Gå til innhold

Katolsk bryllup?


strikkedilla

Anbefalte innlegg

Var til katolsk messe i går og snakket med presten etterpå om vi kunne få gifte oss der. Samboeren min er katolikk og jeg står i statskirken. Ble veldig skuffet over svaret vi fikk! Han sa at vi måtte gå til messe hver søndag og at han ville vurdere det etterhvert som han hadde snakket med oss noen ganger! Følte at vi må opp til prøve for å se om vi er bra nok til å få gifte oss der!

 

Jeg har termin i desember og ser ikke for meg at jeg skal bruke søndagene mine til å dra til messe i mange uker fremover! Det er vondt for meg å sitte på benkene i kirken med begynnende bekkenløsning. Vi har også ei jente på 3,5 som jeg ikke har lyst til å tvinge med i messe hver søndag.

 

Vi har begynt å kontakte lokaler og veit at vi bør booke lokale snart dersom vi skal få der vi vil. Da føler jeg ikke at vi har tid til å gå "på prøve" i mange uker mens presten vurderer om han vil vie oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok sånn at noen religioner forventer mer av sine tilhengere enn den norske statskirken. Det er ikke så rart egentlig, om du satte deg i den katolske prestens sted?

 

Kanskje du kan anonymt ringe til diverse katolske kirkekontorer (har de det?) for å høre om praksisen er lik over alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg forstår presten, jeg. Man må regne med at han mener noe med det han gjør, og i motsetning til den norske kirke som krever kollekt fra alle og enhver som ikke er medlem andre steder, har de ingen forpliktelse til å yte tjenester til andre enn menigheten.

 

Hvis han er usikker på om dere er troende, er det ikke rart at han stiller spørsmålstegn ved deres motiver for å ville gifte dere i kirka. Det er jo fullt mulig å bli gift uten å bli hykler på kjøpet, så han føler vel ikke det er en urimelig inngripen i deres liv å vise litt interresse for religionsutøvelse før han stiller seg til disposisjon. Han ønsker nok at dere er oppriktige i deres tro, og ikke at dere er der for staffasjen i et show der både han og gud er statister....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...