hver en tusenlapp man kan spare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig:)) Er gøy å dele erfaringer:)

 

Om du har råd, ville jeg gått for en ny vogn. Tenk hvor mange mil du triller og hvor mye vognen vil bli brukt! Da er det godt å ha noe du vet fungerer, som har 2 års garanti (alle emmaljungavogner har 2 års garanti fra kjøpsdato) også er det deilig å kunne legge babyen i en ny vogn:)

-Dessuten holder Emmaljunga, og da spesielt City Crossen seg veldig godt i pris siden den har blitt veldig populær de siste årene!

 

Du er heldig hvis du får en strøken komplett City Cross med bag og sportsdel til 4000,- utifra det som ligger på finn nå.

En ny vogn koster ca 5500,- for sportsdel og rett under 2000,- for bag.

 

Baggen kan du selge når babyen skal over i sportsdel og da får du nok solgt den for rundt 1200,-, vogna får du nok rundt 3000,- for etter 3 år om den er pent brukt og tatt godt vare på. Så da kan vi si at du har brukt ca 3500,- på vogn som du ikke får igjen, og fordelt på 3 år (som er sånn ca så lenge du bruker vogn) så blir det sånn ca 1150kr i året. Og med tanke på hvor mange mil du skal gå med vognen og hvor mye den skal tåle av vær og vind og bruk, så er det jo ikke så galt, er det?;)

hihi

 

 

Emmaljunga har ikke gjort så veldig mange endringer på City Crossen de siste årene. Festet til hjulene har blitt forbedret(den dingsen du trukker inn for å få av hjulet) ellers er det utifra det jeg vet stort sett designet som er forandret.

 

Om du skal kjøpe brukt ville jeg hatt muligheten til å dra å se på vognen selv. Går du mer enn 2 år tilbake så har ikke vognen lengre garanti. Se etter rust og slitasje på hjulene (emmaljungas myke hjul blir fortere slitt enn f.eks simo sine lufthjul), er vognen falmet, er alle sømmer intakte, glidelåser. Er vogna skitten eller har eieren tatt godt vare på den. Se etter flekker på innsiden av kalesjen. Prøv vognen, slå den sammen, ta av hjulene, still på håndtaket, se at alt fungerer som det skal utifra pris og det selger opplyser. Kjøper du en eldre vogn, kan du selvfølgelig ikke forvente at den er strøken, men noen setter en kanskje litt for høy pris på brukte vogner, og da skal de være fine mener jeg:)

 

 

Det er mye å spare på å kjøpe brukt, og du kan være heldig å gjøre et kupp! Men har dere planer om flere unger og tenker å bruke den samme vogna, ville jeg invistert i en ny:))

 

 

 

Oi, dette ble veldig langt om veldig lite. hehe

sånn går det når man skriver innlegg samtidig som man ser håndballkamp;)

 

 

lykke til hvertfall:)) Gøy med tilbakemelding på hva det ble:)

 

 

*Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! :)

Eg vuderer å skifte vogn, og lurer på Esaywalker. Eg har nå en gammel Simo Kombi, men den begynner å svikte litt.

 

Jenta mi er 3 mnd, og vil gjerne ha en vogn som eg kan bruke ut vognperioden. Er den bra? Er ikkje sikker på hvilken Easywalker, men den skal ha 4 hjul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et spørsmål angåendes en liten (sammenlagt) trehjuling som man kan bruke maci cosi babysetet på. Har du tips angåendes det?

 

Vi skal ha simo duo som hovedvogn. Men jeg har en bil med kjempe liten bagasje plass og kunne tenkt meg en trehjuling som jeg kan bruke maxi cosi bilsetet oppå de første 6 mån eller sånt. Har sett fram og tilbake på forksjellige men klarer ikke å bestemme meg for noen. Å begynne tenkte på zapp ekstra men nå har jeg begynt å se på dei med store hjul siden da kan jo jeg bruker dem som trille etterpå. Zapp ekstra er vel bare god til kjøpesentrar. Har sett på quinny vognar. Men kom gjerne med din anbefalling. Ikke sagt jeg skal følge det men er godt å høre hva andre har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle spørsmålene og kommentarene her, men jeg lurer på om det finnes en vogn som har store hjul til litt offroadkjøring, med stor bagdel og vendbart håndtak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette var perfekt, jeg trenger nemlig litt "eksperthjelp" ;-) Skal kjøpe ny vogn når lillebror skal begynne å bruke sportsvogndel. Har fra før av en emmaljunga edge duo (tror det er det den heter), og jeg syns jo baggen på den er super å bruke til lille nå. Han er fire mnd. Sportsvogndelen er forsåvidt ok den også, men jeg syns den er litt stor og tung og dessuten er den sliten etter å ha blitt meget godt brukt til storebror.. planen er at denne skal være sovevogn i bhg når den tid kommer.

 

Har sett mye på tfk og sikler veldig på den - men blir usikker av å lese litt delte meninger om den.. stortsett er det jo positivt da. Har du noen erfaring med denne? Gutten min er ganske stor så må sikkert over på sportsvogndel rundt 6 mnd.. det måtte jeg i alle fall på storebror - han var dessuten så fryktelig nysgjerrig så han måtte få sitte slik at han så litt bedre.

 

Dette ble litt rotete, men det jeg er ute etter er altså;

 

- Helst en trehjuling, må være god å kjøre også med låst hjul (ikke kjøre skeivt..)

- Lett å legge sammen, bli ganske liten

- God sitte og liggestilling, skal ikke brukes som sovevogn i bhg men må kunne soves godt i ellers..

- Vil gjerne at den er litt pen/ tøff å se på (har jo selvfølgelig veldig lyst på lyys vogn men det er vel fryktelig upraktisk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<p>Hei :) Her i huset får vi et sommer/høstbarn og har kikket litt på Mountain buggy. Jobber selv i barnehage og har testet en del vogner og synes dette virker godt å sitte/ligge i. Den virker ikke for stor heller. Her blir det både bilkjøring og trikk/buss. Har du noen tanker rundt dette?</p>

<p>Kristine :)</p>

<div id="myEventWatcherDiv" style="display:none;"> </div>

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva anbefales av leatherette eller vanlig "stoff" til emmaljunga city cross? Bor i Bergen så den må tåle en bøtte regn og vind.

 

Hilsen Beate :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) Ser det er en stund siden du har svart, men prøver meg på et spørsmål for det. Vi er ute å kikker på forskjellige vogner og har falt helt for Teutonia Spirit S3 med fashion bag. Har du noen erfaringer med den ?

Uansett gode eller dårlige. Har Så løst på den, men usikker siden jeg enda ikke har sett en slik i min omgangskrets :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk for svar, Anne! Det er City Cross jeg har sett mest på jeg også:) Er litt usiker på om jeg vil kjøpe helt ny eller brukt... er det noen årsmodeller du ville styrt unna? Har de blitt mye bedre det siste året, så jeg vil ha mye igjen for å investere i en 2011/12 modell fremfor en 2009 el 10 f.eks? Blir jo litt av et pengesluk det neste året uansett dette, så er godt med hver en tusenlapp man kan spare ;)

 

Har bare lyst å svare litt her jeg også. Jeg ville kjøpt ny vogn, men brukt bag. Bagen blir jo så lite brukt og ikke viktig å ha garanti på den. Dessuten er city bagen dyr ny, men halveprisen på finn. Ans. årsmodeller så er det mest designe som er forskjell, jeg syns de fra 09/10 er finere enn eldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å kjøpe en Mountain buggy urban jungle.

Kun sportsvogn delen.

 

Burde jeg kjøpe 2009 modellen eller 2011/2012 ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg har så og si bestemt meg for å kjøpe Emmaljunga City Cross, men hører noen sier de er billigere i Sverige? ville du anbefalt og dra dit å kjøpe en, eller er det ikke så mye å spare? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg har så og si bestemt meg for å kjøpe Emmaljunga City Cross, men hører noen sier de er billigere i Sverige? ville du anbefalt og dra dit å kjøpe en, eller er det ikke så mye å spare? :)

 

Hei. Tar meg friheten til å svare her. I Sverige får du bare 1 års garanti på barnevogn, mens i Norge får du 2 års garanti. Kanskje det heller lønner seg å finne en brukt vogn på finn.no som er 1 år gammel, enn å kjøpe en i Sverige? Da er garantiperioden den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har sett på boogaboo og skjønner ikke helt hvordan barna skal sove i sportsvogndelen? Er jo så liten plass? Erfaring? Hvor lenge kan man bruke den til sovevogn? Ser så liten ut,pluss den der "rare" rumpeholderen... Hmmmm, blir ikke klok på denne. Men synes den er veldig fin :)

Har du ellers erfaring med easywalker qtro? Synes den virker praktisk, samt moderne fint design... men er den litt stor? Tenker da i forhold til eks brio happy...

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg lurte på om hvilken barnevogn du vil anbefale som er lett og god og bruke på tur gåing? Vi skal ha ett barn i juli i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg lurte på om hvilken barnevogn du vil anbefale som er lett og god og bruke på tur gåing? Vi skal ha ett barn i juli i år.

 

Jeg er ikke hovedinnlegger, men har også hatt helt delux. barnevognsdilla så jeg svarer jeg også jeg ;). Til tur ville jeg anbefalt brio happy, emmaljunga city cross eller urban jungle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er på jakt etter en enkel og grei trille, som er god og kjøre på all slags underlag. Og regulerbart styre er bare et must siden jeg er litt høy :D Også helst så billig så mulig da. Og ikke små svingbare hjul, de har jeg bare dårlig erfaring med. Har sett litt på Emmaljunga scooter, og syns den virker bra :) Hvordan er kalesjen på den når barnet sitter? Holden den tørr viss den regner (såklart med regntrekk på) Og hvordan er reguleringen på denne kalesjen.

Og hvordan er denne vognen i forhold til Brio race??

Utenom at utseende til emmaljungaen er best da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kjempefin tråd, men til alle dere som lurer på noe om barnevogn vil jeg anbefale barnevognguiden.no Her finner dere et aktivt forum av brukere som har brederfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! :) Eg vuderer å skifte vogn, og lurer på Esaywalker. Eg har nå en gammel Simo Kombi, men den begynner å svikte litt.Jenta mi er 3 mnd, og vil gjerne ha en vogn som eg kan bruke ut vognperioden. Er den bra? Er ikkje sikker på hvilken Easywalker, men den skal ha 4 hjul :)

 

Hei

 

Easywalker har bare en vogn med 4 hjul, -Easywalker Qtro. Eneste forskjellen på Qtro og SKY er at Qtro har to små hjul foran i stedenfor 1 litt større og så har Qtro justerbart fotbrett.

 

Om du går mye i ulendt terreng, ville jeg gått for SKY. Går du mest på asfalt, hard kompakt grus er Qtro vel så bra!

 

Som sagt så er det kun hjulene og fotbrettet som skiller disse 2 vognene!

 

*Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...