Gå til innhold

Søknad om foreldrepenger...


Swana

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen som nettopp har søkt om foreldrepenger gidder å svare. Ser at reglene har blitt endret siden sist jeg søkte.

 

Hva slags bekreftelse trenger nav fra arbeidsgiver? Er det snakk om bevis på at man er ansatt der man jobber, eller er det snakk om lønnsslipp? Evt. hvor mange? Jobber i kommunen så får lønna utbetalt fra arbeidsgiver, og de får igjen pengene fra nav.

 

Må far og mor søke om foreldrepenger hver for seg? Først mor (den som skal ut i permisjon først), så far? Hva slags papirer trenger nav når far skal søke? Og hvor lang tid i forveien før han skal ut i permisjon søker man i såfall? Trodde man kunne søke for begge to samtidig jeg, slik som sist men virker da ikke sånn ut i fra nav sine nettsider...?

 

Takk til den/de som orker å svare et forvirret hode! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

 

Dette kan man nok aldri forstå seg helt på, men regner med at det hjelper å få noen tips fra alle, hehe.

 

Jeg sendte inn søknaden til NAV på mandag. Mor og far skal sende samme søknad, men hvert sitt eksemplar. Han krysser da bare av for fedrekvote. Vet ikke når han MÅ søke desverre.

Du skal levere/sende en skriftlig beskjed til din arbeidsgiver om at du skal ut i permisjon, (den skal ligge på NAV sine sider) resten ordner de med NAV da de har egne skjemaer de skal fylle ut, med tanke på lønn ol. Vi fikk beskjed om at det lønte seg å sende de samtidig, så jeg fikk bare skjemaet fra min arbeidsgiver og sendte det likt med mine papirer på mandagen.

 

Siden du jobber så skal du nok sende inn det samme som jeg har gjort. Søknad om foreldrepenger heter NAV 14-05.09 Det er den samme for mor og far.

Så skal du levere ett skjema til arbeidsgiver som heter Melding om foreldrepermisjon.

Jobben din skal fylle ut ett skjema som heter Inntektsopplysninger for arbeidstaker som skal ha foreldrepenger. Men det fikser de som sitter på lønningskontoret hos deg når de mottar det skjemaet de skal fra deg.

 

Håper det var til litt hjelp om ikke annet. :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...