Gå til innhold

Inspirert av å ha så dårlig råd at man må pante flasker for å ha råd til mat!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skaffer man seg unger når man knapt har råd til mat til seg selv? Regner man med at staten tar forsørgeransvaret???

 

Hvorfor venter man ikke til man har bedre forutsetninger for å kunne gi barnet det det trenger?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har man veldig dårlig råd, blir økonomien veldig mye bedre med bare en liten ekstrajobb :-)

 

Vil anbefale alle med dårlig råd å jobbe på litt ekstra!! Her er det bare å ta ansvar selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å tenke etter om man har mulighet til å oppfostre ungen selv, eller om staten må ta alt. Eller flaskepantinga. Leter man lenge nok i søppelkasser, finner man vel kanskje nok til å ha mat på bordet.

 

Blir så provosert av at det liksom er en selvfølge å skaffe seg barn, selv om man ikke kan forsørge dem!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo at man er "blakk" for en kort stund selv om økonomien egentlig er helt grei. En ting er at uforutsette utgifter kan gjøre at bufferkontoen skrapes, en annen ting at lønn blir forsinket eller at man ikke finner lommeboka. Da kn det være greit nok å klare seg med det llle man har heller enn å låne penger eller for eksempel selge aksjer.

De fleste har uansett boliglån. Sånn sett har ikke de heller råd til mat om de måtte betale alt de skyldte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har så dårlig råd NÅ, at vi må pante flasker for å ha råd til mat sto det i det andre innlegget. Vi har det vanligvis ikke sånn!

Jeg tjener 400.000 i året, og klarer å forsørge familien vår alene, får ikke noe penger fra staten nei!

Hjelper litt med mannens nye ekstrajobb fra neste måned.

Dessuten ville ikke mannen vente med å studere til ungene har flytta ut.

 

Hilsen HI av det andre innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden legger du ut et sånt innlegg da, hvis det meste er i orden ellers? Du gir et veldig dårlig inntrykk av deg og dere!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det skjer jo ikke at livssituasjoner endres når man har fått barn vel? Tåpeligste jeg har hørt.

 

Jeg har, i løpet av mine 10 år som mor både hatt utbetalt over 40.000 i mnd mens jeg var alene med ett barn, og forsørget en familie på 5 på 20.000 i mnd. Den dagen vi våkna og oppdaget at min studentinntekt plutselig var alt vi hadde, skulle vi ha avliva ungene? Satt dem bort på barnehjem? Adopsjon? Nei vi biter tenna sammen og panter flasker og selger sykkelen til ting snur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden når vi ventet førstemann, hadde mannen min god jobb - jeg hadde en "vanlig" betalt jobb...

Aldri hadde vi ant at han og 100vis av hans kollegaer skulle bli oppsagt!

Vi kom i en skikkelig klemme, og slet i ett par år før vi kom oss på beina igjen!

Dette hadde ikke da noe med sløsing fra vår side - eller at vi ikke jobbet det vi måtte. Jobbmarkedet var skrapet for mannen min sin del.

 

Nå har vi kommet oss på beina igjen - og økonomien våres er bra ;-)Alle kan komme i sånne uventede situasjoner en og annen gang i løpet av livet - uten at noen behøver å sitte på sine høye hester å dømme!

Livet er faktisk ikke A4!

Men det er jo noe annet om man vet om sin økonomiske situasjon på forhånd, for så å velge å få mange barn...

(et tips da er å handle inn brukt til barna ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er sant, vi måtte pante flasker for å få råd til mat i går. 9 dager til lønn, og vi er helt skrapa. Kunne så klart brukt kredittkort, men det vil jeg helst unngå, så da ble det panteflasker.

Og hva slags inntrykk dere får av meg (som attpåtil er anonym) det bryr jeg meg ikke om :)

 

HI av det andre innlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan sikkert skje i 1 av 1000 tilfeller eller noe sånt. De fleste vet på forhånd når slike ting skal skje, og forbereder seg på det. Evt tar ekstrajobb.

 

Det å ha barn innebærer at de voksne sørger for forutsigbarhet. Sånne ting som du beskriver skjer ikke helt plutselig over natta.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurs skjer faktisk over natta jo. Og en hel del andre ting kan skje over natta. Selv om vi har levd på 20.000 i mnd så har ikke ungene på noen som helst måte vært utsatt for omsorgssvikt. Deres liv er forutsigbart enten vi har tusenvis på konto eller bare gjeld. For våre barn er ikke vant med å få alt de peker på, de oppdras nøktern. Og de merker fint liten forskjell i sitt liv de mnd vi har utbetalt 60.000 kontra de mnd det kommer 20.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ekstrajobb gir ikke lønn samme dag. Har man dårlig råd kan en uforusett utgift velte økonomien. Slik er det om den ene begynner å studere etter at en er vant med 2 inntekter. Syns det er bra at noen velger å gjøre noe med situasjonen med tanke på fremtiden, og heller har noen tilfeller der en må pante flasker for å ha råd til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare spørre deg 15:48 om noe jeg..Jeg har meget stram økonomi og kan gå i perioder uten penger (men jeg har mat til barnet mitt bare for å presisere det), jeg jobber 100% på dagtid, og da er barnet i barnehagen. Er alenemor på fulltid-alltid,kan du fortelle meg hvordan jeg skal kunne ta en ekstrajobb og ta ansvar som du så fint sier?

Ting er ikke alltid a4 og en må gjerne se helheten i ting-bare et lite tips;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er planlegging... MEN... så skjer livet.....

 

hehehe.. det høres så enkelt ut for noen. De bare planlegger og gjør ting. Og tror at sånn kommer det alltid til å være, eller så er det jo "bare" å fikse på noe, så fortsetter det som før. Og de der "bare" må folk forstå at de ikke alltid er så "bare" for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor har man bufferkonto, eller sparer opp om man vet det blir forandringer. Og det vet man jo hvis den ene skal gå på skole, eller hva?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel HI... Jeg pantet faktisk flasker idag for å få råd til en bleiepakke!!! Kontoen er skrapa til i mårra.. Har hatt barn i snart 3 år og fast ansatt i nesten 4 år, men i år startet jeg på studier igjen ettersom jeg ble alene. Datteren min har aldri samvær med faren, så hvem skal passe henne gratis slik at jeg kan ha ekstrajobb utenom skolen? Har ventet på stipend siden i Aug. Å ha det trangt økonomisk er noe ALLLE kommer til å oppleve fra tid til annen, om man ikke er rik vel og merke. Ingen av oss sulter forresten, så kom ikke med bullshitt om at de som har dårlig råd piler ned på nav å tigger?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være jævli trangsynt for å skrive noe slikt hi..rett og slett...

 

Ja det finnes mennesker som burde ha tenkt seg om to ganger før de fikk barn..

 

MEN livsituasjoner endres... Noen må omskolere seg og bli studenter igjen.. andre går lei jobben sin og ønsker å gjøre noe annet.. noen blir trygdet (pga sykdom/skader) osv..og det finnes MANGE grunner..legitime grunner til å ha det litt trangt økonomisk en mnd eller 10... Og barna lider SOM OFTEST ikke av den grunn..

 

Da jeg var rundt 8 år ble mamma og pappa skilt.. Mamma hadde IKKE god råd.. og hun måtte ta opp lån i banken for å feire jul osv.. hun gjorde alt i sin makt for at vi barna ikke skulle merke hvor dårlig stelt d var med oss.. (overgangstønad var IKKE det samme på 90 tallet som nå).. Vi sov i køyeseng på et kott i en liten leilighet... Vi hadde det knall vi! Og jeg husker ikke at vi var "fattige"... JEg vil heller leve..,og ha levd med at vi hadde det litt trangt.. enn å aldri ha levd... Vi pantet flasker ofte vi... og d tok vi heller ikke noe skade av...

 

Og hvem er du da til å dømme disse? Blir helt svett av slike som deg Hi..som har alt på stell..og forventer at hele verden skal ha det samme....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, vi har samlet inntekt på 700 000 i året, lån på rundt 2 mill tilsammen (alt lån) 2 stasjonsvogner og 1 barn i BHG. Vi har det helt fint økonomisk, men det har da skjedd at vi har levd på flaskepant en dag eller 2 mot slutten av lønninga når det har vært lege, tannlege, og alt annet av ekstra utgifter en mnd.

 

Men vi har det svært godt økonomisk egentlig, noen ganger blir det bare slik :P men vi har ALLTID masse mat i fryser og kjøpeskap, vi har klær så det monner og alltid drivstoff på bilen, men vi kan komme i null før lønn tikker inn innimellom ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte blakk og må pante flasker for å kjøpe brød slutten av mnd. Det vil IKKE si at jeg ikke kan forsørge barna mine. Jobber fulltid, betaler husleie, bhg, regninger og har aldri fått en inkassovarsel. Barna er med på aktiviteter, har det de trenger og får selvsagt alltid mat.

 

Amen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidligere år hendte det at vi måtte pante flasker og tære på årgangsmaten i fryseren for å klare oss. Det har hverken vi voksne eller ungene hatt vondt av.

Ungene husker at selv om vi ikke hadde penger, så hadde vi alltid god mat. De har ingen traumer fra den tiden.

I dag tjener vi ca 1,4 mill tilsammen men vi ser allikevel tilbake på de fattige studentårene som en nyttige erfaringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du jo fordele inntekten din så den holder ut mnd, særlig når du du ofte må pante flasker i slutten av mnd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du 100%, så bør du jo ha god nok økonomi til å forsørge barnet ditt. At du er uten penger i perioder, er vel fordi du har for høyt forbruk i forhold til inntekt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...