Gå til innhold

Er jeg teit og vanskelig som ikke ønsker å dele forelesningsnotater?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat denne foreleseren bruker ikke PP, og derfor legges heller ingenting ut. Man må være der for å få med seg det som blir sagt. Det er ingen venninne av meg, kun en jeg kjenner gjennom studiene og som jeg snakker overfladisk med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, synes du er vanskelig. Vær litt slack, i en annen runde kanskje det er du som trenger det.

 

Hun får uansett ikke samme utbytte som deg av notatene, det vet jo du også. Det er ikke det samme å få andres notater når man ikke er forberedt og heller ikke har fulgt forelesningen. Hun slipper ikke billig unna, hun bare føler seg bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte, delte jeg alt som var av notater, hva jeg fant av interessant stoff osv osv osv. Det medførte at folk kom til meg for å diskutere fag, spørre om ting de lurte på osv osv. Det gjorde igjen at jeg fikk strålende karakterer. Jeg er ikke noe geni, men jeg tror at det at jeg delte alt gjorde at jeg fikk masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du er vanskelig...Og jeg hadde gjort det samme som deg..

 

Det å ha kjæreste betyr vel ikke at man er fritatt fra studiet..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ønsker jeg ikke å lese andres notater, og har heller aldri spurt om det dersom jeg har vært borte (og det skjer bare hvis jeg har en veldig god grunn), så det går neppe den andre veien.

 

Vi har alle forskjellige måter å studere på. Jeg fortrekker for det meste å arbeide alene, med få unntak, og for min del gir det meg gode karakterer. Er ikke glad i gruppearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta de siste notatene dine, skriv dem om til en halv A4 side med stikkord, og send dem til henne, så slutter hun sikkert å spørre deg ;-)

 

Jeg hadde gjerne samlet på papirer som ble delt ut for henne, men notatene mine delte jeg ikke ut annet enn ved sykdom da jeg studerte. Om noen synes at det var sært, så har jeg ikke noe problem med å leve med det. Enhver har ansvar for å tilegne seg pensum, så hvis hun ikke er mer interessert i å gjøre det bra på studiet enn at hun skipper forelesninger i hytt og pine, så er det da ikke din jobb å holde henne oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke du er sær Hi !

 

Som det nevnes, så er det greit å dele notater om det skjer en gang eller to eller ved sykdom, men jeg mener det ikke er ditt ansvar å oppdatere de andre elevene på pensum/stoff fra forelesninger.

 

Det er en tanke bak å måtte gå på forelesninger, og gidder man ikke det så mister man også muligheten til å tilegne seg nødvendig kunnskap!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at noen er enig med meg. Synes faktisk ikke at det er min oppgave å hele tiden dele mitt arbeid med en som velger å nedprioritere skole, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Det er ikke riktig at du skal gå på forelesning, og være pliktoppfyllende, og så skal hun drite i det, og allikevel få samme karakter som deg!

Hadde aldri gitt henne notater! En ting er ved sykdom. Latskap derimot, belønnes ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte hendte det at jeg ikke hadde mulighet til å komme på forelesning pga jobb, en annen gang var det ei annen som ikke kunne, så vi byttet på å ta notater, og delte disse med hverandre. Er jo ikke noe jobb å sitte på en forelesning og ta notater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da er det jo en felles vinn-vinn-situasjon? Der har du selv valgt å prioritere jobb fremfor skole, og studievenninnen din noe tilsvarende - da har du stilt opp for henne, og hun for deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mn studieåret er vel ikke over enda, det finnes vel sjanser for at HI kan komme i en situasjon der hun vil trenge forelesningsnotater fra andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går en fin grense mellom det å hjelpe, og det å bli utnyttet. Neste gang hun sender melding, så si at "beklager, den forelesningen gikk jeg ikke på ettersom jeg var på kino. Men når du har lest gjennom pensum og tatt notater, kan du ikke sende de til meg?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo ikke lyge heller, da - vedkommende vet jo godt at jeg har vært på forelesning (er jo ikke akkurat slik at det ikke fins vitner), og jeg gidder ikke å være sarkastisk og ufin. Men det hadde jo vært litt morsomt. Og ja, det er veldig sant det du sier, det går en grense mellom det å hjelpe og det å bli utnyttet. Som sagt, dersom det er ved sykdom en sjelden gang, så er det greit, men hvis man heller prioriterer reise, kjæreste, uteliv osv. fremfor studier, så føler jeg ikke at det er min oppgave å dekke opp for tapt pensum.

 

Det er fortsatt mye igjen av skoleåret, ja, men jeg er aldri interessert i andres notater uansett, så det vil ikke gå begge veier. Hadde jeg vært borte så hadde det vært med god grunn, og hadde jeg mistet noen forelesninger på grunn av det skulle jeg fint klart å hente meg inn på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har vært alt for snill som har hjulpet henne.

 

Hvis man setter det litt på spissen, så er jenta en snylter, ikke bare på deg, men sannsynligvis også på staten (regner med hun har studielån?)

 

Hun ber deg i tillegg om å skrive opp navnet hennes på obligatoriske forelesninger, noe som også er direkte juks.

 

Om hun vil ha en utdannelse, så er det hennes ansvar å skaffe seg den, ikke ditt.

 

Så slutt du med veldig god samvittighet den praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette skjer flere ganger i mnd gjennom hele året forstår jeg godt at du blir lei -spesielt hvis dere ikke engang er venner og du får noe "godt" ut av å pleie et forhold med henne.

Samtidig synes jeg det er litt smålig å nekte henne å få en kopi av notatene dine. Jeg hadde nok fortsatt som før, men irritert meg i det stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en slik "snylter" i fjor. Var drittlei av maset på MITT arbeid, oppgaver o.l

Løsningen var nok frekk, men jeg ble kvitt maset. Jeg ga henne dårlige notater med nesten bare stikkord, og som generelt var helt uoversiktlig...Ellers så spilte jeg dum når hun spurte om jeg hadde gjort oppgaver og slikt,sa at ja jeg hadde gjort det, men forstod ingenting eller lignende...

Hun begynte ganske raskt å mase på andre medstudenter, men strøyk forsåvidt nå i vår.. Kanskje hun nå har innsett at hun må møte opp på skolen og arbeide med fagene sine?

 

Og NEI du er IKKE sær som ikke vil dele dine tanker rundt faget med andre. Jeg fikk toppkarakter i et slikt "tenkeselvfag" nå i vår, kun fordi jeg hadde egne tanker som var reflekterte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har delte meninger om dette.

 

En liten del av meg syns ikke du er vanskelig eller sær. Mens en annen del av meg tenker at du har ingenting å tape på å dele notatene dine med henne. Kan hende hun gjør det samme for deg neste gang du ikke er til stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...