Gå til innhold

"Adhd diett", hva slags mat er det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skrev tidligere et innlegg her, der jeg trengte litt hjelp/råd i fht atferdsvansker. (se innlegg: Sliten, bekymret og trenger deres erfaringer ang. adhd/adterdsvansker.)

 

Min sønn (på 5 år) har ingen diagnose, men ble oppfordret av flere her om å utrede han. Vi har nå vært hos legen og tatt blodprøver for evt. allergier/mangler. Har ikke fått noe svar på disse prøvene ennå. Er disse prøvene fine, skal jeg ha samtale med legen om veien videre. Hun syntes det var helt riktig å få sjekket han.

 

Men de siste ukene har vi hatt en utrolig utvikling! Sønnen min begynte på eye-Q i midten av august, og etter bare 3 uker merket vi forskjell. Nattlige raseriutbrudd forsvant helt, og de siste 2-3 ukene har vært ganske flotte fra hva vi er vant til. Gutten vår blir fortsatt sint og frustrert, men kan ha hele dager uten ordentlig utbrudd. Han er mer harmonisk, og har for første gang fått ro til å se på barne-tv. Han sitter faktisk 30-45 min helt stille! (Men han klager da over ubehag i tærne, så ofte står han på spikermatte etter en periode med ro i sofakroken.)

 

Dette er en ny tilværelse for oss, og jeg kunne tenkt meg å forsøke å endre kosthold også. Kanskje han kan få det ennå bedre. Så er det noen her som har greie på dette, tar jeg gjerne imot tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok en diett uten gluten og kasein (melkeprotein) du tenker på. Vet det står noe om det på folkehelseinstituttet feks.

 

vi prøvde det med vår sønn med asperger. Det var naturligvis ekstremt krevende å holde en diett uten noen form for melkeprotein eller gluten! Og vi merket egentlig ingen vesentlig forskjell heller. Men jeg har lest om uttalelser fra voksne med bokstavdiagnoser som sier at livet deres ble forandret med den dietten. Plutselig klarte de å henge med på samtaler, konsentrere seg etc. Men det er som sagt sykt vanskelig å unngå så store ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da, ja da er det ganske store forandringer som skal til. Da er det nok mulig jeg holder meg kun til eye Q'en inntill videre. Men tusen takk for svar ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ett barn med barneautisme og adhd,barnet går på eye-q og melkefri diett,holder barnet unna mat som inneholder reinemelkeprodukter som is,melk,yoghurt,og pålegg,pølser uten melk,bruker rismelk istede for vanlig melk.og unngår mat med tilsatt sukker ihverdagen,det er kun lørdager,da blir det gjerne sjokolade på 70% og en liten kjærlighet.

 

mat uten tilsatt sukker som jeg holder barnet unna er: syltetøy,sjokade,nugatti,loff,juice,kornflakes,kjeks,brus,is,godteri

 

lager pannekaker uten sukker og melk,men har da gjerne litt kanel el en liten skvett farris naturell for litt smak,samt noe som heter Himaiz mel,det er grovt mel som jeg har oppi røra,og litt vaniljesukker.

 

merker med engang om barnet mitt får en kjeks midt i uka el en bolle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...