Gå til innhold

Ja til pappagruppe!


mammantilguttensin

Anbefalte innlegg

Enda et flott forslag fra Lysbakken, selvfølgelig skal også pappaene få tilbud om pappagruppe!

 

Helt håpløse utspill fra Høyre og Frp på radioen i dag derimot.

 

Høyre kaller det sludder da "fedre er i en helt annen situasjon enn mødrene som akkurat har vært igjennom en fødsel". Et håpløst svar som ikke er i tråd med virkeligheten! Vi møtes vel ikke hver uke for å snakke om fødselen? Men for å møte andre i samme situasjon og utveksle erfaringer barn, mat, stell osv. En sosial møteplass rett og slett. Dessuten starter ikke gruppene rett etter fødsel heller.

 

Frp kaller forslaget vås da "fedrene kan da vel bare opprette en facebookgruppe hvis de vil møtes". Hvorfor skal ikke vi kvinner bare gjøre det da?

 

Nei, likestillingen må gå begge veier. Og utspillene fra høyre og frp i dag insinuerer at mødre og fedre i permisjon har helt forskjellige behov og ønsker, nærmest at fedrene ikke er like involverte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er såvidt jeg tør svare på dette.. for jeg blir så forbannet av han der Lysbakken!

 

Fedrene er IKKE like involvert, ja, pappa er viktig, nei, pappa har ikke vært gravid og gått gjennom det vi mødre går gjennom!

 

Det SKAL skilles mellom mor og far, vi har da helt forskjellige roller!

 

Og likestilling? Lysbakken har jo gitt mer til far enn det mor har nå, ja jeg vet at han skal rette opp i dette nå, men litt sent.. det burde blitt gjort samtidig som far fikk 12 uker... enkelt og greit!

 

Pappagruppe, ja fint det.. men snart på det stoppe.. når en far kan gå gravid og presse en baby ut av penisen sin, ja da skal han få lov til å liksetilles meg på dette området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hadde vært fint med pappagrupper jeg!! Gubben er hjemme med vesla nå og kjeeeder seg masse og føler seg ensom til tider. Noe jeg også hadde gjort hadde det ikke vært for barselgrupper og diverse. Han vil liksom ikke ta over gruppa mi for å si det sånn;) Eneste hanen i hurven er ikke like morsomt;))

 

Kan ikke se at det er noe galt i det? Selv om de ikke kan føde, så har de vel lov til å trives i permisjon de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur en del fordomsfulle mannfolk ville kviet seg for å møte opp til noe de forbinder med kaffeslaberas og skravel, så opplegget måptte vært et annet for å trekke de ut trur jeg ;-) Jeg er først ute i min barselgruppe til å begynne å jobbe, så mannen min rekker å bli ferdig med sin perm før de andre pappaene begynner. Han savner noen andre å finne på ting sammen med, feks gå tur med bæremeisen eller med pulk til vinteren.

 

Vi hadde tema førstehjelp på det 2:e barseltreffet i regi av HS. Det syns jeg godt de kunne hatt for pappaene også. Så er det selvsagt opp til mannfolka å finne likesinnede som har lysst til å finne på ting utenom de organiserte møtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min mann skulle vært med på noe sånt måtte det være noe aktivt, f.eks pulkturer, bæremeisturer og lignende. Her i huset er pappaen i permisjon når lillegutt er blitt så stor at både mini og pappa kan gjøre andre ting sammen enn da han f.eks var nyfødt. Vi har permisjon på ulike stadier og da blir tiden også hjemme annerledes.

Her er det forresten ikke noe tilbud eller tilrettelegging for barselgrupper for oss mammaer heller så her må jeg finne på ting selv.

Og nei, fedre er ikke alltid like involvert iallefall ikke på samme måte. La oss bestemme selv hvordan vi vil ha det og hvordan vi vil gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååå enig med Frøkenlykkelig og 2 søte små!

jeg kan ikke fordra han Lysbakken, ha nhar nerver altså! at ha ni dte hele tatt tør å uttale seg om ting han overhodet ikke vet noenting om.. han har ikke spurt en levende sjel han bare bruker sin makt til sitt eget ve og vel!

 

Det ER faktisk sånn at vi kvinner og menn ER forskjellige!!! OG søk opp ordet likestilling, de thandler ikke alltid om at man skal ha likt av det ene og det andre... selv om folk tror det er det det er snakk om!! Heldigvis er vi forskjellige! Far har sin rolle og det er flott at fedre er involverte og at de nå HAR et valg om å være hjemme med barn osv........ Likeledes skal det sies at det er sånn at mødre går hjemme med barnet som regel, fedre har permisjon litt nå og da og da må de klare å finne på noe med unge nde få ukene det gjelder!!

Ærlig talt så er jeg myyyye alene med nurket mitt også! jeg treffer ikke venner eller grupper hver dag! Og det er da man er involvert!! NÅR man klarer å kose seg med barnet sitt alene!!!

 

Ihvertfall burde fedre klare det de få ukene de er med barnet iforhold til mor! ( nå snakker jeg generellt, vet det er fedre som har hele permisjonen også...)

 

men igjen. jeg er SKUFFET ... Lysbakken har ikke peiling på hva han snakker om, jeg er så mektig lei politikere som vet alt hva vi trenger! De vet INGENTING..... for eksempel: jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage så har god kjennskap til alt innenfor det feltet... men det som sjokkerer er at politikerne legger frem forslag og snakker ut på tv om hva som er bra for barn i bhg osv... UTEN å ha snakket eller rådført seg med en eneste pedagogisk leder i hele landte!!!! DA er det vel noe som skotter???

 

Det er dette som er hele feilen med politikere...... de VET ingenting om hvordan ting fungerer i praksis., og det er ganske så farlig spør du meg...........

 

Beklager jeg ble litt provoserty og engasjert nå merker jeg.. men det er fordi jeg på min side i mange mange år har kjempet mot bedre barnehagehverdag for barna våre, og har derfor et stivt forhold til slike folk som lysbakken... han sier ting så flott og folk går rett på, uten å tenke over om HAN i det hele tatt har noen form for kompetanse til å uttale seg......... flesteparten av politikere har ikke vært i normalt arbeid utenfor regjeringen heller... de vet NULL ... Men spesielt SV er så opptatt av å bestemme alt hva vi skal gjøre og ikke gjøre.. de vil vakte over oss, de vil bestemme.. jeg sier: LA oss bestemme selv hva vi vil, det er DET likestilling handler om, det handler ikke om at man skal være like mange kvinnelige ledere i toppen som menn!!!!

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan man kan bli så provosert av et TILBUD til pappaene. Lysbakken har jo på ingen måte sagt at dette er tvang slik du beskriver.

 

Og hvilket parti er det som består av pedagogiske ledere i barnehager igjen? ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parti som består av pedagogiske ledere i barnehagen? den skjønte jeg ikke...

Og nei det er ingen tvang enda nei , men det er et forslag og bare det sier sitt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bommer litt her. Lysbakken foreslår at fedre skal få tilbud om fedregrupper på samme måte som vi får tilbud om å være med i barselgruppper. Altså ingen tvang, selvfølgelig.

 

Lysbakken er en folkevalgt politiker og det er hans jobb å fremme forslag ut fra sin politiske overbevisning og på vegne av sine velgere. Til forskjell fra hva som er jobben til en pedagogisk leder i barnehagen. Det var mitt poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kjære deg! Jeg snakket om et helt annet forslag hvis du leser innlegget mitt om igjen. og jeg må jo stille meg kritisk til at du tolker ting sånn? men de tfår så være... jeg sa at det var merkelig at lysbakken kan legge ut faglige begrunnelser angående foreksempel barnehager når han ikke har noe faglig bakgrunn på det , ei heller har snakket med kompetente mennesker !

og JOBBEN min i barnehage er nettopp å sørge for at både ditt, mitt og andres barn har det bra og får det pedagogiske tilbudet de har krav på! Noe lysbakken og andre politikere ikke forstår at blir borte når de stapper altfor mange barn inn i en avd osv... kunne holdt på med dette en evighet men ser at det ikke er mulig å komme frem til deg med dette da du tolker det jeg skrev om lysbakken som om jeg sa det til deg! Jeg nevnte kun opp forskjellig andre tåpelige og ikke særlig gjennomtenkte forslag han har kommet med tidligere!

 

Men det er jo pga folk som ikke ser det faglige aspektet men tror på det politikerne sier , som gjør at nettopp en så ukompetent mann som lysbakken får lov til å sitte der han gjør! J

EG er ikke en av dem som går på det fine språket de bruker, jeg gjennomskuer vel lettere det de sier!! :) Og at du bruker ordet overbevisning i denne sammenheng sier sitt, når noen overbeviser andre betyr det det samme som manipulering, jeg lar meg IKKE manipulere av han!

 

Og det sier mye om et menneske som kommer med det ene dumme forslaget eter det andre, sånn som Lysknotten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til Pappagruppe! Ja til at pappaer kan få være en større del av barnas verden. Ja til tiltak som gjør det lettere og hyggeligere å være hjemmepappa.

 

Likestilling og det at pappa får være hjemme med spedbarn betyr slett ikke at mamma og pappa skal ha samme rolle for barnet! Det vil de aldri ha. Men gutta må jo få mulighet til å skape sine papparelasjoner i fred uten at mamma blander seg. De fleste mammaer ønsker vel at pappaen til barna deres skal være involverte i barnas liv. Også når barna er spedbarn? Vel, da må faktisk mammaene slippe dem til. Det er på tide at pappaene også fikk til rettigheter i forhold til barna sine!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, trodde du snakket om temaet i tråden jeg startet: nemlig pappagrupper.

 

Dersom Lysbakken blir ny leder i SV og kanskje statsminister må jeg si jeg er veldig glad han ikke er pedagogisk leder i barnehage. :) Hans universitetsutdannelse i sammenlignende politikk passer nok mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha ,men det er vel ikke veldig motiverende for fedre at en som lysbakken må sette igang tiltak som pappagruppe for de? fedre har sjeldent permisjon på samme tid som andre fedre i nærmiljøet, da mange fedre velger gradert uttak bla.......... Må man lage pappaene så stusselige at de liksom ikke klarer seg alene ? med barnet? i den lille perioden? er de så interesserte så må de søren meg klare å være hjemme og leke med sitt eget barn noen uker? venner har de vel??? hvis ikke har de kanske et annet problem? merker bare jeg blirv irritert over at lysbakken sitter der og føler seg som konge og må fortelle fedrene hva som er best... de klarer vel selv det?? Han sier i skjult tekst at fedre ikke klarer å organisere dette selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke noe imot å slippe til pappaen tidlig i veslas liv, heldigvis! Vi delte permisjonen likt med førstemann og det skal vi gjøre med vesla også.

 

Hva som "passer" meg og mannen spiller mindre rolle synes jeg, da barna kommer først. Det viktigste er at barna våre får like god tilknyting til begge oss foreldre helt fra starten.

 

Pappaen hadde heldigvis en god kompis i samme situasjon da han var hjemme med førstemann, så de to hadde sin egen "barselgruppe". Men denne gangen har han ingen kjente i samme situasjon, dessverre. Hadde vært supert om feks helsestasjonen hadde et tilbud. Men ellers er åpen barnehage en fin mulighet for fedrene i deres permisjon, og den vil nok bli flittig brukt denne gangen også.

 

Jeg er egentlig ingen SV-tilhenger, men jeg ønsker Lysbakkens debatt velkommen. Jeg synes han har mange gode poenger og jeg synes han er en flink politiker som gjør jobben sin bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, mitthjerteerditt!!

Supert forslag av Lysbakken. Vi har snakket om det hjemme at det er synd det ikke eksisterer et slikt tilbud for fedre. De har antagelig like stort behov for å dele erfaringe/møte andre i samme situasjon som vi kvinner har. Og jeg har vondt for å forstå at det skal være mulig å protestere mot et tilbud. Det er jo faktisk det dette er, ikke tvang, men et tilbud til de mennene som ønsker det! Jeg kan heller ikke skjønne hvordan man "lager pappaene stusselige" med dette tilbudet? Det er noe av det rareste jeg har hørt. Er jeg stusselig jeg da, som er avhengig av barselgruppe for å treffe andre med babyer, i og med at jeg ikke har noen venninner med barn? Eller er det sånn at enkelte MÅ møte alle Lysbakkens forslag med protester, fordi de ikke liker ham?

 

Jeg sier hurra for pappagrupper, hurra for at vi har verdens beste permisjonsordning,hurra for at vi i stor grad faktisk kan velge selv! Jeg fatter ikke helt dette evinnelige maset om tvang, det finnes utallige måter å ta ut foreldrepermisjonen på. Barna tjener på at også far har en stor rolle i livene deres, så derfor roper jeg også hurra for fedrekvoten!

 

Jeg skjønner ikke helt hva det er du er så provosert for april2011mamma? Mulig det er meg altså, men jeg sjønner på innnlegget ditt at du er sint, men ikke hvorfor! Hvem er det som skal bestemme, mener du? Hver enkelt kvinne? For vi kvinner er jo langt i fra enige. Noen retningslinjer og regler er det strengt tatt nødvendig å ha.

Tror du virkelig at Lysbakken har sittet alene i et rom for seg selv og funnet på dette? Jeg kan garantere deg at her er det rådgivere, eksperter osv i fleng som har vært med å jobbe frem det tilbudet de mener er best.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel: om du leser innlegget og leser litt dypere enn overflaten så er de tgenerellt andre forslag lysbakken kommer med jeg gjesper etter!! Jeg vet av erfaring at alle barnehageforslag ikke har involvert eksperter eller de som har kompetanse , dessverre.... men mange mennesker tror det... og det er dte jeg er sint på.. jeg skriver i innleggende om barnehagedebatten spesielt! !! det er det som gjør meg sint om du leser det.. dessuten er det lysbakken og regjeringen jeg kritiserer, selv om det nesten virker som dere tror det er dere personlig jeg er etter..... VEL jeg roper også hurra for fedrekvote osv.. men roper ikke hurra for at noen tror at likestilling handler om at menn og kvinner plutselig skal ha den samme rollen!! det er ikke likestilling, det er å fjerne kjønnsroller... men uansett.... tror denne diskusjonen ikke kommer så langt, men ihvertfall jeg er for fedrekvote og for at hver enkelt familie skal få velge de tsom passer de best! Men jeg synes det blir stusselig når en politiker som lysbakken skal ut å foreslå barselgruppe for fedre.. vet ikke hvorfor han gjør det, men det ligger nok noe mer bak denne "kampen" han gjør.. han vil at kvinner skal slutte å amme tidliger, overlate mer til far og nå skal fedre ha barselgruppe? er det ingen fler enn meg som ser bakteppet her? er det ingen fler enn meg som er skeptiske til det politikerne sier? eller tar alle alt for god fisk?? det som ofte høres bra ut fra politikerne er som regel skjult tale.. de smyger innpå med det ene etter det andre og folk eeelsker det.. så plutselig viser det seg at det er noe helt annet han ønsker, men at han har brukt denne tilnærmingen for å få det som han ville! :)

 

Høres faktisk ut som at han selv skulle ønske han var kvinne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og grunnen til at jeg sikkert virker frustrert er at jeg til daglig i min jobb ser bakteppet av alt det politikerne og da spesielt sv har stelt i stand iforhold til barnehagepolitikken... dessverre ser ikke ola normann dtete da politikerne legger ut om hvor flott ting er og at de har fått bhg dekning etc... aldri har de satt sin fot i en barnehage før eller etter disse tiltakene de har stelt istand, lite ser de at det går ut over kvaliteten og barna..... men det er det vel fåtall som vet tipper jeg...... ja de fikk full barnehagedekning men vet du hva bakteppet var?? jo det var overfylte småbarnsavdelinger og vikarstopp..... sikkerheten er dårlig, sykdom for de som jobber seg ihjel, barna får ikke kvalitetstid osv.. MEN heldigvis for dere så finnes det noen fantastisk dyktige pedagogiske ledere der ute som ofrer tid og helse for at DERES barn skal ha det bra! og det skyldes absolutt ikke regjeringes valg, det skyldes verdier til mennesker som jobber i barnehage....

 

Det er xdette jeg blir irritert over,og derfor ser jeg også noe mer bak dette "forslaget" hans............... me nigjen, dette er kritikk til et parti og ikke til dere jenter her inne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det ikke som et angrep på meg personlig, det er helt ok at vi har forskjellige meninger. På samme måte er det ikke ment som et personangrep mot deg når jeg sier at jeg er totalt uenig med deg i det meste. Du mener at vi andre ikke ser at Lysbakken har en skjult agenda, jeg mener at du ser ting som ikke finnes.

 

Lysbakken, og andre som er enige med ham, mener ikke at kvinner skal slutte å amme. Han har sagt at han ønsker aksept for at kvinner som vil tilbake på jobb tidlig, skal få gjøre det uten å føle seg mobbet. Kvinner som meg, med andre ord. Han har også sagt at de to timene man har rett på ammefri ikke skal fjernes. Hva som er likestilling og ikke, skal ikke jeg begynne å diskutere nå. Jenta mi våkner nemlig snart:) Men jeg vil jo påpeke at det er snodig at et tilbud til far skal provosere sånn.

 

Du snakker mye om at "dette ser ikke andre" og "dette vet ikke vanlige folk fordi politikerne legger ut om hvor fint alt er". Jeg håper jeg kan berolige deg med å fortelle at de fleste foreldre jeg kjenner er både interesserte i og opplyste om hvordan barnehagen egentlig fungerer. Jeg er ingen pedagogisk leder, men jeg har en jobb som i stor grad dreier seg om å plukke fra hverandre nettopp det politikere sier og lover.

 

Det er nok få mennesker i arbeidslivet i Norge som ikke ser bakteppet av det politikerne har gjort gjennom flere år. Dette gjelder de fleste arbeidsgrupper, tror jeg. På samme måte som de aller fleste mennesker har goder og diverse støtteordninger nå som de samme politikerne har jobbet frem.

 

Når det kommer til barnehager osv, må du nok se lenger enn hva akkurat den rødgrønne regjeringen har utrettet. Det er jo også sånn at selv om du har gjort dine erfaringer så har andre i samme stilling som deg gjort sine. Jeg har flere med samme jobb som deg i min omgangskrets og jeg forstår absolutt utfordringene du nevner.

Vi vil alle at barna våre skal få det beste tilbudet som mulig. Dessverre skal det mye til før alle blir fornøyde, og sånn må det nesten bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er grei:)

jeg ser her at denne diskusjonen ikke ville ha noe godt ut av seg, så da lar jeg dere erfarne som vet mer enn det jeg gjør tydligvis, fortsette... jeg skal ikke gå inn og dekonstruere hva jeg legger i alle ordene her. vi vil sikkert alle det beste ja, men akkurat når det gjelder det du sier med at jeg ser skjult agenda så står jge for det! jeg står for at alt det politikerne sier er ikke bare det de sier....... dessverre!.

 

Ha en flott dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for å avslutte: forslag om ppapagruppe er sikkert flott det... men jeg har ikke sagt noe mot det, jeg har sagt noe mot det HI skriver om at fedre og mødre har like behov osv!!!

Vi er forskjellige og HELDIGVIS kommer vi alltid til å ha forskjellige behov.. men hva slags behov vi har har ingenting med hvor involverte vi er... så igjen: det er dette jeg kritiserte og bhg politikken, så derfro skjønner jeg ikke hvorfor dere maser meg om denne pappagruppe ordningen...... om noen fedre ønsker det eller ikke får være deres valg! men det HI skriver støtter jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...