Dumt å lære å lese før skolealder?
Opprettet av
camillah 2 små
, okt. 30 2011 21:31
15 svar til dette emnet
Skrevet 30 oktober 2011 - 21:31
Jeg tok opp dette på anonymforum, men fikk ikke særlig napp, så da får jeg heller våge å vise hvem jeg er... Spør her inne, siden dere nok har fått erfaringer fra skolelivet.
Jeg diskuterte nemlig dette litt med svigerinna i dag. Det hele startet med at jeg så stolt skrøyt av at tulla har begynt å lære seg å lese og skrive. Siden hun bare er 4 år, syns jeg det er ganske stilig! Og jeg tenker egentlig at det bare må være en fordel når hun begynner på skolen om et par års tid. Jeg har nemlig forstått det slik at skolene har blitt flinkere på å møte barna individuelt de siste årene.
Svigerinna mi mente tvert i mot at det kan være dumt å lære barna for mye før skolealder, at de fort vil kjede seg de første skoleårene, og at det fort kan "tippe over" fordi de er for flinke. Hun mente at skolene slett ikke har blitt særlig bedre i å møte barna individuelt, blant annet på grunn av manglende ressurser.
Hva tror dere? Eventuelt hva opplever dere selv i skolen? Er lærerne bra på å støtte alle barna, uavhengig av hvor "flinke" eller "mindre flinke" de er? Kan det være dumt å lære barna skoleferdigheter for tidlig? Eller er det bare en fordel?
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 31 oktober 2011 - 11:05
Flott at jenta di er langt fremme med språk og bokstaver, men er det barnet selv som ønsker å lære, eller du/dere som smått presser henne? bare spør direkte, for har aldri vært borti at en 4 åring er så interessert i å lese, men er sikkert mulig. jeg ville vel tenke at det er supert DERSOM hun selv har interessen, men samtidig bremse det litt for å unngå overstimulering, heller holde lek og aktiviteter på det nivået det hovedsaklig er tiltenkt en 4 åring. som barn husker jeg at jeg kunne lese endel da jeg begynte, men jeg kjedet meg også mye på barneskolen, selv om man fikk ekstralekser o.l ble det for lite utfordringer, og det er veldig begrenset hvor mye lærerne kan individuelt opplære barn i så tidlig alder, selv nå. Oppsumert, en klar fordel med interesse, evner og forberedelser, men alt til sin tid, tenker jeg;-)
Skrevet 31 oktober 2011 - 18:14
hvor flinke lærerne er til å følge opp barna individuelt vil nok variere, men jeg synes ikke at man som forelder skal bremse barnets interesse for læring.
Det er vel ikke nødvendigvis en fordel, men heller ingen ulempe. Om barna ikke har interesse blir det i mine øyne helt feil å presse dem.
Om du er ønsker å lære henne å skrive og lese kan du google Arne Trageton, han er "ekspert" på området :-)
Skrevet 31 oktober 2011 - 23:18
min har akkurat fylt 4 og holder på å lære seg å lese. Hun har vært interessert i tall og bokstaver lenge, men vi har ikke oppmuntret henne i det hele tatt da vi har fått høre at det ikke er noen fordel å lære det så tidlig. De skal visstnok være mye flinkere til tilrettelegge undervisningen så det passer for hvert enkelt barn. Likevel har vi fått inntrykk av at de som kan mye lett kjeder seg og at de aller helst bare vil være som de andre og gjøre det samme. Uansett så holder jenta vår på å lære seg å lese enten vi vil at hun gjør det eller ikke.
Skrevet 01 november 2011 - 14:08
Vår eldste leste godt før han begynte på skolen. Nå går han i 1.kl og gleder seg til hver mandag når de skal lære en ny bokstav. Han kan selvfølgelig alle bokstavene og er en god leser, men læreren har klart å gjøre dette til noe spennende likevel. Han får lesebøker tilpasset sitt nivå og lærer er flink til å tilrettelegge. Håper det fortsetter sånn slik at han ikke begynner å kjede seg.
Jeg syns ikke det gjør noe at de lærer det før hvis de selv har et ønske om det. Har de ikke det, kan man vente mener jeg.
Om lærer er flink til å tilrettelegge er nok dessverre individuellt, men barnet har rett på det. Det er viktig med en god dialog i samarbeid skole/hjem. Som forelder kan du også gjøre noe for at barnet skal få nok utfordringer, låne bøker på bibliotek, oppgaver på pc mm.
Skrevet 02 november 2011 - 18:02
Nå står du overfor et valg. Ungen er smart,og har lyst å lære. Skal du holde henne igjen for å tilpasse henne til en middelmådig skole og et samfunn som favoriserer gruppetankegang og at alle skal være like halvdårlige? Eller skal du kjøre på og tilrettelegge for at hun skal lære alt hun vil så fort hun vil?
Skal du som mor prøve å bli likt av mengden, og stå der og forsikre om at du ikke er en ambisiøs mamma på dine barns vegne? Vet du hvor mange mødre i verden som ønsker at barna deres skal lykkes og være best på skolen? Flest utenfor Norge, men i løpet av ditt barns levetid kan det hende hun må hevde seg blant indere og kinesere. Da betyr det lite hva sykepleier Guri og førskolelærer Anette fra Toten, Norge, mente i 2011.
Tenk deg om, hvem er det egentlig du spør om råd vedrørende ditt barns fremtid?
Du kan faktisk velge å tilrettelegge så hun får utviklet sitt potensial. Det finnes privatskoler hvor det ikke er et problem at ungene kan å lese i førsteklasse. Det finnes norske familier med trespråklige barn, som både kunne lese og skrive før de begynte i første klasse. På privatskole.
Det handler om valg. Du velger for henne nå. Vær sikker på at du har de beste rådgiverne og at de virkelig vil din datter og din familie vel. Det er ikke lurt å lytte til massene, de vil bare rive deg ned.
Skrevet 03 november 2011 - 11:05
Noen barn ligger foran alle andre, og lærer seg tidlig bokstaver, telling og det å lese.. Kommer helt an på hvor vi foreldre stimulerer barna våre :)
Jeg har ei jente på 6 år som kunne alfabetet fra hun var 3 1/2 år, og leste 6 mnd før ho begynte på skolen, samt skrive endel. Det som har stimulert henne spesielt er våre valg i form av leker.. spes fisher price sine leker, abclekene de har fra tidlig alder.
Men her kommer også genetikken litt inn. Hennes far har en veldig høy IQ, bokorm og var temmelig skoleflink. Han leste også bøker da han var 4 år.
Det vi opplevde siste året i barnehagen, var at tulla vår kjedet seg litt ift lek, fordi hun lå så mye høyere enn aldersnivået gj.snittelig, slik at vi faktisk ble henvist til BUP grunnet at de trodde hun hadde autitiske trekk ift hennes hukommelse og lærdom.
Etter 3 møter der, ble det en avsluttet sak uten diagnose, men kommentar om "liten einstein".
Så det er ikke alltid "positivt" å stimulere barna for mye ift det å ligge lenger frem enn sin jevngamle. Det kan slå begge veier :)
Men nå som hun har gått på skolen noen måneder, så går alt veldig fint! Hun er veldig skoleflink, og får ekstra leselekser ift hennes nivå.
Jeg vil også tro ting vil jevne seg ut med årene :)
Skrevet 03 november 2011 - 11:01
Noen barn ligger foran alle andre, og lærer seg tidlig bokstaver, telling og det å lese.. Kommer helt an på hvor vi foreldre stimulerer barna våre :)
Jeg har ei jente på 6 år som kunne alfabetet fra hun var 3 1/2 år, og leste 6 mnd før ho begynte på skolen, samt skrive endel. Det som har stimulert henne spesielt er våre valg i form av leker.. spes fisher price sine leker, abclekene de har fra tidlig alder.
Men her kommer også genetikken litt inn. Hennes far har en veldig høy IQ, bokorm og var temmelig skoleflink. Han leste også bøker da han var 4 år.
Det vi opplevde siste året i barnehagen, var at tulla vår kjedet seg litt ift lek, fordi hun lå så mye høyere enn aldersnivået gj.snittelig, slik at vi faktisk ble henvist til BUP grunnet at de trodde hun hadde autitiske trekk ift hennes hukommelse og lærdom.
Etter 3 møter der, ble det en avsluttet sak uten diagnose, men kommentar om "liten einstein".
Så det er ikke alltid "positivt" å stimulere barna for mye ift det å ligge lenger frem enn sin jevngamle. Det kan slå begge veier :)
Men nå som hun har gått på skolen noen måneder, så går alt veldig fint! Hun er veldig skoleflink, og får ekstra leselekser ift hennes nivå.
Skrevet 03 november 2011 - 10:59
Skrevet 03 november 2011 - 11:09
Innlegget mitt kom 3 ganger faktisk.. :O trykka da bare en gang :O
Skrevet 05 november 2011 - 15:01
Hva mener du med det siste? At hun blir like middelmådig som de andre med årene? Er det ønskelig?
At du er omgitt av idioter som vurderer unger som problemer når de i realiteten er innmari smarte, betyr IKKE at foreldrene skal slutte å stimulere smarte barn,
Gjør de flinke til et problem, og gjør middelmådighet til et mål.
Hvordan blir det her om 50 år? Good luck.
Skrevet 07 november 2011 - 15:27
Det jeg mente med det siste, er at barn tar alt i sitt tempo. Noen er kjappere ute enn andre, og kan henge etter senere.. ELLER at de fortsetter med det :) Jeg kommer til å fortsette med å stimulere barnet mitt, helt klart! :)
Jeg mener ikke at folk skal slutte med det, hallo :)
Men jeg syns heller ikke at folk skal slå ned på stimulien bare fordi en annen mener at barnet kan kjede seg.
Veldig ofte er barneskolene flinke med å tilrettelegge etter hvor hver enkelt ligger :)
Skrevet 08 november 2011 - 21:04
Wow, jeg hadde helt glemt at jeg skrev dette innlegget, tusen takk for alle de gode tankene og innspillene!
Bare så det er sagt, her er det ikke noe press fra oss voksne, heller et press fra tulla selv... Hun kunne ha sittet i timesvis med bokstaver og tall, så vi må faktisk begrense henne litt. Ikke fordi vi vil hemme henne, men fordi vi voksne trenger pauser innimellom! :D Det går fint da, hun elsker å leke med andre ting også. I barnehagen kommer bokstavene bare fram når hun tegner, der klatrer og hopper og leker de mye med andre ting.
Svigerinna mi får tenke som hun gjør, jeg er mye tryggere på at det vi gjør slett ikke er "feil". Jeg har snakket med flere som har erfaring fra dagens skole, og har fått inntrykk av at man kan legge til rette på så mange måter, om man bare er litt fleksible. Dessuten ser jeg hvordan jenta vår stråler når hun får til noe vanskelig. Når hun leser ord på skilt og i bøker og finner riktige bokstaver til ord hun vil skrive... Det er fantastisk gøy å se på.
Til slutt vil jeg bare si at noe av det viktigste barn kan lære i barnehage og skole, er trygghet, lek og samspill med andre barn. Tror jeg. Glade, trygge og sosiale barn har jo også et grunnlag som gjør at de kan lære. Og det vil jeg passe på å ikke glemme.
Skrevet 03 februar 2012 - 17:08
Gutten min går i 2 klasse. Han var en av de som knakk lesekoden først etter skolestart i 1. klasse. Og om skolene er imøtekommende er forskjellig fra skole til skole tror jeg. Hos oss er de ikke det. Sønnen min tar nesten alt faglig på skolen veldig lett og fort. Han blir ikke fulgt opp, og kjeder seg. Resursene blir heller brukt på de som henger etter pluss alle de ikke etnisk norske som ikke er helt stødig i språket.
Skrevet 01 april 2012 - 13:02
Har hørt at det er så viktig for de eldste barnehagebarna med skoleforberedelser, og de blir oppmuntret til å lære tall, bokstaver og skrive litt.
Men det virker helt merkelig hvis de som har lært dette skal "dyttes tilbake" igjen når de kommer på skolen, og ingen har tid til å følge opp deres evner og kunnskaper.
Men det virker helt merkelig hvis de som har lært dette skal "dyttes tilbake" igjen når de kommer på skolen, og ingen har tid til å følge opp deres evner og kunnskaper.
Skrevet 26 april 2012 - 23:27
Man skal ikke stoppe lærelysten. Åpne for læring hvis barnet ønsker det. Min 5-Åring er vill i matte, og er allerede pÅ gangertabellen. Jeg stopper ikke han fra Å lære mere. Jeg regner med og forventer at skolen gir han utfordringer som er tilpasset han.
Barn er forskjellige og vil lære i ulik takt. Voksne kan ikke sette en standard pÅ hva og nÅr barn bør lære seg ting.
Les videre med henne, det er bare sunt.:-)
Barn er forskjellige og vil lære i ulik takt. Voksne kan ikke sette en standard pÅ hva og nÅr barn bør lære seg ting.
Les videre med henne, det er bare sunt.:-)