Gå til innhold

Er bæring bare en ting som er in eller hva er det med det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Selv mener jeg at ungene har godt av å ligge i vognen.

Blir ikke ungene veldig knyttet til foreldrene når de blir båret og kjenner varmen hele tiden?

 

Eller er det sånn typisk 1. barn ting?

 

Hva er liksom problemet med vogn?

 

Sier ikke dette for å tråkke på noen, bare for å spørre litt...

 

 

-Umoderne mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo menngen at ungen skal knytte seg til foreldrene og bli trygg og god og føle seg elsket. En nyfødt er jo vant med lukten av mor, stemmen og hjertelyden, bæring kan jo gjøre overgangen til livet utenfor mildere og lettere. Hvis man ammer er kroppskontakt bra for melkeproduksjonen.

 

Jeg tror i allefall ikke det er en ting med første ungen. Hvis du har en nyfødt og en eller flere andre å ta deg av samtidig er det jo fryktelig praktisk å kunne knyte på seg ungen og ha hendene fri til å hjelpe storesøsken. Og alt det andre man aldri syns man får gjort fordi man har hendene full med baby. Bæring er veldig praktisk!

 

Det er ikke noe galt med vogn, men noen barn vil jo ikke ligge i den. Hyl og skrik også må foreldrene bære babyen uansett. Da er bæretøy fint å ha.

 

Osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bærer mine!

 

det er mange helsemessige fordeler med bæring,

det er godt for barnets muskelutvikling

det er godt for mental utvikling

det er spesielt gunstig for barn med/i faresonen for å få hofteledsdysplasi

 

 

det er også tilknytningsfremmende for barna, og barn som bæres ca en time daglig (sånn gjennomsnittlig, ikke i strekk til fast tid og sånn.. hehe) skal være vitenskapelig bevist å sove bedre, legge bedre på seg, og å være sterkere i kroppen enn barn som ikke blir båret.

 

jeg har desverre ikke forskningen på dette,men det kan du helt sikkert finne på et av bæreforumene på webben.

 

jeg bruker bæretøy til både kos og til praktiske ting. i et bæretøy kan du ha god kontakt med babyen din, selvom du har eldre søsken eller andreoppgaver å ivareta. jeg har barna mye alene fordi jeg har en mann som tidvis reiser mye, -da har bæretøy vært en sann redning i ulike situasjoner, -alt fra matlaging til kveldsstell.

 

vi bruker også mye bæretøy for å komme oss på tur der hvor barnevogna ikke kan være med, på fjellet eller i skogen, på bærtur eller på reise.

bæremeisen kan rett og slett ikke måle seg i comfort, syns jeg, når det gjelder å gå lang tur.

 

vi bruker selvfølgelig også vogna, der det passer seg, og minste min nå sover dagluren sin i vogn hver dag. nå er mine så store at jeg bærer ikke så mye lenger, kun når de små bena ikke orker store avstander, eller ting må skje litt fort. men da de var mindre, hadde jeg ofte med en vogn og et bæretøy, og så byttet jeg på hvem som fikk være hvor.

 

vi har reist til syden med både vogn og bæretøy, og vi har reist til kina med bare bæretøy. veldig lettvint i forhold til flyplasskontroller ol, barna kunne sove hvor som helst (sovnet i bæretøy, ble lagt på gulvet eller på et teppe eller i en seng eller under et restaurantbord,, you name it!) og føle seg både trygge og hjemme på en ellers ukjent plass.

 

for foreldre der barna ikke vil være i vogn, eller er såkalte "high need babies" så er bæretøy virkelig en livredder.

for barn med kolikk kan bæretøy bidra til å dempe smertene.

for barn med KISS kan bæretøy hjelpe med å styrke muskulaturen og tøye muskulature, og unngå misutvikling av kranie etc (egen erfaring)

 

 

så, bæretøy er absolutt ikke bare et moteblaff.. tvert i mot er det en skikk og en dyd av nødvendighet i de fleste steder i verden, og et veldig veldig praktisk redskap i hverdagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg synes først og fremst det var koselig og praktisk å bære. Koselig, fordi mor også blir veldig knyttet til den lille klumpen på magen. Dessuten får man vist frem det lille vidunderet enda mer! Praktisk fordi en vogn er en stor sak som man må drasse med seg og som tar plass. Inn i butikken for å hente noe? En slynge er like enkel som en trille er til eldre barn.

 

Jeg må si jeg synes du formulerer deg litt pussig. Synes du virkelig at det er noe negativt at barn blir veldig knyttet til foreldrene? Jeg ser på det som et sunnhetstegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden du har masse erfaring på dette punktet lurte jeg på om du kan svare på noe jeg har tenkt en del på.

 

Er det mulig å bruke bæretøy når det er kaldt ute?

 

Jeg har termin i slutten av november, så vesla mi kommer ut til en kjølig virkelighet. Jeg har hørt at man helt skal unngå å ha barnet ute i temperaturer på under -10 grader, men kan man bruke bæretøy i f.eks. -5 grader? I så fall: Hvordan sørger man for at de ikke blir kalde? I vognen har de jo dyne/pose, men hva gjør man i bæretøy?

 

Setter stor pris på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei DKmamma.

Du kan godt bruke bæretøy når det er kaldt. Jeg venter også baby i vinter - januar. Forrrige baby ble båret på vinteren også. Det var veldig praktisk. Jeg hadde et tykt ullpledd som jeg laget en festanordning på, og pakket dette + eventuelt andre pledd utpå bæretøyet. Hadde godt med ull på bein og føtter (barnet var 6 mnd ved vinterstid sist gang og da er beina utforbi bæreanordningen sommregel). Hvis vi kom inn i butikker var det verken problem med vogn eller for mye klær - jeg kunne bare brette enkelt av og brette enkelt på igjen når vi gikk ut. Du kommer til å ha veldig god kontroll over barnets kroppsvarne - du kjenner den hele tiden.

 

Vi har vogn også, men har brukt den lite. Jeg trodde alle barn likte å ligge i vogn, helt til mitt første barn kom ut og nektet høylytt (som mange nyfødte gjør). Vi har båret hele tiden og det har vært veldig verdifullt for både min og spesielt fras tilknytning til barnet, siden fedre vanligvis ikke har samme puppekontakten med babyen som mor har.

 

Vogn og snø - anbefales ikke mht. praktiske hensyn.... Men de barna som liker seg i vogn har det helt supert i vogn tror jeg! Men jeg er en moderne mor tror jeg - og den nyeste forskningen tar jo anstand fra grinekurer, deriblant Ferbers metode. Derfor er det uaktualt å la barnet ligge å grine seg i hjel for at det skal lære seg å ligge i vogn/egen seg osv. Mine barn skal få så mye kos og kontakt de bare vil. (Plutselig begynner de på skolen og vil ikke vite av verken kyss eller klem....)

 

Nyt spedbarnstiden med enten vogn eller bæring da!

For forskning - se tettinntil.no - der er det et eget forum hvor forskning rundt dette temaet er samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt lov til å undre seg over disse tingene. Jeg skal prøve å forklare hva mine erfaringer og tanker er.

 

- Jeg har som mål å bli knyttet til ungen min. Min erfaring er den at barn som er trygge og tilknyttet sine foreldre er tryggere også i møte med andre, de er lettere å sette på gulvet for å leke litt så jeg får drikke kaffi og er lettere å levere barnevakten. Bæring er en av mine metoder for å gi barnet mitt nærhet og trygghet.

- Om det er en 1.gangsting klarer jeg ikke helt se. Jeg skal bære min andre nå og den vil nok bli bært mer enn første (knytte minsten på kroppen og leke med eldste). Med første hadde jeg mer tid til å ikke bære.

- Vogn er supert til sitt bruk. Jeg vil ikke være uten. Ja takk, begge deler.

 

Bæring er kanskje litt hipt? For meg er det praktisk. Bæring passer for meg men ikke alle andre. Du må finne ut hva som passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg vil ikke si at bæring er en førstegangsting - faktisk kan jeg ikke skjønne hvordan flerbarnsmødre kan klare seg uten å bære! Jeg bærer fordi det er praktisk i hverdagen, kjekt ved henting/levering i barnehage, kan komme oss ut på tur uten å måtte holde oss til veien etc. Dessuten er det koselig for både liten og stor! Det er også enklere å få gjort unna husarbeid, minstemann digger å sitte på ryggen mens jeg støvsuger, da skratter han av latter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg elsker bæring og både 2åringen og vår nyfødte roer seg så flott på ryggen/magen. Med unntak av kanskje de første 3 mnd velher jeg alltid bæring fremfor vogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir jo uansett liggende endel alene i vogge o.l. Vår erfaring er at de blir trygge og gode, men klart det er viktig å lære de å være alene og sovne på egen hånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har både vogn og Sino bæresjal.

Jeg liker vogna noen dager og sjalet noen dager. Handleturer gjør det veldig praktisk med sjal. Eneste jeg ser er at det tar meg litt tid før jeg får taken på å knytte. Er fortsatt ny i gamet, og har ikke turt meg på lengere turer med bare sjal, da jeg føler lisja siger litt i sjalet etter litt tid. Men hun ELSKER å ligge i sjalet, og vi brukte det da vi var å stemte... (eneste gangen det er greit med to i stemmeavlukket! ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg syns bæring virkelig blir det optimale når de blir så store at man kan bære de på ryggen. Er allerede overklar for familietur med storebror på beina og i meis, og lillebror i manduca.... litt kjipt at det antakeligvis ikke blir noe av før i april/mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg syns bæresele er utrolig tungt og vondt for nakken (har prøvd flere typer samt sjal), så for min del brukte jeg det definitivt ikke for kosens skyld. MEN var helt avhengig av det da babyen var liten. Hun ville aldri ligge for seg selv og var masse urolig, så jeg måtte bære mye (altså i tillegg til at jeg trillet henne ute i vogna flere ganger daglig). Da var det greit med bæresele så man hadde armene ledig til f.eks. å spise et par brødskiver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Selv mener jeg at ungene har godt av å ligge i vognen. Blir ikke ungene veldig knyttet til foreldrene når de blir båret og kjenner varmen hele tiden? Eller er det sånn typisk 1. barn ting? Hva er liksom problemet med vogn? Sier ikke dette for å tråkke på noen, bare for å spørre litt... -Umoderne mor

Hvorfor er det et problem at barnet blir knyttet til deg? Det er jo det som er meningen.

 

Anonymous poster hash: 6f70e...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en "umoderne" mor, men synes det er praktisk å bære i enkelte situasjoner f ex tur med bikkja. Det gir en frihetsfølelse å kunne gå tur i skogen selv om du har baby. Og apropos umoderne: tror nok våre formødre i riktig gammel tid bar barna sine..

Det er fjerde og siste babyen min nå og det er først nå jeg har tatt opp bæring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...