Gå til innhold

bryllup i dåp!


mer enn bare mor

Anbefalte innlegg

hei jenter :)

 

vet det er delte meninger om dette, men er i tankeboksen på om ikke bryllup og dåp samtidig er det beste for oss.

 

Grunnen er at vi kommer fra to ganske så forskjellige familier, hvor den ene siden er konservativ (type null alkohol i bryllupet, men fokus på vielse og løfter) mens den andre siden er veldig glad i en fest ;) Føler at det er så mange som har ulike forventninger til bryllupet, slik at det alltid vil være noen som vil føles eg utilpass.

 

En annen ting er økonomi - for tiden prioriterer vi utbygging på huset, og er heller ikke giret på å bruke massevis av penger på kun 1 dag.

 

Det viktigste for meg er at dagen blir spesiell for oss, og at det blir en hyggelig opplevelse for alle sammen.

 

sååå, etter den lange introen - dette er hva jeg tenker:

 

invitere til dåp en lørdag (siden en del av familie kommer langt vekke fra, så er det best å ha det på en lørdag), men overraske med bryllup og dåp i samme slengen! Ser for meg at jeg og samboer + dåpsbarnet og storebror kommer opp kirkekulvet sammen, og at kun forloverne våre vet det. (vi tenker å ha søsken som forlovere).

 

Siden blir det en 3 retters skikkelig middag, med evt et glass vin til maten. Veldig uformelt, men koselig og personlig. Jeg tenker å detaljplanlegge slik at blomsterbukett feks passer til dåpsbarnets farger, etc.

 

Etter kl 18, vil feks dåpen være ferdig, og det vil da bli servert mer drikke, osv. Kanskje blir det en kakesermoni i dåpen med dåpsbarnet, og en etter kl 18 med bryllupskake?

 

Jeg tenker feks en helt enkel hvit brudelkjole, osv.

 

Tror familien vil bli positivt overrasket over dette, da de helst skulle sett oss gift for lengst ;) vi kunne feks tenkt oss å giftes i utlandet - men da vil det være en del nær familie som ikke kan komme. og det ønsker jeg ikke.

 

Videre vil vi invitere til en helt uformell bryllupsfeiring med enkel mat og drikke (mer fest) for venner og bekjente.. men da uten gaver osv selvsagt.

 

Gavene er ikke viktige siden vi har alt vi trenger.. har vært samboere i en del år nå, så det trengs liksom ikke noe sånt. det viktigste er en personlig sermoni med nær familie.

 

syns det er en fin tanke å ha dåp + viele samtidig, siden dette er siste barnet vårt, og familien er "komplett"...

 

vil gjerne høre deres tanker, råd, erfaringer!?? positive og negative!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt det samme.

 

Invitere til dåp.

Ser for meg at far bærer barnet inn som dåpsbarn, og så følger min far meg inn etterpå, mens barnefar står og venter ved alteret.

 

Middag og kake kommer til å være dåp, og ingen innflytelse av vielsen.

Etter middag og kake går alle hjem.

Vil ikke ha noe fest for venner, da jeg er redd venner vil føle seg forpliktet til å gi gave.

 

Ser for meg en brudekjole i stilen:

http://www.ebay.com/itm/storage-white-ivory-wedding-dress-size-6-8-10-12-14-16-/260643212372?pt=Wedding_Dresses&hash=item3caf8bcc54

 

for da betyr det ikke noe om jeg har babymage igjen...

 

Men.... vet ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

men er ikke dåpen en måte å feire den nye på?

syns den bør få oppmerksomheten den dagen.

men er ingen andre enn dere sjøl som bestemmer det. de to tingene fortjener hver sin dag syns nå jeg. lykke til i avgjørelsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Meget god ide, synes jeg!

 

Synes et innspill du har fått her, erlitt latterlig; at dåpsdagen er til for dåpsbarnet og at dåpsbarnet skal ha oppmerksomheten alene denne dagen. Jaaa... Det vet og skjønner dåpsbarnet mye om/av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi gjorde dette, og vi ble veldig overrasket! Det var hyggelig!

Hvorfor ikke "slå to fluer i samme smekk" :-))

 

Jeg tror at alt blir hva du gjør det til selv! :)

Og det har ingenting å si for dåpsbarnet - så at du fikk en kommentar på det. Barnet blir jo feiret det også.

 

Jeg syns det hørtes ut som en topp ide!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg tror dette kan bli veldig fint, jeg. Men jeg la merke til en ting. Hadde du tenkt at eldre søsken kunne være deres forlovere? Forstod jeg det riktig? Jeg har selv vært forlover og da måtte jeg skrive under på diverse opplysninger om brudeparet. Jeg tror ikke man har lov til å skrive under på slike papirer før man er myndig. For å være sikker ville jeg sjekket dette hvis jeg var deg!

 

Jeg ville også sjekket om presten du ønsker deg er med på planen din. Det er jo endel prester som er litt konservative. F.eks. er det jo mest vanlig at dåp skjer under gudstjeneste på søndag.

 

Mente ikke å være så negativ. Håper du får den dagen du selv ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...