Gå til innhold

Røykekampanje til 19 mill rettet mot gravide


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hørte på radioen i morges at de skal starte en røykekampanje for ca 19 mill. (hvis de får penger fra statsbudsjettet?)

 

Grunn: Det er så mange gravide damer i nord som røyker. Ca 11% var det vel.

 

Men, de fleste røykere vet vel at det er skadelig for fosteret?? Det ville aldri falt meg inn å røyke i svangerskapet. Men skulle tro folk er så opplyste at de vet faren med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

selvfølgelig vet de gravide selv at det ikke er bra å røyke. poenget med en slik kampanje er at ikke bare den gravide selv, men alle rundt dem skal få fokus og bevissthet rundt røyking i svangerskapet, slik at det ytre presset på dem gravide blir større. synes det er veldig bra jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste var at trebarnsmoren som ble intervjuet om det mente at kampanjen var bortkastede penger, fordi hun "biter ikke på den". Snakk om gangsyn gitt... Er rystet her jeg sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer fokus, jo mer press mot gravide røykere. Kjenner selv 4 stk som ikke har kuttet ut røyken i svangerskapet. Alle 4 med begge barna sine, og samtlige har født dette året. Sier litt om hvor nødvendig det faktisk er med denne kampanjen.

 

Så ja takk til kampanjer som er med på å gjøre røyking i svangerskapet enda mer pinlig, og skape enda mer negative holdninger mot gravide røykere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så lenge siden jeg så ei stortjukk dame dampe i vei utenfor senteret.

Og i klassen min (studerer til å bli bv.ped) så er det ei jente som skal føde neste måned, som røyker!!!!!!!!!!!!!

 

DET har hele klassen reagert på, her utdanner man seg til å tenke på barnas beste, også klarer man ikke engang å stumpe røyken som gravid?! Som fremtidig barnevernspedagog? :-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kortsluttet i topplokket på deg 11:02? Dersom du røyker i svangerskapet så må du jammen meg forvente at folk sier ifra eller sender deg et blikk når du står der å patter på giften din. Du kan faktisk ikke forvente at andre skal være likegyldige til mennesker som skader sine egne barn. Tåler du ikke negativ oppmerksomhet så får du la være å røyke offentlig (og best av alt LA VÆRE Å RØYKE)! Dessuten så hadde jeg ikke hatt problemer med å få en salve igjen, ikke jeg som driter meg ut uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk at gravide som ikke gidder å slutte burde blitt fratatt barnet, når de ganske tydelig setter sine egne behov over barnets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på ting man kunne brukt 19 millioner på, om folk bare hadde litt intelligens der ute. Gråter over hvor dårlig dyrevernet i Norge er, hadde sårt trengt disse pengene. Forbanna egokjerringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mange som ikke vil innse hvor farlig det er. Vi ser jo bare det på trådene om røyking her inne, det er flere som mener det er helt kurant å både røyke og drikke alkohol i svangerskapet, siden det jo er såååå synd på mor om hun ikke får nyte livet som før og må "stresse" med røykeslutt.

Og siden man gjorde dette før i gamle dager, så mener jo tydeligvis 90% her inne at det er greit fremdeles. Og folk skryter til og med av at de "røykte i alle sine 3 svangerskap, og det gikk såååååå bra med ungene, så da går det nok bra for ALLE andre også".

 

Her er det om å gjøre å være minst mulig "hysterisk", man må for Guds skyld ikke ta hensyn til babyen man bærer. De som følger helsemyndighetenes råd om kosthold er jo klin gale, og sikrer man barna skikkelig i bil atpåtil, er man nevrotisk og hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at røyking ved graviditet skulle være grunn til undersøkelse fra barnevernet, på lik linje med alkohol, siden skadevirkninger er like store (hvis ikke enda større).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært å slutte på dagen for alle (det er faktisk det,men det kan sitte langt inne likevel...)så hadde nok ingen gravide røyket. Enkelte av dere her legger det frem som om de røykende mødrene røyker bare på trass omtrent. Jeg regner med at ca 99% av alle gravide ikke ønsker å skade barnet sitt. De som røyker har helt sikkert dårlig samvittighet nok, alle i dette landet er opplyste om at røyking er skadelig for foster.Jeg håper og tror at de fleste gravide som røyker gjør det de kan for å slutte/redusere kraftig på røykingen. For noen er det svært vanskelig, og det irriterer meg at det sitter dumme folk her med sterk trang til å dømme og sier ting som "å gudameg, tenk at en kommende barnevernspedagog(eller hva det var) røyker med barn i magen!". Det er totalt irrelevant hva vedkommende utdanner seg til. Vet dere ikke at det lekker hos rørleggeren? Dere er uvitende og har sannsynligvis aldri rørt en sigarett selv.

Til orientering så har jeg selv vært røyker, men asluttet før jeg ble gravid. Dog snuset jeg til uke 5-6 med det første barnet på vei. Men jeg går ikke rundt og glor stygt på ukjente gravide(de har ihvertfall stor mage...) som tar seg en blås. Ikke sier jeg noe heller. For jeg regner med at de vet at det ikke er bra det de driver med. Ikke har jeg så store tanker om meg selv at jeg innbiller meg at det på noen som helst måte hjelper at jeg blander meg inn i vanene til andre heller. Dessuten har jeg ikke den perverse trangen til å føle meg ovenpå ved å drive og dømme andre nord og ned på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde det blitt å sendt bekymringsmeld til BV hvis man har BMI over 35 når man er gravid, like farlig det og, men det er jo så jævla synd på de som er feite for de har så lav forbrenning, helseproblemer, hormoner.

 

Tren og spis mindre sier jeg så slanker du den feita ræva di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11:47 - det dreier seg ikke om dømming, men om kunnskap. Folk blir opprørt når de ser eller hører om gravide som drikker alkohol. Men røyking som skader barnet like mye (bare se på ultralydundersøkelser av gravide under røyking, samt senskader hos flere barn), det er helt greit. Hvorfor er det slik at man avstår fra spekemat, upasteurisert melk, mykoster og lignende i svangerskapet fordi det MULIGENS KAN ha skadevirkninger for barnet, mens røyking som beviselig skader barnet, er allment akseptert.

 

Og jo, det er bare å slutte på dagen. Hvis du, 11:47 hadde fått beskjed om at du må slutte å røyke på dagen eller dø av hjerteinfarkt, så tror jeg med 99% sikkerhet at du hadde valgt å slutte. Men man er seg selv nærmest, og selvfølgelig ikke vil skade sin egen helse, men ikke har det samme forholdet til barnet som enda ikke er født, det er liksom ikke så nøye.

 

JEG synes det spiller en rolle om en barnevernspedagog-student røyker under svangerskapet. Fordi det er et av forholdene hun blir nødt til å vurdere i sin jobb når hun får enkelte saker på bordet. Visse grupper bør ha høyere terskel for å overtre visse lover og normer, enn andre. På samme måte blir politihøyskolestudent og en kioskmedarbeider sett på med forskjellige øyne hvis begge stjeler sminke fra en butikk eller havner i slåsskamp med skade til følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev det med bv.ped har selv tre barn og har værr røyker tidligere selv. ALDRI har jeg rørt en sigarett etter positiv test! Ikke mens jeg har ammet heller. At jeg begynte etter endt amming er noe annet, som viser hvor dum jeg er. Begynte ikke å røyke igjen etter tredjemann som nå er 2 år :-)

 

Så ja jeg har røykt, men av respekt for spiren i magen, så har jeg sluttet så snart jeg har fått visshet om eksistensen.

Og ja, jeg synes det er ganske relevant at en som utdanner seg til å bli bv.ped ikke klarer å sette sitt ufødte barns behov over seg selv.

 

Man røyker (eller snuser) ikke med baby i magen! Det burde vært forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11:51 - deg om det. Det er ikke så mange med BMI over 35 som de som røyker under svangerskapet. Jeg synes at hvis man ikke har noen underliggende sykdommer og har så høy BMI, så bør dette følges opp og muligens meldes til barnevernet hvis personen fortsetter å fråtse i seg tredoble porsjoner og bli større og større. Man får ikke BMI på 35 ved normalt kosthold kun på grunn av lav forbrenning uten medisinske feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet for lenge siden jeg, var ikke noe problem. Og når ble det allment akseptert å røyke under graviditet?

11:47

Forresten jeg har en helsefaglig utdannelse, faktisk ganske langt oppe på strå, jeg røykte under studiet, sammen med mange andre i mitt fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men i følge noen her så burde jeg vel gå foran som et godt eksempel likevel. Røyking er ikke bare farlig for foster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ fordi noen er feite, så er det greit å også røyke i svangerskapet?

 

Med din logikk er det vel fritt fram å ta heroin også- ja, siden noen er feite, og dermed utsetter barnet sitt for risiko ift det, er det jo bare for oss andre å ta dop, siden vi tross alt ikke er tykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ville ikke blandet deg inn om noen ga en sigarett til sin 1-åring heller? Siden du ikke blander deg inn i hva andre gjør med ungen sin, mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er ! Et godt menneske sannnsynligvis du(bortsett fra dømmingen og selvrettferdigheten), i forhold til dem som røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...