Gå til innhold

Hvor mye bidrar besteforeldre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke det at jeg forventer noe, eller trenger hjelp økonomisk, bare så det er sagt.

 

Er det ikke vanlig at besteforeldre spør om det er noe de kan bidra med til barnebarnet? De har god økonomi, så står ikke på det. Nå er det 2 mnder til termin, og vi har selvfølgelig handlet det meste til nurket.

Har ikke fått en dritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg forventer ikke hjelp. De kjøper sikkert litt klær, mamma er flink til håndarbeide så regner med hun kommer til å strikke noe og kanskje lage et vognteppe. Ellers så tenker jeg slik at vi er voksne, vi har tatt en avgjørelse om å få et barn og da er det vårt ansvar å stå for utgiftene av utstyr man trenger, andre i nær familie kjøper koselige smågaver som også jeg gjør til dem når de får barn.

Jeg har ikke fått noe utstyr og jeg forventer det heller ikke, jeg er voksen og bør kunne dekke alt selv, de er ferdige med babytiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke vanlig, og at de har god økonomi er ikke din buisness. De har oppdratt sine barn, de har gått igjennom "fattige" perioder og kan nå nyte godt av å ha jobbet seg opp til en mer avslappende økonomisk tid av sitt liv. Det kommer for deg også - om du slutter å forvente at andre skal dekke det økonomiske som følger med dine valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma strikker til ungene i gave. hun skal nå strikke en kjørepose til baby men den har jeg betalt selv. men hun har kjøpt en cozyfix ammepute til meg da, fordi hun vet hvordan jeg sliter med ammingen og de hadde den på butikken hvor hun bor. og så hadde hun sett en venninne bruke den og den var så snedig. ellers kjøpte hun tørketrommel da jeg skulle ha eldste. når vi skulle ha nr to betalte hun 1500 kr som jeg kunne legge i vogn eller bilstol. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger som sagt ikke økonomisk støtte. Allikvel trodde jeg det kunne være kjekt for besteforeldre å kjøpe noe fint til nurket. Jeg pleier selv å kjøpe en liten ting til venninner eller familie som venter barn.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått inntrykk av at det er veldig vanlig, ihvertfall blant mine venner. Tror ikke jeg vet om noen som ikke har fått noe.

 

Vi fikk barnevogn av svigers (kjøpt brukt, så de betalte kun 1500,-), og de kjøper egentlig aldri noen gaver til noen av oss, i tillegg fikk vi barnesete og lekegrind av mine foreldre.

 

De spør også om de skal kjøpe "fornuftige" gaver til bursdag og jul. Sånn som nå fikk vi parkdress av foreldrene mine til vesla sin bursdag, og de har spurt om de skal kjøpe Gortex sko i julegave til henne (som hun kan få nå). Så sånn sett er vi kjempe heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig forskjellig fra familie til familie. De aller fleste av våre venner har fått enten vogn eller seng o.l fra de kommende besteforeldre. I min familie er det ikke vanlig å gi penger eller store ting.

-Sengamat ved første besøk er det vi kan forvente oss.

Svigers har heller ikke tilbudt seg å "bidra". Vi er jo tross alt voksne mennesker som selv velger å sette barn til verden og bør derfor basere oss på å kjøpe inn det nødvendige selv. Så får man ta eventuelle gaver som en hyggelig bonus :-) Men, jeg skal inrømme at det hadde såklart vært stas med beteforeldre som var engasjerte i innkjøp av ting til den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke mye i penger da jeg fikk mine barn, men de har jammen meg stilt opp på alt etter det ellers! Jeg er så glad for at jeg bor nær dem, og for at de klarer å passe barnebarn ved behov. Ellers hadde ikke jeg klart meg.

 

Jeg fikk en del de hadde fra oss barna, og er glad for det. Det hjalp mye. En korg til startseng(trengte bare madrass, for mamma laget polstring i kanten på sin symaskin), noen klær fra mitt yngste søsken, og praktisk hjelp(noe som teller mer enn penger). Og så småbarnssengen etter korga :)

 

Min bestemor kjøpte voksipose, og det var det jeg ønsket meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det lyser laaang vei at du forventer noe når du i hovedinnlegget sier "har ikke fått en dritt..."

 

Hadde du ikke forventet noe...så hadde du heller ikke laget innlegg om det.

 

Kanskje de kommer med gave når babyen er født?

 

Voks opp, nå bør du være voksen som forventer barn. Ikke forvent ting av andre.

 

Må le litt, det lyser så lang vei at du er skuffet og forventer egentlig mer enn du tør innrømme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått MASSE av besteforeldrene :-) Jeg og lillegull pleier å være med mine foreldre på handletur, synes det er så koselig...:) Da pleier besteforeldrene nesten alltid å betale alt til den lille..så er vel nesten de som har kjøpt alle klær/sko til han! :) Jeg sier jeg betaler selv, men de vil gjerne spandere! Kjempe kjekt for oss!

Av svigers får han klær innimellom :)

 

Ellers har vi vel fått grind, voksipose, vogn ++

 

Heldige er vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, HI. Du forventer jo masse hjelp, det lyser jo glatt av innlegget ditt. Hadde du hatt et avslappet forhold til det hadde du vel ikke skrevet innlegg om det?

Har du valgt å sette barn til verden må du ta ansvar for det selv også. Ikke normalt av voksne mennesker å få masse ting, hyggelig hvis det skjer, men jeg personlig synes det er ok å investere selv. Vår baby, vårt valg. Helt normalt å få gaver etter at babyen er født, men å forvente ting FØR babyen er født er langt på jordet...og ja, du FORVENTER OG ER SKUFFET.

Synes du er barnslig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var kjempe stas at besteforeldrene viste interesse for babyen, MEG, svangerskapet etc.

Men å forvente gaver, enten en rangle eller større ting??

 

Grow up, HI....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi vogn til 10 000 av min mor og far.

seng til 7000 av foreldrene til samboer

 

I tillegg ble det bamser, masse klær osv..

 

Av oldeforeldre, tanter, venner fikk vi: vugge, sengesett, bilstol, voksipose, tripptrapp stol, stellebord, ulltepper, masse klær+++

 

Så vi kjøpte nesten ikke noe selv. Ikke ba vi om noe heller, men er veldig hyggelig at vi fikk litt da:-)

 

Hvert år kjøper svigers inn ulltøy, og mine foreldre kjøper inn 1-2 vinterdresser. Oldeforeldre betaler vintersko. Tanter kjøper leker nå og da. I tillegg reiser begge sett med besteforeldre og tipper vi har fått en 2-3 bager tøy gjennom året fra USA, Frankrike, London, Nederland osv...

 

Som sagt er ikke dette noe verken jeg eller samboer forventer, men vi syntes det er kjempekos:-) Det gjør at vi får satt av mer penger på kontoen til barnet som vi helt sikkert for bruk for siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi ikke noe, forventet ikke noe heller, enda de alle har en bra inntekt.. Hvorfor skulle de måtte bidra? Er da ikke dems barn.. Ungen fikk en "velkommen til verden" bamse og en boddy.. Ellers får h*n gaver til jul og bursdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble begge akkurat ferdig med mastergraden før ungen kom. Begge jobbet ved siden av studiet, så vi hadde penger. Nå jobber vi fult begge to, men får fortsatt veldig mye. Det er en slik kultur vi har i våre familier. Lillejenta har et barnerom både hos svigers og hos mine foreldre. Hun har mer leker de stedene enn hjemme. I tillegg har hun et eget barnerom på hytta til svigers. Så de handlet også bilstoler, tripptrappstoler, og vogner til seg selv da de ville ha dette hjemme hos seg og på hytta..

 

Jeg syntes iallefall det er veldig koselig at vi har besteforeldre som er så engasjert:-)

 

hilsen 18.54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...