Gå til innhold

Amme eller ikke?


stellita.med 3 barn<3

Anbefalte innlegg

Hei:))

Jeg ammet min første sønn i 10 mnd og prinsessa mi i 2 mnd(måtte slutte fordi jeg måtte gå på sterke smertestillende))

Sønnen min er nå straks 2 mnd. Jeg har ikke overskudd igjen til å amme føler jeg. Syns ikke det er no spes kos, mer slitsomt! Men jeg vet jo at det er det beste.jeg blir tappet av energi pga ammingen som jeg burde ha til mine 2 andre barn. Jeg kan få mer hjelp med mating av far på natta så jeg kan få litt ekstra søvn også. Høres kanskje egoistisk ut men jeg er rett og slett lei. Hva syns dere jenter? Skal jeg fortsette fordi det er det beste og slite meg selv ut!? Er jeg egoist om jeg slutter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke du er egiost om du slutter, for jeg ammer ikke selv hehe. Så jeg er kanskje ikke rett person til å svare, siden det "korrekte" ville ha vært å anbefale amming...? Jeg ammet min første i 4 dager, men fikk ikke igang melken, var syk etter fødsel og satt bare og gråt. Fikk depresjon og følte meg som verdens verste mor fordi jeg ikke ammet. Men det gikk over, og har idag en sterk og frisk 2-åring :) Nå har jeg en 4 uker gammel baby og jeg bestemte meg på forhånd at jeg ikke skulle presse meg selv angående amming. Rant det fløte av puppen skulle han så klart få, men jeg lovte meg selv at det skulle være greit å gi mme om jeg ikke fikk det til. Og det har jeg holdt, jeg ammer ikke gutten og denne gangen har jeg en fantastisk barselstid, uten gråt og depresjoner. Bare koser meg og nyter det. Dette gikk jeg glipp av med mitt første barn. Så jeg ville ikke ha presset meg altfor mye om jeg var deg. Men dette vet du egentlig best selv, kjenn på hvordan du har det og følg hjertet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

man er overhode ikke en dårlig mor fordi om man ikke ammer.

alle er forskjellige, og for noen er dette med amming bare ett pes.

jeg presset meg selv enormt mye med amminga, og ammet jenta mi til hun var 8-9 mnd, og da sluttet hun selv. jeg hadde mye vondt de 2 første mnd, og jeg hadde ikke tipptopp produkjson, vi hadde økedøgn 1 gang i uken osv. jeg var utmattet av å amme til tider. så en ting er 100% sikkert, om jeg får flere barn blir jeg ikke å presse like hardt på amminga som sist gang. det skal faktisk ikke slite mer en hva det gangner :) følg hjertet ditt, og gjør det som passer deg best uten ett snev av dårlig samvittighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

det viktigste er at du har den energien du trenger. Jeg ammet ikke førstemann fordi jeg mistet melken pga antibiotika-kurer. Jeg ammer foreløpig nr 2, men hun får en flaske mme på kvelden for da sover hun litt lenger før hun trenger mat igjen. Hun er 5,5uker nå og jeg tenker at jeg ammer så lenge jeg har overskudd til det.

 

Selv om de har godt av mm så er det enda viktigere med en mamma som ikke er altfor sliten. Du kan jo f.eks prøve med en flaske på kvelden og se om din baby sover lenger på det og så avgjøre hva du vil gjøre videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg stressa og styra noe voldsomt første gangen, hadde ikke brystspreng en eneste gang, men ammet og ammet og ungen hyyylte og jeg hadde tette melkeganger minst en han i uka til hun var over 5 mndr.

 

Var så dum at jeg ringte ammehjelpen som sa at jeg måtte ikke finne på å prøve flaske, da ødela jeg alt, det var bare å amme mer så justerte det seg selv.... Men jeg ammet og ammet og hun hylte for det var jo ikke melk der. Da hun gikk ned i vekt begynte jeg med flaske og livet ble fantastisk.

 

Så neste gang stresser jeg ikke med det nei. Skulle gjerne ha fått det til men det gikk ikke. Synes du skal slutte om det gjør det gladere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

syns du skal fortsette jeg...

Jeg har slitt med bukspyttkjertelbetennelse og gallesetinsmerter nå siden jeg ble gravid. Sønnen min er 9 uker og jeg ammer enda. Har vært inn og ut av sykehus nå med kraftige smeerter nå i hele januar så har måtte få sterke smertestillende medisiner men da har jeg bare pumpet meg og kastet melken. Hjemme har lille mann fått nan på flaske og da jeg har kommet hjem og vært fri for medisiner har jeg ammet igjen. Jeg har hatt 3 store anfall med betennelse siden begynnelsen av januar og er nå nyoperert og ammer for leeenge siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:))Jeg ammet min første sønn i 10 mnd og prinsessa mi i 2 mnd(måtte slutte fordi jeg måtte gå på sterke smertestillende))Sønnen min er nå straks 2 mnd. Jeg har ikke overskudd igjen til å amme føler jeg. Syns ikke det er no spes kos, mer slitsomt! Men jeg vet jo at det er det beste.jeg blir tappet av energi pga ammingen som jeg burde ha til mine 2 andre barn. Jeg kan få mer hjelp med mating av far på natta så jeg kan få litt ekstra søvn også. Høres kanskje egoistisk ut men jeg er rett og slett lei. Hva syns dere jenter? Skal jeg fortsette fordi det er det beste og slite meg selv ut!? Er jeg egoist om jeg slutter?

 

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

 

Du har ammet i to mnd, det er kjempeflott :)

Du må selv kjenne på om du orker å amme. Kanskje kan delamming være en bra løsning for dere, slik at du kan få noe avlastning på nettene?

Mange synes også at samsoving er en god måte å få mest mulig søvn på samtidig som man nattammer, så det kan være verdt å forsøke om du ikke har gjort det alt.

 

Pass også på at du får nok hvile og mat. Hvil deg når barnet sover, og spis minst 4 måltider i løpet av dagen. Om det er vanskelig å få tid til det så kan kanskje pappaen smøre opp brød til deg og sette i kjøleskapet? En skål nøtter/rosiner og tre frukt på bordet foran der du vanligvis sitter kan være lurt for å få spist det i løpet av dagen. Ditto kan du sette flasker med vann/juice i kjøleskapet og ha som mål å drikke det opp. Du kan også drikke energidrikker fra apoteket om du ikke klarer få i deg nok på annet vis - disse kan være lure å ha liggende i stelleveska (sammen med rosiner, ferdigsmurte knekkebrød og en flaske vann) også. Du trenger ca 2 brødskiver og 2 glass melk ekstra pr dag når du ammer.

 

Når du kombinerer amming og flaske kan det være smart å bruke teknikken beskrevet i http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...