Forslag til pålegg??
Opprettet av
Anonym bruker
, okt. 17 2011 08:22
14 svar til dette emnet
Skrevet 17 oktober 2011 - 08:22
Har ei datter på snart seks år som går i førsteklasse. Sliter litt med at ho har blitt så innmari kresen :/ Går kun i kyllingpostei på matpakka. Og nå har ho gått lei det og.
Ho som alle barn, vil heller ha nugatti. Men det får ho ikke lov til :)
Foslag til noe pålegg som kan duge?
Servelat,ost,saltpølse og skinke vil hun ikke ha. Slitsomt at det skal gå i et pålegg hele tiden. Trenger jo å få smake på andre ting og!
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 17 oktober 2011 - 15:13
Agurk, prim, egg (legges ved siden av slik at barnet kan ta på under lunsjen), vegetabilsk postei(helsekost), eggerøre, smøreost. Har du variert med knekkebrød istedet for skive, men med samme pålegg?
Skrevet 17 oktober 2011 - 15:25
Ja ho er kjempe glad i knekkebrød også. Men desverre samme tralten i pålegg :/
Før da hun var mindre gikk det i kaviar,smøreoster,servelat,saltpølse. You name it. Men nå er det kun et par ting.
Skrevet 17 oktober 2011 - 15:47
Syltetøy, peanøttsmør, honning, crabsticks, fisk.
Du kan jo fylle opp matboksen med pastasalat, pizzahorn osv.
Skrevet 17 oktober 2011 - 22:29
gir guttungen italiensk salat med servelat oppå og fiskekake med litt majones under når han går lei av skinke og leverpostei;) selv er jeg ikke tilhenger av å sende med middagsrester som pizza osv. ungene blir ikke mindre kresne av å få særbehandling..
Skrevet 18 oktober 2011 - 12:59
Enig i det :) Syns frokost og skolelunsj skal gå i brødmat :) I dag gikk det i et halvt horn delt i to, ene med kremost og andre i den berømte kyllingposteien. Men nå har ho skjønt at ho må spise litt varriert hvertfall. Tilogmed hennes eget forslag å ta "en av hver" :)
Skrevet 18 oktober 2011 - 20:59
Gutten min har med seg en boks med müsli i ymse varianter i en skål med lokk + et par yoghurt beger eller en boks melk.
- Hjemmelagede fiskekaker/kyllingburgere i rundstykke med salat, agurt, tomat.
- Maki, med behandlet kjøtt i stedet for rå fisk.
- Smoothies.
- Frukt.
- Nøttebar.
- Pastasalat.
Osv.
Hva liker hun å spise til middag/ andre måltider?
Skrevet 19 oktober 2011 - 13:38
går igrunn i det enkleste med ho. Ho er veldig glad i taco, Da med kjøttdeig,ost,mais og ananas i lompa. Ho elsker fiskepinner og fiskeboller. Kylling er også noe ho er innmari glad i. Både som grillet kylling og nuggets :)
Men jeg syns ikke det skal være nødvendig å bruke tid på matpakken hennes. Har nok med å lage èn middag :) Hehehe..
Skrevet 29 november 2011 - 12:04
barn er ofte kresne fordi foreldrene lar dem være det. Se hvor lenge det går uten at hun spiser noe dersom du bare smører på det du tenker hun bør ha på. De er voksen og du bestemmer..skjønner jo på deg at du er frustrert og høres jo ut som hun er ei frisk jente så ingen grunn til at ikke hun kan variere pålegg.
snakk med lærer på forhånd så vet hun hva slags trend du prøver å snu..så tåler barn å gå sultne litt!!
Lurt å få gjort dette før hun blir så stor at hun tar med seg penger og går på lokalbutikken og kjøper skolebrød og baguetter.
Er hun like kresen når det gjelder middag også..at hun bare vil ha viss meny hver uke..
Trass kalles dette..
Skrevet 21 desember 2011 - 22:53
Huff, skolemat er vanskelig her også. Det eneste sønnen spiser er nugatti, og knapt det. Og han spiser faktisk ikke når han får med noe annet, uansett. Det høres fantastisk ut å kunne sende med kyllingsalat og lignende
#11 Gjest_Filifjonka_*
Skrevet 27 desember 2011 - 11:26
Ett av mine barn har vært som du beskriver, HI. Kun ett pålegg om gangen. Jeg har tenkt som så at det er brødskiva som er maten, og pålegget som hjelper den til å skli ned. Så her har ungene fått velge selv. Vil de ha bare kyllingpostei i uke etter uke etter uke, så har de fått det.
Jeg er ikke den beste på variasjon i niste selv. Jeg har alltid med meg en skive med gulost og en skive med brunost. Har hatt det samme siden jeg gikk på ungsomsskolen. Og det går helt fint. Jeg er en sunn og oppegående person som fungerer helt fint.
Jeg ville aldri ha smurt på noe jeg vet ungene ikke liker. De trenger krefter for å gjennomføre en skoledag, og det er viktig at de spiser. Hvorfor skal ikke barn få velge pålegg selv, så lenge de ikke er helt ute på viddene ernæringsmessig? Selv om VI syns det er kjedelig så er det DE som skal spise det.
Jeg er ikke den beste på variasjon i niste selv. Jeg har alltid med meg en skive med gulost og en skive med brunost. Har hatt det samme siden jeg gikk på ungsomsskolen. Og det går helt fint. Jeg er en sunn og oppegående person som fungerer helt fint.
Jeg ville aldri ha smurt på noe jeg vet ungene ikke liker. De trenger krefter for å gjennomføre en skoledag, og det er viktig at de spiser. Hvorfor skal ikke barn få velge pålegg selv, så lenge de ikke er helt ute på viddene ernæringsmessig? Selv om VI syns det er kjedelig så er det DE som skal spise det.
Skrevet 28 desember 2011 - 14:18
nå har jeg ei ¨på 3 , men hun har vært veldig kresen og har bare hatt prim eller leverpostei på skiva. jeg begynte med og ikke alltid ha dette i kjøleskapet slik at det var tomt i 1-2 dager, det gjorde at hun måtte velge andre ting og ha på maten og nå spiser hun mye mer varier pålegg enn hva hun gjorde før fordi hun måtte velge andre ting, da fikk hun selv se i kjøleskapet og velge det hun synes så godt ut.
Skrevet 18 januar 2012 - 12:25
Her har jeg bestandig servert det som blir laget, så min er godt vandt til at enten spiser han eller han får ikke noe annet! Og det tror jeg er grunnen til at han ikke klager nå! Jeg smører bare på noe, såfremt han ikke kommer med noe forslag/innvending om at han heller vil ha ost enn pølse f.eks.
Vi bruker å smøre på: Ost, skinkeost, skinke, salami, servelat, peanøttsmør, gomme, mørsgomme, leverpostei, makrell i tomat, egg, laks, syltetøy, rødbetersalat og noen ganger andre typer salat(som italiensk salat, eggsalat osv.) Han vil gjerne ha Nugatti, men det får han kun i helgene og det vet han! Så han spør ikke mer om det!
Vi bruker å smøre på: Ost, skinkeost, skinke, salami, servelat, peanøttsmør, gomme, mørsgomme, leverpostei, makrell i tomat, egg, laks, syltetøy, rødbetersalat og noen ganger andre typer salat(som italiensk salat, eggsalat osv.) Han vil gjerne ha Nugatti, men det får han kun i helgene og det vet han! Så han spør ikke mer om det!
Skrevet 21 januar 2012 - 12:18
Lag brødskivene med det hun pleier, lik mengde brødskiver. Men itilegg lager du en skive, del den i to eller fire og ha på flere forskjellige pålegg. Slik har hun maten hun pleier, men hun kan velge og smake på det andre og hør da om det noe hun vil ha igjen. Jeg må sende med litt mer mat enn de pleier å spise, for jeg har funnet ut at plutselig er det endag pålegget smaker kjempegodt og da spiser de mer enn andre dager. Så jeg kaster litt mat hver dag fra matboksen, men det er helt greit. Ungene spiser mye mer nå som de har mer med seg i boksen, enn når de hadde akkurat det de trengte.
De får også med seg frukt og grønt. Hun ene vil ha litt forskjellig frukt hun andre vil heller ha forskjellige grønnsaker. Det kuttes opp og haes i en liten boks som de har i matboksen, jeg vet de ofte tar med denne boksen i friminuttene de ikke har spisefri for å kose seg. (sett de noen ganger når jeg har gått forbi skolen, jeg bor rett ved)
Og jeg legger ved litt kjeks om vi har i skapet: kornmo, ritz eller annet vi har. Ikke mye men såpass lite at de ikke kan spise seg mette på det. Og de har fått beskjed om at spiser de ikke maten sin så kommer det ikke med slikt, hun ene prøvde seg en stund med å bare spise kjeksen og frukten, så da måtte jeg sette ned foten. Nå koser de seg med matpakka si. Her om dagen hadde de pølsefest på skolen, jeg var med på skolen en stund. Hun ene ville ikke spise så mye pølse for hun måtte ha plass til matpakka si. Hun gledet seg til matpakka si. (og jeg skal si jeg er ganske lei av å smøre på maten hennes for det er ikke stor variasjon i pålegget. Nå har det gått i skinkeost i noen mnd. Før det så var det prim. Hun har ikke hatt noe annet på maten. Minsta har hatt leverpostein på maten hver dag siden hun begynte på skolen, uten om endag som jeg klarte å legge feil mat i matboksene, alle ungene fikk en annens mat. Da var det ingen som spiste brødskivene..... og jeg fikk skikkelig kjeft. Hehe.... vanedyr er ungene. Hjemme spiser de aldri pålegget de har på skolematen, men masse forskjellig.
De får også med seg frukt og grønt. Hun ene vil ha litt forskjellig frukt hun andre vil heller ha forskjellige grønnsaker. Det kuttes opp og haes i en liten boks som de har i matboksen, jeg vet de ofte tar med denne boksen i friminuttene de ikke har spisefri for å kose seg. (sett de noen ganger når jeg har gått forbi skolen, jeg bor rett ved)
Og jeg legger ved litt kjeks om vi har i skapet: kornmo, ritz eller annet vi har. Ikke mye men såpass lite at de ikke kan spise seg mette på det. Og de har fått beskjed om at spiser de ikke maten sin så kommer det ikke med slikt, hun ene prøvde seg en stund med å bare spise kjeksen og frukten, så da måtte jeg sette ned foten. Nå koser de seg med matpakka si. Her om dagen hadde de pølsefest på skolen, jeg var med på skolen en stund. Hun ene ville ikke spise så mye pølse for hun måtte ha plass til matpakka si. Hun gledet seg til matpakka si. (og jeg skal si jeg er ganske lei av å smøre på maten hennes for det er ikke stor variasjon i pålegget. Nå har det gått i skinkeost i noen mnd. Før det så var det prim. Hun har ikke hatt noe annet på maten. Minsta har hatt leverpostein på maten hver dag siden hun begynte på skolen, uten om endag som jeg klarte å legge feil mat i matboksene, alle ungene fikk en annens mat. Da var det ingen som spiste brødskivene..... og jeg fikk skikkelig kjeft. Hehe.... vanedyr er ungene. Hjemme spiser de aldri pålegget de har på skolematen, men masse forskjellig.
Skrevet 21 januar 2012 - 13:26
Leverpostei
makrell i tomat
prim
syltetøy
ost og kaviar
skinkeost, baconost
peanuttsmør
kjøttpålegg
grønnsaker
frukt
nøtter
middagsrester- pizza, pasta, pølser, pannekaker osv!
Hun er stortsett med å lager matpakka selv, så det varierer veldig hva hun vil ha på.... går ofte i perioder! Nughatti får hun enkelte fredager som belønning for å ha spist opp maten sin de andre dagene!! :-)
makrell i tomat
prim
syltetøy
ost og kaviar
skinkeost, baconost
peanuttsmør
kjøttpålegg
grønnsaker
frukt
nøtter
middagsrester- pizza, pasta, pølser, pannekaker osv!
Hun er stortsett med å lager matpakka selv, så det varierer veldig hva hun vil ha på.... går ofte i perioder! Nughatti får hun enkelte fredager som belønning for å ha spist opp maten sin de andre dagene!! :-)