Gå til innhold

Røykekampanje til 19 mill rettet mot gravide


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har min fulle rett til å dømme røykende og ammende, siden jeg klarte å slutte selv :-) Det var ikke lett, men vissheten om at et uskyldig lite vesen, som var avhengig av meg, ikke skulle få giften i seg var nok.

Hvorfor er det ikke nok for andre? Hvorfor er deres behov for røyk sterkere enn fosterets behov for røykfrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du vet, det er jo såååååå mye verre dersom mor blir litt "stresset" av røykeslutt, enn at ungen får i seg gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg klarte også å slutte selv (som de aller fleste klarer til slutt), jeg sluttet før jeg ble gravid da.Det var faktisk ganske lett. Men jeg føler ikke at jeg har en rett til å dømme noen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er noe av det dummeste jeg hører. Sammenligne det å være tjukk og det å røyke i svangerskapet. Det er ikke bra noen av delene.

 

Og hva med de som sier stolt at barnet mitt tok ikke skade av at jeg røyka. Nå nei. Men hva med allergier og astma? Trenger ikke bli påvist på en baby det. Men kan komme senere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok min siste røyk da jeg var 4+2... Forferdelig dårlig samvittighet for de jeg tok mens jeg var gravid, men har hvertfall slutta nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom sikkert mange røykende gravide kommer til å klikke seg på denne har jeg et håp om at noen leser min kommentar og tar dette til seg.

 

Det er ikke noen alvorlig skrekkhistorie, men det kunne gått riktig ille... Jeg røkte i svangerskapet. Helt frem til uke 30. Da ble min førstefødte født spontant der røyking sikkert var et av grunnene til de tidlige riene. Hun veide 1500 gram og var 35 cm lang. Mindre enn en lekedukke!

Heldigvis for jenta mi gikk det greit med pusting og slikt, hun trengte ti dager i kuvøse med pustehjelp og mange uker med kaffein medisin som hjalp pustesenteret i hjernen til å huske å puste. Grøsser hver gang jeg tenker på hvor galt det kunne gått der og da, jeg kunne faktisk vært englemor idag...

 

Jenta er bare litt over ett år, så det er enda for tidlig til å se om hun har adhd eller andre adferdsproblemer. Men er fullt klar over at slik ting kan forekomme, og da er det JEG som er skyld i at mitt barn må slite med noe hun kunne vært foruten om jeg ikke hadde røkt. Tenk dere å ha det på samvittigheten.

Hun har hatt lungebetennelse en gang i livet, fått astmamedisin som behandling. Jeg frykter at hun utvikler astma også som min røyking er delvis skyldig i. Hun har større sjanse for å få bl.a. adhd og astma fordi hun er født så tidlig, men også fordi jeg røkte under svangerskapet. Hun vil aldri ha like god lungekapasitet som barn som ikke har trengt pustehjelp i starten og som har vokst i magen til en mamma som ikke pustet inn gift.

 

Synes røykekampanjen er et bra tiltak, synes det godt kunne vært plakater rundt omkring i store byer som informerer om helseskadene og risikoene ved røyking under svangerskap. Jordmor/helsestasjon/fastlege bør også være rustet til å gi hjelp til gravide som ønsker å slutte.

 

Familie og venner MÅ ikke slutte å påminne gravide om risikoen ved røyking under svangerskap! Og for dere gravide, husk på min historie og min redsel for senskader neste gang du tenner den sigaretten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg sluttet å røyke samme dag som min datter ble født. Plutselig var det ikke vanskelig lenger. Innså at det ville vært bedre om jeg sluttet tidligere i svangerskapet istedetfor på fødedagen. Jeg klarte det når jeg fødte min datter, og jeg kunne klart det tidligere!

 

Vi var forresten også 2 måneder på sykehus etter fødselen (vil du som røyker under svangerskapet virkelig det?).

 

Så det er bare tull og vas fra røykende gravide at de ikke klarer å slutte.... Blir provosert den dag i dag når jeg ser røykende gravide, nettopp fordi jeg har vært igjennom et helvette, og må muligens igjennom et nytt når både adhd og astma oppdages hos jenta mi....

 

Hilsen 14.18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på folk...

Jeg måtte opereres og fikk beskjed om at det var bra om jeg sluttet å røyke pga komplikasjoner.

Jeg hadde overhodet ikke lyst til å slutte, røyket 20 om dagen, men klarte likevel å slutte på dagen. Vært røykefri i syv år nå.

Så når folk ikke gidder å slutte når de blir gravide, nei, da blir jeg bare kvalm av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha...?

Og hvem i helvette skal bestemme over hva alle andre skal og skal ikke gjøre? Det er ens eget valg om en er dum nok til å røyke, drikke og ruse seg i svangerskapet.

Det vil IKKE tilsi at man er en dårlig mor.. De fleste her har vel hatt mødre på 70- og 80-tallet som fulgte "hippietiden" og rusa seg, drakk og røyka i svangerskapet.

Hva en selv gjør for seg og barnet sitt er ens eget valg uansett hvor dumt det valget er!

Syns selv det hadde bare blitt teit om noen kom bort til meg og sa at "du MÅ kutte den røyken, du som er gravid, du vet vel sånn og sånn og sånn?" Ja, sevlfølgelig VET man! Men det er et valg en tar. Selv om noen sliter med valget og bare går og angrer hver gang en har tatt en røyk, så er det likevel et valg.

Men syns også det burde bevisstgjøres at de rundt ikke skal røyke..

Passiv røyking er jo nesten verre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16:01 her

 

Røyka til jeg var halvveis i svangerskapet, slutta på dagen (røyka like mange hver dag frem til da..).

Og det var nedtrykkende å høre kommentarene til folk, det var uansett jeg som valgte det.

Vet jo om skader som kan forekomme, men jeg fortsatte bare. Mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ditt valg at du røykte i svangerskapet.

 

Ang. passiv røyking, så holder jeg meg unna. For det er ikke så mye bedre det.

 

Men røykere kan bli flinkere til å la være å røyke i busskur, eller rett foran innganger. Men så klart. Røykerne må få bestemme selv. For det er jo deres valg.

 

Hvem er egentlig dere som forsvarer det å røyke i svangerskapet? Er dere egentlig klar over hva dere gjør med de søte små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så med andre ord ville du ha meldt meg til barnevernet for at jeg er for feit? jeg er nesten på den BMI en...

 

Har ingen sykdommer eller noe slikt, har bare ikke så mye muligheter for å være aktiv og kommer meg ikke ut på så mye heller av trening. Men fråtse gjør jeg ikke.....

 

men 11:58 jeg hadde komplikasjoner som ofte er sett hos røykere og spesielt snunsere, jeg har festrøykte så vidt (kanskje 10 røyk på et år) ingen røyk i svangerskapet, og snus blir jeg bare kvalm av lukten av den.

Så hvordan kom da røyken inn til lille gullet mitt? eller er det kanskje at noen ganger er det andre ting som forårsaker dette, men røyken får skylden ene og alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes nesten det er verre å forsvare røyk enn å røyke jeg.. blir rett og slett kvalm.

så klart kan ikke andre si hva som er lov, uansett hva det er snakk om, men i slike tilfeller BURDE det vært ulovlig og jeg er kjempeglad for at så mange sier sin mening, og at så mange rakker ned på gravide som røyker. Akkurat som at de får lov å røyke, får vi andre lov å si vår mening om det :)

 

Vil faktisk gå så langt som å kalle det mishandling, for det er jo det. Uskyldige lille fosteret med uferdige lunger og alt, som får røyk i seg, sikkert flere ganger om dagen. Klarer ikke å slutte? Vel, det er bare å kaste pakken og ikke kjøpe nye. Om man ikke kan ofre noe slikt for sitt eget barn, da lurer jeg på hvordan mor man er.. jeg ser på en mamma som er villig til å gjøre alt for sitt barn, og det burde være en selvfølge :)

 

så helt enig.. de kan jo umulig være klar over hva de gjør med deres egen baby? Om de VIRKELIG vet det, så spyr jeg av de.. google litt bilder osv.. om de ikke klarer å slutte da heller, nei da er det ikke noe håp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 18:11. Røyker man under graviditeten er man IKKE en mor. Da bør man bli fratatt barnet. (Holdt på å si noe om nakkeskudd, men skal holde meg i skinnet :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så burde man kutte ned. Hadde besøk av ei som var gravid og hun var i løpet av 2 timer ute og røykte 6-7 ganger!!! Må si jeg reagerte på det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg driter i om det er "nedtrykkende" for mor å få kommentarer på at hun tilfører babyen sin gift jeg. Et barns helse er mye viktigere enn mors evt sårede følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om mor tar heroin, kokain og andre morosaker under svangerskapet, skal man altså drite i det og ikke gjøre noenting, siden det jo er "mors valg"? Mener du virkelig at folk skal få gjøre akkurat som de vil mot barnet sitt uten at man skal gripe inn?

 

Hadde du ment det samme om noen som ga sin 1-2-åring alkohol eller sigaretter? Det blir nemlig det samme, ser du.

Bare fordi man selv velger å gjøre noe, betyr det ikke at det er riktig, eller at folk bare skal overse det og gi faen. Man velger jo også selv om man vil slå sine barn, det betyr ikke at det er bra å gjøre det.

 

Det å bruke "gamle dager" som unnskyldning er forøvrig ren idioti. For det første visste de ikke like mye om skadevirkningene, for det andre var det også langt flere barn som døde i mors liv eller ble født med diverse skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste vet det ja. I tillegg står det jo på sigarettpakkene advarsler om at det ikke er bra for et foster?!! Jeg snuset før jeg ble gravid for 3 år siden. Når kvalmen kom og jeg testa positivt slutta jeg på dagen. Når kvalmen gikk bort hadde jeg ikke samvittghet til å fortsette med snusen. Så det var helt naturlig for meg å ikke røre snusboksen engang, under hele svangerskapet og under amming. Kvalmt med sånne kommentarer; Jeg har da røyket under alle mine fire svangerskap og alle ungene ble friske ( hØRTE det på radioen i morgest) Javel?! En fyr som gikk i min klasse på barneskolen fikk under sin oppvekst store problemer med talefeil, noe han sliter med idag. Kan nevnes at moren drakk og røyket under svangerskapet. Sammenheng? Vel det kan man aldri vite sikkert, men poenget er at man ikke burde ta en risiko! Ville dere ost og røyket rett over en kalesje på en barnevogn med en nyfødt baby som ligger å trekker inn røyken? Så en dame her om dagen, høygravid som satt på en lekeplass ute på en benk sammen med mannen sin. Hun røyket. Fælt syn.. Hun kunne ikke hatt mange svangerskapsuker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å takk for den.

Ikke kom her og si jeg er en dårlig mor bare fordi jeg røyka i svangerskapet!

Syns dere burde holde dere for gode for det. Hvis man ikke følger alt til hver minste lille bit ned til den lille detalj i hvordan man skal oppføre seg og være som mor burde en rett og slett bli halshugd og ungen uten mor da HÆ???

Er dere virkelig dumme i hodet når dere skriver her at man er en dårlig mor fordi man røyka i svangerskapet, ja det er et dumt valg som en evnt må leve med resten av livet. Så hvis dere en gang i fremtiden tar dere en fest, skal jeg komme bort og si at dere må ikke drikke alkohol fordi dere er mødre frem til dere er døde da?

For å si det sånn er det faktisk noen som ikke vet at de er gravide også da vet du.. Kutta ut rimelig fort etter det ble funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne legen og professoren i sosialmedisin har et ganske greit syn på det jeg:

 

Ikke bli helseterrorister

– Vi skal ikke så langt tilbake i tid før ingen reagerte på at gravide røykte. Nå vet vi mye mer om de mulige skadevirkningene, og det er viktig at vi kommuniserer dette, i folkehelsens navn. Men det betyr ikke at vi skal bli helseterrorister og skremme livet av gravide som røyker, sier Steinar Westin, fastlege og professor i sosialmedisin ved Institutt for samfunnsmedisin ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim, NTNU.

 

Skal ikke føle skam

Som lege synes han det er viktig at gravide som røyker også bør sees på med romslighet.

 

– Å føle skam og skyldfølelse gagner ingen, og vil bare bli en tilleggsbelastning. Selv om vi vet at sigarettrøyk kan være skadelig for fosteret, er dette bare en av mange risikofaktorer og skumle ting som kan skje. Vi kan legge til veldig mye annet; Alkohol, infeksjoner, genetiske faktorer, uforutsigbare ting. Et svangerskap kan aldri bli et nullrisiko-prosjekt, uansett hvor sunt man lever. Men oftest går det jo bra.

 

– Vi må ikke miste perspektivet og tro at alle som røyker vil få morkakesvikt, små barn eller barn med astma og allergier. Verden er ikke svart hvit.

 

http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article696859.ece

Folk må slappe av litt. Folk reagerer jo mer hysterisk på røyking i svangerskapet enn de gjør på pedofili og vold mot barn. Som legen sier: Som oftest går det jo bra!

 

Og det beste er: de aller, aller fleste klarer å slutte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig med denne legen- damer som røyker i svangerskapet BØR skamme seg!

 

Og det holder lenge at NOEN av de som røyker får morkakesvikt, undervektige eller skadede barn. Det i seg selv bør være grunn nok til å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...