Gå til innhold

Svigermor og gavekjøp, er jeg utakknemlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Snart er det jul igjen, og når det gjelder julegaver og bursdagsgaver til barna så er min mor og min svigermor veldig forskjellige.

 

Min mor spør alltid hva barna ønsker seg og hva de trenger av klær/utstyr, så får de noe av det. Svigermor spør aldri, og dermed får barna ting som ikke blir brukt. Hun bruker en del penger på gaver til barnebarna, og siden vår familieøkonomi bare er helt vanlig, så blir vi veldig takknemlig for ting ungene trenger i gave.

 

F.eks er hun veldig glad i tovede ullklær, og vi har fått uttallige tovede luer, votter og gensere. Problemet er at ungene ikke vil ha tovede ullklær, som de mener klør. Videre ønsker ungene seg ofte lego, lego duplo, dukker etc til jul, men svigermor mener disse industriene er blitt altfor kommersielle, og kjøper (dyre) ting på spesialbutikker, f.eks div treleker med økologisk maling, som ungene ikke er like begeistret for. Sist bursdag ble 8 åringen superbegeistret for viskelærsettet fra Notabene til kr 39,- som han fikk fra noen bekjente, mens farmors pakke med mye "brukskunst" skapte lite entusiasme. Heldigvis hadde jeg forutsett dette, og instruert han nøye i viktigheten av å være takknemlig selv om gaver ikke inneholder det han ønsker seg, så han takket pent, og jeg tror ikke farmor forstod at hun ikke akkurat traff blink med gaven. Litt vanskelig siden mine foreldre kom med en stor legopakke, akkurat den han ønsket seg....

 

Er vi utakknemlig? Og ja, jeg har sagt til svigermor at barna liker andre typer klær bedre, og har flere ganger hintet ganske åpenlyst at barna trenger det og det før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du virker nok kanskje litt utakknemlig... Hun kjøper nok det hun syntes er best. Virker som fine gaver.

 

Nå vet jeg ikke hvor gamle barna dine er, men mine barn lager ønskelister selv til besteforeldrene. De tegner og skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker litt utakknemlig ja.. Men hvorfor henge seg opp i hva hun kjøper? Hun må få kjøpe det hun vil mener jeg. Hvis det blir feil kan du vel bare bytte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Ja, du virker kanskje litt utakknemlig, men siden det er snakk om gaver til barna og barna ikke har noen glede av gavene så burde svigermor være litt mer lydhør. Formålet med en gave er jo å glede mottaker av gaven og når gavnene verken blir likt eller brukt av barna så har gaven ingen hensikt. Bortkastede penger, for svigermor, er det også.

 

Hva om barna selv skriver ønskelister og så kan din mann be om at det tas hensyn til hva barna ønsker seg til jul (og at svigermor kan ta litt mindre hensyn til hva hun selv mener at barna burde ønske seg og like)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dumt at svigermor fortsetter å kjøpe tøy og ting som ikke blir brukt, hvis du har vært tydlig nok i kommunikasjonen.

Det er nå en gang slik at barn kan ha ganske sterke meninger om hva de skal ha på av klær, og da blir det bare dumt at svigermor fortsetter å kjøpe disse klærne.

 

Kan du ikke ta en prat med svigermor og på en pen måte uttrykke at istedet for å kjøpe gaver som ikke blir brukt, kan hun feks spare i fond til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg veldig godt HI!

 

Her kommer svigers med totalt ubrukelige gaver til hver eneste jul og bursdag. Dattern vår HATER rosa, og nekter å gå med det, dette vet alle, også svigermor, men hun kjøper konsekvent rosa klær likevel. Jeg har flere andre eksempler også.

 

Forskjellen er at vi ikke får dyre gaver, vi får billig søppel. De gir bare for å gi noe... Jeg har sagt ifra tusen ganger om billige ting og tang barna ønsker seg eller trenger, ting til under 100 lappen, men nei da! Her skal det gis søppel!

 

Jeg har også sagt ifra at det ikke er nødvendig med gaver lengre, for jeg vet at barna bare blir skuffa. En gang kjøpte jeg noe til de selv og skrev på lappen fra farmor og farfar, mens originalgaven fikk rett til fretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av gavene er kjøpt på messer, husflidutsalg osv, og dermed ikke mulig å bytte, i tillegg kjøper hun alltid hos dørselgere. Et år var hun på ferie i Finnmark, og ungene fikk en slags skinnsko som hun hadde kjøpt hos noen samer, som skulle være veldig varme, men de var utrolig upraktiske, og det ble til at vi brukte vanlige vintersko. Her vi bor er det mer slaps og søle enn kaldt og stabilt vintervær.

 

Ja, skjønner at det virker utakknemlig, men tingene blir ofte liggende uten at det blir brukt noe særlig. F.eks tovet ullponsjo (aner ikke hvordan det staves). Skulle gjerne fått noe ungene har bruk for i stedet.

 

Til deg som får billige søppelting: Da trenger man i det minste ikke ha dårlig samvittighet for å kvitte seg med det... og kanskje man føler seg litt mindre utakknemlig...

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt jeg, HI. Jeg har også svigerforeldre som kjøper dyre gaver til barna, og det er gjerne noe de selv har falt fullstendig for, men det er ikke til å komme bort fra at ungene har en helt annen smak enn dem. Jeg har dårlig samvittighet for å prøve og bytte også, så tingene blir gjerne liggende, og kanskje får jeg det på ungene en gang for syns skyld, så farmor og farfar kan se at det ble brukt (selv om det ble med 1-2 ganger). Jeg forteller dem ofte hva ungene liker for tiden, men det er alltid noe annet som dukker opp. Jeg har ikke det minste lyst til å kreve noen form for gaver, men det hadde vært veldig mye hyggeligere å få gaver vi fikk brukt litt mer... de kjøper alltid ordentlige ting, så det blir jo penger som brukes unødvendig, på en måte (vi har råd til å kjøpe det ungene trenger selv, altså, men synes det er leit overfor besteforeldrene, faktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et eller annet med svigermødre tror jeg.. Min svigermor har dårlig råd, men kjøper og lager så utrulig mye greier... Babyen vår har nå fått 8 tykke, strikkede gensere - i SAMME størrelse... Og hun kjøper så mye ting HUN syns er fint, men som virkelig ikke er smaken til sønnen hennes og meg, som jo er 30 år yngre enn henne selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk veldig enig med deg, HI. Etter mange år på baken som mor, så får en mye "husefyll" i gaver og ting barna ikke bryr seg med. At vi voksne liker det, og syns det er fine gaver, teller ikke når barna ikke liker de likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er utakknemlig! Du setter jo pris på intensjonen til bestemor, men hun er ikke lydhør på hva dere virkelig trenger, og pøser på med ting etter egen smak.

 

Jeg tror nesten at du må bite i det sure eplet og ta en skikkelig prat med henne. Si at dere er svært takknemlige for gavene hennes, men at dere får vondt av alle de flotte lekene og klærne som bare blir liggende ubrukt da det ikke er det barna deres ønsker seg.

 

Hun virker jo som en ok dame som sikker kun vil det beste for dere - så hun skjønner sikkert hva dere mener, bare hun får tenkt seg om. Det er ikke alle som er gode på å ta hint, vettu:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi samme svigermor? Hehe. ungene våre får også tovede klær, ulltøy i feil str og feil farge... Så ifjor ga vi henne en ønskeliste fra ungene, hun syntes det var veldig greit og alle ble fornøyde.

Jeg fikk forresten Head/shoulders shampoo og 200g sjokolade ifjor så tenker å skrive hva også jeg ønsker meg iår og jeg vil gjerne ha ullklær! Hun kjøper det hun liker og syns det er kjempevanskelig å kjøpe gaver. Da gir hun heller penger.

Har du gitt henne ønskeliste? Prøv det! Ikke alle som tar hint, noen må ha det svart på hvitt. Håper hun setter like stor pris på det som min gjorde.

Iår skal vi skrive 1 ting til hver for ifjor kjøpte hun ALT som stod på listen og det var jo ikke meningen. Min mann hadde skrevet hva han ønsket seg og det var 5 ting, han fikk alt og ble litt flau :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...